Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladbollar som på café

  • sockerkakan1 4 maj 2010

    Skrivet av bagarflikkan den 2 maj 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 30 apr 2010

    Har suttit i evigheter och letat efter ett recept på chokladbollar som blir som sådan man får på cafe. Och trust me, det ÄR någonting annat än smör, socker, havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffe. Min vännina sa att det var typ kladdkake/sockerkaksmet i. Men jag vet inte...
    Den är ju så mycket krämigare till konsistensen, och jag har testat att köra smeten i mixern länge men det blir iallafall inte samma sak...


    Jag kan hemligheten bakom de kokosbollarna.
    Man kan göra dem ljusa, eller mörka.
    Någon som vill veta? (A)

    Citera,

    /en pratglad


    Du kommer inte berätta, eller?

  • jimboz 4 maj 2010

    Tittade precis förbi Ica och läste innehållsförteckningen på havrebollarna eller kokosbollarna eller negerbollarna..kärt barn med många namn..De ingredienser som saknas i dom flesta recept jag tagit del av är äggvita och glukos. Det innehåller dom man köper i affären.
    Någon som vet vad dom tjänar för syfte ?

  • Amika 5 maj 2010

    En kvinna jag brukade arbeta tillsammans med ägde ett café och hon sa att hemligheten bakom dem var att hon drog ner på kakao mängden. Och att hon körde dem i matberedare så grynen slogs sönder. Hon tog bara hälften av mängden kakao som stod i receptet. Sen använde hon enbart riktigt smör, aldrig margarin. Jag brukar kunna ha i lite farinsocker eller sirap. Det ger en jättegod smak tycker jag. Även att smaksätta med lite kanel är supergott.

  • Amika 6 maj 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 4 maj 2010

    Skrivet av bagarflikkan den 2 maj 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 30 apr 2010

    Har suttit i evigheter och letat efter ett recept på chokladbollar som blir som sådan man får på cafe. Och trust me, det ÄR någonting annat än smör, socker, havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffe. Min vännina sa att det var typ kladdkake/sockerkaksmet i. Men jag vet inte...
    Den är ju så mycket krämigare till konsistensen, och jag har testat att köra smeten i mixern länge men det blir iallafall inte samma sak...


    Jag kan hemligheten bakom de kokosbollarna.
    Man kan göra dem ljusa, eller mörka.
    Någon som vill veta? (A)

    Citera,

    /en pratglad


    Du kommer inte berätta, eller?


    Nope, hon berättade inte.

  • Gillsan 16 maj 2010

    Dessa chokladbollar har samma konsistens som de från ett konditori har.
    Det går utmärk att byta ut fruktsockret mot vanligt strösocker.

    Chokladbollar från Östra

    För 40-50 st personer.

    Jag har fruktsocker i dessa i stället för vanligt socker.
    Dessa ska göras med elvisp då de blir som Delicatos chokladbollar i konsistensen.


    Källa: Min egen bild/Gillsan
    Uppladdad av: Gillsan
    Ingredienser
    400 gram rumsvarmt smör
    6 dl fruktsocker
    4 msk vanilj socker
    4-6 msk kallt kaffe

    1 ½ dl kakao
    ½ dl oboy vanlig eller canderel sockerfri oboy
    10 dl havregryn
    Till rullningen av bollarna:
    Kokosflingor
    Karamellströssel

    Gör så här
    Dela smöret i bitar i en stor bunke, häll i fruktsocker och vanilj socker. Vispa med elvisp så det blir poröst. Kör havregrynen i en mixer eller med en mixer stav så de blir finhackade.

    Häll i alla ingredienserna och havregrynen i bunken och kör med elvispen tills allt har blandats väl. Rulla sen bollarna i kokosflingor och karamellströssel. Sätt dom kallt en stund innan dom serveras.

    Tips: Vuxenbollar kallar jag dessa med
    en skvätt whisky, rom eller cognac i.

    Jag har receptet bland mina recept mvh Gillsan

  • jimboz 16 maj 2010

    Är det dom ljusbruna bollarna vi snackar om nu..? Vill man ha dom där nästan gråa bollarna så måste man ta bort rejält med kakao..Det är dom jag gillar.

    Jag ska prova använda flytande margarin och sedan ska jag vispa socker med äggvita en stund..Bollarna som jag testat recepten på blir stenhårda i kylen och då tror jag flytande margarin gör dom mjukare..Det är bara en tanke..Som nämndes ovan så ska man köra grynen i en mixer och slå sönder dom.

  • 123Linnea 17 maj 2010

    Jag gillar Gillebagarens. De är supergoda. Har nog inte ätit dem på flera år... Längta...

  • boz1965 17 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 4 maj 2010

    Tittade precis förbi Ica och läste innehållsförteckningen på havrebollarna eller kokosbollarna eller negerbollarna..kärt barn med många namn..De ingredienser som saknas i dom flesta recept jag tagit del av är äggvita och glukos. Det innehåller dom man köper i affären.
    Någon som vet vad dom tjänar för syfte ?


    Glukosen, skulle jag tro, förhindrar att sockret kristalliserar sig och jag kan tänka mig att äggvitan stabiliserar det övriga. Fast jag är ju inte bagare så jag vet ju inte till 100% ;)

  • jimboz 17 maj 2010

    Skrivet av boz1965 den 17 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 4 maj 2010

    Tittade precis förbi Ica och läste innehållsförteckningen på havrebollarna eller kokosbollarna eller negerbollarna..kärt barn med många namn..De ingredienser som saknas i dom flesta recept jag tagit del av är äggvita och glukos. Det innehåller dom man köper i affären.
    Någon som vet vad dom tjänar för syfte ?


    Glukosen, skulle jag tro, förhindrar att sockret kristalliserar sig och jag kan tänka mig att äggvitan stabiliserar det övriga. Fast jag är ju inte bagare så jag vet ju inte till 100% ;)


    Det stämmer att dom man köper innehåller både glukos och äggvita. Jag läste på förpackningen när jag var inne på Ica förra veckan.

  • jimboz 18 maj 2010

    Hittade en sida som heter Fragbite och en kille som mixtrat lite själv med LJUSA havrebollar.
    Här kommer hans recept och samtidigt länken till hans inlägg så han får credd och inte jag .
    http://www.fragbite.se/?threadID=366184
    Du behöver:
    2 äggvitor
    1 msk grädde
    200g smör
    6 dl havregryn
    ca 2 dl cocos
    4 dl strösocker
    ½ dl vanillinsocker
    2 tsk kakao

    !!! Mängden havregryn och cocos kan variera, om smeten blir väldigt lös så kan du få blanda i mer!!!

    vispa två äggvitor fluffigt, massan ska stanna kvar i bunken när du vänder på den.
    Häll i grädden och vispa ihop med äggvitan.
    Blanda sedan ihop resten av ingredienserna som när du bakar vanliga chokladbollar. Recept brukar finnas på havregrynspaketet.

    Rulla bollar i valfri storlek och rulla i cocos (ja, det går bra med pärlsocker eller annan garnering också ;). Förvara kyligt, bör gå att frysa!

  • Penne 18 maj 2010

    Är det de mörka typ delicatobollarna som du menar? Isf, har jag ett recept på min sida som heter riktiga chokladbollar, tror jag. Det är ett recept från en konditor och de blir precis som "riktiga".

  • jimboz 18 maj 2010

    Det är nog så att vi menar olika bollar...Jag menar dom som är gråljusa och väldigt mjuka samt väldigt krämiga. Man köper dom styckevis överallt. Dom smakar nästan som om dom vore av någon smet av något slag och gissningsvis fluffigt vispad.

    Dessa !
    http://www.alimenta.se/bilder/products/50382.jpg

  • StinaO 18 juni 2010

    Alltså...Negerbollarnas vara o inte vara kan diskuteras i det oändliga, men man är ju uppvuxen med att dagens chokladbollar kallades negerbollar när man var liten!
    Det sitter ju i, så jag måste erkänna att jag fortfarande säger negerbollar ibland, och det är absolut inget illa menat med det!
    Vi kan ju utan att det knorras! säga lappskojs, finska pinnar, ryssar utan att det blir debatt...

  • emelielinder 18 juni 2010

    man häller i lite mjölk i smeten, alternativt grädde. Detta gör man efter man blandat övriga ingredienser. Vispa smeten med elvisp!

  • stinahansson 18 juni 2010

    Många avancerade bud, men hemligheten är ju att man smälter smöret och låter havregrynen svälla i smöret, blandar i resten av ingredienserna och sen låter man smeten stå i kylen innan man rullar underbara små bollar. Så görs det på caféer iaf.

  • CarroMatvrak 18 juni 2010

    Du kan alltid fråga efter receptet :P

  • Nilof 18 juni 2010

    När jag gick en bageribiträdesutbildning i början av 90 talet fick vi göra många olika kakor, bland annat chokladbollar. Det fanns olika sorts margarin som såg ut på olika sätt. Den sort som användes i bollarna hette rex. Jag skriver receptet så som vi fick göra dom, så får ni en bild av hur dom var i butik då.
    500 g havregryn
    500 g socker
    500 g rex
    1,5 hg smulor (sockerkakor eller dyl. från gårdagen)
    75 g cacao
    (arrak)
    smörkräm
    Allt blandades i matberedare och smörkrämen blandades i tills det blev en lagom konsistens.
    Hoppas detta kan ge svar på era frågor.:)

  • monfo 18 juni 2010

    Skrivet av StinaO den 18 jun 2010

    Alltså...Negerbollarnas vara o inte vara kan diskuteras i det oändliga, men man är ju uppvuxen med att dagens chokladbollar kallades negerbollar när man var liten!
    Det sitter ju i, så jag måste erkänna att jag fortfarande säger negerbollar ibland, och det är absolut inget illa menat med det!
    Vi kan ju utan att det knorras! säga lappskojs, finska pinnar, ryssar utan att det blir debatt...


    Tills nyligen tänkte jag som dig, men så insåg jag vad ordet betydde för dem som kallades/kallas "neger" och då gick det upp för mig hur fel det var.
    (syftar inte det namnet "finska pinnar" vart kakan kommer ifrån?)

  • boz1965 18 juni 2010

    Skrivet av StinaO den 18 jun 2010

    ...Vi kan ju utan att det knorras! säga lappskojs, finska pinnar, ryssar utan att det blir debatt...


    Ja, tänk om vi skulle förbjuda ungarna att leka "ryska posten" :DD

  • siggemums 18 juni 2010

    Ord betyder helt enkelt olika för oss.
    Negerboll - kan vara en god chokladboll och ingenting annat, för en del, så var det för mig i många år. Samma ord, kan vara mycket laddat och innebära en djup kränkning för andra.

    Var ligger Negerland ?
    Neger är för många ett skällsord. Något som förknippas med stor smärta och förnedring. Om man har ett förflutet med slaveri, att bli betraktad som mindre värd, att inte kunna sätta sig på en tom parkbänk eller att vistas i en affär, just bara för att man är "neger". Det är inte så svårt att sätta sig in i att ordet negerboll, för dem, inte bara handlar om en oskyldig liten kaka.

    För att visa respekt och hänsyn gjorde att jag började säga chokladboll och det var inte så svårt. ;)Det passar ju dessutom mycket bättre.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.