Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enkelt för barnen att fixa?

  • slarvan 10 februari 2013

    Finns det nåt bra lätt recept för barn att göra som inte kräver nån ugn eller nåt som ska värmas på spisen? Som chokladbollar....fast nåt annat då. Såg i nån tidning för ett tag sen , det var nåt med cornflakes och nåt mer som man kunde blanda ihop och lägga i små formar. Var nåt gott.....men glömde spara receptet. Nån som vet om nåt sånt?

  • mattjejen 11 februari 2013

    Tror du menar cornflakesrosor... dom gjorde vi när jag var liten, supergoda =)
    Cornflakesrosor

  • LenaBE1 11 februari 2013

    Rischoklad gjorde vi när jag var liten, det är jättegott. :)
    Julgodis-rischoklad

  • Cassiopeya 11 februari 2013

    Det enklaste som finns är väl att smälta valfri choklad och sedan blanda i vad man nu gillar av; cornflakes, rispuffar, rice crisps, kokos, nötter och frön.

    Här är ett förslag
    Daim Rocks

    Jag brukade alltid göra egen dajm/kola när jag var barn, tex denna
    Farmors dajm!

    Hemmagjord kexchoklad är både gott och roligt att göra :)
    Kexchoklad

    Kokosbollar, mums-mums eller vad du nu kallar dom är också roligt att göra själv.
    Kokosbollar

  • Countrygirl 11 februari 2013

    Enkel snickers

  • slarvan 11 februari 2013

    Tack för era tips...låter enkla och goda. Men här måste dom ändå smälta lite choklad och sånt..Finns det nåt gott och enkelt som dom kan göra utan att behöva ha spisen eller ugnen alls? Dom är inte så stora än att dom får göra sånt. Visst är jag med och hjälper dom, men dom vill gärna ha nåt som dom kan fixa lite mer själva. Dom är 6 och 8 år....

  • Josses 12 februari 2013

    Jag brukar smälta chokladen i mikron. Först en halv minut rör om lite grann och sedan en halv minut till. Rör om ibland kan det behövas en halv minut till. Nu är mina barns större men de har fått göra så här i några år och jag har även varit med dem men mest bara som ett bollplank och ev satt på mikron och kanske givit ett litet handtag när det ska fyllas i formar.

  • smulpajen1 12 februari 2013

    *Arraksbollar
    *Dekorera färdiga muffins med glasyr, strössel/gaodis/hackade nötter/syltat apelsinskal/torkad frukt mm
    *Göra marsipanfigurer (går ju att färga marsipanen i olika kulörer med karamellfärg och dekorera de färdiga figurerna också)
    *Göra bakelser av färdigköpt rulltårta. Eller tårta med hjälp av färdiga bottnar

    Lycka till!

  • bjoli198 12 februari 2013

    hmm... när jag var i den åldern gjorde jag varma mackor i mikrovågsugnen..

    smöra skivor av långranska, på med först ost sedan skinka, kanske lite ananas eller banan på, och så oregano eller rosmarin på och så ytterligare ett lager ost, in i mikrovågsugnen, full effekt ca en minut

  • alindalinda 12 februari 2013

    fruktsallad!

  • Cassiopeya 12 februari 2013

    Egen glass kanske. Antingen Isglass eller yoghurtglass. Bara att röra ihop och hälla i små formar:)

  • rosatalo 13 februari 2013

    Snabbcheesecake


    Inget som ska värmas eller smältas

  • Anderstam 16 februari 2013

    Efter att ha läst denna sida kom jag ihåg ett påhitt jag ofta gjorde förr.
    Snabbt och enkelt även för barnen själva att göra.
    Idag la jag in receptet på MK.
    Gräddkolastrutar med mums

  • DoctorWho 16 februari 2013

    Något jag och mina syskon tyckte mycket om att både äta och göra var mördeg. Man kan smaksätta med vad man vill och äta mycket av den eftersom den inte innehåller bakpulver. Och om man har tur kan det kanske också bli några kakor.;)
    Mördeg utan ägg

  • wepolo 17 februari 2013

    Barn kan ju jämt göra chokladbollar eller något sådant men när jag var liten så bakade jag jämt kanel och vanilj bullar med min mamma, det var riktiga barndoms minnen :)

  • DoctorWho 17 februari 2013

    Skrivet av wepolo den 17 feb 2013

    Barn kan ju jämt göra chokladbollar eller något sådant men när jag var liten så bakade jag jämt kanel och vanilj bullar med min mamma, det var riktiga barndoms minnen :)


    Det gjorde jag och mina syskon också. Både med mamma och mormor.

  • asasto 17 februari 2013

    Jag gjorde min egen varma choklad när jag var 6år, på spisen fanns ingen mikro på den tiden och jag var äldst av alla barna så jag var stor så barn kan mycket mer än många numera tror i många U-länder lagar 6-7åringar mat till hela familjen över öppen eld. Så låt dem få börja testa använda spis och mikro under vuxens övervakning man kan inte skydda barnen från brännskador från spisen hela livet nån gång måste de få börja testa och är väl bäst de gör det hemma. Vet vi fick göra egen gele och dyl på bärbara skolspisar när jag gick i lågstadiet så då bör man ju ha lite vana vid sånt gärna hemifrån.

  • Erajscha 18 februari 2013

    Det finns ju också recept på mjuka kakor man kan baka i micron

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.