Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur får jag saftiga bullar och fluffiga muffins?

  • Daliaflicka 3 juli 2012

    Hej!

    Söker bra baktips från alla duktiga och rutinerade bull och - muffinsbakare på forumet.

    Jag älskar att baka och brukar lyckas bra med mjuka och hårda kakor, tårtor och desserter, MEN jag har aldrig fått till bullar och muffins! Bullarna (oftast gör jag kanelsnurror) blir torra och trista, rentav stenhårda efter några dagar. Muffinsen å sin sida blir kompakta, "svampiga" och reser sig inte som de ska i ugnen. Jag följer alltid recepten men ändå måste det vara nåt som går fel.

    Alla knep för bättre konsistens mottages tacksamt!

  • MalinJ 3 juli 2012

    Låter som du har i för mycket mjöl... ? Även om du följer receptet så beror det på hur du häller upp mjölet. Häll det luftigt i måttet. När du baka bullar så titta på hur degen ser ut och inte vad som står i receptet.

  • Anderstam 3 juli 2012

    Bulldeg bör blandas med degkrokarna i minst 15 minuter gärna mer.
    Om man också tar ½ mjölk och ½ grädde tilldegvätskan,
    så dom garanterat inte torra fort.
    Lycka till! :)

  • Amika 3 juli 2012

    Kör inte muffinssmeten för länge med elvispen. Utan precis så det inte är klumpar i smeten. Och ha både plåt med formar, samt ugnen klar innan du gör smeten. Så att du bara har att hälla upp den och sedan ställa plåten i ugnen.
    Håll koll på dem! När det bildas små kratrar på ytan kan du provsticka med en potatissticka. För du vill ju ha dem luftiga och saftiga och då gäller det även att inte grädda dem för länge. Ta dem när de precis stelnat så mkt att det inte fastnar någon smet på stickan. :)

    Bulldeg kör jag länge för att få luftig deg. För kör man den länge så utvecklas gluten i degen som gör att den reser bättre vid jäsning.
    Och så brukar jag alltid vara försiktig med att ta i för mycket mjöl. Hellre en lite för lös deg än för fast. Lättare att bara knåda in lite vid utbak om det behövs. Och så blandar jag alltid fyllningen med rumsvarmt smör. T.ex. Kanel, socker och smör eller vanilj, kardemumma och smör... För då torkar de inte ut lika fort utan håller sig saftiga. :)

    Men sedan är det ju som med allt hembakt... Det är godast helt nybakt. :) Finns det något godare än nybakta bullar eller nybakt bröd med ett glas iskall mjölk till? {eat}

  • lenahedberg11 4 juli 2012

    ja har samma problem .. baka bullar här om dagen och fick jätte bra bullar saftiga och goda även 2 dagar efter bakningen och jag blanda vetemjöl och vetemjöl special.. och sen knäckte ner ett ägg.. i smeten.. garanterat bättre resultat .. lät bullarna jäsa först 30 min innan utbakning sen 40min när hade baka dem.
    lycka till hoppas du får ett bra resultat.

  • bigganv 4 juli 2012

    Instämmer med tidigare inlägg, kör bulldegen länge, blanda i ett ägg, ta mindre mjöl än det står i receptet. Man kan också använda vit sirap i stället för socker i degen, det gör den ytterligare lite saftigare!

    Lycka till!!

  • husmusen88 4 juli 2012

    för saftigare bullar kan man även använda lite kesella i degen. Annars är det knåda massor och se till att degfibrerna som bildas är långa och inte korta. Och rejäl jästid, iaf minst en timme sammanlagt.

  • petrissa 5 juli 2012

    Vit sirap istället för socker i degen har jag fått lära mej och gärna gräddmjölk istället för bara mjölk. En arbetskamrat till mej som är grym på att baka sa att hon alltid siktade mjölet. Vet inte om det gör någon skillnad, men det kan ju vara värt att testa!
    Jag kan verkligen rekommendera detta bullreceptet, det är det bästa jag provat! Bullarna blir otroligt luftiga och mjuka. Och goda såklart!
    Kanelbullar

  • SpicySpicy 5 juli 2012

    Tydligen ska ägg, gräddmjölk plus bakpulver/bikarbonat göra susen för bullar!

  • rosatalo 5 juli 2012

    Helt ovetenskapligt visserligen, men tycker att bullar med fyllning blir saftigare om man lägger dem i bullformar, inte bara på bakplåtspapper. Då stannar ju allt av fyllningen kvar istället för att smöret smälter och det mesta hamnar på plåten.

  • zonale 6 juli 2012

    Bakpulver tillsammans med sedvanlig mängd jäst är ett bra knep för att få vetedegen extra luftig. Smör är för mig ett måste och då gärna rumstempererat. Det viktigaste av allt är nog att vara försiktig med mjölet, prova sig och inte tillsätta allt från början.

  • Daliaflicka 6 juli 2012

    Tack för alla fina tips hörni!
    Jag bakade bullar imorse efter receptet petrissa rekommenderade (bytte dock ut socker mot vit sirap) och vävde in tipsen jag fått: hade mjölk och grädde 50/50, oljade bunken lätt så degen släppte lättare, körde med degkrokarna på elvispen i i alla fall tio minuter. Mjölet har jag alltid varit försiktig med. Och bullarna blev PERFEKTA! Förutom att de blev aningen platta, men det var mitt eget fel eftersom jag var så ivrig när jag staplade dem att jag inte lät varje sats svalna först så att några bullar "mosades" under de andra. Men det gjorde ingenting. Tusen tack, ska alltid köra på det här receptet och de här knepen! :D
    Nu återstår att se om muffinsen blir lika bra...

  • rostok 10 juli 2012

    Bra att du lyckades. Själv ändrade jag mitt sätt att baka kanelbullar för något år sedan. Numera är de alltid saftiga, fluffiga och goda.

    Jag använder alltid kylskåpskall mjölk, Gör först en fördeg med ca en tredjedel av mjölken och tillsätter mjöl så det blir en lös deg. Detta får stå några timmar. Sedan tillsätter jag resten av ingredienserna, men använder enbart rumstempererat smör, som jag till sist klickar i.

    Jag brukar bara använda hälften så mycket jäst som står på recepten. Använder också alltid Vetemjöl Special eller Ölands lantvete.

    Använder sällan ägg i degen och aldrig bakpulver.

    Detta recept tar kanske lite längre tid, men är å andra sidan inte alls lika känsligt mot att stå en stund extra, eller bakas ut lite för tidigt. Det gör att jag kan baka trots att jag har värk och har svårt att veta hur jag mår om några timmar. Känns inte lika stressigt, som annars, när man MÅSTE baka ut, exakt när degen jäst färdigt.

    Exprimentera lite och se.

    Ps, om man vill kan man låta degen stå i kylen ex över natten istället och då kan man baka ut dagen efter.

  • petrissa 12 juli 2012

    Vad kul att bullarna blev perfekta! Sedan jag hittade det där receptet här på matklubben använder jag aldrig något annat! :)

  • Annras 4 oktober 2012

    Jag håller helt med dej, Amika!

    Nybakade bullar eller bröd med ett stort glas iskall mjölk till! Mmmmm...............!!!!!! (Y){silly}

  • TheFoodMethod 5 oktober 2012

  • carmarino 10 oktober 2012

    Jag använder alltid rumsvarmt smör och kall mjölk (funkar jättebra med mjölkfritt margarin och havredryck också). Låter degkrokarna jobba 10-15 minuter, tills degen släpper bunken. Sedan får degen stå och "vila" i bunken ca 10 minuter och därefter bakar jag ut bullarna - med mycket fyllning - och lägger dem i pappersformar. Därefter ska de jäsa i ca en timme. Blir perfekt resultat varje gång. Så saftiga och goda.

  • [email protected] 10 oktober 2012

    Fick tipset av en gammal bagare för 30 år sedan att alltid ha i lite hjorthornssalt i degen. Naturligtvis ej för mycket mjöl och riktigt med smör vid utbakningen. Sedan måste man frysa dem samma dag.

  • AckisF 11 oktober 2012

    Jag fick tips att aldrig vispa en muffins smet. Man skulle sikta ner mjölet och sen vända runt smeten med slickepott/degskrapa. Det tar lite längre tid men det blev sååå mycket bättre.
    Har gjort både muffins och "kärleksmums" på detta sätt förra veckan. Blev supergott. :)

  • stationsboden 11 oktober 2012

    Skrivet av Daliaflicka den 3 jul 2012

    Hej!

    Söker bra baktips från alla duktiga och rutinerade bull och - muffinsbakare på forumet.

    Jag älskar att baka och brukar lyckas bra med mjuka och hårda kakor, tårtor och desserter, MEN jag har aldrig fått till bullar och muffins! Bullarna (oftast gör jag kanelsnurror) blir torra och trista, rentav stenhårda efter några dagar. Muffinsen å sin sida blir kompakta, "svampiga" och reser sig inte som de ska i ugnen. Jag följer alltid recepten men ändå måste det vara nåt som går fel.

    Alla knep för bättre konsistens mottages tacksamt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.