Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kalas!

  • Ninni84 15 september 2008

    Hej !Fyller snart år o vill bjuda på mat .

    Vi blir väl runt 15 st .Någon som vet något man kan lagar till så många o hyfsat lätt kan det ju oxå va:)

    Kom gärna med förslag!

  • salsa 15 september 2008

    När vi är fler än 10 stycken så bjuder jag på buffé. Det kostar lika mycket, jag kan göra det mesta innan och slipper ha kött, sås, potatis färdigt samtidigt. Dessutom gillar jag inte skala potatis:p
    Tips för buffén: kycklingspett, fläskfilé i tunna skivor (marinera i mango chutney och stek i ugn), rostbiff, pastasallad eller potatissallad, paj (antingen en stor eller portionspajer) frukt och grönsaksfat, nötter och rostad lök, kuvertbröd, smör och ost.

    Lycka till och grattis i förskott

  • Ninni84 15 september 2008

    Tack så mycket det var ju bra ide!
    :)

  • marwis 15 september 2008

    Fyller själv här i helgen och vi blir nog ett 20 tal. Tänker göra italieninspirerad pastasallad med parma, salami och kyckling. Till det Grillsås med soltorkade tomater , ett gott bröd och brieost. Som tårta blir det Vårgårdatårta. Allt går att förbereda och jag hoppas på att jag kan roa mig lite själv också och inte bara serva:D
    Grattis i förskott

  • famsallstrom 15 september 2008

    Varmrökt lax med kall sås, potatis och naturligtvis ett gott vin.

  • Ninni84 15 september 2008

    tack så mycket för tipsen ograttis på dig me!:)

  • Ninni84 15 september 2008

    Kom gärna med flera tips!!!e ni snälla!

  • Monaperssonel 15 september 2008

    Jag tycker det är väldigt smidigt med en god kycklingsallad när jag har mycket gäster. Servera med några goda såser och kan göras flera timmar innan.

    :p

    Trevligt kalas och höst!

  • steffo 15 september 2008

    Varför inte bjuda på färska blåmusslor,bara fräsa gul lök, och vitlök i olja utan att de tar färg, sedan tar man blåmusslorna som lever och som borstat noga samt tagit bort skägget. Sedan lägger man i dem med i någon minut sedan slår man på vitvin, lägger på lock och låter de putra någon minut tills de öppnat sig. Ta sedan en hålslev och fiska upp dem (jag brukar sortera bort dom som inte öppnat sig, då de troligtvis var döda innan). Vätskan kan du låta reducera ner, sila bort vitlöken så de blir en ren vätska och göra en god vitvinsås av (Y)

    // steffo

  • sonja55 15 september 2008

    Marinerad fläskfile med potatisgaratäng, gratängen finns ju att köpa färdig i vacum pack. om man vill göra det lätt för sig. Jag hade detta när min man fyllde 60 år det blev mycket uppskattat.
    Detta recept är för 30 pers. det går ju att halvera

    Marinerad Fläskfile

  • Kicki8 15 september 2008

    Gör några stora pajer dagen före. Bara att värma och servera med sallad och bröd.
    Tex.Köttfärspaj med broccoli
    Det finns även goda kalla pajer.
    Eller gör en köttgryta dagen före, bara värma och koka ris eller liknande till.
    Lycka till och grattis.

  • Glitterfia 15 september 2008

    Och jag kan tjata ihjäl mig om tjälaknul (L) som är så fantastiskt gott. Funkar lika bra med fläskkött sist gjorde jag på fläskytterfilé.
    Håller med sonja55 om vacum potatisgratäng. Brukar köpa Peka´s och blanda ner bra med riven ost och har hört mer än en gång att det är den goooodaste gratäng de ätit *fniss*

    Tjälaknul (tjälaknöl), potatisgratäng, en god sallad och ett gott bröd, smör och ost.

    Tjälaknul (tjälaknöl)

  • Ninni84 16 september 2008

    Gud vad många goda tips ni kommer med..vet ju inte vad jag ska göra nu...få se vad det bli:)

  • Disen 16 september 2008

    En god fläskfilégryta med chorizo korv. Bara att värma när gästerna kommer. Ris och en god sallad till. Det finns säkert recept här på klubben.

    Grattis :D:D

  • Ninni84 16 september 2008

    det lät jätte gott med fläskfile gryta det älskar jag...mm tack!

  • Kicki8 16 september 2008

    Fläskfilé tips jättegott,
    Fläskfilégryta à la Ulrika

    Annars porterstek med potatis gratäng mmmmmmmmmmm.

  • MatAnders 16 september 2008

    Varför inte göra en hamburge buffe där alla får kombinera sin egen hamburgare bara att grilla/steka och hålla varma i ugnen och ställa fram lite sallad,skivade tomater,lök och dressing kanske lite räksallad blir säkert succe.(Y)

  • irko 16 september 2008

    Min man fyller år på hösten och jag brukar då bjuda gästerna på nåt som de flesta tycker är jobbigt att laga tex. Kroppkakor (mycket omtyckt av de flesta) eller hemmagjorda kåldolmar!
    Ja, de flesta husmanskosträtter är populärt att bli bjuden på!
    Grattis på födelsedagen då! Hipp Hurra:D

  • flabban 16 september 2008

    Vill du göra det enkelt för dig så bjud på kallskuret. 2 eller 3 sorter räcker t.ex korv, rökt skinka, hamburgerkött. rostbiff. Till det några sallader, potatissallad och ett par salladssåser som du enkelt gör själv. Vispa upp grädde eller ta creme' fraiche och blanda med majonnäs, salt och peppar. Det är grunden. Gör en stor sats och dela på den och smaksätt var och en med sånt du gillar.T.ex riven pepparrot eller chilisås eller riven vitlök. Ett gott bröd, öl och vin till, är allt som behövs. Allt kan du ha klart i kylen, bara att duka fram. Lycka till.
    Grattis på födelsedagen.:D

  • matildasoder 16 september 2008

    Jag ska laga mat till ett tiotal personer i helgen. Det blir en fläskfilé gryta med ölkorvar, svamp, ättikgurka, paprika, syltlökar, matlagningsgrädde, soja och kryddor. serveras med pressad potatis. Enkelt och gott som räcker till många.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.