Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kanelbulle-fyllning. Hur får man de så saftiga som köpta?!

  • bakjohannna 28 mars 2008

    När man köper kanelbullar i affären, eller tex pågens gifflar, så är fyllningen så god tycker jag! (Y)

    Hur får man den likadan när man bakar egna?

    Jag har prövat både med margarin och smör, och använder alltid MYCKET fyllning, men det känns som att degen "suger åt sej" av fyllningen. (N)

    Någon som har ett tips!?! :)

  • lennali 28 mars 2008

    När man bakar bullar ska man aldrig "snåla" med fyllningen, hellre för mycket än för lite.
    Jag brer på margarin (eller smör), strö på socker, vaniljsocker och rikligt med kanel.

  • Okänd 28 mars 2008

    Jag brukar röra ihop smör,kanel,socker,vaniljsocker och vanligt socker och sen bre det över degen.
    Säger som lennalli:Snåla aldrig med fyllningen.
    Tips;Strö på lite kanel och socker efter penslingen.(Även fast du strör på pärlsocker)
    Lycka till:p

  • tina62 28 mars 2008

    Ibland så river jag ned lite mandelmassa i min kanel/sockerfyllning.
    Det blir mara fyllning på något sätt.
    Och som de andra säger snåla inte på fyllningen.

  • monel 28 mars 2008

    Såg ett tips någon gång om att använda pappersformar. Jag gör alltid det själv så jag vet inte hur det blir utan, men kanske det kan hjälpa någon. :o

  • bakjohannna 28 mars 2008

    Tack för tipsen. Mandelmassan där verkade inte dum..

    Får prova att baka igen i helgen :D


    Men jag undrar fortfarande, är det någon som vet vad det är i de man köper, använder de annat margarin eller smör?

  • monel 28 mars 2008

    Vet faktiskt inte, jag köpte Pågens en gång när barnen var små, men tyckte inte de var goda (N)

    Det kanske är Glutamaten som är undermedlet :'(

  • MizzJezpa 28 mars 2008

    Jag använder alltid elvisp då jag gör fyllningen, mycket smör ska det alltid vara, gör aldrig traditionella rullade kanelbullar utan kavlar ut degen, viker dubbel och snurrar.

  • tulle 28 mars 2008

    Skrivet av MizzJezpa den 28 mar 2008

    Jag använder alltid elvisp då jag gör fyllningen, mycket smör ska det alltid vara, gör aldrig traditionella rullade kanelbullar utan kavlar ut degen, viker dubbel och snurrar.


    Jag gör precis som MizzJezpa plus att när degen jäser så häller jag över 25 gram smält smör. Detta gör att degen blir väldigt saftig och man får inte känslan att bullarna "suger" åt sig fyllningen.

  • EbbaP 28 mars 2008

    Svaret är enkelt, en massa smör :p

  • monac 10 april 2008

    tror oxå att det är så,mycket smör så kommer du rätt!:D
    Stora bagerier har ju massa special ingredienser,smakförstärkare,jäsmedel & t.o.m i vissa fall härdade fetter för ökad hållbarhet & struktur!
    Vi bakar inte riktigt på samma vilkor.
    Kardemumma & kanel ska det vara i tycker jag.:)

  • lenajeanette 12 april 2008

    Smör, riktigt smör och inte margarin ska det va!

  • Mimmiumea 12 april 2008

    Förrut exprimenterade jag och min bror när vi bakade bullar.
    Visst gjorde vi en satsa med mycke smör, socker och kanel ifall de andra skulle bli dåliga.
    Vi hade på socker som vanligt med blandade med kardemumma, kakao, riven choklad, kokos, hackad mandel.
    Det blev faktiskt väldigt gott så testa

  • Gnagett 12 april 2008

    Prova med smör/margarin, socker och kokos. Det blir saftigt och gott tycker jag.

  • kerstinmalmlof 12 april 2008

    Förstår vad du menar att köpta är saftiga men tror de använder en massa konstigheter som någon annan var inte på.
    Använd mycket florsocker i stället för vanligt socker i fyllningen. Det blir väldig skillnad.

  • starfighter 12 april 2008

    Att använda fint rivet äpple i fyllningen, ger riktigt lyckat resulttat hemma hos oss.

  • mocsmoc 4 november 2008

    mitt tips:
    pensla på vispat ägg innan du lägger på fyllningen, eller rör ihop ägget med smöret och bred ut. de gör att degen inte suger åt sig fyllningen. blir riktigt saftigt å gott!
    kram

  • Babzan 4 november 2008

    Se till att inte ha för mycket mjöl i degen, utan exakt rätt koncistens så att de inte blir för torra+ som alla andra säger :snåla INTE med fyllningen:)

  • monica53 4 november 2008

    Jo, mandelmassa, smör, kanel, strö, florsocker emellan, de blir sååå gott !!

  • Allimac 4 november 2008

    Jag brukar röra ner lite mjöl i fyllningen, det binder fyllningen och gör att den inte rinner ut på plåten. Dessutom rör jag alltid ihop fyllningen innan den breds ut på degen (tycker smakerna blandar sig bättre då). Rikligt ska det vara och med äkta smör! :)

    Har även läst att marsanpulver kan användas med samma syfte om man gör en fyllning med vanlijsmak.

    Tips på fyllning:
    150 g smör
    150 g råsocker
    30 g kanel
    20 g grahamsmjöl

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.