Hej jag har mandelmassa kvar sedan några månader tillbaka och har ingen aning om vad jag ska baka med den. Den e oöppnad.Har innan använt till semlor. Vill nu ha tips på vad jag kan baka. Helst inget avanserat och gärna med ingredienser som man vanligtvis har hemma.
tacksam för alla tips.
mvh Virre
Gör en tårtbotten och lägg i frysen tills du ska ha gäster.
300 g mandelmassa
150 g rumsvarmt smör
3 ägg
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
Riv mandelmassan grovt och blanda med smöret.
Tillsätt äggen ett i taget.
Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten.
Rör om och häll smeten i en väl smord och bröad form.
Grädda 25-30 minuter, ca 175 grader.
När du ska använda den kan du bre bärfromage på den (hemgjord eller pulver). Låt stelna i kyl.
Dekorera med bär/frukt.
Eery10 december 2008
den här tårtan är underbert god och kan varieras hur mycket som helst bara man är lite innovativ:p
har en egen variant men den är på bakmassa
eller napoleonhattar... gjorde altid min mamma till jul när jag var liten
Napoleonhattar
hon rullade små kulor av färgad mandelmassa och la på "hatten"
eller gifflar
Christina-Linnea10 december 2008
Du kan lätt göra en mandelmassetårta som passar till jul. Med silverkulor och kanderade violer som dekoration passar den även till nyår. Och torr blir den inte fast den håller länge tack vare chokladhöljet.
300 g mandelmassa
3 ägg
saft och skal av en apelsin
125 g blockchoklad och 1 msk smör
smör och mannagryn (ev kokosflingor) till formen
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Riv mandelmassan på grövsta sidan av rivjärnet och lägg i en skål
3. Pressa en apelsin och spara saften till senare
4. Riv apelsinskalet
5. Blanda mer apelsinskalet och äggen i mandelmassan. Blanda ordentligt.
6. Smörj och bröa formen och häll i smeten.
7. Grädda ca 15 minuter.
8. Stjälp upp kakan och häll apelsinsaften över kakan.
9. Låt den svalna och smält smöret och blockchokladen.
10. Bred blandningen över den svalnade kakan.
11. Garnera gärna med färdiga tårtdekorationer, eller valnötskärnor, chokladpraliner och torkade apelsinskivor.
annelieberggren10 december 2008
jag fick lite över sen jag gjorde bullar, den var då blandad med smör. Jag tillsatte då mjöl och bakpullver samt hackade valnötter. gräddade i 175 grader mitt i ugnen. (Y)
bakakaka10 december 2008
Riv den och ha den som fyllning i vetebröd. Bred smör på den utkavlade degen och strö över den rivna mandelmassan. Passar nu till jul om du har saffran i degen. Jättegott.
Lenkan10 december 2008
Gör Mozartkulor nu när det snart är jul! Rulla små bitar nougat, "slå" in dem i mandelmassa och rulla till bollar som du doppar i choklad. Ett av de godaste godisarna på jul
tilda14 december 2008
Falsk potatisbakelse! Jättegod. någon kanske har receptet på sidan.
egatgsvg8 februari 2013
Florentiner kakor är en botten av mördeg, mandelmassa ovanpå som bakas och sedan glaseras med svartvinbärsgelé och florsocker. Jättegoda. Receptet finns på MK.
LenaBE18 februari 2013
Testa gärna min enkla tårta, bären är utbytbara till de bär du har i frysen eller varför inte ta frukt istället. Ska den även passa att serveras till barn så uteslut bara punschen. :) Lenas cloudberry cake / Lenas hjortrontårta
Hej jag har mandelmassa kvar sedan några månader tillbaka och har ingen aning om vad jag ska baka med den. Den e oöppnad.Har innan använt till semlor. Vill nu ha tips på vad jag kan baka. Helst inget avanserat och gärna med ingredienser som man vanligtvis har hemma.
tacksam för alla tips.
mvh Virre
Biskvier t.ex.!
Biskvier
Biskvier t.ex.!
Biskvier
Mmm va gott det lät.. tack så mycket
du kan också frysa in den eller baka goda bullar
Mandelmassebullar
Gör en tårtbotten och lägg i frysen tills du ska ha gäster.
300 g mandelmassa
150 g rumsvarmt smör
3 ägg
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
Riv mandelmassan grovt och blanda med smöret.
Tillsätt äggen ett i taget.
Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten.
Rör om och häll smeten i en väl smord och bröad form.
Grädda 25-30 minuter, ca 175 grader.
När du ska använda den kan du bre bärfromage på den (hemgjord eller pulver). Låt stelna i kyl.
Dekorera med bär/frukt.
den här tårtan är underbert god och kan varieras hur mycket som helst bara man är lite innovativ:p
har en egen variant men den är på bakmassa
Tårta med ett berg av bär
eller napoleonhattar... gjorde altid min mamma till jul när jag var liten
Napoleonhattar
hon rullade små kulor av färgad mandelmassa och la på "hatten"
eller gifflar
Du kan lätt göra en mandelmassetårta som passar till jul. Med silverkulor och kanderade violer som dekoration passar den även till nyår. Och torr blir den inte fast den håller länge tack vare chokladhöljet.
300 g mandelmassa
3 ägg
saft och skal av en apelsin
125 g blockchoklad och 1 msk smör
smör och mannagryn (ev kokosflingor) till formen
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Riv mandelmassan på grövsta sidan av rivjärnet och lägg i en skål
3. Pressa en apelsin och spara saften till senare
4. Riv apelsinskalet
5. Blanda mer apelsinskalet och äggen i mandelmassan. Blanda ordentligt.
6. Smörj och bröa formen och häll i smeten.
7. Grädda ca 15 minuter.
8. Stjälp upp kakan och häll apelsinsaften över kakan.
9. Låt den svalna och smält smöret och blockchokladen.
10. Bred blandningen över den svalnade kakan.
11. Garnera gärna med färdiga tårtdekorationer, eller valnötskärnor, chokladpraliner och torkade apelsinskivor.
jag fick lite över sen jag gjorde bullar, den var då blandad med smör. Jag tillsatte då mjöl och bakpullver samt hackade valnötter. gräddade i 175 grader mitt i ugnen. (Y)
Riv den och ha den som fyllning i vetebröd. Bred smör på den utkavlade degen och strö över den rivna mandelmassan. Passar nu till jul om du har saffran i degen. Jättegott.
Gör Mozartkulor nu när det snart är jul! Rulla små bitar nougat, "slå" in dem i mandelmassa och rulla till bollar som du doppar i choklad. Ett av de godaste godisarna på jul
Falsk potatisbakelse! Jättegod. någon kanske har receptet på sidan.
Florentiner kakor är en botten av mördeg, mandelmassa ovanpå som bakas och sedan glaseras med svartvinbärsgelé och florsocker. Jättegoda. Receptet finns på MK.
Testa gärna min enkla tårta, bären är utbytbara till de bär du har i frysen eller varför inte ta frukt istället. Ska den även passa att serveras till barn så uteslut bara punschen. :)
Lenas cloudberry cake / Lenas hjortrontårta