Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SURSTRÖMMING

  • tottemaja 5 augusti 2009

    Jag äter suringen på ljusugnsbröd, skivad/mosad mandelpotatis, en röra som är gjord på creme fraiche, dill, gräslök o hackad rödlök. Gärna nån tomatskiva på toppen. Å det ska va en klämma eller på Runda Björn (runt ljusugnsbröd).(Y)
    Vilken sorts firre spelar ingen roll men oftast blir det Oskars.
    ÅÅÅÅ va ja längta!!!!!:p:p:p

  • Surrasnurra 5 augusti 2009

    Ny här!
    Jag älskar Surströmming som norrlänning jag är! Jag äter den som den är med mandelpotatis och tunnbröd. (klart att jag rensar den först) Dryck: mjölk!
    Känns konstigt att gömma den med en massa andra smaker! But each to his own!
    :p

  • Bossse 5 augusti 2009

    Skrivet av Bianca den 19 aug 2008

    Aaaaaaa, surströmming....(Y)
    Jag brukar försöka få tag på äkta Klöverträskbröd(från mina släktingar), där lägges skivad mandelpotatis, lök och strömming. Den hela strömmingen är att föredra före färdiga fileér för de är så sabla salta. Och givetvis är det kallaxströmming jag äter....det är mina hemtrakter om än inte den kommersiella kallaxströmmingen görs där nuförtiden. Den "riktiga" är näst intill omöjlig att få tag på som sörlänning.

    Hemmagjort surdegstunnbröd?? finns det recept??

  • Bossse 5 augusti 2009

    Jag är uppfödd i Kalix. Där hände det att som barn när jag kom hem efter skolan så fanns där ofta surströmming till lunch--som vilken naturlig lunchmat som helst. Det var aldrig tal om annat än att äta det som var framdukat.
    Sedan dess så finns surströmmingen i min basmatsedel.
    Bästa strömmingen var den som dukades fram på våren/försommaren i sommarstugan. Burkarna hade då legat i den ouppvärmda stugan stugan hela vintern--snacka om delikatess.

    Numera är jag ensam hemma så det blir inte att jag öppnar en burk själv. Däremot skulle det vara mycket trivsamt att samla några älskare av denna delikatess till en liten festmåltid.

    Själv äter jag hel strömming med mandelpotatis och lite rödlök direkt på tallriken--tar ur ryggraden först på strömmingen. Inga andra tillbehör. Utifall det skall vara tunnbröd till så vill jag ha ett mjukt sådant---gärna med messmör på --annars så duger extrasaltat Bregott eller vanligt smör.

    Tar gärna en OP till---

  • holeva 5 augusti 2009

    Mmm, har precis avnjutit denna delikatess när jag är hemma i Ångermanland på semester. Där jag bor har jag inte så många som tycker om den, så man får passa på när man får sällskap. Det är ju roligare så.
    Jag äter min helst på tallrik med bara mandelpotatis, röd lök och till det tunnbröd med västerbottensost. Normalt sett brukar jag inte vilja ha något mera till. Men efter ett tips av en vän testade jag att ha en blandning av creme fraiche och hjortronsylt (ev lite salt) till. Fantastiskt gott, blev en god smakbrytning.
    Rensa fisken det gör jag själv, färdiga fileér är alldeles för salta och smakar inte så gott tycker jag.
    Till detta vill jag dricka en god öl och ibland en snaps med sång till.

  • The_mama97mia 5 augusti 2009

    Så härligt att höra så många suris-lovers!
    Ni som inte gillar - kan ju skapa en egen tråd! *fniss*
    detta med cr fr o hjorton låte bara för spännande, det måste jag prova vid tillfälle - holeva!

  • Glitterfia 5 augusti 2009

    Ville bara tala om att jag avnjutit (i min ensamhet) en surströmmingsmiddag idag.
    Jag gjorde ett test och skippade rödlöken och slapp rapningar (Y)

    Creme fraiche och hjortron, hmm, ja kanske, det funkar ju finfint till varmrökt fisk.

  • zudette 5 augusti 2009

    På tal om konstiga tillbehör till suringarna - jag vet ett par som alltid tar med en egen burk messmör till suring-bjudningarna (vet inte om de bara byter ut smöret eller skippar nåt annat) - mig veteligen är de rätt ensamma om det men, vem vet??? Jag kanske har fel??? Nån därute som testat det???

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.