Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

apropå korv

  • bernit 14 april 2008

    Visste ni att Sveriges "mesta" korv, Falukorven, egentligen är tysk och kom till Falun under 1500-talet när tyska gruvarbetare kom till Falu koppargruva för att gästarbeta. De saknade sin tyska korv så de gjorde korv av slaktade oxar som man använde skinnet till att göra "rep" till gruvschakten. Falukorven var född.

    Annars gillar jag kokt köttkorv med ett gott potatismos (eller rotmos) till.
    Jag har ett bra recept på köttkorv jag gör varje jul (efter min farmor) - jag skall lägga ut det.

    /BÅ :p

  • Kicki8 14 april 2008

    Skrivet av tilda den 14 apr 2008

    Skrivet av monac den 14 apr 2008

    vad är det för märken på "norrländsk korv"?

    Toppchark har goda korvar bla.


    Toppchark från Bastuträsk (Y)(Y)
    Tidigare har de "exporterat" söderut vet ej hur det är nu.

  • Teareyes 3 juli 2008

    Här kommer direktlänk till en falu-favorit!
    Nyttig faluwok

  • irrevirre 3 juli 2008

    Äter inte korv ofta men detta tycker jag är jättegott!
    Rotfrukts- och korvlåda med senapskräm.

  • jas65 3 juli 2008

    Grillad korv med bröd och en klick smör på korven gillar jag med en sötstark senap till.
    Det är gött me körv
    Mvh
    Höfta mera med körvarna

  • jas65 3 juli 2008

    En gång i tiden så var Arvika den körv tätaste kommunen per invånare i Sverige
    Körv de e' kärlek de' så upp med körvarna män så kommer kve'nnfölke med bröe'

    Ursäka ja ville bara höfta till det

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.