Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enkel mat för tonåringen att laga

  • Helenaniemi 11 mars 2011

    Skrivet av zudette den 30 dec 2010

    Det viktigaste är nog att det är recept på mat som de vill äta!

    Tips på en lättlagad rätt är Korv Stroganoff. Om de tycker att riset är svårt (med lång passningstid och risk för att det ska bränna) funkar det att servera med vanliga makaroner!

    Pastasåser av alla de slag. svamp, skinka eller andra rester, kanske, är bra att lära sig - dels är det ett sätt att lära sig använda redningar och sen är det ett bra sätt att ta reda på rester.

    Pizza är ju kul och gott att laga. Gör den tillsammans första gången med en vanlig sconesdeg som botten så fixar de nog pizza på egen hand sen. Pizza är ju också bra att laga för att använda rester!


  • kattgnag 11 mars 2011

    Apropå vad ngn nämnde i tråden; svårt med riskok: lång passningstid och brännrisk så skulle jag vilja rekommendera COOP's egna Basmati-ris (f.ö. en av de få basmatirissorter utan mögelgifter i, vad jag läst nångång nånstans i ngt test...). Om man gör EXAKT som det står på den påsen fungerar det faktiskt klockrent! Har själv tidigare tyckt det varit lite små-jobbigt med passning av riskok och samtidigt få det riktigt bra, ända tills vi testade detta ris :DD
    Och sååå ENKELT! Timern på 15 minuter, sen dra av från plattan och låt dra. Går inte att misslyckas med, enligt min mening. Enda passningen är uppkoket av vattnet :-)

  • osita 11 mars 2011

    Rekomenderar VARMT tex dessa supergoda recept:
    KAROLO's Köttfärslimpa i ugn Köttfärslimpa med klyftpotatis
    och
    Drakfisken: Fisk i draksås!

    enkla och GODA

    Kalkonbröst med apelsinsås är även den en HIT

  • sikaal 11 mars 2011

    Skrivet av kattgnag den 11 mar 2011

    Apropå vad ngn nämnde i tråden; svårt med riskok: lång passningstid och brännrisk så skulle jag vilja rekommendera COOP's egna Basmati-ris (f.ö. en av de få basmatirissorter utan mögelgifter i, vad jag läst nångång nånstans i ngt test...). Om man gör EXAKT som det står på den påsen fungerar det faktiskt klockrent! Har själv tidigare tyckt det varit lite små-jobbigt med passning av riskok och samtidigt få det riktigt bra, ända tills vi testade detta ris :DD
    Och sååå ENKELT! Timern på 15 minuter, sen dra av från plattan och låt dra. Går inte att misslyckas med, enligt min mening. Enda passningen är uppkoket av vattnet :-)


    (Y) Precis min erfarenhet också! (Y)

  • Erajscha 12 mars 2011

    Sambons 13-åring lagar gärna detta:
    Majonäs- och curryfisk

    Han gillar att woka också och då finns det ju inget recept utan bara strimla kyckling ch de grönsaker man gillar och woka. Hna tycker att det räcker att smaksätta med soja och ostronsås.

    Själv har jag lagat detta sedan jag var typ 7-8 år:

    Amerikansk korvpanna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.