Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Goda kombinationer och experiment

  • Majainorr 28 maj 2009

    Överblivna våfflor passar till mycket. Prova när ni äter tacos nästa gång; köttfärs, sallad, creme fraiche och tacosås smakar himmelskt på en våffla!

  • 8 juni 2009

    Nåt sjukt expriment, en tjej på jobbet äter knäckebrödmacka med kaviar och bananskivor som pålägg...(N)

  • berggrenskan 8 juni 2009

    Skrivet av salsa den 20 aug 2008

    Hårt bröd med kall skivad helst nypotatis, kaviar och finstrimlad purjolök(Y)

    Citerar Alex min då 5 årige son, "potatismos runt om, köttfärssås i mitten och bearnaisesås över och sen in i ugnen. Vi hade frysrensning:) Serveras fortfarande i bland.






    Mmm kokt kall nypotatis och kaviar på hårdbrödmacka, supergott.

  • flingsalt 8 juni 2009

    Sallad med äggula istället för dressing.

    Supergott! :p

  • idea_ 8 juni 2009

    Skrivet av lilladi den 25 maj 2009

    Pommes med mjukglass är såå gott..salt och sött..yummy..


    Hmm, när jag var i tonåren provade jag att doppa pommes i mjukglass med kolasås, gillade det då, undrar om jag skulle gilla det nu :)

  • idea_ 8 juni 2009

    Favoriten på sensommaren då jag växte upp var en stor bit knäckebröd (eller annat hårdbröd) lätt smörad med följande pålägg: Plocksallad (färsk från landet), god ost, färsk gurka (från växthuset) i skivor, rökt skinka, Skivad färsk tomat (också från växthuset). Detta dög som lunch eller till och med middag, matigt och nyttigt.

    Nått jag lärde mig av en kusin: när du gör tortilla (mjuka tacos) så förutom ost, grönsaker, såser, guacamole och köttfärs, smula ner lite tacochips. Det blir krispigt och gott.

  • Okänd 8 juni 2009

    Nystekta, byxade abborrfiléer på en skiva knäckebröd toppad med tunt skivad inlagd färskgurka.......

  • flingsalt 11 juni 2009

    puff på tråden :)

  • hillan66 11 juni 2009

    När vi äter räkor, sånna man skalar själv, så rostar jag bröd, hyvlar västerbottensost/krutrök och klickar på lite romröra(creme fraiche, stenbitsrom och rödlök) Jättegott!(Y)

  • snuosm 11 juni 2009

    Fick renskavsgryta med kantareller över och gjorde nyss varma mackor med grytrester på. Det var hur gott som helst!!

  • Fiona 11 juni 2009

    Skrivet av muminkexx den 8 jun 2009

    Nåt sjukt expriment, en tjej på jobbet äter knäckebrödmacka med kaviar och bananskivor som pålägg...(N)

    hehehe det äter nästan alla som jobbar på Abba :p Det är där ifrån idén med randig kaviar med banan kom ifrån:D
    Lite onödigt vetande sådär (Y)

    En annan höjdare är varma rostade mackor med smör och kall falukorv mellan - alltså en dubbelmacka med kalla falukorvsskivor i mitten. Dock viktigt att brödet är varmt.

    Steka ugnspannkaka som blivit över i stekpannan o äta med jordgubbssylt (eller hallon för den som föredrar det)

  • jhulia 11 juni 2009

    Macka med Kvarg (Kesellas) med finhackad lök på och strösocker!!!!!!! MUMS!

    Macka med leverpastej och majonnäs är inte heller fel!

    Bovetegröt med sirap!

    Blanda ner fräst , hackad spenat och hackat ägg i bearnaissesås.....en rostad macka och en kall öl till är bara såååå gott!

    Macka med mild kaviar och färska gurkskivor på!

    Stek färska gurkstavar med lite salt på!

    Tortillabröd i en torr stekpanna, på med lite riven ost, skinka, lite tomatsås, täck med ett tortillabröd, stek och vänd......skär i tårtbitar sen och ät!

  • lisbethv 29 juni 2009

    Gott nu i värmen (Y)Fruktsallad med räkor

  • tigerlilly27 29 juni 2009

    Skrivet av systeryster den 8 jul 2008

    Salamimacka med brieost och dijonsenap, ruccola eller annat grönt.Helst någon dubbelmacka för att hålla allt på plats.Mums!






    Det lät riktigt smarrigt! Måste prova det.

  • tigerlilly27 29 juni 2009

    rostat bröd med nutella är supergott!

  • essim 29 juni 2009

    Skrivet av softis den 18 jul 2008

    Varje sommar måste jag inviga med ett gott bröd,typ franskt lantbröd eller lyxbergis med skivad banan å därpå skivade färska jordgubbar-supergott(Y)

    Falu rågrut med ost å kaviar+ ett glas o'boy till(Y)

    Grillstad julbelsalami med majonnäs på gott bröd(Y)

    Makrill i tomat på macka med majonnäs på(Y)

    Macka med kaviar och majonnäs som man blandar(Y)


    Har just ätit en knäckemacka med majonnäs och kaviar..... Det är supergott.(Y)
    Makrill i tomat med majonnäs är också gott, Den blandningen kan man köpa fördig i burk i Danmark.

  • Glitterfia 29 juni 2009

    När jag lagar potatismos tycker jag det är gott att tillsätta hackade kokta ägg. Det är jättegott. (Y)

    Kall pannkaka (tunn eller tjock spelar ingen roll) med smör och ost eller med messmör och ost. också gott (Y)

  • flip 30 juni 2009

    korvgryta och lingonsylt...super!
    pannkaka med kaviarmacka (knäckebröd) söt sylt o mjölk att dricka till :D

  • bakamonkeyprincess 30 juni 2009

    Hahaha kan lägga till lite blandade kombinationer. Vet inte hur ovanliga dem är men gott, det är det!
    Keso med vaniljsocker på tunnpannkakor.
    Pulverisera eller hacka valnötter fint, blanda med lite socker. Kan blandas med keso. Ha på tunnpannkakor (ungerskt tror jag).
    Fläderblommor i pannkakssmeten (tror det är ungerskt påhitt det med).
    Pepparkakor med leverpastej på.
    Blodpudding med kanel och lite riven ingefära (tips från en MK medlem om jag inte minns fel).
    En kopp svagt te med tärningar av äpple, apelsin och citron (går med fördel att frysa frukttärningar och använda till iste nu i sommar)

    :D

  • bakamonkeyprincess 30 juni 2009

    Skrivet av idea_ den 8 jun 2009

    Skrivet av lilladi den 25 maj 2009

    Pommes med mjukglass är såå gott..salt och sött..yummy..


    Hmm, när jag var i tonåren provade jag att doppa pommes i mjukglass med kolasås, gillade det då, undrar om jag skulle gilla det nu :)


    Jag brukar doppa pommes frites i milkshake :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.