Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmanskosten håller den på att försvinna????????????

  • ThomasP 6 oktober 2007

    Jag undrar hur många som lagar riktig husmanskost. Och vet alla vad det är för rätter eller har det kommit in nya rätter med den yngre generationen. Jag undrar bara men är lite rädd för att den ska dö ut. // Thomas

  • matvraket 6 oktober 2007

    Jag tror att många av dagens ungdomar väljer att laga annan mat än den klassiska husmanskosten, dels för att husmanskost ofta tar lång tid att laga men även för att det är roligt att testa ngt nytt.

  • ThomasP 6 oktober 2007

    Skrivet av matvraket den 6 okt 2007

    Jag tror att många av dagens ungdomar väljer att laga annan mat än den klassiska husmanskosten, dels för att husmanskost ofta tar lång tid att laga men även för att det är roligt att testa ngt nytt.


    Lagar du husmanskost ???? //Mvh Thomas

  • mariec 6 oktober 2007

    I min familj lagar vi väldigt mycket husmanskost i veckorna, sen gör vi lite nya annorlunda recept på helgerna. Men inte gör många av våra vänner kalops, kålpudding, ärtsoppa etc.
    Jag tror att det beror mycket på att jag är uppväxt på landet, slaktar hos en bekant och därmed får allt kött på köpet som ska användas till något. En annan matkultur helt enkelt.

  • mariec 6 oktober 2007

    I min familj lagar vi väldigt mycket husmanskost i veckorna, sen gör vi lite nya annorlunda recept på helgerna. Men inte gör många av våra vänner kalops, kålpudding, ärtsoppa etc.
    Jag tror att det beror mycket på att jag är uppväxt på landet, slaktar hos en bekant och därmed får allt kött på köpet som ska användas till något. En annan matkultur helt enkelt.

  • mariec 6 oktober 2007

    I min familj lagar vi väldigt mycket husmanskost i veckorna, sen gör vi lite nya annorlunda recept på helgerna. Men inte gör många av våra vänner kalops, kålpudding, ärtsoppa etc.
    Jag tror att det beror mycket på att jag är uppväxt på landet, slaktar hos en bekant och därmed får allt kött på köpet som ska användas till något. En annan matkultur helt enkelt.:)

  • matvraket 6 oktober 2007

    Jag lagar en del husmanskost, men detta är inte denna större delen av maten som serveras hemma hos oss. Gillar och brukar laga sjömansgryta, kokt torsk med äggsås och hemmagjord ärtsopppa, men vet inte om de räknas som husmanskost? Vad räknas egentligen som svensk husmanskost?:o

  • mariec 6 oktober 2007

    Ursäkta de tre inläggen, trodde inte det hände något:'(

  • Aspholme 6 oktober 2007

    Läs bland mina recept, där hittar du Husmanskost.(Y)

  • ThomasP 7 oktober 2007

    Kalops,raggmunkar,köttbullar,palt,blodbröd m fläsk,ärtsoppa,köttsoppa m klimp,dillkött,falukorv,fläsk m löksås,oxbringa m rotmos,pölsa,fisk m kokt potatis,hederlig stek m sås,köttgrytor,fläsklägg m rotmos,köttfärsås,kokt höns m currysås,stekt strömming,salt sill det är husmanskost för mig men har säkert glömt några .Det kanske finns någon som kan kompletera upp fler rätter// Mvh Thomas

  • rauk 7 oktober 2007

    Kroppkakor, du glömde kroppkakor! Jättegott! Här på Gotland är det fest när det bjuds på kroppkakor. Mina döttrar som är i 20-25årsåldern älskar denna maträtt. De kan laga rätten själva men önskar att jag bjuder på det när vi träffas...
    Jag tror att fler o fler ungdomar vill lära sig laga svensk husmanskost, kanske med inslag av mat från andra länder. Tycker mig märka en attitydförändring. Fler ta avstånd från snabbmatstrenden och tar sig tid att laga lite mer ordentlig mat. Gärna som en aktivitet tillsammans med goda vänner. :)

  • Lilljeppe 7 oktober 2007

    Hemma hos oss görs det husmanskost. Det som gör att man inte gör husmanskost nu förtiden beror på att man känner att tiden inte räcker till. Jag gör oftast maten kvällen före, då hinner man lägga ner mer tid eftersom ungarna sover. Kålpudding, herrgårdsgryta och gratänger mm kan man alltid göra dagen före. Ett bra tips för den stora familjen(Y)

  • mariad 7 oktober 2007

    Hej!

    Intessant tråd!

    Jag lagar faktiskt nästan aldrig husmanskost. Jag är mycket glad för rotmos och kåldolmar men det är nog också allt.

    Jag föredrar att inte långkoka mat, jag tycker bäst om när råvaror är behandlade så kort tid som möjligt. Det är min filosofi.

    Men jag tycker det är synd att vår matkultur förändras så mycket, naturligtvis. Att vår förändras mer än en del andra beror säkert på helt naturliga orsaker. Vi är en mycket nyfiken och berest nationalitet och har därför tagit andra influenser med oss hem, lärt oss mycket om annan mat och tack vare vår stora invandring som gjort det möjligt för oss att få deras mat i våra hem. Dessutom, som nämnts tidigare, vår generation har varken tid, ork eller lust, tråkigt nog.

    Jag vet många som efterfrågar med husmanskost på restauranger, jag vet lika många krogar som f örsökt men då vill ingen ha det.....

  • ulrika_s 8 oktober 2007

    Jag tror att begreppet "husmanskost" har förändrats under tidens gång. Om man räknar in rotmos och kålpudding som husmanskost, så är det väl på väg att dö ut. Men om man tänker sig husmanskost så som jag ser det... enkla rätter med få ingredienser (typ falukorv och potatismos, en stek med kokt potatis och grönsaker till detta) så tror jag att det är många som lagar det ännu idag. Skillnaden är väl att man inte pratar så mycket om det. Det är roligare att berätta för andra när man gjorde den där härligt goda middagen i helgen än att berätta att jag gjorde korv och mos...
    För mig är begreppet "husmanskost" förknippat med den mat som jag serveras när jag kommer till mina föräldrar - enkla med goda rätter, sådana som man ätit förr och kommer att få äta igen. Hemma däremot blir det mer experimenterande, mer influenser utifrån...

  • mariad 9 oktober 2007

    Ja, då kanske vi ska börja med att reda ut begreppet "husmanskost"... För mig är det inte korv med mos (ja, nuförtiden kanske).

    Husman var en ägare till ett litet hus utan tillhörande jord. Begreppet var ursprungligen en sammanfattande benämning på enkel och billig mat som åts på landet, av det som producerades där, alltså kål, rotfrukter, gris, spannmål, fisk. Tids- och omsorgskrävande matlagningsmetoder och kryddsnålt, husmanskost var ofta storkok och bra konserveringsmetoder.

    Husmanskost idag anses vara svensk mat som har lågt inköpspris, är dryg och med stort mättnadsvärde, med andra ord klassisk vardagsmat.

    Det innebär ju att det har blivit en generationsfråga, en naturlig utveckling eftersom vi idag odlar en massa nya produkter.

    Vad tycker ni andrfa?

  • 12 oktober 2007

    Skulle nog vilja påstå att den svenska husmanskosten går en renässans tillmötes. Folk som dagligen äter ute på våra olika "matställen" har tröttnat på Mamma Scans köttbullar på Findus och familjen Dafgaards halvfabrikat.
    Går man tillbaka, några tiotal år, då sverige fortfarande var en stor fartygsnation så var de flesta fartygskockar en garant för svensk husmanskost. Halvprodukter behandlades i de olika "byssorna" som något av en nödproviant.
    Hälsningar
    Kurt-Kent

  • 12 oktober 2007

    Vi äter mest husmanskost! Men jag är ju i den generationen... Den här veckan har det serverats både kålpudding och rotmos med fläskkorv hos oss.

  • bernit 12 oktober 2007

    Jag - en man på 63 år lagar mat varje dag efter jobbet och speciellt på helgerna.
    Jag lagar nog hälften husmanskost och hälften "ny" mat som jag älskar att exprimentera fram.
    För mej är husmanskost mat som tillagas av de råvaror som bjuds från natur, vatten, jordbruk och djurproduktion.
    Tyvärr så har en del traditionell husmanskost delvis glömts av. När åt du en stekt salt sill med löksås sist eller vem kommer ihåg bräckt färsk oxbringa med stekt lök. Som tur är tillagas fortfarande husmanskost i form av grytor, t.ex. dillköt, kalops etc. lokalt i landet hittar man också t.ex. råraka med stekt fläsk eller fläsklägg med rotmos. Tyvärr ser man allt oftare att de tillagas av prefabricerat halvfabrikat. Hur lätt är det att välja mellan en färdigproducerad kålpudding eller en hemmalagad dito ?
    Jag värnar om den klassiska husmanskosten och gör ofta succe hos mina matgäster när dyligt serveras. Vad jag tycker mindre bra om är när man gör om en klassisk husmanskosträtt till en modern variant med ett helt annat innehåll - det är helt OK om man samtidigt ger rätten ett annat namn.
    Länge leve den äkta husmanskosten.

  • 12 oktober 2007

    Skrivet av bernit den 12 okt 2007

    Hur lätt är det att välja mellan en färdigproducerad kålpudding eller en hemmalagad dito ?


    Ja du, där är valet lätt om du frågar mig! Nu för tiden när vi har frysmöjligheter är det ju lika enkelt att göra fyra kålpuddingar samtidigt, när man ändå håller på. Och gott smakar det även när man tinat upp dem! Snacka om snabbmat för stressade, moderna människor! Bara att ta ur frysen och tina upp! Kan det bli bättre?

  • evaldo 12 oktober 2007

    Husmanskost är nog fast rotad hos oss äldre, men tyvärr på tillbakagång hos den yngre generationen, detta tror jag beror på all den snabbmat som finns och inte kräver så lång tid att tillaga. Den moderna ungdomen har alltid så bråttom, och har inte tid med matlagning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.