Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmanskosten håller den på att försvinna????????????

  • tina62 26 januari 2008

    Jag tror inte att husmanskosten håller på att försvinna MEN våra barn ( när de blir äldre eller de som redan står på egna ben) de lagar ju det som en annan gjorde när de var små.
    Så lite ligger även på vad vi lagar. Mycket nya marätter ex utländska har kommit och man vill ju prova!

    Men inget går upp mot hedlig husmanskost

  • 27 januari 2008

    HUSMANSKOST ÄR VÄL EGENTLIGEN ALL MAT SOM VI SJÄLVA LAGAR TILL. SEN ÄR DET JU GANSKA GIVET ATT DET SOM VAR TYPISK HUSMANSKOST NÄR JAG VAR LITEN PÅ FEMTIOTALET ÄR EN SORTS KOST. NU ÄR DET ANDRA RÄTTER SOM KAN KALLAS HUSMANSKOST. T EX HEMLAGAD PIZZA, VOKAD MAT O S V.
    VAD ÄR DET SOM SÄGER ATT BARA RÄTTER FRÅN FÖRR ÄR HUSMANSKOST? JO VI SOM BARA VILL MINNAS VÅR BARNDOM. SEN KAN MAN VÄL TYCKA ATT DET INTE ÄR TID DET HANDLAR OM ALLA GÅNGER NÄR YNGRE SKA LAGA MAT. KUNSKAPEN FATTAS OFTARE. FÖR OM MAN STÄLLER PÅ EN GRYTA MED KOKKÖTT PÅ SÖNDAGMORGONEN SÅ SKÖTER DEN SIG JU I STORT SJÄLV. EFTER ETT PAR TIMMAR HAR MAN KÖTT ATT GÖRA MYCKET OLIKA RÄTTER AV. PEPPARROTSKÖTT, KÖTTSOPPA, GULASCH MM MM. DET HANDLAR MERA OM PRIORITERING OCH SOM SAGT KUNSKAP. LÄR BARNEN ATT LAGA MAT DET SITTER ALDRIG IVÄGEN MED KUNSKAP. HA EN BRA DAG. MORFARSMOR.

  • Lotten_J 27 januari 2008

    Skrivet av lennali den 25 jan 2008

    Skrivet av Lotten_J den 25 jan 2008

    Jag har ställt mig den frågan ang husmanskost och vad jag kan se på mina barn, de som flyttat hemifrån, är att de lagar inte husmanskost av någon underlig anledning. När de kommer hem och hälsar på så skriker de efter "mammas mat" som tycks vara såååå fantastiskt god. Jag brukar be dem att själva laga den maten hemma hos sig men får då till svar: Ähhhh.... Men herregud hur slö får man bli. Jag till och med frågade bägge som flyttat att vad är sämst med att flytta hemifrån, direkt svarade båda att de saknade mammas mat så in i vassen. Allt annat var mkt positivt. Den tredje som snart flyttar frågade om han kunde få en "present" när han flyttar. Jaha frågade jag då...vad skulle det vara? En kokbok och en kopia på min egen receptbok samt om jag kunde skriva ner recepten på all mat som han gillar. Det var ju ett litet udda val av önskan som mamma såklart måste tillgodose.


    Klok son du har Lotten, kanske fler mammor (pappor också)borde skicka med en handskriven fin liten receptbok som flyttnings gåva med sina barn när det är dags för den stora flytten, mycket bra idè. Då kanske husmanskosten håller sig vid liv. För nåt år sedan skrev jag ner mina bakrecept i en fin bok och gav i julklapp till min systers döttrar, på dom recept jag visste att dom gillade allra mest. (Y)

  • Lotten_J 31 januari 2008

    Skrivet av den 27 jan 2008

    HUSMANSKOST ÄR VÄL EGENTLIGEN ALL MAT SOM VI SJÄLVA LAGAR TILL. SEN ÄR DET JU GANSKA GIVET ATT DET SOM VAR TYPISK HUSMANSKOST NÄR JAG VAR LITEN PÅ FEMTIOTALET ÄR EN SORTS KOST. NU ÄR DET ANDRA RÄTTER SOM KAN KALLAS HUSMANSKOST. T EX HEMLAGAD PIZZA, VOKAD MAT O S V.
    VAD ÄR DET SOM SÄGER ATT BARA RÄTTER FRÅN FÖRR ÄR HUSMANSKOST? JO VI SOM BARA VILL MINNAS VÅR BARNDOM. SEN KAN MAN VÄL TYCKA ATT DET INTE ÄR TID DET HANDLAR OM ALLA GÅNGER NÄR YNGRE SKA LAGA MAT. KUNSKAPEN FATTAS OFTARE. FÖR OM MAN STÄLLER PÅ EN GRYTA MED KOKKÖTT PÅ SÖNDAGMORGONEN SÅ SKÖTER DEN SIG JU I STORT SJÄLV. EFTER ETT PAR TIMMAR HAR MAN KÖTT ATT GÖRA MYCKET OLIKA RÄTTER AV. PEPPARROTSKÖTT, KÖTTSOPPA, GULASCH MM MM. DET HANDLAR MERA OM PRIORITERING OCH SOM SAGT KUNSKAP. LÄR BARNEN ATT LAGA MAT DET SITTER ALDRIG IVÄGEN MED KUNSKAP. HA EN BRA DAG. MORFARSMOR.


    Håller med om att man ska lära barnen att laga mat MEN det hjälper inte alltid....det beror på hur intresserade de är att göra detta själv, vad de prioriterar osv....jag har lärt alla mina fyra barn att laga bra och god mat så dom kan.... MEN dom ids tyvärr inte alltid för det ska gå snabbt och sen tycker dom inte att det är så kul. Kanske förändras detta när dom blir lite äldre förhoppningsvis

  • matlagerskan 1 februari 2008

    Skrivet av Tpersson den 6 okt 2007

    Jag undrar hur många som lagar riktig husmanskost. Och vet alla vad det är för rätter eller har det kommit in nya rätter med den yngre generationen. Jag undrar bara men är lite rädd för att den ska dö ut. // Thomas



    jag lagar husmanskost, kanske för att jag blev uppfödd på den maten, min mormor lagade ofta långkok p¨å spisen, det vill säga, använde sällan ugnen. men det gör jag.
    man för nog vidare sin matkultur, även om det nu kommer mycket olika kryddor, råvaror, snabbmat osv. Kanske är det så att tiden styr och att utbudet idag av halvfabrikat är stort.
    Viktigt att pånågot sätt få sina barn att tycka att matlagning är kul. mvh anki

  • 1 februari 2008

    Skrivet av Tpersson den 6 okt 2007

    Jag undrar hur många som lagar riktig husmanskost. Och vet alla vad det är för rätter eller har det kommit in nya rätter med den yngre generationen. Jag undrar bara men är lite rädd för att den ska dö ut. // Thomas

    det beror på vad föräldrarna gör i hemmet, blir det bara pizza eller annan sån mat så kommer den att försvinna men om det istället serveras husmans kost hemma så kommer den att leva. leve svensk husmanskost hurra hurra

  • faran 1 februari 2008

    Jag har blivit bortskämd med hemlagad mat, hembakt bröd och hemkokt sylt och marmelad som barn. Min mormor har lärt mig sina recept efterhand som jag bett om dem, så nu gör jag själv hennes fantastiska köttfärslimpa (borde lägga in den som recept här), hennes pannbiffar med pressgurka, raggmunkar, kakor mm, mm.

    Jag bakar allt bröd själv, och gör även all sylt och marmelad. Visst, det tar längre tid, men smakerna går inte att jämföra! Köpesylt smakar bara socker och inget annat. Hembakt bröd är dessutom mycket billigare. Och både bröd och sylt är faktiskt väldigt enkelt att göra.

    Håller just nu på med mormors citrusmarmelad. Den tar tre dagar att göra, men resultatet blir alldeles himmelskt!! Har man väl smakat den äter man aldrig nån annan sort igen. :p

    Jag har som sagt blivit bortskämd med bra lagad mat, och vill därför inte äta nåt annat nu. Jag gillar inte halvfabrikat, men det har nog mycket att göra vad man är van vid. Är man uppfödd på fiskpinnar och scans köttbullar är det väl naturligt att fortsätta äta det när man flyttat hemifrån.

  • andersstromberg 1 februari 2008

    Skrivet av Tpersson den 6 okt 2007

    Jag undrar hur många som lagar riktig husmanskost. Och vet alla vad det är för rätter eller har det kommit in nya rätter med den yngre generationen. Jag undrar bara men är lite rädd för att den ska dö ut. // Thomas

    det är bara kockarna på tv föräldrar och media som kan ändra detta.

  • ThomasP 1 februari 2008

    Vad kul att husmanskosten berör många det är ett bevis på att den kommer att fortsätta att finnas många år till Tack för det // Thomas :D :D

  • andersstromberg 1 februari 2008

    Skrivet av den 27 jan 2008

    HUSMANSKOST ÄR VÄL EGENTLIGEN ALL MAT SOM VI SJÄLVA LAGAR TILL. SEN ÄR DET JU GANSKA GIVET ATT DET SOM VAR TYPISK HUSMANSKOST NÄR JAG VAR LITEN PÅ FEMTIOTALET ÄR EN SORTS KOST. NU ÄR DET ANDRA RÄTTER SOM KAN KALLAS HUSMANSKOST. T EX HEMLAGAD PIZZA, VOKAD MAT O S V.
    VAD ÄR DET SOM SÄGER ATT BARA RÄTTER FRÅN FÖRR ÄR HUSMANSKOST? JO VI SOM BARA VILL MINNAS VÅR BARNDOM. SEN KAN MAN VÄL TYCKA ATT DET INTE ÄR TID DET HANDLAR OM ALLA GÅNGER NÄR YNGRE SKA LAGA MAT. KUNSKAPEN FATTAS OFTARE. FÖR OM MAN STÄLLER PÅ EN GRYTA MED KOKKÖTT PÅ SÖNDAGMORGONEN SÅ SKÖTER DEN SIG JU I STORT SJÄLV. EFTER ETT PAR TIMMAR HAR MAN KÖTT ATT GÖRA MYCKET OLIKA RÄTTER AV. PEPPARROTSKÖTT,
    KÖTTSOPPA, GULASCH MM MM. DET HANDLAR MERA OM PRIORITERING OCH SOM SAGT KUNSKAP. LÄR BARNEN ATT LAGA MAT DET SITTER ALDRIG IVÄGEN MED KUNSKAP. HA EN BRA DAG. MORFARSMOR.


    nä jag håller inte med dej riktigt det heter ju svensk husmanskost och då är det ju inte all amt som görs som kan blandas in

  • LILLTASS 4 februari 2008

    Skrivet av Tpersson den 6 okt 2007

    Jag undrar hur många som lagar riktig husmanskost. Och vet alla vad det är för rätter eller har det kommit in nya rätter med den yngre generationen. Jag undrar bara men är lite rädd för att den ska dö ut. // Thomas


    KAN SÄGA ATT JAG ÄR RÄDD FÖR ATT DU HAR RÄTT.
    MÅNGA TROR ATT HUSMANSKOSTEN TAR LÄNGE ATT LAGA. MEN DET ÄR HELT FEL.
    JAG KOKAR KÖTTET TILL DILLKÖTTET PÅ KVÄLLEN. MEDAN DET KOKAR SÅ TAR JAG OFTA OCH GÖR NÅGOT ANNAT, OFTA GÅR JAG MIN POWER WALK DÅ.
    SEDAN GÖR JAG SÅSEN DAGEN EFTER ELLER EFTER FLERA DAGAR. KÖTTET I KASTRULL I KYLSKÅP HÅLLER I MINST EN FEM DAGAR.
    JAG LAGAR HUSMANSKOST TILL 90%. (H) (H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.