Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Husmanskosten håller den på att försvinna????????????

  • 30 november 2007

    Ordet husmanskost kommer efter husmand, ägare till ett litet hus utan tillhörande jord. Begreppet var ursprungligen en sammanfattande benämning på enkel och billig mat som åts på landet. Numera betecknar svensk husmanskost vanligen traditionell svensk mat som har lågt inköpspris, är dryg och med stort mättnadsvärde eller med andra ord klassisk vardagsmat.
    Den svenska husmanskostens råvaror är inhemskt svenska - fläsk i alla former, fisk, grova spannmålsvaror som fullkorn, samt potatis och andra rotfrukter. Tids- och omsorgskrävande matlagningsmetoder som redningar och långkok är vanliga. Kryddor används i begränsad mängd.
    Exempel på svensk husmanskost är kroppkakor, kalops, rotmos med fläsk, köttbullar, ärtsoppa, pannkakor, inkokt lax, fiskbullar, palt, raggmunk, kåldolmar, surströmming, rabarberkräm, nävgröt, skånsk äggakaka och pytt i panna.
    Husmanskosten har under senare tid genomgått en viss renässans sedan kända kockar som Tore Wretman presenterat moderniserade varianter på klassiska svenska rätter. I denna "nouvel husman" har man ofta minskat på användandet av fett (som behövdes mer förr på grund av att kroppsarbete förekom i större utsträckning), infört vissa nya råvaror och ändrat vissa tillagningsmetoder för att snabba upp tillagningen och på ett bättre sätt ta tillvara på råvarornas näringsämnen och smak.

    ex:
    Biff Rydberg
    Inlagd sill
    Gravlax
    Biff á la Lindström
    Blodpudding
    Gubbröra
    Bruna bönor
    Palt
    Pannbiff
    Pyttipanna
    Semlor
    Ärtsoppa
    Pölsa
    Matjessill
    Sotare
    Smörgåstårta
    Paltbröd
    Tunnbröd
    Pannkakor
    Ålandspannkaka
    Wallenbergare
    Lutfisk
    Raggmunk
    Sjömansbiff
    Surströmming
    Isterband
    Renstek
    Janssons frestelse
    Fattiga riddare
    Korv Stroganoff
    Kroppkakor
    Kåldolmar
    Kålpudding
    Ostkaka
    Dillkött
    Dopp i grytan
    Köttbullar
    Fläskpannkaka
    Julskinka
    Inlagd strömming

  • kjellake55 1 december 2007

    Kan varmt rekomendera boken "Prinsessornas Kokbok" med undertiteln "husmanskost och helg- dagsmat" Jenny Åkerström.Det exemplar jag har är utgivet av Bonniers år 1938.Massor av gamla recept.Vem har idag ätit ugnstekt braxen eller ugnstekta,späckade gäddfileer (eller fileter som det står i boken)?Provade att själv göra bl.a fågelleverpastej förra julen,fanns inget kvar när gästerna kom,delikat.

  • imse 1 december 2007

    Jag är inte orolig för att husmanskosten skall dö ut. Har man ätit sig runt halva jordklotet så är det fantastiskt gott att få återvända till det svenska matbordet. Det finns så mycket gott att få, det viktiga är att det är bra råvaror och att det är vällagat. Att det kommer nya varianter på det hela är bara härligt och kreativt.//i

  • bluesuede 17 december 2007

    Skrivet av Tpersson den 7 okt 2007

    Kalops,raggmunkar,köttbullar,palt,blodbröd m fläsk,ärtsoppa,köttsoppa m klimp,dillkött,falukorv,fläsk m löksås,oxbringa m rotmos,pölsa,fisk m kokt potatis,hederlig stek m sås,köttgrytor,fläsklägg m rotmos,köttfärsås,kokt höns m currysås,stekt strömming,salt sill det är husmanskost för mig men har säkert glömt några .Det kanske finns någon som kan kompletera upp fler rätter// Mvh Thomas


    Jag har inte bott i Sverige sedan 1965 och åh vad jag saknar riktig svensk husmankost. Allt det som står ovanför. Jag har Vår Kokbok (1965) och den har jag nästan nött ut. När jag söker på internetet har det blivit svårare och svårare att finna recept jag känner igen och det tycker jag är lite ledsamt. Mammas mat är den jag kommer ihåg och saknar! Jag har tekakor i ugnen nu. :-)

  • farmoringer 17 december 2007

    Och jag har då ätit isterband idag..Mums..

  • anluk 17 december 2007

    Är uppvuxen med en mamma som alltid gjorde husmanskost så här hemma blir det ofta kålpudding, köttfärslimpa, dillkött, pepparrotskött, kåldolmar, sill och potatismos osv osv.
    Älskar även rotmos, ärtsoppa, kroppkakor............Men är ensam om det i familjen så det blir inte så ofta jag får äta det (utom när mamma ringer hem mig när hon gjort det:p)

  • mahlina 18 december 2007

    Jag kan få sådan längtan efter mammas och mormors husmanskost och då lagar jag köttbullar, köttsoppa m klimp,dillkött,falukorv,fläsk m löksås, rotmos,fisk i sås m kokt potatis,hederlig stek (älg och rådjur)m sås,köttgrytor,köttfärsås, som nämndes ovan men även kött/julkorv, pannbiff, potatismos, köttfärsoppa, fiskgratäng, pannkakor, fläsk/ugnspannkaka och liknande som jag oxå tycker tillhör den svenska husmanskosten.

  • Tillberga 18 december 2007

    länge leve svensk husmanskost(Y)

    sen är de ju inte så illa med annan mat kultur häller:p

  • Aspholme 18 december 2007

    nelirotger: Du glömde Kalopsen (Y)

  • JE 21 december 2007

    Jag är inte alls orolig för att husmanskosten kommer att dö ut, tvärtom. Grunden för alla Svenska kockar är just husmanskosten. Svenska kockar som jobbar sig runt vårt klot och sprider ut husmanskosten. Fast food till all ära, men den håller inte i längden. Jag jobbade ihop med en afrikansk kock som var heltokig i vår svenska husmanskost, jag fick böna och stå på knä många gånger innan han lagade och lärde mig något från sitt land "Korba" receptet kommer, varför ska jag laga nått från mitt land när ni har så fantasisk mat här, sa han många gånger. Det gällar att brasa på ordenligt när det står på dagen rätt "Stekt fläsk med löksås" eller "Ärtsoppa/Pannkaka" då kommer den stora skaran med hungriga gäster. (Y)(Y)(Y)

  • MrsC 8 januari 2008

    Några husmanskosts recept:
    http://www.matklubben.se/recept/bondboenssoppa_8805.html
    http://www.matklubben.se/recept/flaeskpannkaka_5596.html
    http://www.matklubben.se/recept/kaalsoppa_fraan_skaane_8806.html
    http://www.matklubben.se/recept/lapskojs_8706.html
    http://www.matklubben.se/recept/stuvade_makaroner_8617.html
    http://www.matklubben.se/recept/poelsa_fraan_coop_5322.html
    http://www.matklubben.se/recept/stuvade_moroetter_9019.html
    http://www.matklubben.se/recept/torskromslaada_9025.html
    http://www.matklubben.se/recept/ugnsomelett_med_svamp_5883.html
    vem har flera recept...?

  • Stintan 15 januari 2008

    Jag tycker att det är roligt att laga husmanskost och gör det ofta. Långkok t ex sköter sig ofta självt och om man gör en stor sats, när man ändå är igång, får man ju njutningen att stoppa några portioner i frysen till senare tillfälle.
    Tyvärr har det nog försvunnit en hel del husmanskostintresserade, men läste nyligen att många restauranger är villiga att återuppliva den konsten. Gästerna har påverkat och längtar efter det vanliga igen.
    Inget kul alls att laga snabbmat, men får duga någon enstaka gång.

  • 20 januari 2008

    Kul att restauranger försöker att göra husmanskost!
    (Y)Det är ju inte så ovanligt att det man bestält varit väldigt lite på tallriken för en massa pengar... då blir man lite besviken..N)

  • MammaModesty 20 januari 2008

    Att tiden inte räcker till för att göra storkok säger en del... hmm... är vi svenskar så upptagna 7 dagar i veckan?? jag har lite svårt att förstå att det inte finns iaf en dag till att göra lång kok... eller dyl... åtminstonde måste tiden att laga mat finnas... men jag tror det beror på VART i landet vi bor oh vad vi prioriterar..... men att folk inte har tiden med att laga husmanskost är inte lika skrämmande som att man inte har tiden att hämta sina barn på dagis. (såg tv-reklam för hemfrid.. där de erbjöd sig att hämta barnen på dagis) sånt kan få mig att fundera på vart vi är på väg..... :(

  • SaraW 20 januari 2008

    Precis som så många andra redan sagt, så jag tror jag på en renässans för husmanskosten. Jag själv älskar husmanskost och är uppvuxen med detta. För mig är det självklart att vi med jämna mellanrum äter köttbullar (alltid hemmagjorda), pannbiff med löksky, strömmingsflundra, kalops, rotmos och min solklara favorit kålpudding. Mina jämngamla vänner älskar också husmanskost och har vi möjligheten, så beställer vi ofta in just denna på restaurang. Men en hel del av husmanskosten tar onekligen rätt mycket tid att göra och passar kanske bäst på helgen. Och många av de gamla, hederliga rätterna är ganska energitäta, vilket gör att jag varvar med nyttigare medelhavsmat och asiatisk mat. Men jag tror inte att risken för att husmanskosten dör ut, är särskilt stor.

  • Amber 20 januari 2008

    Här äter vi alltid husmanskost...finns ju inget godare. Men visst köper vi även utemat ngn ggn samt gör lite nyare rätter som tacos osv.

  • Tillberga 20 januari 2008

    efter två veckor i kambodja blev det
    rotmos och fläskkorv i dag
    de var så himla gott

  • Lotten_J 25 januari 2008

    Jag har ställt mig den frågan ang husmanskost och vad jag kan se på mina barn, de som flyttat hemifrån, är att de lagar inte husmanskost av någon underlig anledning. När de kommer hem och hälsar på så skriker de efter "mammas mat" som tycks vara såååå fantastiskt god. Jag brukar be dem att själva laga den maten hemma hos sig men får då till svar: Ähhhh.... Men herregud hur slö får man bli. Jag till och med frågade bägge som flyttat att vad är sämst med att flytta hemifrån, direkt svarade båda att de saknade mammas mat så in i vassen. Allt annat var mkt positivt. Den tredje som snart flyttar frågade om han kunde få en "present" när han flyttar. Jaha frågade jag då...vad skulle det vara? En kokbok och en kopia på min egen receptbok samt om jag kunde skriva ner recepten på all mat som han gillar. Det var ju ett litet udda val av önskan som mamma såklart måste tillgodose.

  • lennali 25 januari 2008

    Skrivet av Lotten_J den 25 jan 2008

    Jag har ställt mig den frågan ang husmanskost och vad jag kan se på mina barn, de som flyttat hemifrån, är att de lagar inte husmanskost av någon underlig anledning. När de kommer hem och hälsar på så skriker de efter "mammas mat" som tycks vara såååå fantastiskt god. Jag brukar be dem att själva laga den maten hemma hos sig men får då till svar: Ähhhh.... Men herregud hur slö får man bli. Jag till och med frågade bägge som flyttat att vad är sämst med att flytta hemifrån, direkt svarade båda att de saknade mammas mat så in i vassen. Allt annat var mkt positivt. Den tredje som snart flyttar frågade om han kunde få en "present" när han flyttar. Jaha frågade jag då...vad skulle det vara? En kokbok och en kopia på min egen receptbok samt om jag kunde skriva ner recepten på all mat som han gillar. Det var ju ett litet udda val av önskan som mamma såklart måste tillgodose.


    Klok son du har Lotten, kanske fler mammor (pappor också)borde skicka med en handskriven fin liten receptbok som flyttnings gåva med sina barn när det är dags för den stora flytten, mycket bra idè. Då kanske husmanskosten håller sig vid liv. För nåt år sedan skrev jag ner mina bakrecept i en fin bok och gav i julklapp till min systers döttrar, på dom recept jag visste att dom gillade allra mest. (Y)

  • celice 25 januari 2008

    :) Jag lagar mycket husmanskost, och har lyckas överföra detta till mina fyra barn. Men jag måste erkänna att jag hela tiden varierar min husmanskost med smaker och örter. Dom riktigt goda rätterna som dillkött och kalops blir gjort mer på helgerna, på grund av tidsbrist. Men jag har alltid gjort stora satser, så frysen har fått sitt. Jag tycker att när man lägger ner tid på en rätt, får en otroligt god smak, inte för att förakta pasta och annan snabblagad mat.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.