Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kotletter

  • MatAnders 19 april 2008

    Skrivet av linalotta den 19 apr 2008

    Min sambo som brukar sköta grillningen... som så många andra män... han brukar ofta grilla för många kotletter. Det blir got dagen efter istället, då han låter de grillade kotletterna puttra i en stor gryta med morötter ,lök och annat vi råkar ha hemma samt buljong.
    Det blir smakrikt och mört.:)


    Hej!
    Jag brukar göra en jättegod grillstuvning på det kött jag har kvar gå gärna in och kolla på receptet lovar att ni kommer gilla det.

  • inaros 19 april 2008

    Jag brukar göra som många andra här med mina kotletter..:)
    Bräsera dom länge i lte sky. Jag har alltid på mald ingefära också. Passar väldigt bra med fläskkött.

  • evaldo 4 juli 2008

    Vi grillar ofta kotletter, helst då karrékotletter som är lite marmorerade.
    Det får ligga i marinad sen dagen före.
    Sen torkar jag av dem och grillar ca 4 minuter per sida, inte för länge då blir de torra.
    De brukar för det mesta bli lagom möra då.

  • Smulpajen 4 juli 2008

    Skrivet av MatAnders den 19 apr 2008

    Skrivet av linalotta den 19 apr 2008

    Min sambo som brukar sköta grillningen... som så många andra män... han brukar ofta grilla för många kotletter. Det blir got dagen efter istället, då han låter de grillade kotletterna puttra i en stor gryta med morötter ,lök och annat vi råkar ha hemma samt buljong.
    Det blir smakrikt och mört.:)


    Hej!
    Jag brukar göra en jättegod grillstuvning på det kött jag har kvar gå gärna in och kolla på receptet lovar att ni kommer gilla det.


    Hej MatAnders!
    Du som provat kiwivarianten på nötkött, du har möjligen inte provat den på fläskkött?

  • MatAnders 4 juli 2008

    Skrivet av Smulpajen den 4 jul 2008

    Skrivet av MatAnders den 19 apr 2008

    Skrivet av linalotta den 19 apr 2008

    Min sambo som brukar sköta grillningen... som så många andra män... han brukar ofta grilla för många kotletter. Det blir got dagen efter istället, då han låter de grillade kotletterna puttra i en stor gryta med morötter ,lök och annat vi råkar ha hemma samt buljong.
    Det blir smakrikt och mört.:)


    Hej!
    Jag brukar göra en jättegod grillstuvning på det kött jag har kvar gå gärna in och kolla på receptet lovar att ni kommer gilla det.


    Hej MatAnders!
    Du som provat kiwivarianten på nötkött, du har möjligen inte provat den på fläskkött?


    Hej!
    Nej men det måste gå lika bra med det speciellt alla som gillar kotletter och flintastek men låt det inte marineras mer än 15 minuter. Lycka till och meddela gärna resultatet.
    Ha en trevlig helg.
    /Anders

  • Prima 4 juli 2008

    Skrivet av Queenie den 17 apr 2008

    Kotletter tillagas på hur många olika sätt som helst. Hur tillagar du helst dina? Om jag inte testar nåt nytt kotlettrecept så brukar jag steka upp dem i min grillstekpanna så de får lagom med färg, sen häller jag på vatten, lägger över ett lock och de får stå och småputtra i 1,5-2 timmar. Det kanske låter länge, men oj så möra och goda de blir. Gjorde det i dag och de riktigt "smälte" i munnen. Citronpeppar är en krydda jag alltid använder till kotletterna samt lite svartpeppar.

    Hur gör du?


    :) Jag steker dom inte så länge - däremot "prylar" jag dom rätt rejält så dom blir möra o goa ändå. Ingen i familjen är särskilt förtjusta i kotletter "rakt upp o ner"...

    Kryddar med salt, peppar, kanske nån grillkrydda ibland, steker dem eller grillar dem relativt hastigt i jämförelse med din koktid :) Kanske skulle prova ditt nångång... har faktiskt aldrig långkokt kotletter, är alltså inte överförtjust i kotletter, jag tycker dom är så kompakta o stabbiga, men det blir kanske bättre m långkok. Ska testa!! :)

  • UllaC 4 juli 2008

    Fläskkotlett tillhör mina favoriter. Jag är väldigt noga när jag väljer kotletten, den skall vara melerad, för då blir den inte torr. Salt och Caj P:s grillkrydda. Till detta pommes eller klyftpotatis, kantarellsås eller Café de Paris, sparris, tomater, inlagd gurka. JÄTTEGOTT!!!

  • UllaC 4 juli 2008

    Ska kanske tillägga att när jag stekt kotletten på ena sidan och vänder den, då stänger jag av plattan och den steks då på SVAG värme, vilket gör att den blir extra saftig.

  • jas65 4 juli 2008

    Har ni provat de lövtunna kotletterna, bara marineras med mamasita och rödlök. Så är ni Asien mat kulturellt sett. Serveras med ris och grönsaker.

    Jag håller med de andra att ett långkok efter stekningen med kotletterna gör att de blr möra. Grillar hellre kotletter än kare' faktisk.

    mvh
    Höfta mera bland kotletter och tillagningssätt.
    Anders

  • festmaten 10 juli 2008

    här är en god variant på kotletter
    Ädelostgratinerad fläskkotlett med portvinssås

  • dystraior 10 juli 2008

    Antingen så marinerar jag de, oftast från morgonen fram till kvällen och sen grillar jag de i ugnen eller så steker jag de tills de fått yta och häller på bernaisesås och låter de stå där och puttra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.