Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kotletter

  • Queenie 17 april 2008

    Kotletter tillagas på hur många olika sätt som helst. Hur tillagar du helst dina? Om jag inte testar nåt nytt kotlettrecept så brukar jag steka upp dem i min grillstekpanna så de får lagom med färg, sen häller jag på vatten, lägger över ett lock och de får stå och småputtra i 1,5-2 timmar. Det kanske låter länge, men oj så möra och goda de blir. Gjorde det i dag och de riktigt "smälte" i munnen. Citronpeppar är en krydda jag alltid använder till kotletterna samt lite svartpeppar.

    Hur gör du?

  • lennali 17 april 2008

    Exakt som dig, men jag eftersteker i en timme ungefär och använder bara salt och svartpeppar.
    Vad som är gott är att klyfta 2 gula lökar och låt klyftorna brynas med från början och även efterstekningen. Sedan brukar jag strö lite socker över löken i slutet av efterstekningen.
    Jätte möra kotletter blir det och vilken god sky, jag brukar göra hemlagad mos till.

  • Glitterfia 17 april 2008

    Jag gör lika som dig :D (dock inte citronpeppar, prova den på stekt falukorv :p)

    Sist jag åt kotletter så stekte jag dem nästan klar, vispar ur pannan med lite vatten.
    Lägger dem på råstekt potatis strax innan potatisen är klar.
    Råstekt potatis försteker jag för färg. Kryddar med salt och svartpeppar. Tillsätter delad/krossad vitlök och slår i en långpanna.
    Lägger på kotletterna när potatisen nästan är klar. God smak blir det på potatisen om man slår stekskyn över också. Ibland klickar jag på färskost på varje kotlett, naturligtvis med vitlökssmak (L) Eller med ett gott vitlökssmör. (L)

  • Queenie 17 april 2008

    Glitterfia, det lät gott du. Du kanske skulle lägga in din variant på kotletter som ett recept här, då kan jag spara det i min kokbok, annars kommer jag aldrig ihåg det. Kul att testa lite nya varianter.

    lennali: Jag har också alltid lite socker på löken, det framhäver löksmaken mer.

  • vanillalover 17 april 2008

    Vi har kotletter ganska ofta här i familjen, då vi köper "hel gris" (fast småstyckad) av en bonde i närheten. Tillagar den på massa olika vis, men favoriten är nog när den förstekt i pannan för färg, kryddar alltid med Piffi Allkrydda. Lägger dem sedan på braspannan, med stekfettet över, pressar 1/2 vitlöksklyfta över varje kotlett, låter sen de "gosa till sej" i ugnen en timme eller så. Lite toamtpuré i stekskyn och öser dem emellanåt. I slutet lägger jag på 1 ostskiva per kotlett, gärna en starkare variant. MUMS!! Pressad potatis till e underbart!

  • zonale 17 april 2008

    Tar tacksamt emot alla förslag på möra kotletter.:) Måste erkänna att jag alltid har tyckt att det är svårt att få kotletter som inte är torra. Ska testa att eftersteka dem enligt era förslag. Tack(Y)

  • Glitterfia 17 april 2008

    Skrivet av Queenie den 17 apr 2008

    Glitterfia, det lät gott du. Du kanske skulle lägga in din variant på kotletter som ett recept här, då kan jag spara det i min kokbok, annars kommer jag aldrig ihåg det. Kul att testa lite nya varianter.

    .


    Inlagt nu :D Detta gör jag ganska ofta numera. Bara (L) vitlök

    Kotlett provencal

  • Glitterfia 17 april 2008

    Skrivet av hubert06 den 17 apr 2008

    Tar tacksamt emot alla förslag på möra kotletter.:) Måste erkänna att jag alltid har tyckt att det är svårt att få kotletter som inte är torra. Ska testa att eftersteka dem enligt era förslag. Tack(Y)


    Då steker du dem för länge.
    Efterkoka dem är jättegott (lite buljong i vattnet gör susen) och skyn blir fantastisk.

  • irrevirre 17 april 2008

    Jag bräserar dem också!
    Kryddar med salt, peppar och salvia. Bryner dem. Häller sedan på så mycket vatten, med lite soja i, så det inte helt täcker kotletten. Tillsätter mer vatten efterhand och låter det till sist helt avdunsta. Då gör jag såsen i pannan. (Kanske det tar 45 minuter att bli mört.)
    Intressant att så många efterbräserar kotletterna för så står det ju aldrig i kokböcker att man skall göra.
    Men så gör min mamma och hon lagar underbara kotletter!

  • The_mama97mia 17 april 2008

    Jag steker sällan kotletter, vill marinera o grilla. Men annars är min favvo den där sambalvarianten som finns i Xhundra versioner på matklubben. Med soja, sambal, creme fraiche o in ugnen lång tid. Mört o gott.

  • pia61 17 april 2008

    Jag brukar göra som ni anda. bryna och eftersteka med vätska.:D
    En annan variant är att lägga kotletter i ugnsfast smord form, bré på dijonsenap på kotletterna och strö över skorpmjöl. In i ugnen ca 45 min i 225 grader. Ös med buljong då och då. Det är jättegoda kotletter! (Y)

  • MrsC 17 april 2008

    Jag bryner mina fläskkarrékotletter (tycker de är mycket saftigare) i gjutjärnsgrytan.
    Morgondagens kvällsmat, puttrar nu i köket.
    Kryddar gör jag lite olika, ikväll blev det salt, Fem Sorters Peppar, rosmarin
    och några stänk soja + en halv köttbuljongtärning.
    Eller salt, peppar och tacokrydda och soja.
    Eller salt, peppar av något slag, Worchestersås + soja.
    Eller salt, peppar, vitlökspulver/vitlök + soja.
    Eller...det finns många varianter :D
    1 dl vatten som jag sedan fyller på om det kokar torrt.
    Brässerar sedan i 1½ tim under lock.
    Reder av skyn med mjölk och vetemjöl.
    Serverar med kokt potatis eller ris eller pommes frites.
    grönsaker eller sallad.

  • MrsC 17 april 2008

    Glömde ticka i svarrutan, gör det nu ;-)

  • Lovis 18 april 2008

    Något vi finländare gör med kotletterna är att vi panerar dem med ägg och ströbröd.
    Steker de i stekpanna och eftersteker de i ugnen i svag värme. Salt och peppar förstås.
    Lite annorlunda och inte den smalaste varianten men väldigt gott.
    Klyftpoatis eller potatismos till, sallad eller något grönt förstås.

  • 18 april 2008

    Barnens favoritvariant på kotletter är när jag kokar dom i en banan- mango och apelsinsalsa. Är mycket mycket godare än vad det låter, titta gärna på mitt recept. Tyvärr vet jag inte hur man länkar det hit.

  • lennali 18 april 2008

    Hjälper till lite, hoppas det går bra.
    Fläskkotletter med frukt och curry

  • Glitterfia 19 april 2008

    Detta är också jättegott (Y)

    Karrékotlett Pikant

  • monel 19 april 2008

    Glömde detta som jag inte gjort på några år :o

    Fläskkotletter med paprika och ost

  • linalotta 19 april 2008

    Min sambo som brukar sköta grillningen... som så många andra män... han brukar ofta grilla för många kotletter. Det blir got dagen efter istället, då han låter de grillade kotletterna puttra i en stor gryta med morötter ,lök och annat vi råkar ha hemma samt buljong.
    Det blir smakrikt och mört.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.