Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lätt sommarmat

  • kajsa36 30 juni 2009

    Äntligen är sommaren här med sin underbara värme..(L)
    Nackdelen dock är ju att det är otroligt varmt att stå vid spisen.. (N)
    Vad lagar ni för mat???
    Sallad är ju underbart gott i alla former men man kan ju inte äta det 7 dagar i veckan...
    Skulle vilja ha lite förslag/tips på vad man kan äta när det är så varmt...
    Tilläggas kan att jag har ingen grill/ kan ej grilla heller...
    Ha det gott...

  • farmoringer 30 juni 2009

    Sill och potatis kan man också äta....Det är gott i värmen..

  • bakamonkeyprincess 30 juni 2009

    Själv lagar jag mat på kvällen innan jag lägger mig när det är sval så värmer man det dagen efter. :p
    Kan du inte laga till något lätt som får klara sig själv så att säga. T.ex. soppa, gryta eller något i ugn så du slipper stå i värmen?

  • Britt-KLouise 30 juni 2009

    Pasta å en lätt sås med creme fraiche (lätt el mini om man vill) å falukorv skuren i i stänger, lite tärnad lök, salt å peppar + lite ketchup GOTT(Y) Kan åxå göras med tonfisk. Ta då å krydda med citronpeppar

  • Lenkan 30 juni 2009

    Jag äter mycket sallader och soppor när det är varmt. Lättgjort!
    Ibland blir det baguettebuffé också, lite olika bröd och olika pålägg tillsammans med grönsaker. Det är en favorit på sommaren! (Y)

  • anluk 30 juni 2009

    Kassler är bra mat på sommaren, med lite kokt potatis till och kall ananassås.
    Fisk (rökt makrill) med potatissallad är också en favorit.

  • popik 30 juni 2009

    Här kommer några förslag.

    Rökt makrill och potatissallad.
    Kokt skinka (burkskinka) med potatis och gräddfilssås med senap.

  • idea_ 30 juni 2009

    Finns många förslag, när jag var yngre åt vi alltid stora skivor av kall koktskinka med kokt potatis och en blandning av ärtor/morötter på burk, tomat, tärnad, gurka, tärnad, och majonäs samt om jag inte missminner mig gräddfil. Till detta stora härliga salladsblad. de enda som behövdes lagas var de kokta potatisarna.
    Om du vill ha en kall soppa, kan jag få föreslå gaspazo, såg i en tidning för nått år sedan ett underbart recept på en version, vattenmelongaspazo.
    Förutom de vanliga salladerna finns pastasallad, och en klassiker från 80-talet. Tonfisk och rissallad. Rent faktiskt, du kokar ris, öppnar en burk tonfisk i vatten, häller av vattnet i en behållare, blandar en dragonvinegrett med tonfiskvattnet, serverar med kokt ägg och valfria grönsaker.
    Hör av dig om du vill ha nån av recepten.

  • MatAnders 30 juni 2009

    Jag tycker det är gott med en omelett med kanske kokt sparris eller tomat på e gott o gärna någon nypa dragon i omeletten.

  • AnnaLenaN 30 juni 2009

    Den här rekomenderar jag!
    Katarinas kalla paj

  • NicolinaZ 1 juli 2009

    Jag ska skriva in receptet på en härlig sommarpasta med görnsaker, citronskal och ost! Den är perfekt en solig sommardag, eller kanske mot kvällen när det har svalnat lite...(H)

  • NicolinaZ 2 juli 2009

    Hej,
    ett sommarrecept till! Jag gjorde rätten till mig och min man i går till middag - barnen är på landet, lyxigt! Jag lade precis in receptet under rubriken Sommarkyckling med dijonsenap! Smaklig måltid!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.