Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nya ideer på kyckling sökes....

  • aero75 10 augusti 2011

    Brukar alltid köra samma sak när jag gör helstekt kyckling i ugn! Så nu efterlyser jag nya smarriga recept!
    Tack på förhand!

  • MatAnders 10 augusti 2011

    Jag tänkte inte gå in på något recept tips utan snarare ett sätt att få den mycket saftigare och smakrikare nämligen att låta den ligga över natten i en blandning av ca 8 dl vatten, 1/2 dl salt och nästan lika mycket socker (så förbereds nämligen dom grillade man köper i affärerna och dom e ju saftiga och smakrika)
    Testa så får du se jag tycker att det smakar mer om dom.
    Glöm inte att blanda runt väl.

  • The_mama97mia 10 augusti 2011

    Mina två mest lagade på hel kyckling

    Solgul kyckling

    Grillad pepparkyckling
    denna går bra att göra i ugnen med.

  • Lenkan 10 augusti 2011

    Citronkyckling på potatisbädd
    Det här är det godaste jag vet när det gäller kyckling. Speciellt potatisen {clap}

  • The_mama97mia 10 augusti 2011

    Glöm inte heller alla läckra tips på hel kyckling i lergryta!

  • farmoringer 10 augusti 2011

    Ostfylld kyckling med örtsås

    Der här tyckte jag var gott..

  • Kornback 10 augusti 2011

    Hej,
    Med risk för att låta snobbig så kan jag rekommendera en riktig kvalitetskyckling. Då behöver man inte hålla på och trixa med vatten/salt/socker marinader osv!
    Brössarps majskyckling finns både på vissa Ica och Konsum butiker. Men det finns säkerligen många andra lokala tillverkare. Vi har helt slutat stödja Kronfågel och dess likar. Smakar ju aldrig bra.
    Majskycklingen eller gårdskycklingen är saftig och smakar RIKTIG kyckling -- inte fiskpulver och annat som storuppfödarna ger sina kycklingar.

    Nåväl, här är ett kalasbra och enkelt recept:
    Lägg hela kycklingen i en ugnsfast form.
    Salta inuti och OM du har något att stoppa in kan du göra det. Jag brukar ta vad jag har hemma och har jag inget hemma så saltar jag och pepprar enbart insidan. Men det kan tex bli en halva citron, helt eller halvt äpple, hel el halv lök. Någon kvist av rosmarin eller salvia. Eller kombination av ovan nämnda.
    Därefter brer du på vanlig djionsenap på hela kycklingen. Ej undersidan eller insidan!
    Häll 1-2 dl vitt vin vid sidan (om du ej har vin hemma som kan avvaras, ta då vatten).
    Lägg ett par rejäla klickar smör vid sidan av kycklingen och skjuts in i ugnen.
    MAX 175 grader. För en stor kyckling får du räkna med ca 80-90 min. Ju lägre temp ju längre tid och ju saftigare kött.
    OM kycklingen mot förmodan skulle bära på salmonellabakterier så kan det vara bra att veta att dom dör redan runt 60-65 grader så det finns ingen anledning att torka ut köttet mer än nödvändigt. Jag tar ut den när temperaturen visar 70-71 grad, strunta i allt prat om att köttsaften ska vara ofärgad. En termometer är din bästa vän om du vill ha saftig kyckling.
    Min mor och svärmor är av den gamla skolan så dom serverar alltid överkokt kyckling, dvs den blir både torr och trisst att tugga.

    Vill du vill få en härlig sås av skyn häller du bara över det som är kvar i pannan i en kastrull och tillsätter lite grädde och silar ur.
    Supergott!

  • pihal 10 augusti 2011

    Här är mina tre absoluta favoritrecept på kyckling. Hoppas att något faller dig i smaken. Jag har många fler recept på kyckling inlagda på min sida.

    [recept] 94817[/recept]
    [recept] 96950[/recept]
    [recept] 96118[/recept]

  • rostok 10 augusti 2011

    Jag håller helt med Kornback, kvaliteten är viktigast. Hittar du inget annat än de sk industriella kycklingarna så välj i så fall färsk, så slipper du i alla fall att äta kyckling med en massa vatten insprutad.

    Min vanliga kyckling gör jag på följande sätt. Jag brukar göra samma oavsett om det är hel kyckling eller ex lår. Om kycklingen är hel brukar jag dela den först i 2 eller 4 delar, men det är inte nödvändigt. Sedan lägger jag den i ugnssäker form som jag först lagt några småklickar med smör i. Jag häller sedan vanlig sk kinesisk soya över, tills allt kött har "blivit färgat" av det. Sedan pressar jag över en citron. Efter det tar jag vitpeppar samt ytterst lite salt. Ibland tar jag också och strör över lite Herbes de Provence eller andra örtkryddor. Sedan in i ugnen på 200 C i 45 - 60 min. Mums, dessutom får man bra spad om man vill göra sås till, vilket brukar viljas här hos oss. Gott att servera både till potatis eller ris.

  • aero75 11 augusti 2011

    Tack för alla svar!!!
    Här ska testas för fullt! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.