Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttig viktnedgång - pepptråd!

  • Virvlande 24 september 2012

    Ja, jag visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till, men då jag precis börjat äta nyttigare i veckorna undrar jag om det är nån som vill vara med på denna "pepptråd"?

    Jag började känna att mitt matintag blev sämre och sämre, vilket resulterade i att min vikt blev.. tyngre och tyngre..

    Nu har jag börjat äta nyttigare men känner att det inte skulle skada att få lite peppning från andra som gör samma sak. Vi kan dela recept, berätta hur det går, vad som går bra och vad som känns jobbigt.

    Meningen med mitt initiativ är att jag vill lära mig att äta nyttigare. Jag vill inte använda mig av en crashdiet och vara hungrig konstant i två veckor för att förlora några kilon. Det här är en livsstil.

    Jag älskar mat och hoppas härmed hitta andra som också gör det (Tänkte att matklubben var rätta stället för detta. (Y)).

    Även om du inte siktar på att gå ner i vikt kan du kanske nåt bra recept som du vill dela med dig av? Eller så kanske du bara vill dela med dig av något annat bra tips: Snälla gör det! Allt är välkommet!

  • Lenkan 24 september 2012

    Jag hänger gärna på, jag har precis gått in för att räkna kalorier och gått ned 3 kilo på fyra veckor hittills...långsamt åt rätt håll i alla fall :)
    Men peppning behöver jag definitivt!
    Jag kör på 1360 kalorier om dagen, 6 dagar i veckan. Sen har jag en fridag, en dag då jag skiter i kaloriräkning och kan unna mig nåt lite onyttigare. Det betyder inte att den dagen så proppar jag i mig allt jag kan, snarare att jag kan äta revbensspjäll (min favorit) till middag och kanske äta lite popcorn till kvällsfilmen utan att behöva ha dåligt samvete. Det funkar ju uppenbarligen eftersom jag har gått ned en del redan :)

  • Virvlande 24 september 2012

    Härligt!
    Jag räknar inte kalorier, då jag är extremt bekväm av mig och inte orkar väga, mäta och räkna allt. {silly} Istället drar jag ner på stärkelse som jag vet att jag inte håller mig mätt på: pasta, nudlar osv. Jag ökar även mitt frukt och grönsaksintag rejält från hur jag åt förut. Istället för att min tallrik består av hälften stärkelse (potatis, ris, pasta), knappt nån sallad och en lite köttbit, försöker jag ha halva tallriken grönsaker, mer protein och mindre stärkelse.

    På helgerna unnar jag mig att äta lite som jag vill, men istället för en påse chips dippar jag morötter eller liknande.

    I veckorna äter jag inget godis och undviker socker över lag. Jag äter som sagt frukt och kanske en bit mörk choklad, men ingen läsk, godis, saft eller fikabröd.

    Än så länge har jag gått ner ca 2 kilo på tre veckor, men den här helgen var i onyttigaste laget, så jag lade på mig lite igen (annars hade det nog varit mer).

    Jag har även några dagliga mål som står med stora röda bokstäver på en whiteboard vid min dator:
    "Drick vatten
    Gör situps
    Ta en promenad
    Ingen mat 3 timmar innan sovdags

    Gör det nu latoxe!"

    Än så länge fungerar det rätt bra. (Y)

  • Virvlande 24 september 2012

    Kan förresten berätta att till frukost drack jag en smoothie med blåbär, hallon, apelsin, linfrön och kiwi. Till det åt jag en macka med lite ost (inget smör):

    3x6 rågbröd

  • Sanna_Linnea 24 september 2012

    Hej!
    Härligt initiativ! har funderat länge på att leta upp någon bra tråd gällande kost, men har inte orkat...
    Jag känner dock inte att jag behöver gå ner i vikt, men jag skulle vilja tänka lite mer på var jag äter för att orka mer, få mer energi.
    För ett tag sedan satt jag precis som Lenkan och räknade kalorier, men insåg efter ett tag att jag höll på att bli dum i huvudet av alla saker man ska hålla reda på, blev ganska så rörigt i skallen med allt annat som ska få plats där.
    Rågbrödet här ovan måste jag prova! Tack!

  • kastela 24 september 2012

    Vilken bra ide. Jag hänger gärna med. Har precis börjat kamp med mina trivselkilon. Räknar kalorier också och äter nyttigare.
    Väger bara 5-6 kg för mycket, men dessa gör att man har tappat ork och är trött hela tiden.
    Inte roligt längre.
    Lycka til alla och hoppas vi får lite pepp, råd och bra recept av varandra.

  • Virvlande 25 september 2012

    Kul att fler hänger på! Jag var lite rädd att den här tråden skulle gå osedd förbi och att jag fortfarande skulle vara "ensam"..
    Kan väl erkänna att mitt mål är 68 kg till mina 169 cm, vilket innebär att det för tillfället är ca 9 kg kvar. Men även om det skulle vara skönt att nå det målet har jag inte bråttom. Jag vill lägga om min kost för att få mer energi och inte få sockerfall eller bli hungertjurig stup i kvarten (jag vill ju inte förlora min nyblivna sambo {giggle}).

    Brödet jag lade upp går lätt att göra ännu nyttigare genom att byta ut lite av vetemjölet mot kruskakli och grahamsmjöl. Blir en aning torrare, men det är fortfarande gott.

    Lycka till nu! =)

  • Virvlande 25 september 2012

    Provade den här till frukost nu:

    Frukostomelett viktväktarnas

    Det var ett tag sen jag gjorde den, så jag får se hur länge jag håller mig mätt på den. Känns inte som att det är så länge..

  • JennyV 25 september 2012

    Hänger oxå på!! Här har vi börjat med GI och har hållit på i 4 veckor! Själv behöver jag inte gå ner i vikt, snarare bli piggare. Men min sambo behöver bli av med massa kilon och då tyckte jag att det var dax att ändra våra liv. Han har gått på olika dieter men gått upp i vikt efter ett tag. Tyckte inte att vi åt direkt onyttigt men någonstans måste man börja, så GI får bli våran grej och än så länge går det bra!! Han har gått ner 5 kg tror jag!!

  • Sanna_Linnea 25 september 2012

    Tog en promenad på 3 kilometer efter jag lämnade dottern i skolan, känner mig lite duktig måste jag säga...
    Men har minst sagt väldigt svårt att få i mig någon frukost förutom kaffe, i mängder.
    Tänkte att jag skulle testa att hälla i mig någon form av smoothie eller liknande..

    Tips någon? Gärna utan yoghurt/mjölk/fil eller liknade.

  • Virvlande 25 september 2012

    Kul att JennyV också hänger på. =)

    LetMeShine, jag provade den här. Jag orkade inte dricka hela, men tog med resterna från frukosten till universitetet och drack den när jag blev sötsugen eller lite hungrig. Den går att göra utan soyamjölk, ta bara i nån frukt med mycket vätska (ananas, apelsin el. liknande). Ta gärna den vattniga frukten först, min mixer står bara och hackar om jag inte gör det. =P

    flygande start,Smoothi.

  • Bianca 25 september 2012

    Jag har under ett års tid nu ätit Dukan-dieten, dvs i princip inga kolhydrater och ytterst lite fett. Det har resulterat i att jag lyckat gå ner 18 kg. Förut hade jag celluliter överallt och dessa har typ utarmats. Jag är jättenöjd. Det man får äta är proteiner hur mycket som helst i 10 dagar. Sen äter man protein och grönsaker varannan dag, alltså endast protein varannan dag. Detta gör man tills man känner sig nöjd. Viktminskningen jag haft har legat på ett par tre kg per vecka. Sedan utfasar man med vanlig mat 10 gånger antal kg man gått ner. I mitt fall 180 dagar. Efter det har man resten av livet EN proteindag per vecka. Hela kroppen har mått så otroligt bra av detta och för min del har det verkligen hjälpt. Tidigare har jag provat lchf men just det stora fettintaget passar inte mig.

  • Sanna_Linnea 25 september 2012

    Tack så mycket för tipset Virvlande, det ska jag definitivt prova!
    Bra jobbat Bianca! 18 kilo är en hel del, härligt det måste vara när man hittar en diet som fungerar och som håller i längden.

  • AnneliConny 25 september 2012

    Känns motiverande, hänger också på, använder även sports tracker i telefon och sparar det jag promenerar.
    Gick ner tidigare 15 kg med hjälp av Cambridge men jag är så trött på allt vad pulver o vatten är så jag kan spy åt det. Försöker hitta motivation vad gäller vettig mat och mera motion, när kroppen orkar med försöker jag köra ett zumba-pass i veckan.

  • Virvlande 25 september 2012

    Ju fler desto bättre! {laugh}
    Måste erkänna att det blir blodpudding med bacon ikväll. Både jag och sambon är sjuka och vi orkar inte riktigt laga mat.. Nu kan jag inte träna heller, vilket är tråkigt (och inte bra för min självdisciplin). Annars brukar jag köra vattengympa och lite övningar hemma. Men när man hostar stup i kvarten är det svårt att göra sit-ups..

  • Lenkan 25 september 2012

    Jag har haft svårt med regelbunden träning, jag har problem med ett knä (har ingen menisk i det knät längre) och dessutom har jag efter ett antal år inom vården fått diskbråck. Promenader kan jag ta, men inga längre stunder, både på grund av smärta och tidsbrist.

    Jag har en son som är tre år och pluggar heltid på universitetet till lärare, när jag kommer hem från skolan vid 17 ska jag hämta sonen, göra middag till honom och mig, ta hand om disken, ta hand om tvätten och sen är det att lägga honom och ibland är det "läxor" (man ska läsa 200 sidor i veckan hemma), förbereda inför morgondagen och så börjar allt om.

    Om jag mot förmodan har en stund i lugn och ro ensam känns det mycket omotiverande att köra hemträning när man istället kan få slappna av och andas ut en stund...nån som har förslag på hur jag kan få till mig mer motion?

  • Virvlande 25 september 2012

    Skrivet av Lenkan den 25 sep 2012

    Jag har haft svårt med regelbunden träning, jag har problem med ett knä (har ingen menisk i det knät längre) och dessutom har jag efter ett antal år inom vården fått diskbråck. Promenader kan jag ta, men inga längre stunder, både på grund av smärta och tidsbrist.

    Jag har en son som är tre år och pluggar heltid på universitetet till lärare, när jag kommer hem från skolan vid 17 ska jag hämta sonen, göra middag till honom och mig, ta hand om disken, ta hand om tvätten och sen är det att lägga honom och ibland är det "läxor" (man ska läsa 200 sidor i veckan hemma), förbereda inför morgondagen och så börjar allt om.

    Om jag mot förmodan har en stund i lugn och ro ensam känns det mycket omotiverande att köra hemträning när man istället kan få slappna av och andas ut en stund...nån som har förslag på hur jag kan få till mig mer motion?


    Det är alltid svårt att få in träning i vardagen. Pluggar också heltid till lärare, men har ingen son att ta hand om (även om min sambo är rätt larvig ibland..). Jag har svårt med att komma igång och hålla fast vid träning. Jag måste pusha mig själv hela tiden, annars slutar jag.

    Du kan inte tänka dig lättare yogaövningar när du har en stund över? Om din rygg och ditt knä tål det förstås. Man behöver ju inte träna mycket, men däremot ofta. Kan du göra fem situps om dagen innan du börjar slappna av vid tv:n, eller vad du nu föredrar, så är ju det bättre än att du inte gör något alls.

    Stillasittande träning där du bara spänner musklerna borde ju också gå. Jag har sett videos på youtube med enkla övningar man kan göra när man sitter vid tv:n, går och handlar eller pratar i telefon. kommer tyvärr inte ihåg vad de heter, men det går säkert att hitta om man letar lite. {cute}

  • JennyV 26 september 2012

    Dukan-dieten har jag aldrig hört talas om men den fungerar ju uppenbarligen!! Och detta med Cambridge fungerar också, min sambo gick ner närmare 40 kg men problemet är hur man behåller vikten. När man börjar äta "normalt" igen smyger kilona på!! Han har gått upp 20 kg sen dess! Vi har börjat gå promenader och ibland cyklat 2 ggr i veckan, det är underbart att komma ut tillsammans, (man pratar faktiskt om sådant som man inte pratar om annars under promenaden) problemet är barnvakt för oss men vi har tillslut lyckats få ihop det 2 ggr i veckan! Nu ser man fram emot att få komma ut och röra sig tillsammans!

  • petrae 26 september 2012

    Jag vill också gärna vara med. Har minst 10 kg kvar att gå ner efter senaste graviditeten. Gick på viktväktarna och tappade 15 kg. Försöker att äta så nyttigt som möjligt, men ibland tappar man motivationen. Det är kanske lite lättare om man kan få lite tips och råd från andra.{eat}

  • Virvlande 26 september 2012

    Skrivet av petrae den 26 sep 2012

    Jag vill också gärna vara med. Har minst 10 kg kvar att gå ner efter senaste graviditeten. Gick på viktväktarna och tappade 15 kg. Försöker att äta så nyttigt som möjligt, men ibland tappar man motivationen. Det är kanske lite lättare om man kan få lite tips och råd från andra.{eat}



    visst är det den där motivationen som faller ibland. :p Förhoppningsvis kan vi hjälpa varandra.

    Ärligt talat har det här varit en svår dag för mig. Jag har blivit jätteförkyld, men gick ändå på mina föreläsningar. Det är jättesvårt att hitta orken att laga mat när man knappt kan stå på benen. Jag och min sambo bestämde oss för tacos, men det kan man ju inte äta hela veckan (han är också sjuk). Nåt bra förslag på nyttig snabb mat man kan göra som inte kräver så mycket energi? Skulle uppskattas. {waving}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.