Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttig viktnedgång - pepptråd!

  • Virvlande 17 januari 2013

    Nu är det visst bara jag som skriver, men hur går det för er?
    Jag ställde mig på vågen imorse och har gått ner 1,5 kilo sen jag började skriva här igen (startvikt 78, nu 76,5!) Jag har inte rört mer på mig egentligen, bara ätit bättre. =)

  • Sanna_Linnea 17 januari 2013

    Hej igen!
    Har gjort ett ryck nu de senaste dagarna. Jag och dottern går fram och tillbaka till hennes skola varje dag (ca 1 km enkel väg, blir totalt ca 4km/dag för min del), dessutom har jag tagit spinningpass på ca en halvtimme varannan dag (kör på stenhårt).
    Men jag har ett problem.... Jag har ingen som helst matlust och känner ingen hunger ( äter oftast "frukost" vid 18-tiden på kvällen, trots tidiga mornar)
    Kaffe får jag i mig.. någon som har tips på hur man ska få i sig någonting annat utan att må illa.
    Problemet med matlust och hungerkänslorna som fattas har ju gjort att jag gått ner mer än vad jag borde.
    Hur går det för alla andra?
    Bra jobbat virvlande!

  • Virvlande 17 januari 2013

    Det är ju inte bra att du inte äter. kanske något lätt på morgonen för att få igång magen? ett glas juice eller en frukt? Jag brukar bli hungrig när jag äter äpplen, men det kanske bara är jag som är konstig. Försök att tvinga i dig något på morgonen, trots att du mår illa. Förhoppningsvis ger det med sig efter ett tag och sen kanske du kan äta lite mer. Chocka inte magen bara med en massa frukost, för då kommer du antagligen inte må bra alls. =P

  • Helvina 17 januari 2013

    Halloj alla duktiga!
    Jag har "bara" ett par kilo att tappa, men det är inte heller det lättaste. Jag försöker sålla bland kolhydraterna just nu, tänker mer på vad jag äter.
    Hur som haver - tänkte tipsa om lite gott, och nyttigt! Jag kan ha missat att någon skrivit om det i tidigare inlägg.
    Något som är jättegott, är stekt vitkål! Det äter jag istället för pasta/ris/potatis. Det går att variera hur mycket som helst. Jag gör antingen med curry, eller chili, salt och vitlök. Har också fått tips om att prova med ingefära, men det har jag inte gjort ännu. Jättegott!
    För det andra - keso med kanel och tärnat äpple, blanda ihop allt och njut! Det blir som en efterrätt, typ. Fast mycket nyttigare än vad många efterrätter kan vara. :) Det ska också vara gott att blanda keso och apelsin, men det återstår för mig att prova.

  • Sanna_Linnea 17 januari 2013

    Haha, konstig tror jag inte att du är... morötter hade samma effekt på mig tidigare..
    Kanske skulle ge mig på blendern här hemma och tvinga den att göra smoothie åt mig..
    Funderar på om det är bättre att spinna på morgonen innan promenaden istället för mitt på dagen. (åh, det verkar precis som att man inte gör någonting på dagarna, haha, men jag pluggar på distans...)

  • Virvlande 17 januari 2013

    Skrivet av Helvina den 17 jan 2013

    Halloj alla duktiga!
    Jag har "bara" ett par kilo att tappa, men det är inte heller det lättaste. Jag försöker sålla bland kolhydraterna just nu, tänker mer på vad jag äter.
    Hur som haver - tänkte tipsa om lite gott, och nyttigt! Jag kan ha missat att någon skrivit om det i tidigare inlägg.
    Något som är jättegott, är stekt vitkål! Det äter jag istället för pasta/ris/potatis. Det går att variera hur mycket som helst. Jag gör antingen med curry, eller chili, salt och vitlök. Har också fått tips om att prova med ingefära, men det har jag inte gjort ännu. Jättegott!
    För det andra - keso med kanel och tärnat äpple, blanda ihop allt och njut! Det blir som en efterrätt, typ. Fast mycket nyttigare än vad många efterrätter kan vara. :) Det ska också vara gott att blanda keso och apelsin, men det återstår för mig att prova.


    Detta brukar jag också göra. =) Stekt vitkål och köttfärssås är det bästa jag vet numera. =P Ska prova med ingefära, det har jag inte gjort förut. =) Vanligtvis brukar jag bara ha lite salt och peppar på.

    Keso med apelsin och kanel är supergott! Jag brukar äta keso till frukost ibland, med müsli och ett tärnat äpple. Superb!

  • Virvlande 17 januari 2013

    Skrivet av Sanna_Linnea den 17 jan 2013

    Haha, konstig tror jag inte att du är... morötter hade samma effekt på mig tidigare..
    Kanske skulle ge mig på blendern här hemma och tvinga den att göra smoothie åt mig..
    Funderar på om det är bättre att spinna på morgonen innan promenaden istället för mitt på dagen. (åh, det verkar precis som att man inte gör någonting på dagarna, haha, men jag pluggar på distans...)


    Smoothies brukar ju gå ner. =) Min sambo kan verkligen inte äta något på morgonen, men om jag gör en smoothie (med saker han inte är allergisk mot) brukar han få i sig den i alla fall.
    Smoothies går ju dessutom att göra ganska matiga. Har gjort några med avokado, spenat och en massa frukt och bär de senaste dagarna, på morgonen har jag druckit ett glas och ätit två grova knäckemackor med ost. Det har alltid blivit smoothie över, så den ställer jag in i kylen. På kvällen har den stelnat lite och blir mer som yoghurt, när jag känner mig sugen på något äter jag den med sked.

    Hoppas att allt löser sig. Berätta gärna hur det går! :)

  • mkml 17 januari 2013

    Hej igen!!!!
    Jag har varit dålig på att vara ute på sidan =) Jag har efter nyår gått ner 2 kg känns grymt skönt att vara igång igen efter allt gottigott gottande under jul och nyår.

  • svengelsk 17 januari 2013

    Jag försöker lägga upp mindre på tallriken och äta långsammare samt att inte äta på kvällen. Ungefär två kilo behöver jag få bort. Vädret är dåligt och jag rör mig mindre.

  • Mistys 17 januari 2013

    Skrivet av Virvlande den 17 jan 2013

    Det är ju inte bra att du inte äter. kanske något lätt på morgonen för att få igång magen? ett glas juice eller en frukt? Jag brukar bli hungrig när jag äter äpplen, men det kanske bara är jag som är konstig. Försök att tvinga i dig något på morgonen, trots att du mår illa. Förhoppningsvis ger det med sig efter ett tag och sen kanske du kan äta lite mer. Chocka inte magen bara med en massa frukost, för då kommer du antagligen inte må bra alls. =P

    Nej du är inte konstig...finns en fysisk förklaring till varför du blir hungrig. Samma anledning som gör att hunger och sug försvinner när man äter LCHF. Livsmedel med mycket kolhydrater som ex frukt bryts ner till rent socker i kroppen. Kroppen svarar blixtsnabbt med ett insulinpåslag för att ta hand om sockret. Så fort detta är fixat blir man hungrig igen. Lättaste sättet att undvika sug är därför att äta livsmedel som inte ger ett insulinpåslag. Insulin är dessutom ett fettinlagrande hormon. Mycket insulin i blodet ökar fettlagringen.

  • Kattboll 18 januari 2013

    Skrivet av Helvina den 17 jan 2013

    Hur som haver - tänkte tipsa om lite gott, och nyttigt! Jag kan ha missat att någon skrivit om det i tidigare inlägg.
    Något som är jättegott, är stekt vitkål! Det äter jag istället för pasta/ris/potatis. Det går att variera hur mycket som helst. Jag gör antingen med curry, eller chili, salt och vitlök. Har också fått tips om att prova med ingefära, men det har jag inte gjort ännu. Jättegott!


    Jag älskar vitkål... vad steker du den i? ska den få lite färg eller bara mjukna... när vet man att den är klar? :D

  • Kattboll 18 januari 2013

    Jag blir glad när det går bra för er... blir peppad :D berätta mer hur det går för er! :D

    Det går bra för mig men får lite återfall vissa kvällar men dom är på väg under kontroll :D

    Kram på er

  • Virvlande 18 januari 2013

    Har också läst det där om LCHF, jag gör det ju inte fullt ut, för det känns lite extremt för mig. jag måste ju samtidigt hålla koll på plånboken samt göra min sambo någorlunda nöjd med min matlagning. ;)

    Angående vitkålen steker jag den bara i lite smör tills den mjuknat och inte smakar "rått" längre. Det brukar bli lite mer genomskinlig, eller hur jag nu ska förklara. Du bestämmer ju själv vilket tuggmotstånd du vill ha, själv föredrar jag när det liknar pasta al dente.

    Igår blev det utekväll för mig och på festen serverades min stora svaghet.. chips.. Jag drack inte så mycket och jag följde inte med ut, men satt hos en kompis och drack lite öl när alla andra drog ner på stan. Vi gjorde pommes. Jag har inte ätit färdiga pommes på hur länge som helst. Det var faktiskt inte så gott..

    På hemvägen blev det att jag mötte upp min sambo på mcdonalds och jag beställde det vidrigaste de har på den där menyn (enligt mig iaf), chicken nuggets. och mer pommes. När vi kom hem trodde min kropp fortfarande att den var hungrig, men då gick jag bara och lade mig istället.

    Idag blir alltså utrensningsdag, även fast de har bevisat att detox inte fungerar eller har någon effekt på levern. C-vitamin hjälper levern att bearbeta alkoholen (varför jag alltid dricker juice eller c-vitaminbrus innan jag går och lägger mig efter en utekväll), men det är i princip det.
    Min frukost bestod i alla fall av en smoothie med bär, färsk ananas och spenat. Idag ska vi nog äta något med kassler, men vet inte vad än.

    Det jag är mest sur över är att jag åt på donken igår. Jag hade kunnat skippa det helt och hållet. Mmmmm, tillsatser och konstiga nermalda kycklingdelar..

    Om ni har återfall, vad blir det på då?

  • Kattboll 18 januari 2013

    Tack för svar om vitkålen :)

    När jag får återfall börjar det alltid med SOCKER! jag säger till mig själv ok, jag ska bara ta en choklad bit sen får det va... men... efter den biten fortsätter jag och går sen o letar upp mer, vi har ju fullt med sånt hemma :/ kakor, choklad, chips...när jag har proppat i mig full av socker... blir jag sugen på salt då gör jag en macka eller nåt med massa smör o ost, eller om de finns pasta el någon annan maträtt från igår. och detta händer precis innan läggdags :( inte bra inte bra alls...

    Dagen efter mår jag så dåligt över vad jag har gjort att jag inte vill vakna... men sen tvingar jag på mig träningskläder och ställer mig på mitt löp band och promenerar i rask takt o joggar o springer i 30-60 minuter sen mår jag bättre och sen går det bra :D tills det händer igen :O MEN DET RÄCKER NU JAG HAR LÄRT MIG! hatar när det bara går runt. PUNKT!

  • Virvlande 18 januari 2013

    Socker var min stora svaghet förut också, men sen jag började äta mer frukt försvann suget efter marabouchoklad, eller min stora svaghet: m&ms. Numera blir jag bara sugen på salt, cheeseballs, chips, ostbågar.. Äter popcorn istället, men det är inte riktigt samma sak.

    Skönt att du börjar komma ur den onda cirkeln, det är lätt att hamna där. :s
    Bara man tar tag i det och inte ger upp. När jag åt för mycket förut och fick dåligt samvete, tröståt jag istället för att träna bort det.. Inte det bästa man kan göra =P

  • Kattboll 18 januari 2013

    De känns så bra när man är duktig! :D Och det är inte svårt egentligen om man tänker på det... allt du behöver göra är att kontrollera hjärnan, vad du tänker. Tänk inte på fet mat och vad du saknar, vad du är sugen på... tänk bara nyttigt och bra sen ramlar kilona bara av :)

    Jag tänkte belöna mig själv så jag beställde lite kläder från H&M :D kul med lite nytt i garderoben att belöna sig själv när man har vart duktig får en bara att vilja fortsätta. Belöna er själva tjejer... eller tävla/ slå vad med vänner o familj... att ni kan tex gå ner 5 kg på 3-4 veckor... man blir så motiverad :)

    Kram på er

  • Virvlande 18 januari 2013

    Belöningar är bra. =) Hade jag råd skulle jag kanske köpa något nytt klädesplagg, men innan csn kommer får det nog vänta. Har som sagt bikini-tävlingen med ett par kompisar. Än så länge verkar det som att jag leder, men man vet aldrig. =P

  • Kattboll 19 januari 2013

    Härligt att du leder :D fortsätt så. you can do it!!! :)

  • Kattboll 20 januari 2013

    Vad är det nyttigaste brödet man kan äta? recept? gärna med hur många kcal det blir per fralla tex...

  • ilseh 20 januari 2013

    Jag skulle också gärna haka på här, egentligen inte så mycket för min vikt, men för hälsan, har av någon anledning blivit rädd för att få hål i tänderna och sådana saker, så nu försöker jag sluta med läsk, godis och allt som bråkar med tänder. Men jag tänkte, det skadar inte att försöka äta bättre i vilket fall. Jag hittade ett recept på Wholefoods som jag tänkt prova (har deras app på telefonen) http://www.wholefoodsmarket.com/recipe/vegetable-lo-mein (med fullkorns-nudlar så klart!)
    OCH viktigast av allt, jag kan lätt gå en hel dag utan att dricka någonting alls, så dålig är jag, så i och med att jag försöker lära mig tycka om vatten så har jag gjort så här;

    Köpt en glasflaska på ikea (en med lock) och en citronpress
    Jag fyller flaskan med vatten och lite citronsaft, ställer den i kylen och har som mål att dricka en hel flaska om dagen, den innehåller kanske lite mer än en liter?

    Några bra förslag på hur man lär sig dricka vatten annars?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.