Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttig viktnedgång - pepptråd!

  • Carpediem76 11 november 2012

    Skrivet av Bianca den 25 sep 2012

    Jag har under ett års tid nu ätit Dukan-dieten, dvs i princip inga kolhydrater och ytterst lite fett. Det har resulterat i att jag lyckat gå ner 18 kg. Förut hade jag celluliter överallt och dessa har typ utarmats. Jag är jättenöjd. Det man får äta är proteiner hur mycket som helst i 10 dagar. Sen äter man protein och grönsaker varannan dag, alltså endast protein varannan dag. Detta gör man tills man känner sig nöjd. Viktminskningen jag haft har legat på ett par tre kg per vecka. Sedan utfasar man med vanlig mat 10 gånger antal kg man gått ner. I mitt fall 180 dagar. Efter det har man resten av livet EN proteindag per vecka. Hela kroppen har mått så otroligt bra av detta och för min del har det verkligen hjälpt. Tidigare har jag provat lchf men just det stora fettintaget passar inte mig.


    Finns det någon längre uppföljning på denna diet? Jag blir lite konfunderad när man bara ska inta proteiner en dag per vecka. Proteinerna bryts ju ner till aminosyror som kroppen sen använder för att bygga nya proteiner. När kroppen bygger nya celler, vilket den gör hela tiden, behöver den byggmaterial i form av proteiner. Även våra hormoner och enzymer och flera andra viktiga processer i kroppen behöver proteiner. Om man inte tillför det oftare än en gång i veckan, var tar då kroppen det ifrån när den behöver det? Tas det från musklerna? Jag är uppriktigt intresserad och hoppas på svar :)

  • Virvlande 11 november 2012

    Intressanta diskussioner måste jag säga. =) Jag försöker minska mitt intag av socker och stärkelse, men det är svårt att börja en helt ny livsstil när man har så inrotade vanor från barnsben. Jag lagar nästan samma mat som mina föräldrar gjort under min uppväxt, vilket gör att jag när jag är stressad kanske inte kommer på något snabbt recept som inte innehåller pasta eller liknande. Jag och min sambo försöker planera våra måltider för att det inte ska inträffa, men saker kommer i vägen. Man blir trött, jättehungrig eller får ont om motivation.

    Jag skulle lätt kunna byta ut min pasta mot vitkål, men sen ligger det där stora huvudet kvar i kylen och blir dåligt.. Här säljs tydligen bara stooora vitkålshuvuden.. Det går ju att använda till annat också, men hur många grytor/soppor innehållande vitkål vill man smälla i sig i veckan bara för att man vill äta köttfärssås en dag?

    Det jag vill säga är att jag tror på det ni säger, men jag har personligen svårt att få in det i min vardag just nu. Jag vet att det går, men som sagt så har man en repertoar av rätter som man gärna lagar.

    Jag kör än så länge på LCHF light, eller nåt i den stilen. Har aldrig varit mycket för att följa dieter över huvud taget och har inte så stor koll på vad de innebär på djupet. Vet bara att jag borde ändra mina matvanor om något ska hända.

  • svengelsk 12 november 2012

    När jag gick ner i vikt för rätt många år sedan. Tittade jag på vad jag åt varje dag och slutade med en sak (godis på jobbet), skar ner på en (kaffe med Coffee whitener), och bytte ut kex som jag åt hemma mot torkade aprikoser. Sen kom jag på lite flera saker som jag inte skulle sakna så mycket och bytte ut eller skar ner på dem.
    Nu måste jag ta mig i kragen igen för jag har gått upp ett kilo. Det blir ost och vin som får ransoneras och så får jag lägga upp mindre på tallriken.

  • Nenabirk 12 november 2012

    Skrivet av Carpediem76 den 11 nov 2012

    Skrivet av Bianca den 25 sep 2012

    Jag har under ett års tid nu ätit Dukan-dieten, dvs i princip inga kolhydrater och ytterst lite fett. Det har resulterat i att jag lyckat gå ner 18 kg. Förut hade jag celluliter överallt och dessa har typ utarmats. Jag är jättenöjd. Det man får äta är proteiner hur mycket som helst i 10 dagar. Sen äter man protein och grönsaker varannan dag, alltså endast protein varannan dag. Detta gör man tills man känner sig nöjd. Viktminskningen jag haft har legat på ett par tre kg per vecka. Sedan utfasar man med vanlig mat 10 gånger antal kg man gått ner. I mitt fall 180 dagar. Efter det har man resten av livet EN proteindag per vecka. Hela kroppen har mått så otroligt bra av detta och för min del har det verkligen hjälpt. Tidigare har jag provat lchf men just det stora fettintaget passar inte mig.


    Finns det någon längre uppföljning på denna diet? Jag blir lite konfunderad när man bara ska inta proteiner en dag per vecka. Proteinerna bryts ju ner till aminosyror som kroppen sen använder för att bygga nya proteiner. När kroppen bygger nya celler, vilket den gör hela tiden, behöver den byggmaterial i form av proteiner. Även våra hormoner och enzymer och flera andra viktiga processer i kroppen behöver proteiner. Om man inte tillför det oftare än en gång i veckan, var tar då kroppen det ifrån när den behöver det? Tas det från musklerna? Jag är uppriktigt intresserad och hoppas på svar :)


    Beroende på i vilken fas man är äter man lite olika, men man äter protein varje dag! I första fasen är magert protein det enda man äter för att få en snabb viktnedgång. Senare i dieten finns en fas då man äter endast protein en dag i veckan. De andra dagarna äter man protein OCH grönsaker. Sedan fasar man långsamt in kolhydrater.
    Läs mer här:

    http://dukan.forum24.se/dukan.html

    http://www.dukandiet.co.uk/

    Mvh Nenabirk :-)

  • Virvlande 13 november 2012

    Tänkte tipsa om ett recept, har inte provat det själv, men det låter gott. Ska nog göra det senare i veckan. =)

    http://www.matklubben.se/matklubben/Virvlande/kokbok/?id=12857594&recipeid=18387&offset=3

  • mmariaaah 14 november 2012

    Hej på er alla,

    Jag är en utflyttad Svensk som hittade den här tråden av en slump och vill gärna haka på. Har efter en olycka förra året gått upp ca 30 kg(!)
    Har vart ganska besviken på mig själv eftersom jag hade lyckats tappa just runt 30 kg med bra kost och motion och nu är det bara att börja om igen.

    Något som jag märkte när jag tappade min övervikt för 2 år sedan, tallriksmodellen fungerar faktiskt. Jag hade provat GI och visst gick jag ner i vikt, men sedan gick jag upp igen dubbelt.
    För mig fungerade det inte att sluta med kolhydrater, det var som att bara för att jag visste att jag inte borde så blev suget så mycket starkare och det blev bara en stor irritation för mig.

    Sedan så gick jag med i en online "diet" där jag som sagt åt efter tallriksmodellen, jag åt 5 gånger om dagen: Frukost, Lunch, Middag och 2 mellanmål. Första gången jag gjorde ett recept enligt min "diet" så skrattade jag. Det såg mer ut som en förrätt för ett barn än middag för en vuxen.

    Jag hade även min lilla dagbok där jag skrev mina tankar. Men i början fokuserade jag mest på att skriva ner vilka tider jag var hungrig. Och jag såg alltid till att ha en flaska vatten i närheten. Det tillsammans med min hem träning till dvd gjorde att jag gick ner 30 kg på ca 7 månader


    Men som sagt efter en olycka då jag bröt rygg och ben så har det gått utför. Jag har ätit för att jag tyckt synd om mig, för att jag inte kan göra det ena eller det tredje. Sedan har jag tänkt att jag startar nyttigt...nästa vecka - i flera månader. Och under tiden så har jag ätit massa onyttigheter som pizza, kebab och hamburgare.

    Jag har som sagt börjat om igen och har gått ner dryga 3 kg på 2 veckor. Jag kör även ett litet träningsprogram sittande och känner mig helt slut efteråt. Fast det är en skön utmattning.

    För mig så har kvällarna alltid vart svårast, framför tv'n eller vid datorn. Samt middagar, för när man är trött och hungrig e det så enkelt att bara plocka upp telefonen och ringa efter en snabb pizza :(.

    Men exempel på enkla middagar som fyller upp en : Stir fry med antigen färska eller frysta grönsaker som serveras med nudlar, snabbt och enkelt. Linssoppa är gott och enkelt och perfekt nu i kylan.
    Linssoppa med curry och kanel

  • Virvlande 14 november 2012

    Fy vad tråkigt med olyckan! :s
    Det är lätt att man hamnar i svackor när allt går fel, men skönt att det går bra för dig igen!

    Dieten/livsstilen låter intressant. Tallriksmodellen känner man ju till, men hur mycket äter du ungefär per portion?

    Hejar!

  • Bryggbagarn 15 november 2012

    Tips på träning som kan bli av!
    Har själv inte haft motivationen till träning men har blivit myckt bättre!
    Förra året fick mina barn ett wii- spel, detta använder inte barnen så mycket men jag gör!
    Finns massa roligt. Köpte en balanceboard begagnad och nu kör jag step-up, det passar mig. Man kan även i vissa spel lägga in mål och på så vis bli motiverad att träna.

    Ett annat tips är afrikanskdans, det är jätte kul! Köpte en dvd av sonens kompis som sålde jultidningar. Hade träningsvärk i hela kroppen efter första passet.

    Lycka till alla som kämpar!

  • karlyd 15 november 2012

    Skrivet av Virvlande den 24 sep 2012

    Ja, jag visste inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till, men då jag precis börjat äta nyttigare i veckorna undrar jag om det är nån som vill vara med på denna "pepptråd"?

    Jag började känna att mitt matintag blev sämre och sämre, vilket resulterade i att min vikt blev.. tyngre och tyngre..

    Nu har jag börjat äta nyttigare men känner att det inte skulle skada att få lite peppning från andra som gör samma sak. Vi kan dela recept, berätta hur det går, vad som går bra och vad som känns jobbigt.

    Meningen med mitt initiativ är att jag vill lära mig att äta nyttigare. Jag vill inte använda mig av en crashdiet och vara hungrig konstant i två veckor för att förlora några kilon. Det här är en livsstil.

    Jag älskar mat och hoppas härmed hitta andra som också gör det (Tänkte att matklubben var rätta stället för detta. (Y)).

    Även om du inte siktar på att gå ner i vikt kan du kanske nåt bra recept som du vill dela med dig av? Eller så kanske du bara vill dela med dig av något annat bra tips: Snälla gör det! Allt är välkommet!

  • Sanna_Linnea 18 december 2012

    Oj! Nu var det länge sedan jag var här...

    En hel del har hänt runt omkring, saker som inte har kunnat gå att förutse.
    Motivationen för att röra på sig har minskat alltmer, all energi har gått åt till att fundera ut lösningar på problemen som uppstått och att hitta saker att göra för att inte tänka på det som har hänt( lägga allt åt sidan), kilona som jag inte behövde gå ner har försvunnit.

    Hur går det för er? Någon som testat något bra recept det senaste? Hur ska man tänka nu runt julen för att inte stoppa hela magen full med godis för att slippa ångesten efter jul och nyår?

  • CSaarukka 10 januari 2013

    Jag är en lat bantare. Tror jag ätit ganska "nyttigt" redan tidigare, men för lite frukt och grönsaker, erkänns. Julen med allt gott fick vågen att bågna, och då tog jag till gamla knepet: att bestämma att det är roligt att hålla koll och inte bara ge efter för lustan. Det blir ganska snabbt roligare att hålla koll än att ge efter.
    Vis av tidigare erfarenheter har jag insett att det viktiga är att se till att jag ÄTER, och tillräckligt ofta, men jag skippar potatis, pasta och bröd (utom en rågbrödssmörgås med smör och ost på kvällen). Äter kött, kyckling, fisk med sallad till, eller med gröna böner eller dylikt. Hör till dem som tror på smör och grädde, så det skippar jag INTE. Steker i smör och gör gräddsås till min biff. Ägg med morgonkaffet (café au lait) och som mellanmål fet yoghurt naturell med tillsats av bär ur frysen. Om en stund skall jag iväg och köpa lite frukt och mera yoghurt. Sen första januari har jag minskat 2 kg med den här metoden, men när jag gått ner till min egen idealvikt (vilket är bara ett kilo till) så fortsätter jag som nu, men lämnar "stenkollen", om ni förstår.

  • Dika 10 januari 2013

    Jag tror de flesta av oss behöver äta betydligt mycket mer grönsaker. Det kanske inte är så lätt om man inte är van, det gäller att lägga till av dessa supernyttigheter istället för tråkiga förbud och att dra ifrån. Vitkål (och all annan kål för den delen) är ett bra exempel. Man kan ha vitkål i det mesta men godast är kanske att göra en fräsch sallad med äpple, citron och nötter.. det går att variera i det oändliga. En matlagningskurs kan vara en inspiration och en hjälp på vägen att förnya sin matlagning och hälsotänk. Jag har tänkt hälsa hälsa hälsa i ett drygt halvår nu istället för som tidigare bara vikt vikt vikt - och jag tappade nästan 20 kilo av bara farten..

  • Virvlande 10 januari 2013

    Vad kul att några har kommit igång här igen, själv har jag knappt varit inne på MK sen långt innan jul. För mig har det verkligen stått stilla. Jag blev lat och började tröstäta för att jag var lat. Under julen proppade jag i mig lite för mycket godis men nu kör vi igen!

    Efter att ha sett nyheterna om att svenskar äter dubbelt så mycket salt som de borde, har jag börjat kontrollera mitt saltintag. Hemma hos mina föräldrar saltas det "med behag" om man säger så, vilket har resulterat i att jag älskar salt..

    En vuxen person ska få i sig 5-6 gram salt om dagen, vilket är ungefär en tesked. Jag kollar givetvis på alla (vilket inte är så många) halvfabrikat hur mycket salt de innehåller, men då jag inte vill bli nitisk har jag helt enkelt bestämt att jag får använda högst en halv tesked rent salt per dag. Eftersom jag har en sambo räknar jag en halv tesked för honom också när vi gör gemensamma måltider. Gör jag mat för fyra personer (matlådor) får jag använda lite till om det behövs, men jag försöker att krydda med annat för att minska ner på saltet.

    Jag häller helt enkelt upp en halv tesked salt i en liten skål varje morgon. Vill jag ha lite salt på äggmackan tar jag det därifrån. Om jag äter bacon försöker jag att inte ha så mycket salt i något annat under dagen.

    Det går faktiskt väldigt bra hittills. Jag undviker oftast kryddblandningar med salt i, men om jag använder dem så minskar jag ner på det rena saltet. Jag använder mycket färska kryddor såsom färsk chili, ingefära, lök och vitlök. Det är ju dessutom rätt nyttigt.

    Ofta får jag salt över, men det "sparar" jag inte tills nästa dag utan använder fortfarande en halv tesked. Ibland unnar jag mig lite popcorn (i kastrull) på kvällen med det saltet som blev över.

    Min pojkvän fick ett tv-spel i julklapp (typ Wii, men en annan modell) så nu ska vi väl få in lite hemmaträning också.

    Provat några roliga recept på sistone?

  • urven 10 januari 2013

    Jag hänger också gärna på!
    Har fått besked att mitt blodsocker är för högt och behöver gå ner några kilo, men inte snabbnedgång utan livsstilsförändring.

  • Virvlande 10 januari 2013

    Skrivet av urven den 10 jan 2013

    Jag hänger också gärna på!
    Har fått besked att mitt blodsocker är för högt och behöver gå ner några kilo, men inte snabbnedgång utan livsstilsförändring.


    Vad roligt! (inte att du har för högt blodsocker, men att du vill vara med)
    Vi behöver vara lite mer aktiva här om vi ska ha någon nytta av tråden. Välkommen. {party}

  • Virvlande 10 januari 2013

    Här är ett recept på en frukostsmoothie som jag dricker i skrivande stund. Följde inte receptet till punkt och pricka (hade bara i ett ägg, lätt creme fraiche och havremjölk istället för turkisk yoghurt, mer bär och en apelsin)

    http://www.matklubben.se/recept/frukost_smoothie_lchf__69043.html#kommentarer

    Nästa gång ska jag nog bara ha i äggula och sedan göra äggröra på vitan och ha bredvid.

  • Miss_Moa97 10 januari 2013

    Hej, jag är tonåring och ÄLSKAR att små äta, godis och sådan onyttigt, så jag går upp lite.
    Men jag har bestämt mig för att tappa några kilon och äta nyttigare.
    Så istället för att äta godis hela tiden (som innehåller mycket socker o.s.v.), skulle jag vilja äta nyttigare, har ni några förslag?
    Även nyttigare Luncher, Middagar och sådant.
    Skulle bli tacksam om jag fick lite förslag.
    Puss.

    Ps. Bra Tråd!(Y)

  • Virvlande 10 januari 2013

    min räddning brukar vara morotsstavar som jag skär upp en massa av och lägger i vatten i kylen. Om jag känner för att småäta tar jag fram lite morötter och knaprar på.
    Popcorn som man poppar i kastrull (med så lite olja och salt som möjligt) har visat sig ha några hälsoeffekter, så de kan vara ett alternativ till chips. Annars går det bra att köpa sin favoritdip och ha morötter och gurka till.

    En bit mörk choklad då och då är det väl inget fel på om sötsuget sätter in. Annars tycker jag att frysta bär kan vara gott också. Som mellanmål kan man äta keso/naturell yoghurt med bär/frukt.

    Det som är viktigt om du inte vill småäta så mycket är att äta mindre mål lite oftare på dagen. Tänk dig frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Sen är det svårt att bli av med en vana. Jag försöker själv bli av med det där..
    Som nu till exempel, jag gick en sväng till skafferiet, sen tittade jag i kylen, frysen och skafferiet igen. Nu sitter jag med en avokado.

    Jag är av den åsikten att man får småäta lite, bara man äter rätt saker och i en vettig mängd. Om du smäller i dig 2 kilo morötter om dagen kanske det inte blir så stor skillnad på vågen i alla fall.

    Lycka till!

  • Miss_Moa97 10 januari 2013

    Morötter o gurka det känns som nyttigare snacks.
    Nu måste jag till affären.
    Tack!
    ;)

  • bjoli198 10 januari 2013

    Häromdagen vägde jag mig... 97.5kg. De flesta antyder att det skulle vara mycket, men jag tycker att det är i alla fall 30kg mindre än de 128kg jag vägde för två år sedan.
    Och vad jag gjort för att förändras: egentligen ingenting. istället för att småäta har jag en vattenflaska med mig, försöker röra på mig mer och skära ned på godis/sötsaker

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.