Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyttig viktnedgång - pepptråd!

  • Kattboll 11 januari 2013

    I am so in! :D Fan va kul. Ska sova nu men imon smäller de :D

  • [email protected] 11 januari 2013

    Skrivet av JennyV den 26 sep 2012

    Dukan-dieten har jag aldrig hört talas om men den fungerar ju uppenbarligen!! Och detta med Cambridge fungerar också, min sambo gick ner närmare 40 kg men problemet är hur man behåller vikten. När man börjar äta "normalt" igen smyger kilona på!! Han har gått upp 20 kg sen dess! Vi har börjat gå promenader och ibland cyklat 2 ggr i veckan, det är underbart att komma ut tillsammans, (man pratar faktiskt om sådant som man inte pratar om annars under promenaden) problemet är barnvakt för oss men vi har tillslut lyckats få ihop det 2 ggr i veckan! Nu ser man fram emot att få komma ut och röra sig tillsammans!


    Jag har provat dukan - gick ner 10. Men dom är tillbaka. Har provar lchf - gick ner 3. Har provat pulver påsar av olika slag. Som mest gick jag ner 15 kilo. Men även dom är tillbaka. Jag var så lycklig men som ni säger. Kilona smyger sig på.. Jag tänkte försöka äta nyttigt och promenera minst 20 min om dagen. Rider några gånger i veckan så det borde ju göra att jag inte räknas som helt oaktiv? Men det är så tungt när min sambo inte alls tänkter som jag. Han vill allt utom äta nyttigt och motionera. Ändå har han cirka 15 kilo och jag 20 att gå ner. Vad gör man?!

  • Marsali 11 januari 2013

    En supersmarrig smoothie;
    Mixa ihop 1 mogen avokado med 5 dl osötad tranbärsjuice och 2 dl frusna hallon eller blåbär för 2 portioner...

  • Virvlande 11 januari 2013

    Skrivet av [email protected] den 11 jan 2013


    Men det är så tungt när min sambo inte alls tänkter som jag. Han vill allt utom äta nyttigt och motionera. Ändå har han cirka 15 kilo och jag 20 att gå ner. Vad gör man?!


    Jag känner igen det där. Men eftersom jag oftast lagar mat hemma hos oss så får han äta det jag lagar. Han säger att han ska gå ut och springa, men det händer aldrig. Han har inte mer än 5-6 kilo att bli av med, så han känner väl inte att han behöver. Ibland får han ett ryck när han märker att hans gamla kläder inte sitter som de ska, men det är också allt.

    Tjata hjälper ju inte, så som sagt, vad gör man? Jag skulle må mycket bättre om den maten han lagar var lite nyttigare, eller om han ville träna med mig. Men icke.

  • Kattboll 11 januari 2013

    Hejsan! :D

    Jag har aldrig brytt mig om min vikt, tills en gång för 4 år sen, jag såg en bild på mig själv och jag va så stor och svullen... tjock! Jag hade aldrig tänkt på det förut. Iaf så fick detta mig att börja banta... riktigt grovt, inget att rekommendera, åt otroligt lite om dagarna och bara frukt o grönt o kaffe. Sen la jag även på träning på detta... vilket gjorde att jag verkligen rasade i vikt... När jag började vägde jag runt 78 kg... mitt mål var... 55 :/ jag hade tappat kontrollen och ville väga så lite som möjligt... jag hade nåt mitt mål på 3-4 månader. Som ni hör var det inte hälsosamt och folk började klaga på att jag har gått ner för mkt och att jag måste börja äta mer men jag hade börjat bli rädd för mat :O

    Sen började jag jobba på en pizzeria och hahahaha jag började ganska snabbt gå upp det mesta igen :/ lika bra de, fast då hade jag ett nytt problem... Den här gången var det att jag måste äta hela tiden allt jag ser och oj va äckligt jag mådde när jag var full proppad med mat ständigt.

    Jag vet inte va jag ville komma med det här, det kanske var att Ja, bättre äta nyttigt och gå ner långsamt än att stressa kroppen och gå ner snabbt för kroppen skadas verkligen av detta. numera väger jag runt 66 kg men vill väga 60. och jag ska inte stressa den här gången... varför vill jag gå ner i vikt... för att jag mår så mkt bättre och känner mig finare och fräschare då och kläder sitter helt underbart... det är dyrt att va smal, för mig iaf,,, alla kläder sitter så jävla bra o d slutar med att jag köper allt jag testar :O jag är för övrigt 176 lång, tycker ni att 60 är för lite?

    Frukost: Jag brukar börja dagen med kaffe en timme senare äter jag havregrynsgröt i olika varianter...brukar ha i tex... banan, hallon, blåbär, jordgubbar, mandel, valnöt, honung, kanel, dadlar, äpple, ja man kan mixa o macha hur man än vill :D o så mjölk och linfrön i alltid.

    eller

    Grovt mörktbröd el knäckebröd med keso ochröd paprika el tomater och med curry på :) man kan krydda den med va man vill igentligen.

    eller

    Stekt ägg med tomat och lök med lite salt o curry och en bit mörkt bröd el knäckebröd :)

    Va kul att jag hittade hit... brukade ha en kompis som jag snackade med och vi peppade varandra men så flyttade jag :/ Ska bli kul, hoppas vi går ner massor tillsammans... hur har det gått för er då? har ni gått ner nåt sen ni började hänga här?

    Kram på er.

  • DoctorWho 11 januari 2013

    Skrivet av bjoli198 den 10 jan 2013

    Häromdagen vägde jag mig... 97.5kg. De flesta antyder att det skulle vara mycket, men jag tycker att det är i alla fall 30kg mindre än de 128kg jag vägde för två år sedan.
    Och vad jag gjort för att förändras: egentligen ingenting. istället för att småäta har jag en vattenflaska med mig, försöker röra på mig mer och skära ned på godis/sötsaker


    WOW! Jag är mycket imponerad. Själv är jag som du var för 2 år sedan och försöker röra på mig lite mer och inte småäta. Tack för att du skrev här.

  • Virvlande 11 januari 2013

    Åh vad trött jag blir.. Skrev ett jättelångt svar här, men så fort jag trycker på skicka svar så försvinner det..
    Kanske orkar skriva det senare..

  • Virvlande 11 januari 2013

    Kontentan av det jag skrev är i stora drag att jag tycker att det är härligt att ni delar med er av era historier. Det är peppande!
    Angående din vikt Kattboll (kul namn förresten (Y)) är det svårt att säga. Jag är 169 cm och min målvikt är 68 (i bästa fall 65). Jag har vägt det förut, men om jag skulle gå ner mer än så skulle jag nog se rätt konstig ut: Lite benig och mina former skulle gå förlorade. Det är individuellt och beror på smak, men också på hur mycket ditt skelett väger och hur du är byggd. 60 kilo är absoluta minimum för mina kroppsbyggnad, trots att jag är kortare än dig. Huvudsaken är att du mår bra och trivs i dig själv.
    Kram på er!

  • Kattboll 11 januari 2013

    Skrivet av Virvlande den 11 jan 2013

    Kontentan av det jag skrev är i stora drag att jag tycker att det är härligt att ni delar med er av era historier. Det är peppande!
    Angående din vikt Kattboll (kul namn förresten (Y)) är det svårt att säga. Jag är 169 cm och min målvikt är 68 (i bästa fall 65). Jag har vägt det förut, men om jag skulle gå ner mer än så skulle jag nog se rätt konstig ut: Lite benig och mina former skulle gå förlorade. Det är individuellt och beror på smak, men också på hur mycket ditt skelett väger och hur du är byggd. 60 kilo är absoluta minimum för mina kroppsbyggnad, trots att jag är kortare än dig. Huvudsaken är att du mår bra och trivs i dig själv.
    Kram på er!




    Hahaha kattboll e kul ja :) Jag bara älskar att vara smal, men när jag vägde som minns frös jag hela tiden och var väldigt trött. 60 kg hade vart riktigt nice då e jag smal men har ändå lite kött på benen. Mina tankar kring att gå ner i vikt är att gå ner långsammare än va jag gjorde och äta små portioner av nyttiga grejer flera gånger om dagen samtidigt som jag räknar kalori intaget, målet är att förminska magsäcken så att jag blir mätt sen på små portioner. som ni vet är magen som en ballong, finns riktigt överviktiga människor som opererar den mindre men de kan man göra helt själv med bara lite disciplin :D

    Hur gör du? Hur har du tänkt och planerat?

  • Virvlande 11 januari 2013

    Jag har samma tankar som du när det gäller viktnedgången, men egentligen spelar inte siffrorna så stor roll. Jag vill tona kroppen lite (jag väger just nu ca 77 kg), få bättre kondis, en sundare livsstil och mer ork. Försöker också att minska portionerna och fylla ut med mer protein och grönsaker på tallriken istället för som jag annars har gjort: en liten köttbit, massa potatis och pyttelite sallad.

    Om jag småäter nån gång så försöker jag ta morötter, frukt eller lite mörk choklad istället för kakor, chips eller godis.

    Då jag är lite lat räknar jag inte kalorier utan försöker istället se hur mycket näring jag får i mig per dag. Jag äter hellre babyspenat i salladen än isbergssallad till exempel. Jag får dessutom blodsockerfall rätt lätt och jag blir extremt hungertjurig (ett personlighetsdrag min sambo nästan lärt sig att leva med). Detta gör att jag måste hitta saker som håller mig mätt länge, men även att jag äter mellanmål, något jag inte gjort sen dagis..

  • Kattboll 11 januari 2013

    Hehe jag blir oxå tjurig och lätt irriterad när jag har ätit för lite... nästan ännu mer när jag har ätit och vräkt i mig massa onödigt. Men det är slut på detta nu. man kan inte hela tiden gå upp o ner... de går ju bara runt då, kan man lika gärna bestämma sig för att skita i viknedgång. Lycka till :D de här kommer gå jätte bra :D

  • mariags 11 januari 2013

    Det här var en tråd för mig :) bra peppande läsning. ;) Jag gick ner 14 kg med hjälp av VV för en 7-8 år sen och gick då ner 14 kg från 74 till 60.... Men tyvärr så har jag gått upp det igen + lite till :(
    I måndags började jag mitt nya nyttiga liv igen :) nu jäklar.

  • [email protected] 12 januari 2013

    Skrivet av Virvlande den 11 jan 2013

    Skrivet av [email protected] den 11 jan 2013


    Men det är så tungt när min sambo inte alls tänkter som jag. Han vill allt utom äta nyttigt och motionera. Ändå har han cirka 15 kilo och jag 20 att gå ner. Vad gör man?!


    Jag känner igen det där. Men eftersom jag oftast lagar mat hemma hos oss så får han äta det jag lagar. Han säger att han ska gå ut och springa, men det händer aldrig. Han har inte mer än 5-6 kilo att bli av med, så han känner väl inte att han behöver. Ibland får han ett ryck när han märker att hans gamla kläder inte sitter som de ska, men det är också allt.

    Tjata hjälper ju inte, så som sagt, vad gör man? Jag skulle må mycket bättre om den maten han lagar var lite nyttigare, eller om han ville träna med mig. Men icke.



    Nä verkligen inte, men det vore väldigt peppande om man kunde få lite träningssällskap av dom! :)

  • bizzpilot 12 januari 2013

    Skrivet av Sanna_Linnea den 25 sep 2012

    Tog en promenad på 3 kilometer efter jag lämnade dottern i skolan, känner mig lite duktig måste jag säga...
    Men har minst sagt väldigt svårt att få i mig någon frukost förutom kaffe, i mängder.
    Tänkte att jag skulle testa att hälla i mig någon form av smoothie eller liknande..

    Tips någon? Gärna utan yoghurt/mjölk/fil eller liknade.

  • bizzpilot 12 januari 2013

    Här skall du och ni andra få ett supertips på smoothis som till fördel kan intagas till både frukost, lunch och middag.

    Ni fyller en behållare:

    Underst med bladspenat eller vilken typ av spenat ni gillar, fryst går alldeles utmärkt, lite morötter och broccoli.

    i mellanskiktet av kärlet så kan ni använda er av allehanda frukter, gärna någon fet frukt också som avocado men allt ni gillar funkar kanon.

    Toppingen blir allehanda nötter (dock inte jordnötter då de innehåller alldeles för mycket mättat fett)

    Detta mixar ni och VOILA har ni faktiskt en fullkomlig maträtt som dessutom både är god, nyttig och mättande.

    Ett annat tips för er som tränar är att göra egen juice på rödbetor...oftast så smakar det apa, men genom att tillsätta lite honung så blir det väldigt gott och vad är då rödbetan bra för: jo i kroppen så omvandlas betans nitrat till nitrit som är kärlutvidgande och man har sett på vältränade idrottsmän i försök att efter 5 dagars intag av 0.5 liter så ökade deras prestanda med upp till 10%....gissa vad det gör för oss vanligt dödliga motionärer.

    Håll till godo med det goda i livet.

    //Bizz

  • wimpan 13 januari 2013

    Skrivet av judith8 den 12 okt 2012

    Jag har inte orkat läsa genom ALLA tips och råd som skrivit i tråden men det verkar ju vara många som peppar dig och kommer med tips och jag vill bara säga lycka till! :)

    Jag kör på den gamla hederliga tallriksmodellen jag. Räknar inga kalorier, utesluter inte fett eller kolhydrater och jag äter inga sockerfria produkter.
    Tallriksmodellen som jag minns den från hemkunskapen i skolan är väl ungefär 35%grönsaker, 35% pasta/potatis/ris, 30% kött/fisk/kyckling och den funkar för att hålla vikten. Om du vill gå ner i vikt, som jag gjort nyligen, är det bara att äta 40% grönsaker, 40% kött/fisk/kyckling och 20% pasta/potatis/ris och träna lite mer än vad du brukar. Det är inte en snabb viktnedgång men den funkade perfekt för mig!

    Bild på tallriksmodellen: http://nyckelhalsrestaurang.se/upl/images/156846.jpg

  • Virvlande 13 januari 2013

    Skrivet av bizzpilot den 12 jan 2013


    Ni fyller en behållare:

    Underst med bladspenat eller vilken typ av spenat ni gillar, fryst går alldeles utmärkt, lite morötter och broccoli.

    i mellanskiktet av kärlet så kan ni använda er av allehanda frukter, gärna någon fet frukt också som avocado men allt ni gillar funkar kanon.

    Toppingen blir allehanda nötter (dock inte jordnötter då de innehåller alldeles för mycket mättat fett)

    Detta mixar ni och VOILA har ni faktiskt en fullkomlig maträtt som dessutom både är god, nyttig och mättande.


    //Bizz


    Jag åt denna till lunch idag, dock var jag tvungen att späda ut den med havremjölk, för min mixer hackade bara med den krämiga konsistensen från avokadon. Min sambo är nötallergiker, så jag tog linfrön istället. Hade även i en rå äggula. Väldigt gott! Tack för tipset!

    Tänkte också berätta om en tävling jag och två kompisar har. Vi mätte oss runt midjan, höfterna och under bysten. Om fyra månader ska vi mäta igen och den som gått ner mest (procentuellt) i cm vinner en ny bikini som de andra betalar (max 250 kr). Tvåan och trean får välja ut ett par trosor var för ca 50 kr vardera. Jag behöver motivation, så det här borde funka. =) Behöver en ny bikini, så jag kör stenhårt nu. Nyttigt naturligtvis. ;)

    Vad ska ni äta till middag idag? Har lite dåligt med inspiration idag (Det blev visst en utekväll igår..).

  • Virvlande 15 januari 2013

    Hur går det idag?

    Jag sitter med en hemtenta och försöker att inte småäta på allt vi har i kyl och skafferi.. Jag brukar äta när jag pluggar. Jämt.
    Jag bestämde mig därför för att äta en ordentlig frukost, så den bestod av jordgubbar och blåbär tillsammans med hemgjord müsli, gojibär, ett torkat plommon, några torkade aprikoser, russin och extra frön. Det hällde jag mjölk och lite honung på. Sen åt jag ett klyftat äpple och en knäckemacka med en skiva ost (inget smör). Till det drack jag en kopp snabbkaffe (med grönt kaffe i). Nu är jag mätt fortfarande (efter ca en timme), men jag vill ändå ha något annat att tugga på.

    Det positiva med att det snöar idag är att jag inte vill gå till affären..

  • Virvlande 15 januari 2013

    Hur går det idag?

    Jag sitter med en hemtenta och försöker att inte småäta på allt vi har i kyl och skafferi.. Jag brukar äta när jag pluggar. Jämt.
    Jag bestämde mig därför för att äta en ordentlig frukost, så den bestod av jordgubbar och blåbär tillsammans med hemgjord müsli, gojibär, ett torkat plommon, några torkade aprikoser, russin och extra frön. Det hällde jag mjölk och lite honung på. Sen åt jag ett klyftat äpple och en knäckemacka med en skiva ost (inget smör). Till det drack jag en kopp snabbkaffe (med grönt kaffe i). Nu är jag mätt fortfarande (efter ca en timme), men jag vill ändå ha något annat att tugga på.

    Det positiva med att det snöar idag är att jag inte vill gå till affären..

  • Virvlande 15 januari 2013

    Vad är det med matklubben ibland? Jag skriver ett svar, som den inte accepterar (jag kopierar alltid mina svar innan jag trycker på skicka numera..), sen skickar jag det igen och igen och igen utan att den säger att det är klart. Nu har jag två identiska inlägg istället.. Det skulle ju inte funka? Skärpning!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.