Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

potatis

  • Linaflickan 13 april 2008

    Skrivet av Glitterfia den 13 apr 2008

    Nu kom jag på en till potatisvariant som vi äter ganska ofta :D

    Potatishalvor i ugnen.
    Skalar (om det inte är en väldigt fin potatis) och delar mitt i tu på längden. Penslar snittytorna med lite smör och kryddar med salt ,peppar / vitlökspeppar ibland med lite timjan. Gratinerar i 225 grader.

    Jättegott och passar latmasken i mig :p


    Detta är så himla gott, vi gör det rätt ofta här hemma med. Men penslar med olja på snittytorna och så gör vi lite snitt på ytan för att få lite finare potatisar, typ lite rutor. Vi låter också skalet vara kvar, tvättar dem innan om det behövs.
    Som nån skrev, pressad potatis är ofta nåt man glömmer att göra.
    Vi köper typ alltid King Edward. Själv så älskar jag smulig potatis, mums.

  • Mimmiumea 13 april 2008

    På sommaren föredrar jag hemmagjord potatissallad av den franska varianten.
    Det ska vara mandelpotatis och rödlök.

    Åker vi till finland så köper vi deras underbara potatissallad.

  • letsdance 26 april 2008

    Här har ni en potatisälskare till!
    Potatis i alla former och nästan bäst av allt är potatismos! Mmmmmmmmm.....

    Jagär lite överviktig och ibland får jag lust att göra något åt vikten och då gör jag en potatisgratäng.
    Det kan väl inte vara bra?
    Nej, men ersätt grädden med en burk Campbells champinjonsoppa och häll över gratängen.
    Du känner inte så mycket champinjonsmak men det blir magert och känns gräddigt.
    Blanda soppan enligt anvisningar på burken, soppa och mjölk. Du behöver inte värna soppan, bara blanda och häll över.

    Lycka till! Du ångrar dej inte!
    Letsdance

  • tantdrake 26 april 2008

    Skrivet av Ketronya den 11 apr 2008

    Förresten, grön potatis, jag har hört att man ska slänga hela potatisen om den är grön för att det är något slags "gift" som inte är bra, hur gör ni med gröna potatisar?


    (N) När potatisen utsätts för ljus blir den grön och besk. Jag har fått lära mej att inte använda den alls. Vill minnas att giftet som utvecklas heter Solanin och inte är bra att få i sig.

    F-låt snälla hushållslärarinna Stina på Konsumtionslinjen år 1977 om jag minns fel :'(

  • kickiekblad 27 april 2008

    gillar fsta potatis helst när man gör hasselbacks potatis vår favorit

  • The_mama97mia 27 april 2008

    hej igen, har tidigare gjort inlägg här o ville puffa för pressad potatis,.... Det gör jag gärna igen....
    Nu kom jag på idag, att baka potatis i mikron också är underskattat! Skulle värma rester från grillningen igår o sonen ville ha bakad potatis tilll .
    Det fixade jag rätt lätt. Tur det!
    Pricka pot o in på max i 3-4 min. lite smör på o allt är bra....
    Egentligen skulle man alltid ha en skål med kokt potatis färdig liksom i kylen...
    Jag ogillar GI o andra otäcka metoder som dissar vår nationalklenod - potäten. Det är ett bra baslivsmedel och gott o variationsrikt... Fram för mer potatis till folket!!!!!

  • farmoringer 27 april 2008

    GI......Kokt, kyld och sen uppvärmd potatis, eller stekt är väl ok eller är jag ute och cyklar då??

  • monac 27 april 2008

    nä det är du inte...strukturen i potatisen förändras när man kylt ned den..gi ÄR inte potatis fientligt på något sätt vilket man lätt tror. Gi -värdet i potatisen sjunker dramatiskt vid nedkylning!
    kYL ned kokt fast potatis,skiva den & slå över en vinegrätt med dijon senap,pressad cirtron,lite eller vinäger(valfri) fint skivad rödlök ,kapris ,hackad bladpesilja & ruccola. de är en höjdare!!!:) får man en god grillad laxbit till det är lyckan fulländad!(L)

  • monac 27 april 2008

    såklart...jag glömde olja....kall pressad raps/oliv eller som i mitt fall valnötsolja till potatissalladen, så gott!!!(H)

  • Lange 27 april 2008

    Kom nu ihåg att jag för många år sedan gjorde något riktigt gott ( men onyttigt)
    Lägg ganska tjocka potatis skivor i långpannan och strö över små bitar brynt bacon. Gör en blomkålscreme genom att koka blomkålen till största delen i grädde och mixa sedan till en creme. Servera till kyckling eller valfritt kött.
    Säkert en kolesterol bomb och väldigt Gi fientligt men också riktigt gott...

  • vanillalover 28 april 2008

    Här kommer en höjdare i "potatisvärlden"! Gott både på vintern och sommarn och ganska enkel att göra. Ser dessutom väldigt flott ut...
    Potatis Galette med bacon
    /Marie

  • Klingan 28 april 2008

    Potatis är inte direkt någon favorit, men äter det i vissa former. Potatisgratäng och mos funkar, även skivad grillad (rostad) i ugnen. Sen är det ju alltid gott med pommes eller klyftpotatis till grillat.

  • frucaos 28 april 2008

    Vi odlar egen potatis - det är en del jobb med allt kupande, men det är en härlig känsla att gå ut i landet och dra upp det som behövs till middagen. Eller gå ner i potatiskällaren och hämta upp nästan hela vintern!
    Nu äter vi inte överdrivet mycket potatis - jag är nog mer en pastamänniska, men tycker det är gott med klyftpotatis, hasselbackspotatis, hemlagat potatismos (får kväljningar av pulvermos, det är verkligen äckligt!:'(). Kokt potatis blir godast när man pressar den tycker jag.
    Så har jag ju en favorit på potatissalladsfronten - ska leta reda på den och länka.
    Jag tycker om färskpotatis, men det är trist att det inte går så bra att göra mos på den.

  • frucaos 28 april 2008

    Färskpotatissallad med ruccola
    Där kom salladen. Mums!(L)

  • styvan 28 april 2008

    Hasselbackspotatis! På sommaren kokt färskpotatis med salt & en smörklick på (Y) En och annan potatisgratäng slinker oxå ner lätt! :D

  • monac 28 april 2008

    Potatis - en nyttig knöl
    Skrivet kl 9:16 pm | Uncategorized | Kommentera

    Jag har just skrivit klart en artikel om potatis åt tidningen Topphälsa. Det som slår mig är hur orättvist behandlad denna knöl är. Det har påståtts att den höjer blodsockret för snabbt och därmed är onyttig. En snabb blodsockerhöjning innebär ju en hög insulinutsöndring och därmed ökad fettinlagring och ökad risk för diabetes typ 2, hjärt-/kärlsjukdomar, cancer och för tidigt åldrande. Det är sant att pulvermos har dessa egenskaper, samt vissa typer av bakad potatis. Den vanliga kokta (speciellt fasta sorter samt färsk potatis) har mycket långsammare kolhydrater och har dessutom ett mycket lägre energiinnehåll än t ex pasta, ris och bröd. När man mäter hur mätt man blir av 240 kcal vinner faktiskt kokt potatis med hästlängder. För viktens skull är därför potatisen att föredra.

    Intressant är också potatisens höga antioxidantinnehåll vilket ger ett ORAC-värde på cirka 300 vilket är högre än både morot, tomat och persika. Kaliuminnehållet är skyhögt med cirka 450 mg/100 gram vara och innehållet av resistent stärkelse går från 3,3% till 5,2% när potatisen får kallna. Det innebär att den kalla potatisen får ännu lägre GI samtidigt som den ger massor av fiber som ger en bra tillväxt av nyttiga bakterier i tarmen. Det ger en väl fungerande mage som får något att arbeta med samtidigt som det gör magen lugnare. Resistent stärkelse tycks också öka kroppens förmåga att bränna fett vilket är en intressant bonus. Kall kokt potatis får därför ses som riktig supermat. Imorgon ska jag nog laga en god potatissallad med kall kokt potatis, rostbiff, rödlök, ruccula, kapris och en dressing gjord på olivolja, vitlök, fransk senap och rödvinsvinäger.


    --------------------------------------------------------------------------------
    lite potatis/GI-fakta hämtat ur Paulúns blogg(Y)

  • The_mama97mia 28 april 2008

    Heja monac! Upp till kamp för potatisens bevarande och låt oss ge den respekt och bättre rykte!!!!! *ler*

  • monac 28 april 2008

    ja eller hur!:D

  • marwis 19 maj 2008

    Orkade inte lägga in detta toppenrecept sist denna tråd var aktuell, men nu kommer det!
    Supergott till grillat och ett bra alternativ till klyftpotatisen. Det är inte nödvändigt med fetaosten, men det (Y)är väldigt gott...
    Krossad potatis

  • The_mama97mia 18 oktober 2008

    Oj vad jag blev glad att hitta den här tråden igen idag, satt o funderade på att starta en tråd om Bästa Potatisrätten.
    Idag stod valet mellan gratäng och råstekt. Gratängen vann pga tidsbrist, skönt med sånt som sköter sig självt, eller hur?

    Glad är jag också att Raggmunk blev vald till Östergötlands landskapsrätt.

    Glad vore jag om ni fyllde på här med era bästa potatisrecept, nu är det ju högsäsong haha för både pären och andra härliga rotfrukter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.