Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmming

  • The_mama97mia 18 augusti 2011

    Egentligen borde vi ordna ett gemensamt suriskalas för alla MK:are som är sugna...
    Men inte IRL utan via nätet på ngt sätt...

    Bestämma en dag o en tid o sen har lite kontakt över nätet - gärna med bilder på festen - kanske på FB?
    {question}

  • littlejohn 18 augusti 2011

    {laugh} Vi kunde inte hålla oss till på lördag, öppnade en liten burk Oskar idag. Ååååååh så gott det var!!! (Y) Lite potatis och rödlök till och så festade vi till med ett glas lättöl. Längtar efter mer:

  • caisa60 18 augusti 2011

    jag ska njuta av surströmming på lördag i goda vänners lag,
    färdig fileade ska de vara o mandelpotatis o så gör jag en röra av grekisk yoghurt o mycket lök så klart, vatten är godast till.

  • The_mama97mia 18 augusti 2011

    Jag blev lite ...sur.. idag när jag var på en COOP affär o kollade in burkarna,
    de hade förra årets till detta årets pris - o en del av burkarna var det ta mig den rost på!
    Hrrrmph...

  • Majainorr 19 augusti 2011

    Skrivet av mama97mia den 18 aug 2011

    Jag blev lite ...sur.. idag när jag var på en COOP affär o kollade in burkarna,
    de hade förra årets till detta årets pris - o en del av burkarna var det ta mig den rost på!
    Hrrrmph...


    Surt... {angry-annoyed}

    Här kommer det också att dofta surstömming på lördag. T o m min yngste kräsne son gillar det... Äter med mandelpotatis, hårt tunnbröd, lök och hackade tomater. Och tydligen så är det Oskars som gäller i år!

  • Majsanlar 19 augusti 2011

    Skrivet av Mormers den 19 aug 2010

    SURSTRÖMMING.
    Nu är det snart premiär för denna delikates, men jag har redan fuskat, hade en burk i kylen från förra året.
    Jag vill ha hel strömming, tycker den smakar mera, med potatis, rödlök,creme fraech, ev. tomat och tunnbröd med lite ost på. Vad man dricker till beror på om man äter den till lunch eller på kvällen. Tycker det smakar lika bra med mjölk, som öl och snaps.
    I år ska vara mycket bra enl. tidningarna.
    Mormers

  • Majsanlar 19 augusti 2011

    Se där! En till som tar tomatskivor till. Jag ska äta surströmming på lördag med min granne som kommer från Kina. Hon har lärt mig att skivade tomater är gott till. Vi dricker mjölk till strömmingen, det blir lugnast i magen så.
    Majsan

  • farmoringer 19 augusti 2011

    Nu har vi köpt Kallax surströmming. Skall strax avnjuta den...

  • farmoringer 19 augusti 2011

    Mmmm säger jag bara...(L) Kallax var fast och god...

  • Hilmer54 19 augusti 2011

    Åt årets surströmming i lördags, testade Röda Ulven och Guldfisken .
    Vinnare i min smak var guldfisken lätt att bena samt hård rom, bra sälta.
    Röda Ulven var svårare att ben samt lite plåtsmak.

  • amoz 19 augusti 2011

    Jag som bor i södra Sverige och inte kan tänka mig att äta surströmming (har faktiskt smakat en gång) undrar hur långt ner i vårt avlånga land som det är sed att äta denna rätt?

  • farmoringer 2 mars 2012

    Idag ska vi äta surströmming......Mums filibabba...
    Skriver det bara för att göra er lite avundsjuka..ha ha...\o/

  • Josses 2 mars 2012

    Skrivet av farmoringer den 2 mar 2012

    Idag ska vi äta surströmming......Mums filibabba...
    Skriver det bara för att göra er lite avundsjuka..ha ha...\o/
    mig lyckades du göra avis i alla fall :'( Vill också ha

  • The_mama97mia 2 mars 2012

    åh så gott... har ju två burkar i kylen, men vill ha rätt sällskap och gärna varmt o skönt i uterummet! Det kan bli mkt snart det!

  • morri19 2 mars 2012

    åååååååh vaa gott! vart bor ni? eller äter ni inne månne?!?!

  • morri19 2 mars 2012

    åååååååh vaa gott! vart bor ni? eller äter ni inne månne?!?!

  • Mistys 2 mars 2012

    Skrivet av Josses den 2 mar 2012

    Skrivet av farmoringer den 2 mar 2012

    Idag ska vi äta surströmming......Mums filibabba...
    Skriver det bara för att göra er lite avundsjuka..ha ha...\o/
    mig lyckades du göra avis i alla fall :'( Vill också ha


    En till som "snålvattnet" rinner på. Hjälp vad gott{eat}

  • littlejohn 2 mars 2012

    Mmmmums!!! Vill också ha. Har faktiskt en burk i kylen, man skulle kunna fredagsmysa.

  • farmoringer 2 mars 2012

    Bor i Älvsbyn...Vi äter inne...Jag brukar stänga dörren till sovrummet så det inte luktar precis när man går in och lägger sig. Men man vänjer sig snabbt vid lukten...(Y)

  • emillovisa 2 mars 2012

    Skrivet av farmoringer den 16 aug 2010

    Visst är vi många på Mk som äter delikatessen surströmming?

    Alltid lika svårt till premiären att veta vilken sort som är bäst.

    Men för mig ska det i alla fall vara hel strömming. Jag vill ha hårt tunnbröd, rödlök, skivad tomat, gräddfil, bregott och mandelpotatis till min strömming.

    Hur vill du ha din?
    Har du nånsin provat surströmming?
    Det tog mig ca sju år att älska denna fisk. Men nu vill jag inte vara utan..(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.