Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmming

  • boz1965 22 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 22 aug 2010

    Jag ler lite åt åldersfördelningen i tråden – EN enda skribent är under fyrtio.

    Är surströmming typisk "vuxenmat" månne?


    De unga vet bättre än att äta skämd mat. ;)

  • boz1965 22 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 22 aug 2010

    ...Sändningen returnerades med en stor fet röd stämpel på frakthandlingarna; "UNFIT FOR HUMAN CONSUMPTION – Return to Sender". Sic!


    Faktum är att du inte får föra in surströmming i USA ens för egen konsumtion.

    T.o.m. reglerna för införsel av Absint är liberalare än just för surströmming. Absint med lägre thujonhalt än 100ppm är tillåten men när det kommer till surströmming är det totalstopp.

    Edit: Rättat stavfel

  • Berith10 22 augusti 2010

    SURSTRÖMMING!!! Waow det är mums. Vi hade surströmmingsskivs i gårkväll. 18 st surströmmingsälskare som formligen vräkte i sig. Sorterna var blandade men övervägande var Oscar. Fjolårets såklart. I min familj äter vi strömming, mandelpotatis, rödlök, cremefraiche med röd/svart stenbitsrom och bregott, starka ostar och mjukt tunnbröd. jisses vad jag blev sugen igen.
    Jag lärde mig äta strömmingen av att min väninna gjorde en surströmmingslåda. Det var för 30 år sedan!!! Kan rekommenderas.

    Mormor i h-vagnen

  • sikaal 22 augusti 2010

    Jag klarar mig bra utan, men blir jag bjuden äter jag den! Förlåt jag säger det, men surströmming kvittar för mig, dock tycker jag INTE att den skall petas på av EU eller någon annan!

  • The_mama97mia 31 augusti 2010

    *puffar*
    På fredag ska vi äta suris med grannarna. En av oss äter inte surströmming, vet inte vad jag ska bjuda henne på. Barnen äter ju inte heller förstås, men det går ju att muta dom med tacos eller nåt annat.

    Sen vill jag ha nåt gott till kaffet efteråt. Har inga hjortron, men väl hjortronlikör och sylt. Funderar vidare.

  • Shoutoutloud 31 augusti 2010

    gör en paj som barnen och hon kan äta. bjud på nåt med choklad efteråt

    .Underbar kladdkaka med kola/chokladtäcke

  • The_mama97mia 2 september 2010

    NU är allt klappat o klart inför morgondagens kalas, kan knappt bärga mig.
    Barnen får tacos, vännen får kantarellpaj och sallad. Sen blir det klassisk surisätning då.
    Sen kom Hemglassbilen förbi - då köpte jag glassbåtar med hjortron! Det blir det till kaffet, o en tår med hjortronlikör. SKa man kyla likören, eller är det dumt?

  • mattjejen 2 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 31 aug 2010

    *puffar*
    På fredag ska vi äta suris med grannarna. En av oss äter inte surströmming, vet inte vad jag ska bjuda henne på. Barnen äter ju inte heller förstås, men det går ju att muta dom med tacos eller nåt annat.

    Sen vill jag ha nåt gott till kaffet efteråt. Har inga hjortron, men väl hjortronlikör och sylt. Funderar vidare.


    Varför inte ha en liten kräftskiva för dom som inte äter surströmming. Kräftor, västerbottenpaj och dillsallad(finns bland mina recept). Jag jobbar på ett omvårdnadsboende för gamla och nu i sept ska vi ha surströmming- och kräftskiva for våra boende. Det brukar vara mycket uppskattat {dance}

  • Jeyhog 2 september 2010

    Tyvärr så är det nästan inga av mina bekanta som tycker om strömming så jag får åka hem till föräldrarna för att få njuta av dem. Längtar till nästa helg, då blir det Oskars (hela) med potatis, rödlök, gräddfil och hembakt tunnbröd (Y) och gärna nått sött efteråt ;)

  • farmoringer 2 september 2010

    Jag ska äta surisar på måndag, ihop med jobbarkompisar...Ska bli sååå gott igen..

  • Shoutoutloud 2 september 2010

    till mamma97mia- hade du bjudit mig på likör hade jag velat ha den kall. men det är ju bara jag. vissa tycker kanske om varm likör.(Y)

  • orsakullan 3 september 2010

    Skrivet av lennali den 17 aug 2010

    Jag föredrar fjolårets surströmming......den har som mognat till sig ännu mera. Fast det blir nog en burk av den nya i år också :D Sort spelar ingen roll. Jag gör det enkelt när jag äter surströmming.....mjukt tunnbröd, potatis,strömming, rullar ihop och äter och bara njuuuuuter.

  • The_mama97mia 4 september 2010

    Vi provade en ny snaps till surisen igår, Utö, med smak av citron och fläder. Den var mild och god och jag tyckte den passade jättefint till Oscars av bästa årgång.

  • farmoringer 7 januari 2011

    Puff, puff..
    Nästa helg är det dags..Mmmmm surisar..

  • The_mama97mia 8 januari 2011

    (Y) mums!

  • Hilmer54 8 januari 2011

    Åt Oskar på nyåradagen god med hård och fin rom.
    Rödlök och Svensby tunnbröd. Då är livet gott - mums.....

  • littlejohn 8 januari 2011

    Tittade faktiskt på burken som står i kylen igår och blev sugen. Det blir endera dan!

  • Marre73 12 januari 2011

    Usch o tvi säger jag om denna skämda fisk,men min make älskar den. Tyck gärna att jag är löjlig men han får slänga kläderna i tvättmaskin när han kommer in eller hem om han ätit borta.Har försökt äta 2 gånger,första gången spydde jag över trappräcket(utomhus),andra gången försökte jag verkligen svälja ner denna "delikatess" men tuggan bara växte i munnen och jag var tvungen att spotta ut den istället.Nej kräftor föredrar jag !

  • kekke46 12 januari 2011

    Jag har kvar en burk sen i höstas blir så sugen, tror man får ta och öppna den till helgen {clap}

  • farmoringer 15 januari 2011

    På grund av barnbarn besök så blev det ingen surströmming igår. Tar det nästa vecka istället. Han, barnbarnet, tycker inte ens om lukten av strömmingen..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.