Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmming

  • The_mama97mia 15 januari 2011

    nejmen... ja det är lika med mina barn - dom tycker inte om lukten. Fast dom har smakat en liten tugga...

  • Josses 15 januari 2011

    Jag formligen ÄLSKAR surisen och skulle kunna äta den hur ofta som helst!
    Brukar äta den runt premiären som lunch med några goda vänner.

    Här i Ö-vik brukar Vår lokala LIONs förening ha surströmmingslunch på torget på premiärdagen och då får man äta hur mycket man vill för 50 kr!
    Gissa vem som är där? (Y)

    Maken är inte lika förtjust men vi brukar klämma några burkar per år.
    Sonen brukar också vilja ha en suring men då ska mamma alltid göra en klämma åt honom, det duger inte med pappa :DD, Han är 17 år så återväxten verkar vara god i familjen (L)

    Ibland gör jag en klämma med Gene tunnbröd (hårda varianten) strömming, potatis, gul el röd lök, créme fraiche och tomater och ibland äter jag den på tallriken med samma tillbehör.

  • Josses 15 januari 2011

    Såg att de flesta av er avskydde filéerna.
    Jag kan äta dem men det är ju klart att hel strömming är bättre och godare.

    Maken tycker det är så "jobbigt" att rensa så är det bara vi i familjen som ska äta så blir det en burk filéer som står på bordet. Man får ju kompromissa ibland för husfriden :D(L)

    Vi brukar ha surströmmingslunch på mitt jobb, ett äldreboende och där har vi också oftast bara filéer eftersom det är lättare och går snabbare att servera dessa, de boende behöver inte vänta så länge för att få sina tallrikar och till de som vi måste hjälpa så går det smidigare. Ett år fick vi någon burk som inte var bra men övervägande så har det varit klart godkända filéer som vi har serverat.

  • Josses 15 januari 2011

    Glömde ju bort! Det får gärna vara romfyllda strömmingar på min tallrik{eat}

  • tomospj 15 januari 2011

    Skrivet av jmhpj den 20 aug 2010

    åt igår fjolårets oscars hela med mandelpotatis, rödlök, creme fraiche och på lördag tar vi nästa omgång, hade ingen lust o vänta på festen, det är ju så gott


    - Det är snudd på tortyr att läsa om era surströmmingsorgier när man själv måste vänta till nästa gång man besöker Sverige...

    Men hur man än frossar, så kan det ju bli nån firre kvar, så jag undrar hur ni andra brukar göra med ev. överblivna strömingar. Blir det pålägg dagen därpå, eller slänger ni dom helt kallt? Jag har funderat på att testa att laga ''Janssons'' med dom (då behöver man kanske inte så många) men mina vänner verkar tycka att det låter lite knäppt. Är det nån som har provat det? Förresten, när jag ska försöka förklara för oinvigda vad surströmming är, så jämför jag hushållsost med en riktigt god, lagrad Stilton. Ingen vill väl påstå att det är ''rutten'' ost ;-). Det luktar också ganska starkt egentligen. Själv tycker jag att surströmming luktar gott - men kanske inte dagen efter...

  • farmoringer 15 januari 2011

    Här får vi sällan någon surströmming över. På sin höjd en eller två stycken. Vi köper alltid lite olika storlekar på burkarna så det är lite olika antal och då brukar det gå åt..
    Men till Janssons?? Nja inte för mig tror jag...ha ha

  • tryffelsvin 15 januari 2011

    En liten länk för oss alla som älskar surströmming
    och fjolårets är alltid godare

    http://www.surstromming.se/

  • littlejohn 15 januari 2011

    Vi öppnade vår Oskar burk igår och smaskade i oss. Med rödlök, potatis och hårt tunnbröd blev det en riktig festmåltid! (L)
    Till alla er som pratar om rutten fisk, den är jäst och ingentig annat!! ;)

  • farmoringer 21 januari 2011

    Mmmmm, nu har jag njutit min strömming. Guldfisken. Salt och god...(L)

  • lisacattis 25 januari 2011

    Åh nu har ni läskat mig. Det får bli en sväng till affären innan jag åker hem :-)
    Jag vill ha mina inrullade i mjukt tunnbröd med ost, röd/gul lök, ost, mosad potatis och bregott. Mums! Tog ett tag innan jag lärde mig att äta surströmming.

  • farmoringer 17 augusti 2011

    Ja, nu är det snart dags för avsmakning på årets surströmming. På fredag ska vi äta det och det ska bli sååå gott så gott...(L)

  • The_mama97mia 17 augusti 2011

    Vilken sort testar ni? Kan ni inte delge detta i tråden här?
    Jag har inte köpt än, här brukar vi inte få tag på så många olika sorter, Oscars är väl rätt vanlig.

  • littlejohn 17 augusti 2011

    Äntligen!!!
    På lördag testar vi Oscar och nån till, ska bli såååå gott. {clap}

  • kekke46 17 augusti 2011

    Blir så sugen, det är ju så gott. Och så färskpotatis direkt från landet.

  • farmoringer 17 augusti 2011

    (Y)Jag vet inte vad för sort vi köper ännu. Beror på vad som finns i affären..

  • The_mama97mia 17 augusti 2011

    hmmm... jag som trodde att ni som bor norröver har mer att välja på i affären.
    Här i Östergötland är jag glad att det finns suris överhuvudtaget, men det är minsann inte i alla butiker.

  • Mistys 18 augusti 2011

    Vi har ätit fjolårets en gång i år. Bjöd en Syd Afrikan och en Londonbo på delikatessen.
    - Fy vilken lukt
    - Äter ni detta
    - Står inte ut
    - Kan vi inte grilla istället

    Vid matbordet gjorde jag en varsin klämma

    - Åhh vad gott
    - Smakar inte alls som det luktar
    - Jag vill ha en till
    - Kan man frakta hem några burkar på flyget

    Dom åt säkert 4 stora klämmor var så det blev lyckat;)

  • Marinella 18 augusti 2011

    Hel strömming är ett måste. Provade färdiga filéer en gång och det misstaget gör jag inte om. Smakade inte alls som surströmming ska. Varför smakar det så annorlunda ?


    Beror nog på vilken sort du tog. Köpte kallax ett år och dom var det något fel på smakade illa. Men prova Oskars fileer dom är super // Marinella

  • Stene55 18 augusti 2011

    Vi i Vällingby ska äta surströmming den 27 \8 det är flera av oss som inte provat förut men när jag har läst alla bra tips här så blir det nog bra inköpen blir hela strömmingar {doctor}

  • farmoringer 18 augusti 2011

    I Min tidning, Pitetidningen, fick Höga Kusten högst betyg. Oscars kom som nummer två.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.