Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på bra strand-matsäck?

  • Mozarella 1 juli 2008

    Nu är det inte långt till semestern och optimist som jag är tror jag på många härliga dagar vid havet. Längtar (H)

    Undrar om ni har bra tips på vad man kan packa i picknick-korgen ( kylväskan...) Gärna lite matigare innehåll som mättar hungriga barnmagar. Jag brukar göra någon pastasallad men skulle gärna vilja ha tips på annat.

    Tänkte göra pizzabullar bl.a. som jag hittat flera bra recept på här i matklubben.se (Funkar de att förbereda och frysa?)

    Några andra tips?

    Tack på förhand och hopp om en solig sommar :D

    Mvh Mozarella

  • Gillsan 1 juli 2008

    Hej! Pizzabullar är jättebra de går att fysa det har jag gjort. De kan bli lite torra.
    Norska lappar brukar jag ta med mig när vi ska på utflykt gott och enkelt.(Y)
    Jag har recept på det,(Y):p De är enkla och göra smakar som en blandning av sockerkaka och pannkaka mättande goda kalla som varma med smör m.m. även som de är.:D
    Mvh Gillsan//rockagill

  • monac 1 juli 2008

    lenajeanette`s "ta med piroger"...fantastiskt goda & lätt bakade. Ett säkert kort!(Y)

  • monac 1 juli 2008

    här kommer de:

    Tag-med-piroger

    Gjorde dubbel satts sist , -1 orginal & 1 röktskinka/pesto & tomat fyllningt!
    Mycket uppskattat!:D

  • GrodanOchLillebror 1 juli 2008

    En enkel kall pastasallad är inte dumt en varm dag på stranden :D

  • systeryster 1 juli 2008

    Brukar koka vatten och hälla i större plåttermos och trycker sedan ner 8 korvar.Blir alldeles lagom varma under färden.Korv med bröd tycker de flesta barn om.Kanske inte så hälsosamt, men bra som variation på mackor.Stekt ägg på macka är också gammal hederlig och mättande masäck som man står sig på en stund när man simmar och badar.Kalla köttbullar och annan plockmat, men framförallt tillräckligt att dricka när det är varmt.Melonskivor innehåller mycket vätska.Hungrigast blir man på kvällen när det inte är lika varmt.

  • Mozarella 2 juli 2008

    Tack snälla för bra tips! :)

    Ibland får man bara idétorka och när man tröttnat på pastasallad och samma gamla matsäck är det bra med lite ny inspiration!

    ...och det får man ju verkligen här i klubben. (Y)

    Tack!

  • The_mama97mia 2 juli 2008

    Jag undrar om ngn har recept på "pastapizzapannkaka", har sökt och letat här men inte hittat precis det jag menar. Tror det var ett recept i en gammal Buffétidning, blir som en makaronilåda, med pannkakssmet o sen pizzatopping liksom? Den var perfekt att ta med som utflyktsmat, god att äta kall.

  • marinkovic 2 juli 2008

    Hej
    Fyll pitabröd med en god kycklingsallad av kycklingfilé,gurka ,tomater,coscos,äpple,majs blanda detta med cremé fraiche & lägg ssdan i pitabröd,mmmmmmmm vad gott.
    Jag brukar också använda termos,men inte bara till korv utan även varma småköttbullar.
    Men INGET slår kalla pannkakor med en god fyllning tex skagenröra,räksallad m,m
    Lycka till! & Glad sommar på er alla !:p:p:p:p

  • piteanna 6 juli 2008

    Hej
    Jag brukar ibland göra toast med ost/skinka/tomater i smörgåsgrillen. Skär dem sedan i trekanter/halvor och kyl ner dem. Är riktigt goda att äta kalla en dag på stranden!(Y)

  • majamia 6 juli 2008

    Pizzabullar

  • majamia 6 juli 2008

    texten försvann visst :o dessa brukar jag frysa och det blir bra, tycker vi! se ovan :D

  • The_mama97mia 30 maj 2009

    Lyfter upp denna tråd från förra året, det blir rekordvärme här redan i helgen och jag tror det blir premiärdopp. Saker som är gott o smidigt att ha med sig till stranden vill jag ha flera goa tips om!
    Idag tror jag att jag packar ned lite "plock", grönsaker i stavar, körsbärstomater, korv, o lite vanliga mackor. Om det nu är några barn som vill åka till sjön vill säga.
    Mera tips om utflykts/strand-mat! (Y)

  • MosterNettan 30 maj 2009

    Skrivet av marinkovic den 2 jul 2008

    Hej
    Fyll pitabröd med en god kycklingsallad av kycklingfilé,gurka ,tomater,coscos,äpple,majs blanda detta med cremé fraiche & lägg ssdan i pitabröd,mmmmmmmm vad gott.
    Jag brukar också använda termos,men inte bara till korv utan även varma småköttbullar.
    Men INGET slår kalla pannkakor med en god fyllning tex skagenröra,räksallad m,m
    Lycka till! & Glad sommar på er alla !:p:p:p:p


    Jag gör också sallader eller nån "moja" som jag fyller i pitabröd. Ett tips; lägg salladen eller "mojan" i en separat burk och fyll i bröden på plats. Då slipper man risken att brödet blir geggigt.

  • hjope 23 juni 2010

    .

  • mattjejen 23 juni 2010

    Det fanns många bra tips här(Y) Här kommer ett par tips till på vad man kan ha med i kylväskan... När mina barn va små så ville dom ha kokt ägg, så jag tog med skalade kokta ägg i en burk, salt å kaviar. En annan favorit va pannkakor... I somras gjorde jag amerikanska pannkakor med blåbär som jag ringlade LITE sirap över... så gott vid stranden{dance}

  • Marre73 15 juli 2010

    Gör jag inte sallad ,som uppskattas bäst av mina kids så gör jag köttbullsmackor vilket dom uppskattar lika mycket. Polarbröd med skivad gurka och köttbullshalvor över.Hur enkelt och snabbt som helst och uppskattat(Y)

  • The_mama97mia 15 juli 2010

    Tack, flera tips hitåt! Nu är det värmebölja o man har inte heller lust att stå i köket hela tiden varken för att förbereda eller laga mat...
    Idag bakade jag muffins, en plåt, samt några matpajer med färdig smördeg. SÅnt är lite trevligt att kunna ta med till stranden.
    Sen gjorde jag för första gången en sallad med matvete! Gud så gott o tuggigt det blev! Ungarna har inte testat än, men jag gillade det. Jag är inte så förtjust i pastasallad.

  • The_mama97mia 15 juli 2010

    glömde säga. annars är det klassiska att när det ska gå fort undan NU ska vi ÅKA...
    då åker det med ett paket riskakor med smak, några flaskor vatten, o några skivor melon eller ngn annan frukt man kan hugga i flykten.

  • Mistys 16 juli 2010

    Pannkakor hade vi med oss till beachen sist.Hade gräddat dom på morgonen så dom var kalla. Skar dessutom upp en fruktsallad på jordgubb, melon, flat peaches och äpplen. Knölade ner allt i en kylväska. Väl på stranden gjorde vi wraps av pannkakorna med frukten inuti. Vaniljyoghurt fylldes också i. Det blev supergott, läskande, mättande och nyttigt i värmen så det kommer vi att göra fler gånger (Y) Frysta små petflaskor med dricka fick också följa med som kylklampar och var lagom tinade, kalla och goda till lunch.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.