Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad misslyckades du med senast?

  • Marre73 25 maj 2010

    Idag blev det ett misslyckande som till slut blev riktigt bra:), skulle baka Makalösa men hade inga russin,gjorde då istället Kolakakor. Men jag tittade på fel recept emellanåt så det blev en Makalös kolakaka istället. Så i fortsättningen gör jag nog sådana istället, riktigt knapriga och goda blev dom(Y)

  • ellenborjesson 8 juni 2010

    Skulle göra gnocchi men det blev inte så lyckat. Vet inte om det var jag som gjorde fel eller om gnocchi helt enkelt är äckligt. Det gick iallafall inte ens att äta utan man blev spyfärdig bara man såg på det

  • The_mama97mia 4 mars 2011

    *puff*

    Idag skulle jag koka ägg till kvällens räkmacka.
    Stora fina ägg från kylen. Satte på kastrullen, gick ifrån spisen, hörde sen att WHOOPS det stormkokade. Två ägg spruckna och en massa innehåll koagulerat i kastrullen!

    Hur kan man misslyckas med att koka ägg egentligen... *suck*

  • Okänd 4 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 15 okt 2009

    :) Jag experimenterar gärna i köket.
    Ibland blir det int så lyckat.
    Idag skulle jag göra en sorts ugnspannkaka med falukorv, lök och äpple, sen på pannkakssmet. Det blev alldeles för starkt och stabbigt. Hmmm... .Synd på en så bra idé tänkte jag.

    Undrar vad DU testat och experimenterat fram o som inte höll måttet.....


    Jag tyckte det där lät jättegott! Ibland steker jag purjolök och lägger i botten av formen. Och ibland häller jag på en burk avrunnen majs. Jag lånar nog ditt recept Mamamia !

  • Isia88 4 mars 2011

    Eftersom jag går på diet, försöker jag hålla mig till isomatrecept. Idag latade jag mig litegrann med det, då jag skulle göra nudelsoppa.

    Receptet sa att man skulle ha i glasnudlar, vilket jag till mitt förtret glömt köpa, så jag tog vanliga snabbnudlar istället. Hade inte grönsaksfond så det fick bli fiskfond. Tomaten var slut så fick ta de tre körsbärstomaterna istället, och extra svamp istället som kompensation.

    Eftersom jag skulle ut på ett par ärenden, lät jag soppan stå för att ätas när jag kom hem sen igen.
    Ack. Svampen och nudlarna sög givetvis åt sig allt vatten så det blev nudelgegga. Och nudelgegga är inte gott för konsistensen är avskyvärd.

    Inser nu att jag inte ens tycker om nudlar!

  • DoctorWho 4 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 4 mar 2011

    *puff*

    Idag skulle jag koka ägg till kvällens räkmacka.
    Stora fina ägg från kylen. Satte på kastrullen, gick ifrån spisen, hörde sen att WHOOPS det stormkokade. Två ägg spruckna och en massa innehåll koagulerat i kastrullen!

    Hur kan man misslyckas med att koka ägg egentligen... *suck*


    Jag kan INTE koka ägg!!! Nån enstaka gång går det bra, dvs 1 gång på ca 14-15 försök. Har frågat mamma om råd, och följer dem till punkt och pricka, men de spricker iallafall. Tur att jag föredrar stekta ägg.

  • sju 4 mars 2011

    Jag bakade solrosbullar som blev stenhårda i förra veckan. Bakade med torrjäst och tror degspadet blev lite för svalt, för jag fick aldrig till någon bra jäsprocess.

  • svengelsk 4 mars 2011

    skulle göra kanelbullsdeg i bakmaskinen, men gjorde den för lös, så den varken blandades eller jäste ordentligt. Jag rörde i lite russin och hällde den i muffinspannan. Buffins

  • The_mama97mia 4 mars 2011

    För mig händer rätt ofta att pastan blir överkokt...

  • Riss 5 mars 2011

    Skrivet av Transporter den 4 mar 2011

    Skrivet av mama97mia den 4 mar 2011

    *puff*

    Idag skulle jag koka ägg till kvällens räkmacka.
    Stora fina ägg från kylen. Satte på kastrullen, gick ifrån spisen, hörde sen att WHOOPS det stormkokade. Två ägg spruckna och en massa innehåll koagulerat i kastrullen!

    Hur kan man misslyckas med att koka ägg egentligen... *suck*


    Jag kan INTE koka ägg!!! Nån enstaka gång går det bra, dvs 1 gång på ca 14-15 försök. Har frågat mamma om råd, och följer dem till punkt och pricka, men de spricker iallafall. Tur att jag föredrar stekta ägg.


    Jag har en jättebra "gadjett" det är ett plast ägg som ändrar färg beroende på hur länge man kokar ägget, man får perfekta ägg varje gång. {jump}
    Det är viktigt att lägga äggen i kalt vatten i kastrullen och låta det koka upp. Ofta spricker äggen om tempratur skillnaden är för stor.
    Jag förvarar inte mina ägg i kylen, jag har dom i en ägg låda på köksbänken (bredvid min skål med tomater). (L)

  • sju 5 mars 2011

    Jag är inte så duktig på ris, ibland blir det för hårt, ibland för vattnigt... Jag är definitivt målgruppen för en riskokare. Vet bara inte hur jag ska få plats med en sådan i köksskåpen.

  • safir74 5 mars 2011

    Skrivet av sju den 5 mar 2011

    Jag är inte så duktig på ris, ibland blir det för hårt, ibland för vattnigt... Jag är definitivt målgruppen för en riskokare. Vet bara inte hur jag ska få plats med en sådan i köksskåpen.


    Det händer mig också lite då och då. Denna produkt från Tupperware är nog värd att testa. Ha ren sådan själv men har inte hunnit provat den än. Tar inte så stor plats :

    http://www.tupperware.se/xchg/nordics/hs.xsl/954.html

  • sju 5 mars 2011

    Ja, den såg himla käck ut och Tuppeware gör ju bra saker så det är nog värt att testa.

  • DoctorWho 5 mars 2011

    Jag skulle göra ostkaka efter ett recept ur en kokbok skriven av en kanadensisk manlig kock. Den så jättefin ut när jag tog ut den ur ugnen. Enligt receptet skulle man stjälpa upp den på ett fat. När jag gjorde det; SPLASH, över hela spisen, hela diskbänken, hela köksgolvet och från midjan ner på mig. Kocken hade glömt att skriva att ostkakan skulle stelna i formen över natten. Lusläste kokboken och hittade liknande fel i nästan varje recept. Vet inte om det är översättaren som gjort fel, eller om kocken hoppade över en del saker med flit. Har ALDRIG använt kokboken igen.

  • The_mama97mia 5 mars 2011

    Hoho... men det var ju inte ditt fel! :DD

  • Isia88 7 mars 2011

    Skrivet av Transporter den 5 mar 2011

    Jag skulle göra ostkaka efter ett recept ur en kokbok skriven av en kanadensisk manlig kock. Den så jättefin ut när jag tog ut den ur ugnen. Enligt receptet skulle man stjälpa upp den på ett fat. När jag gjorde det; SPLASH, över hela spisen, hela diskbänken, hela köksgolvet och från midjan ner på mig. Kocken hade glömt att skriva att ostkakan skulle stelna i formen över natten. Lusläste kokboken och hittade liknande fel i nästan varje recept. Vet inte om det är översättaren som gjort fel, eller om kocken hoppade över en del saker med flit. Har ALDRIG använt kokboken igen.


    Men vilken besvikelse :(

  • Erajscha 8 mars 2011

    Senast jag misslyckades med nåt var en kebabgryta där kebabskavet luktade och smakade som corned beef. Superäckligt, vi fick slänga hela grytan. Tror att det var euroshopper, kommer i fortsättningen aldrig gå ifrån eldorados kebabskav men det lär dröja innan vi är sugna på kebabgryta igen.

  • MatAnders 8 mars 2011

    Skrivet av Riss den 5 mar 2011

    Skrivet av Transporter den 4 mar 2011

    Skrivet av mama97mia den 4 mar 2011

    *puff*

    Idag skulle jag koka ägg till kvällens räkmacka.
    Stora fina ägg från kylen. Satte på kastrullen, gick ifrån spisen, hörde sen att WHOOPS det stormkokade. Två ägg spruckna och en massa innehåll koagulerat i kastrullen!

    Hur kan man misslyckas med att koka ägg egentligen... *suck*


    Jag kan INTE koka ägg!!! Nån enstaka gång går det bra, dvs 1 gång på ca 14-15 försök. Har frågat mamma om råd, och följer dem till punkt och pricka, men de spricker iallafall. Tur att jag föredrar stekta ägg.


    Jag har en jättebra "gadjett" det är ett plast ägg som ändrar färg beroende på hur länge man kokar ägget, man får perfekta ägg varje gång. {jump}
    Det är viktigt att lägga äggen i kalt vatten i kastrullen och låta det koka upp. Ofta spricker äggen om tempratur skillnaden är för stor.
    Jag förvarar inte mina ägg i kylen, jag har dom i en ägg låda på köksbänken (bredvid min skål med tomater). (L)


    Ja den där äggtimern e suverän har en jag med från clas olsson.

  • gnutten1 11 mars 2011

    Jag gjorde vårrullar för några månader sedan, jag har gjort dom förr och dom har blivit jättebra.

    Den här gången tog jag övermod och fyllde dom för mycket vilket resulterade att dom sprack i fritösen. Man lär så länge man lever(Y)

  • The_mama97mia 12 mars 2011

    hmmm... jag bakade idag. Surdegsbröd, såg lovande ut.
    Men sen la jag mig o vilade lite bara medan brödet stod i ugnen...
    Ja, ni förstår...
    OK det går att äta inkråmet...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.