Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad misslyckades du med senast?

  • The_mama97mia 18 januari 2012

    *skratt* äpplet faller inte så långt från päronträdet. Men nu tänker jag på min lilla mamma, ngt hon o jag har gemensamt är att vi brukar bjuda på oss själva och våra misstag. Idag pratade jag med henne på telefon, hon hade lagat svampsoppa till sig o moster Gittan - svampsoppa på svart trumpet... mums... Medan Gittan var borta så skulle då mamma laga maten. Tog det gräddpaket som var "färskast" ...ur kylen. Provsmakade efter konstens alla regler, även mamma o moster ser gärna på Mästerkocken m.m. Mamma tyckte det var lite sött, och letade efter ngt att syra med. Det ska ju vara balans på smakerna, det har Morberg & Co lärt oss.
    När Gittan kom hem o mamma beklagade sig så upptäckte dom att det gräddpaket mamma använt - var Vaniljvisp!
    *Ridå*
    Men men, jag tröstade mor med att de bästa cheferna använder vanilj och cacao som smaksättare o och det är hett!
    Sen sa vi att de kunde ju äta rätten som baklängesmiddag, förrätt o efterrätssoppa i ett liksom... Men hon lovade att det var - om inte urgott, så ätbart!

  • EliBerg65 23 januari 2012

    Hihi, det är så roligt med alla som delar med sig av sina misstag! Ibland blir det bara hur tokigt som helst. I början av min karriär som matlagare skulle jag göra en köttgryta, inget märkvärdigt jag tror det var med skinkstek. Läste receptet i förväg och inhandlade det som behövdes. Grytan blev kolsvart och oätlig, fick slänga alltihop för jag hade använt Colorit soja (ett slags färgämne) istället för vanlig soja. 1 dl skulle det vara och det tog jag, tyckte väl att den var lite trögflytande men grön som jag var funderade jag inte mer på det... Håhå jaja.

  • EliBerg65 23 januari 2012

    Nu lät det visst som att jag aldrig misslyckas numera men det gör jag ju:) fast nu kanske man vet hur man räddar en del saker så de går att äta i alla fall.
    En annan kul grej vi råkade ut för, min man och jag (vi bakar, lagar och provar både han och jag) var när vi skulle göra julgodis för x antal år sedan. Någonting i det receptet var bortglömt eller så, vi vet ännu idag inte riktigt vad. Dessa godisar hette "Spröda nötknäck" och innehöll godsaker som nötter, citron, torkad frukt osv. Vi följde receptet och det blev kletigt, kladdigt med god smak men inte det minsta sprött. På nyårsafton med våra kompisar blev det en del av kvällens underhållning, de har aldrig skrattat så mycket som när de fick höra namnet på godsakerna.

  • The_mama97mia 28 februari 2012

    Oh... igår... skulle jag göra mig till o laga en kladdkaka sent på kvällen.
    Smälte mörk choklad o smör, kändes riktigt lyxigt. Men hur eller hur så blev kakan INTE god, jag hade nog på tok för lite socker i.
    Barnen kämpade tappert men sa sen i korus mamma det här smakar sk*t.
    *suck*

  • LitenRos 28 februari 2012

    För många år sedan när jag var nybörjare på mat och bak, fick jag för mig att överraska familjen med en sockerkaka. Sagt och gjort vispade ihop allt och in i ugnen med det hela. Efter 30min hade kakan fortfarande inte stelnat jag var i luckan flera gånger och fick tillslut ta ut kakan som fortfarande bara var trögflytande. Då kom jag på att jag hade inget mjöl hemma utan det jag använt var sempervällingspulver. Ridå. Vi hade sådana behållare av plast som finns i vissa hus fortfarande där man kan förvara socker, mjöl och salt o s v. bara att jag glömt att det var välling och inte mjöl. Jag hade en hund som var förtjust i välling och det var hans välling som gick åt, han åt kakan med.:DD

  • Amika 28 februari 2012

    Pekingsoppa! Den blev jättegod i smaken, men jag råkade ha i en redning som gjorde den mjölkfärgat ljusrosa istället för vackert röd. *suck* Smaken var det ju inget fel på, men det var inte roligt att servera den.

  • Copy 2 mars 2012

    kolan som jag kokade i ett par timmar men den ville inte stelna, x2.(inte dubblade receptet) samma recept jag har har gjort tidigare och det blev perfekt, men dessa två ggr. blev det helt galet, fast jag kollade receptet några ggr. undrar än idag , vad jag har gjort för fel.................

  • The_mama97mia 2 april 2012

    Igår bakade jag pizza. Jag var grymt sugen på hembakad pizza. Hittade ett recept på pizzadeg som såg helt OK ut.
    Döm om min besvikelse sen när bottnarna blev tunna och oljiga. Suck.
    Men pizzasalladen var bra! Får leva på den ett tag, nyttigare i alla fall.. .;)

  • ullabrittj 2 april 2012

    Jag misslyckas ständigt och har därmed insett att jag varken kan baka eller laga mat.
    Trots det så slängs det sällan något för jag ÄLSKAR att äta.
    När jag har gäster så skärper jag mig och läser recept till punkt och pricka och
    då kan det bli rätt OK.

  • Lattemaja 2 april 2012

    Förfärligt pinsamt när jag häromveckan skulle baka blåbärskaka till ungarna i min dotters kör...

    Vi har precis flyttat och det var första gången jag använde "nya" ugnen - alltid lite trickigt med ny ugnsbekantskap, men jag kände mig säker på receptet och tyckte kakan stått inne länge nog i rätt temperatur.

    Det hade den inte - när det blev dags att skära upp den visade det sig att jag tillagat halvstelnad sockerkakssmet med blåbärssås.

    Trist. Men hoppas få tillfälle att rätta till det där snart, får väl ta och sno ihop några kanelbullar till nästa sångtillfälle och rätta upp mitt svajande anseende som "bullmamma". o)

  • The_mama97mia 2 april 2012

    haha, förlåt att jag skrattar...
    Men kak och bak är det jag mest misslyckas med också. Antar att det är för att det är lite mer av en exakt vetenskap... Jag väger inte mina ingredienser, utan skjuter från höften o det blir inte alltid bra....

  • Tesslatess 2 april 2012

    Glutenfria vaniljdrömmar, smakade äckligt mycket hjortronsalt och lite ytte vanilj. Jag har ingen aning om vad som blev så fel. Receptet var ett recept för vanliga vaniljdrömmar med vanligt mjöl.

  • DoctorWho 4 april 2012

    Stekt potatis trodde jag var omöjligt att misslyckas med...
    men i ett främmande kök med en främmande stekpanna och en spishäll av glas med reglage upp till 12 så går det att misslyckas med det. Det brände inte riktigt fast men den bruna fina ytan som brukar bli på potatisen fastnade lite i botten av pannan. Jag skrapade bort den medan jag stekte och fick en grötliknande brynt "dressing" till de nästan genomvarma potatisbitarna. Tordes inte steka dem färdiga ifall att de skulle bränna fast i stekpannan. Det var en non stick-panna som var nött, det och spishällen var förklaringen till misslyckandet.

  • DoctorWho 18 maj 2012

    Senaste gången jag grillade (1½ vecka sen) tänkte jag att eftersom jag bara hade kol på en sida av grillen, så borde det gå att använda andra halvan av grillgallret till varmhållning medan jag grillade färdigt. Köttet blev torrt. {loser} Glömde totalt bort att med locket på fungerar grillen som en ugn och fortsätter att tillaga köttet. Det blev {embarrassed} istället för {drool}. Nu kommer jag ALDRIG att göra om just det misstaget.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.