Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varma mackor - vad har du för gott på dina?

  • enAnnan 7 mars 2008

    Köttfärssås tycker jag är väldigt gott.

    Eller svampstuvning.
    Eller senap, skinka o ananas
    Eller lökringar, skinka o mozzarella

  • tantdrake 7 mars 2008

    :p bryner något bröd(limpa,hembakt,franska vad som helst) i stekpannan, steker några fiskpinnar och laddar upp med ostskivor, Låter eftersteka under lock så osten smälter. Kryddar med pepparmix och njuuuuter....huga! Inte nyttigt men så smaskigt! (L)

  • berwre 7 mars 2008

    De godaste varma mackorna är de man gräddar i smörgåsgrillen.
    Vi brukar ta tex. skinka, tomat och ost på våra. Vi brukar servera med en sallad och ketchup, syndigt och inte så nyttigt men gott.

  • Annicapet 8 mars 2008

    Har ofta skinka, senap. rå lök o ost på mina varma mackor. O, så har jag alltid ett grövre bröd.

  • markus 8 mars 2008

    Stek lite kyckling i curry, stuva till den med creme fraiche eller grädde. Lägg på grovt formbröd och strö över riven ost. Servera med Tzatziki och en liten sallad....(Y)

  • evaldo 8 mars 2008

    Tacka vet jag en riktigt saftig räkmacka, då är jag nöjd.

  • ooops 11 mars 2008

    Rör ihop kokta ägg med lös gula, mycket kaviar samt majonäs till en lagom fast röra som inte flyter ut från brödet.

  • Bianca 11 mars 2008

    Mitt lilla tips här är att bre ett tunt lager med dijonsenap innan pålägget läggs på. Det ger en extra liten piff som är sååååå god. Svampstuvning är helt suverän och när jag gör champinjonstuvning brukar jag pressa i lite vitlök i den samt knapersteka bacon i micron och sen smula ner den. Gammalt arbetarfikrecept. Varma mackor är ju annars som Kajsa Varg...man tager vad man haver och dränker det med ost så kan det inte bli annat än gott.

  • timmele 28 mars 2008

    jag har hittat ett jättegott tips på vad man kan ha på varm macka med köttbullar.
    Först brer man ut ketchup och ovanpå det lite creme fraiche. köttbullarna delas och läggs på, om man vill kan man även lägga på lite hackad paprika, sedan lite oregano och ost.
    detta är något som vi alla i familjen tycker jätte mycket om..

  • majamia 30 mars 2008

    jag brukar göra varma mackor med en fylling på keso, lök ,tonfisk , chili peppar och salt sen lägger jag skivade tomater och ost över, mumsigt

  • snutten 30 mars 2008

    Köttfärs med tacokrydda, tomater och ananas.
    Annars tomater, skinka, svampstuvning och ananas.
    Ananas är ett måste..... Och en massa ost ovanpå såklart!

  • zudette 30 mars 2008

    (Y) Vi har en obligatorisk ingrediens i våra varma mackor och det är purjolök! oavsett om vi har skinka o ost eller champinjonstuvning. eller annat som salami, kalkon mm. så toppar vi alltid med lite fint, skivad purjolök på mackan - under osten! Enkelt o MUMSigt!!!!

  • Glitterfia 30 mars 2008

    När jag var lite gjorde min mamma en röra på ketchup, kaviar och riven ost på en fransk skiva som gratinerades. Det var jättegott. Det är några år sedan jag åt det men attan vá gott det var. Måste nog göra det igen någon dag.

    Jag brukar göra riktigt matiga varmisar med en jätteklick hemgjord ganska fast champinjonstuvning och mycket ost.
    Ibland även en skiva kassler och ananas.
    Alla varmisar ska jag ha jonnys senap och grillkrydda på.

  • Glitterfia 30 mars 2008

    Glömde skriva denna:
    Franska med stekt bacon/korv och stekt ägg, ost på toppen och gratineras. Naturligtvis jonnys och grillkrydda =)

  • pia-swe 3 april 2008

    Jag lägger först rökt skinka sen sparris, champinjonstuvning,tomat o sist ost.Mmmm gott(Y)

  • Okänd 4 april 2008

    Om det finns lite Findus couscouswok över i frysen är det KANON på varm smörgås :D

  • Milla81 4 april 2008

    Italiensk salladskrydda är gott att ha på varma mackor och toastjärnsmackor om man har skinka, tomat och ost på. Annars är nog favoriten kantarellstuvning...

    Milla

  • Svesse60 4 april 2008

    Tack alla ni som gett tips på goda varma mackor. Kommer att pröva en del av förslagen! (Y)
    /Eva

  • enAnnan 4 april 2008

    Skrivet av Milla81 den 4 apr 2008

    Italiensk salladskrydda är gott att ha på varma mackor och toastjärnsmackor om man har skinka, tomat och ost på. Annars är nog favoriten kantarellstuvning...

    Milla


    Har nog suttit framför datorn för långe tror jag.
    :D
    Satt och funderade i flera minuter vad i hela friden
    toa-stjärnsmackor är???
    :p
    innan det slog mig...

  • 7663ga 4 april 2008

    Smöra franskbrödskivor, på med vanlig kaviar - typ Kalles-, hackad gul lök, tomat och ost. Enkelt och faktiskt jättegott. Ta gärna på lite oregano eller pizzakrydda också.
    I likhet med en annan "matpratare" tar jag också gärna en burk makrillfilé, mosar till lite, brer på av detta på franskbrödskivor och skivad ost uppepå.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.