Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färdigkokt Julskinka o köpta köttbullar

  • Smulpajen 28 november 2007

    Skrivet av Tpersson den 24 nov 2007

    Många kör skinkan för varm för tempen stiger efter man tagit ut skinkan. Är det någon i det här avlånga landet som vet något om det.//thomas


    Jag brukar ta ut skinkan ur ugnen när tempen visar 67-68 grader. Det brukar bli perfekt :p. 75 grader som det står i vissa recept är på tok för länge. Då blir den snustorr.

  • Grytlappen 28 november 2007

    Sedan några år köper jag (vi) färdigkokt skinka. Förra året provade jag Tulip som var väldigt bra. Färdiga köttbullar har jag aldig smakat och sedan jag läst "Den hemlige kocken" är det uteslutet att en sådan bulle kommer över mina tänder! Fy fan va´äckligt! Färdiga (färs-)rätter är jag mycket skeptisk mot.

  • mumsigt 28 november 2007

    :p
    Hejsan !
    Jag brukade köra hela racet ,laga allt själv förut..men gav upp .:Z
    Det blev alldles för jobbigt helt enkelt:(
    Men nu kör vi mellan varianten ..Köper färdigt..såsom smörgåsgurka,leverpasterj,ostar,sillar av olika sorter,
    köttbullar osv..
    Sedan lagar vi "Familjens egen sill":) plus lite andra sillsorters också.Currysill,aquavit sill ja och så vidare.
    Vi blandar så att säga färdigt och hemmagjort.
    Lussebullarna bakar jag och familjen tillsammans ..en tradition med Kesella,då blir de godast..

  • Smulpajen 29 november 2007

    Säger som min 88-åriga svärmor som nyligen för första gången i sitt liv åt en färdigköpt köttbulle; de är lite som gummi...!

  • carola1 29 november 2007

    färdig kokt skinka ock hem gjorda köttbullar är bäst

  • Engla 2 december 2007

    :p självklart så ska man göra julskinkan själv, jag brukar ugnsbaka min och den blir jättegod! Köttbullarna ska också givetvis vara hemmagjorda, finns det någon större besvikelse än när man kommer till ett julbord och får se att det serveras köpeköttbullar :(

    Ha en trevlig Jul!

  • emelieskrypin 5 december 2007

    För det mesta blir det hemlagad mat till jul då allt smakar sååå mycket bättre när man gör det själv. Färdiglagad mat kan man käka alla andra 364 dagar om året :p

  • mumsigt 5 december 2007

    Det är så mycket man ska gör ändå på julafton:o
    Det är skönt att det finns alternativ.
    Jag gjorde smörgåsgurka,jannssons,köttbullar,bröd,sill,skinkan,laxrulader osv..allt själv förr:'(
    Men som jag sa jag tyckte att vad skulle det vara bra för.
    Det finns jättemycket som man kan köpa färdigt också och kombinera det med hemmagjort.
    Felix smörgåsgurka,goda köttbullar,ocjh lite olika Abbas sillar.
    Sedan gör jag givetvis mycket själv också.Nästan allt ändå.
    Jag tycker att man ska ta var på sig själv mer och njuta av maten,verken man gjort den helt själv eller inte.
    En del kvinnor och män för den delen också vill ibland kunna briljera lite och nästintill skryta hur mycket de gjort och lagat själva.Sen ligger de helt slutkörda framför TV:n när det är Kalle Anka dags och slumrar .Många hetsar nästan ihjäl sig för julen ,vilket leder till många bråk o tråkighetr.
    Sänk ribban och njut av lugn o ro mat och frid.Den som älskar att stå i köket ,likt mig själv ,kan tycka att det är skönt att ändå få slippa att stå där hela julen(L)

  • Thordsson 5 december 2007

    Självklart ska det vara hemmagjorda köttbullar på julafton och egen skinka gjord i ugnen av mannen. Han fixar julskinkan och jag klär granen och så dricker vi lite whiskey och lyssnar på julmusik. Självklart ska sedan julskinkan avsmakas på en skiva mörkt bröd till ett glas julmust. Traditioner ska man inte rucka på.

  • mumsigt 5 december 2007

    Vi köper ingen färdigkokt skinka här inte.Julgranen kläs flera dagar innan av hela familjen ,så att julklapparna har någonstans att ligga och vänta på att öppnas och granen så vacker den är får sprida den julkänsla som den verkligen gör.:)
    Whisky dricker vi inte ,men julmust dricks nog flaskvis.
    Skinkan avsmakas till något mysigt uppesittar kvällsprogram på TV och dofterna av julen ja de är underbara och kan bar upplevas en gång per år
    Dofter av gran,julmat,hyacinter,pepperkakor,godis,och tända jlus..
    Sedan småäter vi nog en och annan knäck,julchoklad,och allt annat som vi bakat.
    Så traditioner jo det har vi nog.(Y)

  • MrsC 5 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 5 dec 2007

    Det är så mycket man ska gör ändå på julafton:o
    Det är skönt att det finns alternativ.
    Jag gjorde smörgåsgurka,jannssons,köttbullar,bröd,sill,skinkan,laxrulader osv..allt själv förr:'(
    Men som jag sa jag tyckte att vad skulle det vara bra för.
    Det finns jättemycket som man kan köpa färdigt också och kombinera det med hemmagjort.
    Felix smörgåsgurka,goda köttbullar,ocjh lite olika Abbas sillar.
    Sedan gör jag givetvis mycket själv också.Nästan allt ändå.
    Jag tycker att man ska ta var på sig själv mer och njuta av maten,verken man gjort den helt själv eller inte.
    En del kvinnor och män för den delen också vill ibland kunna briljera lite och nästintill skryta hur mycket de gjort och lagat själva.Sen ligger de helt slutkörda framför TV:n när det är Kalle Anka dags och slumrar .Många hetsar nästan ihjäl sig för julen ,vilket leder till många bråk o tråkighetr.
    Sänk ribban och njut av lugn o ro mat och frid.Den som älskar att stå i köket ,likt mig själv ,kan tycka att det är skönt att ändå få slippa att stå där hela julen(L)


    Instämmer helt...(Y)
    Jag köper färdigkokt skinka...den smakar alldeles utmärkt gott! (Y)
    Jag gillar att laga mat, så jag har kokat och griljerat skinka. lagat köttbullar, lagat egen leverpastej, rödbetssallad, sillsallad...men inte längre. :D
    Jag är glad för allt färdiglagat som gör att jag inte är lika trött under julen som förr. :(
    Jag kokar fortfarande in min grisfötter själv och tillagar själv likaså mina ugnsstekta revbenspjäll. (Gullis Ugnsstekta Revbenspjäll) Ingen jul utan grisfötter och revbensspjäll.
    När jag går i pension ska jag nog laga den mesta julmaten själv tror jag... :o

  • farmoringer 7 december 2007

    Nog är det skönt att det finns så mycket färdiga saker så man kan välja vilket man vill ha...Jag brukar lägga in sill själv och göra skinkan och köttbullarna men sen blir det färdig det mesta...

  • gullan4 8 december 2007

    :p Jag tycker bäst om att koka skinkan och sen griljera den i ugnen.. Det smakar godast.. Jag rullar mina egna köttbullar.. Hemmalagad är godast..(Y)

  • UllaLindlof 9 december 2007

    Har dragit ner på julmaten. Nu finns det bara sådant som mer än en person äter. Några rätter försvann på detta vis och ingen har saknat dom. Vill gärna koka min egen skinka, doften är så härlig och julstämningen infinner sig direkt.
    Hade önskat att jag kunde köpa en skinka direkt av en uppfödare, men får hoppas att jag kan se om det finns skinkor att köpa ute från en glad och lycklig gris:D.Köttbullarna gör jag själv så jag vet vad de innehåller. Kryddpeppar är intaedumt.

  • ThomasP 18 december 2007

    Nu har jag hört något hemskt från en som jobbar grannar med de som gör färdigkokt julskinka .
    Julskinkan gör klar alltså kokas i Februari-Mars och ligger i kylrum i sitt spad och märkes upp strax före jul och då är skinkan nästan 1 år gammal.
    Man undrar vad stoppar de i skinkan för att den inte ska surna och hur trovärdigt är det med datum igentligen :@:@ blir så förbannad så jag tror att jag spricker// Thomas

  • mumsigt 18 december 2007

    Ush:@Vi stod och funderade på det där igår när vi stod och höll i en skinka(jul) Hahhahahah
    Jo, vi funderade just på hur gammal skinkan egentligen är??
    Man märker att det fuskas och trixas med det mesta nuförtiden.
    Beundrar killen som stegade fram och sa som det var ang Ica Maxi.
    Mera sådant!
    (Y)

  • ThomasP 19 december 2007

    Ärligheten varar längst:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.