Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

saffran 2010?

  • helea_ 27 november 2010

    Tack! Blir en tur dit på måndag! :)

  • maria_wijk 27 november 2010

    Köpte en 0,5g-påse Santa Marias på Konsum för 19,90 häromdagen, helt överkomligt om man jämför med förra årets 47:- som var det billigaste jag hittade då.

  • JennyMariaBrandstrom 27 november 2010

    Jag brukar köpa saffran från Iran i någon av "arab"-butikerna runt Möllan. Priset blir lite olika beroende på var man köper och hur väl man känner affärsinehavaren och om man vågar pruta. Det är hela strån som kan stötas i mortel eller så lägger man ett strå i mjölken och värmer försiktigt upp den. För att få degen att se gulare ut hälde jag ett år i lite gurkmeja, tanken var att det skulle se vackert ut men mina gäster tyckte det smakade mycket mer saffran. Jag för min del tror det beror på att ögat lurar gomen, det smakar lite saffran men bullen är så gul att det måste vara mycket saffran i och då känns smaken myckt mer. Jag brukar också ha kardemumma i brödet, två-tre smaker tillsammans kan ofta för höja varandra.
    mvh JennyM

  • negin 30 november 2010

    Det är otroligt hur många olika sorters saffran finns i marknaden, men äkta iransk saffran slår ut alla andra sorters (t.ex. kinesisk eller spanska). När det gäller priset ska man inte snåla för att det lönar sig på lång sikt. Sist köpte jag 4,6g för 150kr, och kvalitet är utmärkt, rekommenderar varmt.

    M V H

  • Gunillani 3 december 2010

    Jag handlar mitt saffran på Stockholms AEter och Essensfabrik på Wallingatan i Stockholm. De har absolut den bästa saffran man kan få tag i. Kostnad i år december 2010 är 100 kronor för 2 gram.vilket svarar mot ca. 50 kr per påse som man köper i matvaruaffären. Men det är den värd. Utmärkt present dessutom. Och förpackad i ett rör som man kan ha bland sina andra kryddor för att krydda t.ex fisksoppa och vad man vill under året.

  • Heguax 3 december 2010

    Jag köpte 2 g saffran på saluhallen i Budapest för ca 20 kr.
    Ett klipp trodde jag tills jag skulle använda den. Varken luktade eller smakade saffran så det blev en snabbrunda till Coop för att löpa ny.
    Men är det inte fler än jag som upplever att årets saffran smakar mindre saffran?
    Vi är några stycken som fått använda mer saffran till ett bak än tidigare.

  • soccermum 3 december 2010

    Skrivet av Heguax den 3 dec 2010

    Jag köpte 2 g saffran på saluhallen i Budapest för ca 20 kr.
    Ett klipp trodde jag tills jag skulle använda den. Varken luktade eller smakade saffran så det blev en snabbrunda till Coop för att löpa ny.
    Men är det inte fler än jag som upplever att årets saffran smakar mindre saffran?
    Vi är några stycken som fått använda mer saffran till ett bak än tidigare.


    Jag har köpt hela strån och är nöjd men när jag bakade på jobbet och köpte kockens malda saffran så håller jag med-de smakade inte lika mkt saffran som vanligt =(

  • emmelibr 3 december 2010

    Skrivet av alindalinda den 2 nov 2010

    oh, okej! tack för lite info! någon i sthlm som kan tipsa om butik?



    Man kan få 2 pkt saffran för 30kr på Ica Aptiten vid mariatorget i Sthlm!:-)

    Lycka till med saffransbaket!

  • JennyMariaBrandstrom 3 december 2010

    Efter som saffran kostar 40000 kr/kg så skippar jag saffran i år. Man klarar sig utan så det så! :( fast lite trist känns det...

  • Diddi1982 3 december 2010

    Skrivet av alindalinda den 2 nov 2010

    Hej, funderar på om någon har något hum om vad saffranet kommer att kosta till julbaket i år!? Ifjol sköt ju priset i högan sky....
    Något tips på var man kan få tag på det billigt i Stockholmsområdet?


    Öb i Skärholmen sålde 2 påsar saffran för 25kr som erbjudande förra veckan, köpte mina där då och de sa att i vanliga fall tar de 30 - 35 kr för två påsar, men oftast ligger det på 20 - 25 kr bara för att de säljer så mycket utav det och de vill behålla sina kunder.

    Är inte samma märke som Ica, Coop och de där stora matkedjorna använder, men det är ett jätte bra, gott och väldoftande saffran som funkar lika bra som det märke Ica, Coop och de använder.

  • Bumbis 6 december 2010

    Nu gillar vi ju inte saffran i våran familj men på ICA Maxi har dom denna vecka Santa Marias saffran för 10 kr om man drar kortet i den där lilla maskinen.

  • litenkatt 25 november 2011

    Lånar en gammal tråd. Någon som vet vad saffran kostar detta året? (läste igenom lite och förstod att det tydligen kostar olika på olika ställen men på ett ungefär?) Bor i Ängelholm, någon som kanske vet vart man bör köpa saffran här?

  • The_mama97mia 25 november 2011

    I år verkar det vara rätt "normala" priser. Köpte på COOP och ICA för 15 kr st, dvs 2 för 30:-.

  • littlejohn 25 november 2011

    Köpt på Willysidag för strax under 10 kr.

  • jollo10 25 november 2011

    Vi i våran klass säljer Spansk Saffran, 1.5 gram saffran för 79 kr, säljer bra

  • safir74 25 november 2011

    På Ica Maxi Visby igår köpte jag 5 pkt saffran, Santa Maria, för 25:- (Y)

  • chrisq 25 november 2011

    (Y)2 för 15 på öb köpte 10 pkt 6 till lussebullar resten till matlagning ett klipp

  • wildlife 25 november 2011

    Köpte 3 kg på ICA Supermarket idag för 50 kr.....



    Näää.... nu ljög jag.... {beauty}

  • monicadanell 26 november 2011

    köpte saffran på en affär som heter mm
    3 för 25 kr

  • MammaSessan 26 november 2011

    Jag köpte i går, en påse på ICA.. den kostade 14,90:-

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.