Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

saffran 2010?

  • sim2fil 21 november 2010

    Här skiljde priset mellan Ica och Lidl nästan 10 kr för Santa Marias saffran 0,5g så här blir det till att bunkra på Lidl...

  • Cassiopeya 21 november 2010

    Skrivet av soccermum den 3 nov 2010

    Hittade typ svaret själv när jag googlade :)
    Saffran kan vara utdrygad med safflor, en blomma som ger samma färg men ingen smak..
    Fast frågan finns ju iofs kvar: Hur vet man då att man köper äkta saffran? Är den dyrare äkta och den billiga utdrygad eller är även den billiga äkta vara och varför kan det skilja så i pris?
    Är enda sättet att vara säker att man köper egna strån?
    *förvirrad långt innan bullbaket börjat*
    {question}

    Hittade mer info när jag surfade runt:

    "Mest möjliga arom:
    Hur gör man pulver av hel saffran? Erfarna lussekattbagare stöter den i mortel med en sockerbit.
    Men för att få ut mesta möjliga arom – lös upp pulvret i mjölk och låt det dra i en halvtimme, tillsätt sedan blandningen till degen."

    Jaha ja.. jag som trodde jag skulle mala stråna.. fel av mej alltså {embarrassed}


    Jag köpte hel saffran förra året, mums! Vad menar du med mala? Jag stötter alltid min saffran med socker och en skvätt vätska i mortel, blir godast så :DD

    Har kollat runt lite på priser på saffran det skiljer en hel del mellan olika butiker, helt klart värt att köpa på "rätt" ställe :)

  • monicadanell 21 november 2010

    öb är billigst på saffran

  • mariec 21 november 2010

    Hur mycket saffran handlar ni om året egentligen? Är det verkligen värt pengarna att köra runt och leta billigast, blir inte det dyrare?

  • DoctorWho 21 november 2010

    Skrivet av mariec den 21 nov 2010

    Hur mycket saffran handlar ni om året egentligen? Är det verkligen värt pengarna att köra runt och leta billigast, blir inte det dyrare?


    Där jag bor har butikerna en liten lapp el skylt vid kassan med priset på saffran. Kollar det varje gång jag vardagshandlar för att ev kunna göra ett kap. Har åkt runt och letat EN gång pga av att jag hörde några bakom mig i kön säga var det fanns jättebillig saffran. När jag kom till den butiken stämde det inte, den var dubbelt så dyr som på andra ställen. Min slutsats är att om saffran kostar mellan 15 och 20 kr i år, är det ett ok pris.

  • anjola 21 november 2010

    Förra säsongens skörd var sämre därför blev priset högre naturligtvis.
    Hur mycket saffran använder Ni egentligen??
    Själv använder jag ung. 5 pkt/året.
    Megan

  • Mistys 21 november 2010

    Willys tar 19,90! Jag använder i princip saffran bara en gång om året och tycker att det egentligen är rätt fåning att jaga billigaste priset på just saffran......varför denna hysteri ang. saffran priset. Förstår det inte {question}

    Det är jul en gång på 365 dagar då har 20 kr hit eller dit ingen större betydelse eller.........
    Skillnad om det vore en vara man använder minst en gång/ vecka.

    Men använder man saffran ofta är det ju en annan femma..... men jag tar det när jag handlar min mat oavsett pris ;)

  • DoctorWho 21 november 2010

    Skrivet av anjola den 21 nov 2010

    Förra säsongens skörd var sämre därför blev priset högre naturligtvis.
    Hur mycket saffran använder Ni egentligen??
    Själv använder jag ung. 5 pkt/året.
    Megan


    Har en ganska stor släkt som kommer till jul plus att jag inte tycker om vetebulla utan bakar saffransbröd oavsett vilken tid på året det är. Saffranskaka med en kopp te mitt i sommaren smakar fantastiskt!

  • sussisus 21 november 2010

    Skrivet av alindalinda den 2 nov 2010

    oh, okej! tack för lite info! någon i sthlm som kan tipsa om butik?


    ÖoB på Kungsholmen har saffran för 16 kr.
    Ligger i hörnet Fleminggatan/Sankt Eriksgatan.

  • sussisus 21 november 2010

    Skrivet av anjola den 21 nov 2010

    Hur mycket saffran använder Ni egentligen??
    Själv använder jag ung. 5 pkt/året.


    Samma här på ett ungefär, jag bakar saffransbullar (inte lussebullar), kanske en saffranskladdkaka eller två och har i maten.

  • anjola 21 november 2010

    Fiskgryta med saffran är ju inte helt fel heller!!
    Nu blev jag sugen på Paella oxå!!
    Megan

  • 7201 21 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 21 nov 2010

    Willys tar 19,90! Jag använder i princip saffran bara en gång om året och tycker att det egentligen är rätt fåning att jaga billigaste priset på just saffran......varför denna hysteri ang. saffran priset. Förstår det inte {question}

    Det är jul en gång på 365 dagar då har 20 kr hit eller dit ingen större betydelse eller.........
    Skillnad om det vore en vara man använder minst en gång/ vecka.

    Men använder man saffran ofta är det ju en annan femma..... men jag tar det när jag handlar min mat oavsett pris ;)

    Håller med ..........o_O

  • The_mama97mia 21 november 2010

    Idag är väl sista dagen för erbjudandet men ICA hade saffran för 15 kronor? Och jag handlade veckan innan, då kostade det det dubbla.

  • soccermum 21 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 21 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 3 nov 2010

    Hittade typ svaret själv när jag googlade :)
    Saffran kan vara utdrygad med safflor, en blomma som ger samma färg men ingen smak..
    Fast frågan finns ju iofs kvar: Hur vet man då att man köper äkta saffran? Är den dyrare äkta och den billiga utdrygad eller är även den billiga äkta vara och varför kan det skilja så i pris?
    Är enda sättet att vara säker att man köper egna strån?
    *förvirrad långt innan bullbaket börjat*
    {question}

    Hittade mer info när jag surfade runt:

    "Mest möjliga arom:
    Hur gör man pulver av hel saffran? Erfarna lussekattbagare stöter den i mortel med en sockerbit.
    Men för att få ut mesta möjliga arom – lös upp pulvret i mjölk och låt det dra i en halvtimme, tillsätt sedan blandningen till degen."

    Jaha ja.. jag som trodde jag skulle mala stråna.. fel av mej alltså {embarrassed}


    Jag köpte hel saffran förra året, mums! Vad menar du med mala? Jag stötter alltid min saffran med socker och en skvätt vätska i mortel, blir godast så :DD

    Har kollat runt lite på priser på saffran det skiljer en hel del mellan olika butiker, helt klart värt att köpa på "rätt" ställe :)


    Jag har köpt hela strån för första gången i år (svindyrt då strån som motsvarar ca 1 påse -tror jag- kostade mej 45 kr) och trodde då att man skulle mala dem precis som jag gör med kryddorna till egen tacokrydda (speciell knivsats till stavmixern eller minimixer typ magic bullet) men har nu förstått att jag trodde fel och ska istället stöta dem tillsammans med en råsockerbit i min mortel för att sedan låta pulvret dra i mjölk ½ timme som experterna tipsar om och precis som du gjorde förra året :)

  • Cassiopeya 21 november 2010

    Jag har köpt hela strån för första gången i år (svindyrt då strån som motsvarar ca 1 påse -tror jag- kostade mej 45 kr) och trodde då att man skulle mala dem precis som jag gör med kryddorna till egen tacokrydda (speciell knivsats till stavmixern eller minimixer typ magic bullet) men har nu förstått att jag trodde fel och ska istället stöta dem tillsammans med en råsockerbit i min mortel för att sedan låta pulvret dra i mjölk ½ timme som experterna tipsar om och precis som du gjorde förra året :)

    Aha, ännu en teknisk pryl...jag lät inte mina dra i mjölk utan någon slags alkohol, kommer inte ihåg vilken jag tog förra året, men i år fick det bli snaps, det enda som fanns hemma =) Smaka hur gott som helst! (inte sprit)

  • soccermum 21 november 2010

    Japp, älskar min stavmixer (L)

    Tror att den flytande saffran på flaskor som också går att köpa är en blandning med sprit i och den används ju av vissa bagerier här på orten så jag förstår att dina bullar blev lyckade.. Tipset om mjölk som jag hittade på nätet passade mej bättre då jag inte har någon sprit hemma förutom lite likörer..
    o_O

  • AnneNi 21 november 2010

    Idag köpte jag Santa Marias saffran på Ica Maxi för 19.90. På Hemköp kostade saffran (av märket Prima el dyl, inget jag kände igen) 25 kr. Apotekets saffran kostar 40 kr.

  • soccermum 21 november 2010

    Skrivet av AnneNi den 21 nov 2010

    Idag köpte jag Santa Marias saffran på Ica Maxi för 19.90. På Hemköp kostade saffran (av märket Prima el dyl, inget jag kände igen) 25 kr. Apotekets saffran kostar 40 kr.


    Santa Marias är alltså bara hälften så dyrt som apotekets.. Vilket gör att mitt inköp med hela strån för 45 kr kanske ligger i klass med apotekets alltså.. Tycker fortfarande det är konstigt att det kan skilja så mkt i pris på den redan stötta saffranen för om man ska tro Santa Marias press-sekreterare så är ju risken minimal i Sverige att saffran blandas ut med safflor... *muttrar och grunnar*

  • Marre73 22 november 2010

    Var glad att ni inte bor där jag bor, frågade nu i veckan vad saffranet kostar i år, svaret blev 32 eller 33.90kr/0.5g. När jag frågade om skörden varit dålig i år med fick jag till svar att det var hela 6 kr billigare än förra året och man betalar vad det kostar om man vill ha saffransbullar(det var butikens föreståndare som sa det). Jag åker allt ngn annanstans o handlar mitt saffran i varje fall.

  • Tournaki 22 november 2010

    Hejsan billigt och äkta bra kvaliti saffran kan du sköpa från Grekland !!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.