Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla jag behöver tips till goda julköttbullar !

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010


    Personligen gillar jag fyra peppar i mina köttbullar-inte alls samma sak men väldigt gott :P


    Var hittar du fyra peppar? Eller blandar du själv? Nuförtiden har jag bara hittat fem peppar och de används flitigt i varenda maträtt i princip. Men skulle nog hellre vilja ha bara fyra peppar egentligen :)


    Fanns förut men de verkar precis som du säger ha ersatt det med fem peppar och eftersom jag inte är överdrivet förtjust i just kryddpepparn (den femte pepparn) så blandar jag numera min egen i en kvarn :)

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010


    Personligen gillar jag fyra peppar i mina köttbullar-inte alls samma sak men väldigt gott :P


    Var hittar du fyra peppar? Eller blandar du själv? Nuförtiden har jag bara hittat fem peppar och de används flitigt i varenda maträtt i princip. Men skulle nog hellre vilja ha bara fyra peppar egentligen :)


    Fanns förut men de verkar precis som du säger ha ersatt det med fem peppar och eftersom jag inte är överdrivet förtjust i just kryddpepparn (den femte pepparn) så blandar jag numera min egen i en kvarn :)


    Samma här! :) Men är lite för lat för att blanda själv, men om jag ska sänka matkontot nu får jag väl kolla upp vad som är billigast och anpassa kvarnen efter det :p

  • MosterNettan 18 november 2010

    Så här gör jag mina köttbullar (på ett ungefär)

    Stötta skorpor (utan kardemumma)
    mjölk
    salt, vitpeppar, ett par stänk kryddpeppar
    låt svälla
    nötfärs
    riven lök
    ett "lätt kläm" vanlig senap
    blanda till smidig och blank smet
    låt färsen stå en stund
    rulla köttbullar
    stek i smör, se till att inte ha full panna
    stek hellre flera omgångar med färre
    bullar i pannan
    skölj ren pannan mellan varje omgång.

  • boz1965 18 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010


    Personligen gillar jag fyra peppar i mina köttbullar-inte alls samma sak men väldigt gott :P


    Var hittar du fyra peppar? Eller blandar du själv? Nuförtiden har jag bara hittat fem peppar och de används flitigt i varenda maträtt i princip. Men skulle nog hellre vilja ha bara fyra peppar egentligen :)


    Fanns förut men de verkar precis som du säger ha ersatt det med fem peppar och eftersom jag inte är överdrivet förtjust i just kryddpepparn (den femte pepparn) så blandar jag numera min egen i en kvarn :)


    Samma här! :) Men är lite för lat för att blanda själv, men om jag ska sänka matkontot nu får jag väl kolla upp vad som är billigast och anpassa kvarnen efter det :p


    Kockens/Knorrs Fyra Peppar hittar ni bland kryddpåsarna. Finns inte på glas.

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010


    Personligen gillar jag fyra peppar i mina köttbullar-inte alls samma sak men väldigt gott :P


    Var hittar du fyra peppar? Eller blandar du själv? Nuförtiden har jag bara hittat fem peppar och de används flitigt i varenda maträtt i princip. Men skulle nog hellre vilja ha bara fyra peppar egentligen :)


    Fanns förut men de verkar precis som du säger ha ersatt det med fem peppar och eftersom jag inte är överdrivet förtjust i just kryddpepparn (den femte pepparn) så blandar jag numera min egen i en kvarn :)


    Samma här! :) Men är lite för lat för att blanda själv, men om jag ska sänka matkontot nu får jag väl kolla upp vad som är billigast och anpassa kvarnen efter det :p


    Kockens/Knorrs Fyra Peppar hittar ni bland kryddpåsarna. Finns inte på glas.


    Tack! Ska kolla upp detta :)

  • marwis 18 november 2010

    Blanda i lite senap i köttbullesmeten!

  • Inger45 18 november 2010

    Till julen 09 gjorde jag Hemmets Journals Julköttbullar med mersmak.
    För första gången blev jag nöjd med julköttbullarna, värt att prova.

  • kattgnag 18 november 2010

    Oj oj oj, vad massa tips!! :DD Hur välja??
    Fanns tid och energi skulle jag valt ut ett flertal och testat dessa! Noterat resultatet och vad jag/familjen tyckte. Köttbullar en gång i veckan gör väl inget om det bara rör sig om en period på några veckor? Riktigt spännande!
    Jag har ett favoritrecept men det känns överflödigt just nu - välj ut några tips du fått och testa, vet jag!
    Och...lycka till!

  • LEDIVO 18 november 2010

    Ännu ett recept, som är värt att prova
    Köttbullar à la svärmor

  • amoz 18 november 2010

    Här kommer mitt recept på riktigt goda julköttbullar.(Y)

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010


    Personligen gillar jag fyra peppar i mina köttbullar-inte alls samma sak men väldigt gott :P


    Var hittar du fyra peppar? Eller blandar du själv? Nuförtiden har jag bara hittat fem peppar och de används flitigt i varenda maträtt i princip. Men skulle nog hellre vilja ha bara fyra peppar egentligen :)


    Fanns förut men de verkar precis som du säger ha ersatt det med fem peppar och eftersom jag inte är överdrivet förtjust i just kryddpepparn (den femte pepparn) så blandar jag numera min egen i en kvarn :)


    Samma här! :) Men är lite för lat för att blanda själv, men om jag ska sänka matkontot nu får jag väl kolla upp vad som är billigast och anpassa kvarnen efter det :p


    Kockens/Knorrs Fyra Peppar hittar ni bland kryddpåsarna. Finns inte på glas.


    Jasså?! Jag har letat igenom hela kryddsortimentet på flera olika butiker, men inte hittat. Inte ens på MAXI hade de fyra sorters peppar, utan bara santa maria fem peppar :/ Får kolla en gång till då! Tack för tipset (Y)

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Senap ska jag prova nästa gång! Verkar vara en hit (Y) ;)

  • Grillkryddan 19 november 2010

    Tack snälla ni för alla bra tips !!!
    Får jag inte till bra köttbullar i år så får jag väl aldrig det.
    Önska att jag kunde skicka er varsin köttbuller så ni får godkänna.
    Återkommer med resultat senare.
    Tänk vad mina mobbare ska bli förvånade i år {laugh}

  • Bumbis 19 november 2010

    Ang. epice rich. Den jag använder kan nog kallas fyra kryddor för i den är det, 1del kryddpeppar, 1 del muskotnöt,1/2 del vitpeppar och 1/2 del nejlika. Tipset kom från kocken Pelle Johansson.

  • Okänd 17 december 2010

    Hemma lagar mamma köttbullar av enbart fläskfärs, ägg och kryddor. Godare köttbullar har jag aldrig ätit!

  • Okänd 17 december 2010

    Menade blandfärs

  • MatHanna 17 december 2010

    Håller helt med nedan TOPPEN!
    Du kommer att lyckas med din "köttisar"!

    Lycka till
    MatHanna

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    Om du kokar de råa köttbullarna i buljong innan du steker dem så blir de inte bara goda-de blir lika runda som när du släpper ned dem i buljongen!
    Dessutom tycker jag det går snabbare såhär.. När köttbullarna är färdiga flyter de upp till ytan och då tar man upp dem med hålslev och steker dem snabbt för fin färg/stekyta :)

    Ang kryddning så gillar ju en del att tillsätta kryddpeppar till jul, andra kryddar smöret de steker i med just kryddpeppar.. Andra föredrar "vanlig" kryddning.

    Man kan riva eller mixa löken så slipper man lökbitar i..

    En del steker sin lök tillsammans med lite kalvfond eller en nypa köttbuljong innan de blandar ned det i färssmeten.

    Personligen gillar jag köttbullar på vilt- eller nötfärs bäst medan andra tycker blandfärs blir godast..

    Jag gör alltid mina köttbullar på vatten, ströbröd och ägg samt lite kalvfond men andra använder grädde eller mjölk, havregryn eller potatismjöl så det är ju lite vad man själv tycker.

    Du får nog helt enkelt testa dej fram med kryddningen och steka några provomgångar innan jul för att hitta det ultimata för just dej :P

    Lycka till och hoppas tipset om kokningen iaf hjälpte dej med runda-köttbullar-problemet även om jag var väldigt vag ang kryddningen då det är så personligt vad man gillar eller inte..

  • mattjejen 17 december 2010

    För många år sen gjorde jag köttbullar med pepparkakskryddor å äntligen har jag hittat ett recept som jag tror på... Det luktade juligt å gott när jag stekte dom. för att inte tala om hur goda köttbullarna va... Så i år ska jag göra dom igen :)

    Julköttbullar med pepparkakskryddor

    Tid: 40 minuter
    Portioner 4 portioner, ca 40 st

    Ingredienser:

    * 0,75 dl havregryn
    * 1 msk potatismjöl
    * 1 dl vatten
    * 0,5 dl grädde
    * 1 tsk salt
    * 1 tsk malen svartpeppar
    * 1 tsk malen kanel
    * 1 tsk malen ingefära
    * 0,5 tsk malda nejlikor
    * 1 st ägg
    * 500 g blandfärs
    o eller nötfärs

    Gör så här:

    1. Blanda havregryn, potatismjöl, vatten och grädde. Låt stå och dra 10 min.
    2. Under tiden, tillsätt salt, svartpeppar, kanel, ingfära, nejlikor och ägg. Rör ihop allt med en sked.
    3. Tillsätt köttfärsen och blanda till en jämn smet med en sked.
    4. Rulla runda köttbullar antingen med händerna eller använd två matskedar.
    5. Stek köttbullarna, ca 20 st åt gången, i en stekpanna ca 10 minuter på medelhög värme. Man kan om man vill ha lite högre värme först och sedan sänka värmen så att köttbullarna inte blir brända på ytan men väl genomstekta.
    6. Skaka stekpannan då och då så att köttbullarna får en rund stekyta.

  • Vetebullen 17 december 2010

    Här kommer mitt recept som jag precis har gjort dubbelsats av och fryst in (Y)
    Du kan grädda dom i ugn också så går det snabbare och blir mindre fett.
    175-200 grader mitt i ugnen och 1/2 timme brukar bli bra.
    Lycka till!

    Köttbullar med julsting

  • LivDrom 17 december 2010

    Riktigt goda köttbullar får du när du gör dem på hälften nöt hälften lammfärs eller bara lammfärs. Och så kryddorna. Ingefära, kanel, kardemumma och nejlika. Perfekt goda. Jag har gjort indiska köttbullar i tomatsås under flera jular. Supergott. Till 500g färs har du 1-2 tsk av vardera krydda. Du kan röra ut kryddorna i ett par msk vatten och sen hälla kryddblandningen över färsen och sen knåda in den ordentligt för hand. Ska du ha lök i färsen så stek den hackade löken lätt i lite olja. Det gör att löken skrumpnar och bullarna behåller konsistensen då bättre.
    Rulla bullarna med våta händer (ha en bunke med vatten där du kan doppa händerna mellan varven).
    En tomatsås med julkryddorna ovan och lite chili blir supergott. Du kokar ihop tomatsåsen och sen lägger du i bullarna direkt i såsen så förblir de runda och fina och drar i sig av såsen i sig själva och blir saftiga. Om du inte vill äta bullarna med tomatsås så koka dem i vatten/buljon och stek dem sedan. Då behåller de konsistensen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.