Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Specialare på julbordet?

  • 22 november 2007

    Det vore kul att veta om ni har någon specialare på julbordet, alltså inte janssons, sill eller skinka eller så, som är en viktig familjetradition för er, men som ni inte tror att så många andra har.
    Kan ni inte ta er tid och dela med er av dessa recept, det är alltid roligt att få förnya sitt julbord lite.

    I vår släkt är sedan många år den grekiska salladen jätteviktigt, infört av brorsbarnen, som inte var så förtjusta i julmaten när de var små, utan ville ha något de tyckte var godast av allt. Faktiskt är det nu den rätt som det går åt mest av, så fräscht och friskt mot allt det stinna och halvljumma som brukar pryda julbordet.

  • mammis 22 november 2007

    Äggost bara älskar vi i familj(Y)

  • Okänd 22 november 2007

    Hejsan! Vi har alltid fyllda älgrullader på julbordet.Fyller med bacon,lök och senap.Det har vi kört med i 5 år nu och det blir säkert 5 år till.

  • matvraket 22 november 2007

    vi brukar göra äggost, fast inte vet jag om det är så ovanligt? ganska vanligt i åtminstone bohuslän, där jag kommer ifrån. annars brukar vi göra en skink- och majonäsröra med lök. Det är lätt att göra! blanda hackad skinka med majonäs och hackad lök. Klart! :p

  • Amika 22 november 2007

    Julkalkonen är ett måste och jag vet inte så många andra som har det. :) Sen har vi ju räkrullen... *mums*

  • MrsC 22 november 2007

    Vi äter alltid English Christmas Dinner 25/12 med kalkon, Hasselbackspotatis, brysselkål och andra tillbehör och Christmas Cracker...och det värsta är att det är svårt att få tag i crackers.

  • Svesse60 23 november 2007

    På vårt julbord finns förrutom de traditionella rätterna även räkomelett och crepes med skinkstuvning. Två rätter som jag inte skulle kunna vara utan!

  • ThomasP 23 november 2007

    Rökt älghjärta,tjäderleverpastej,inlagd röding och blana är några av specialarna vi har//Thomas

  • anluk 23 november 2007

    :pJag skall alltid ha Kålpudding!!! Konstig tradition men det är något som alltid funnits där.

  • 23 november 2007

    Skrivet av Tpersson den 23 nov 2007

    Rökt älghjärta,tjäderleverpastej,inlagd röding och blana är några av specialarna vi har//Thomas


    Blana? Vad är det?

  • jazza 23 november 2007

    Äggost - Vad är det??

    jazza

  • e_p_a2000 23 november 2007

    först julbord på förmiddagen sedan Kalkonmiddag och sista av allt så ska det ätas Änglamat. Det går inte att fira jul utan änglamat.

  • Ekorrungen 23 november 2007

    Ett måste är grynbullar med senap på(Y)(Y)mmmm.

    Carin

  • Smurflund 23 november 2007

    Jag brukar alltid göra i ordning toast med stuvade trattkantareller, de är väldigt populära :p

  • pehrzonflickan 23 november 2007

    Krustader med svampstuvning och bruna bönor finns alltid på ett hörn. Det godaste på julbordet är dock skinkan och ägghalvor med räkor! Smat grovkornig skånsk senap.

  • Amika 23 november 2007

    Jag pratade med min granne om just den här tråden igårkväll. Hon berättade att hon absolut inte kan vara utan brunkål... Någon brunaktig lite söt kål som man kokar i flera timmar... Är det någon här som äter det? Är det gott i så fall? Det låter lite sliskigt nästan i mina öron? :)

  • MrsC 23 november 2007

    Min mormor från Skåne och min mamma från Blekinge, hade alltid brunkål och rödkål på julbordet när vi växte upp.
    Nu bjuder min brorson mig på dig det på julafton.(Y)

    Brunkål
    är en klassisk rätt på julbordet. Brunkålen är vitkål smaksatt med sirap.

    Ingredienser
    Portioner : ca 10 portioner

    1 st vitkålshuvud, 1 kg
    5 msk smör (margarin eller olivolja går också bra)
    4 msk sirap
    5 dl skinkspad eller grönsaksbuljong
    Tillagning av recept
    Sätt ugnen på 200 grader. Strimla vitkålen i en matberedare eller med kniv. Bryn lite i taget i en stekpanna och lägg över i en ugnsform. Salta, peppra och ringla över sirap under stekningen. Häll över skinkspad eller buljong och stek i ugnen 45 minuter. Rör om då och då.

  • Lena 23 november 2007

    Kokt tunga är bara ett måste och rökt hjärta mm(Y)

  • Aspholme 23 november 2007

    FINSK Kårotslåda!

  • anluk 23 november 2007

    Klart man har brunkål (Blekingska rötter).......

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.