Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Specialare på julbordet?

  • MammaIrene 28 januari 2008

    När jag var gravid o inte fick äta den traditionella rökta o gravade julmaten började vi med inkokt lak med majonäs på. Det finns massvis med goda recept på inkokt lag, bla med lite nejlikor o andra julkryddor.

    Annars är det väl äggosten för min del, det finns det recept på på min sida, en lite smalare variant.....

  • odalenpia 1 februari 2008

    Syltade kantareller är riktigt gott att ha på julbordet, passar bra till den lite tunga julmaten, perfekt till det kallskurna.:p

  • Roggan 1 februari 2008

    Det blir ingen jul utan mammas skinkcrêpes. Stuvningen finns på min sida. Stö över lite ost och gratinera! Toppen som vickning också! Funkar bra vid alla tillfällen...

  • mia6767 25 oktober 2011

    Skrivet av evaldo den 20 dec 2007

    Vad är Östgötalåda, har aldrig hört talas om den?


    Man gör en redning och lägger i valfria ingridienser tex räkor dill... jag brukar lägga till ost tomat och purjolök.
    Sen hård kokar man ägg skär dom i bitar och lägger äggen i botten på en form.
    Tar redningen med ingrideienserna i och lägger över äggen.
    Sen skär man formfranska i små bitar och strör över redningen. För att brödet ska bli extra gott kan man skiva lite smör på brödbitarna=)
    In i ugnen på 225 grader till brödet blir gylllen brunt=)

  • pihal 25 oktober 2011

    Här kommer tre rätter jag gärna har på mitt julbord.

    [recept] 101686[/recept]
    [recept] 101371[/recept]
    [recept] 101112[/recept]

  • DoctorWho 25 oktober 2011

    Detta har varit ett måste i minst 15 år hos oss, kokt potatis och brunsås. Samt en potatisgratäng med purjolök. De har tillkommit pga att flera i familjen inte gillar jansons.

  • evaullabritt 25 oktober 2011

    Brunkål, rödkål och långkål, dvs gräddkokt grönkål - måste-tillbehör till skinkan.

  • Kakan1986 25 oktober 2011

    När jag var liten vägrade jag all julmat utom köttbullar, tyckyte det var alldeles för stor blandninga av allt. Så jag fick makaroner till mina köttbullar så var julen räddad.... lite bortskämd var jag där...

    På vårt julbord har vi alltid haft kroketter (färdiga frysta potatiskroketter), varför vet jag egentligen inte, tror det var mina äldre systrar som gillade det så det har bara hängt med.
    Annars är det viktigaste på julen gottebordet (alltså knäck, kola, ischoklad och allt möjligt godis man kan tänkas baka till jul!!!)

    {cute}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.