Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Specialare på julbordet?

  • Okänd 3 december 2007

    BÄVERHOJT ETT MÅSTE PÅ JULBORDET
    Ingredienser
    1st könskörtel från bäver
    1l sprit



    Gör så här
    Bäverhojt består av bävergäll och sprit. Man tillverkar det genom att låta könskörteln på bävern ligga o dra i brännvin minst en månad och sedan använder man detta som essens. Blanda ut det med mera brännvin och du har drickfärdig bäverhojt!

    Smakar satan, luktar terpentin och du kommer att lukta bäver i en vecka efteråt... Bäverhojt, smaken du aldrig kommer ihåg!

    OBS!! detta är inget skämt, detta är bäverhojt!

    Skrivet den 2007-11-28 18:36:00

  • Okänd 3 december 2007

    (L)(Y):p2-4-6-8 bäverhojt, man drick för å glöm å sen kan man börja å dans Eller 3-5-7-9 zingos! Vi dansar tills vi e nån annanstans! (L)(L)(L)

  • susannharjula 3 december 2007

    jag är finsk så våran specialare är kralensk stek den är jättegod, sen har vi morotslåda, potatislåda och en massa ansra lådor till mat så det är inte bara julklapps lådor hos oss :D

  • haxxx0rz 7 december 2007

    Nja själv kör jag en kebab med stark sås och extra lite sallad,

  • Louise86 7 december 2007

    Brunkålen är ett MÅSTE!! Tyckte inte om det när jag vart yngre men nu går det bara inte utan :p

  • 7 december 2007

    Tete de veau är en riktig höjdare. Kan vara svårt göra själv men finns i diverse former på burk att köpa i Frankrike.
    Till julen så föredrar jag att äta den som terrine.

  • Fiona 7 december 2007

    Uppstekta öländska kroppkakor och kräftsill är nog de två mest udda saker vi har... Sedan har vi ugnsbakad lax, kalkon eller kyckling i någon form och en hel del andra klassiker :)

  • imse 8 december 2007

    Till vårat julbord uppe i norr brukar vi alltid ha radiokaka. Den serveras till kaffet litesenare på kvällen och är en tradition som hänger i. Kolla bland mina recept om ni vill testa en gammal goding från 40-talet.//i(Y)

  • Libra 8 december 2007

    Inte en jul utan ägghalvor med kaviargrädde....MUMS!!!!!!!!!!!!! (Y)

  • Tillberga 8 december 2007

    farmors pressgurka
    lägger in receptet i dag

  • botten 9 december 2007

    ösköta låda klarar vi oss inte utan, är bara ett måste på julbordet.

  • Tillberga 9 december 2007

    Skrivet av imse den 8 dec 2007

    Till vårat julbord uppe i norr brukar vi alltid ha radiokaka. Den serveras till kaffet litesenare på kvällen och är en tradition som hänger i. Kolla bland mina recept om ni vill testa en gammal goding från 40-talet.//i(Y)


    ja den ja den mins jag från min barndom
    men har nog inte ätit den sen 50 talet
    får göra ett prov nu till jul få se om den är så god som jag mins den

    Måd

  • imse 9 december 2007

    Skrivet av Tillberga den 9 dec 2007

    Skrivet av imse den 8 dec 2007

    Till vårat julbord uppe i norr brukar vi alltid ha radiokaka. Den serveras till kaffet litesenare på kvällen och är en tradition som hänger i. Kolla bland mina recept om ni vill testa en gammal goding från 40-talet.//i(Y)


    ja den ja den mins jag från min barndom
    men har nog inte ätit den sen 50 talet
    får göra ett prov nu till jul få se om den är så god som jag mins den

    Måd


    Ja gör det den är så god men mäktig.:D

  • titusdotter 10 december 2007

    Skrivet av nettan121 den 28 nov 2007

    Prova medisterkaker,norsk tradition å gudagott

    1kg. fläskfärs
    5-6msk ströbröd
    5dl mjölk
    svartpeppar
    1/3 muskotnöt(riv i )
    6krm ingefära
    2dl vatten




    Blanda allt och älta det väl,den ska inte vara rinnig men inte jätteseg heller
    forma till färsbiffsliknande form typ,lagom stora,stek dom färdiga i stekpannan:D

  • Chaty 15 december 2007

    Har ingen hört talas om rörost, det är ett måste på vårt julbord plus grisfötter, skinka .Allt det andra kan jag vara utan, men inte min familj så det blir en hel del annat också

  • 16 december 2007

    Vårt julbord i Göinge i Skåne börjar med \"Dopp i grytan\". Lite av spadet som man koker skinkan i häller man upp i en mindre gryta, som dekoreras med röda band. Bredvid på ett fat ligger grovt bröd och vörtbröd. Vid sidan om står skånsk senap och vanlig senap - till de som inte vill ha det så starkt. Man tar sin brödskiva med en gaffel, doppar ner brödskivan i skinkspadet , lägger den sedan på en tallrik och brer senap över. Till detta ska man äta kokt fläskkorv/köttkorv/julkorv.

    Efter detta goda - kommer all sillen. Olika sorters inläggningar, stekt sill, ål, lax . ägghalvor och Janssons Frestelse. Sedan när magen börjar bli stinn - kommer skinka och brunkål, rödkål, köttbullar, prinskorv, kalvsylta, pressylta, rostbiff och rostad lök, rödbetor, rödbetssallad, fruktsallad, bröd.....och julmust. På kvällen äter vi .....de som orkar.....\"tomtegröt\" (risgrynsgröt). Innan vi äter den, så ställer vi ut en tallrik gröt på trappan till tomten också, så att han ska känna sig välkommen. (Han har alltid ätit upp gröten:))
    När Kalle Anka börjar kl. 15 serveras glögg, pepparkakor, ett fruktfat med äpple, clementiner samt apelsiner skurna i klyftor. \"Nötaskålen\" står också framme.

    Lillejulafton äter vi kalkon och juldagen serveras lutfisk.
    God Jul på er alla!:)

  • ThereseT 17 december 2007

    Skrivet av Tpersson den 23 nov 2007

    Rökt älghjärta,tjäderleverpastej,inlagd röding och blana är några av specialarna vi har//Thomas


    Där skulle jag vilja vara med !!!
    Älghjärta är ju såå gott. Sedan morfar gick bort är det dåligt med Älg hos oss tyvärr :'(

  • Grytlappen 20 december 2007

    En spettkaka måste vara med...

  • evaldo 20 december 2007

    Vad är Östgötalåda, har aldrig hört talas om den?

  • Deeessan 8 januari 2008

    Brysselkålsröra(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.