Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halalslaktad kyckling

  • The_mama97mia 28 december 2009

    Jag märkte efter jag hade handlat att det stod halalslaktad, men jag gick på priset.... Bryr mig inte.

    Mitt ex jobbade på slakteri o han berättade att det inte gick till så som det EGENTLIGEN ska vara vid halal - utan precis som ovan beskrivet av flera. Jag kan inte bli upprörd över att ngn läser ngt under slakten.

  • Amika 29 december 2009

    En annan undran, om det stod kosher på kycklingen, skulle det vara ok? För ibland kan jag märka att vissa hellre äter något som är kosher, än något som är halal... Och de slaktas ju i stort sett på samma vis. :)

  • jimboz 29 december 2009

    En helt underbar kille reste runt i världen och provade på livets glada mumsigheter. Han är Jude men ville se vad som berättades med öppna ögon vad gäller mat. .Vi är människor med en del olikheter, maten smakar likadant och vi har det lika kul ändå..Citatet gäller lika nu som då .....
    Hoppsan faderillan hej :)

  • redd 29 december 2009

    Skrivet av Amika den 29 dec 2009

    En annan undran, om det stod kosher på kycklingen, skulle det vara ok? För ibland kan jag märka att vissa hellre äter något som är kosher, än något som är halal... Och de slaktas ju i stort sett på samma vis. :)


    Hur är det man säger 'same shit diffrent name'?
    Båda religionerna kommer ju ifrån samma område och har samma mattradition samt inte minst samma problem med maten (bl.a. trikiner).

  • jimboz 29 december 2009

    Att bortse från det religiösa ? Det handlar ju om just det.. Jag vill inte stöta bort någon kultur eller religion i Sverige och har diskuterat detta många gånger helt öppet utan några förbehåll.
    Kosher regler är ännu mer främmande för mig..Det tog en hel dag att gå igenom vad man får och inte får göra...Och ändå fattar jag ingenting.
    Många kommer hit för att slippa en del tvångsrelaterade saker som har med deras religion att göra..Det jag inte förstår är varför det ändå kommer hit.

    Det gör inget att folk har sina egna sätt att laga mat ,men räkna inte med att jag står i köket och tar fram 18 kastruller och hyr in en präst bara för att bjuda mina grannar på käk...Take it or leave it :)

  • funnyfanny 29 december 2009

    Kycklingarna doppas i ett elektriskt vattenbad?! Men det måste ju vara en skön bedövning...eller??:(

  • xDanne 11 januari 2010

    Nä fyfan, djuret ska dö fort och icke smärtsammt för min del.

  • Okänd 11 januari 2010

    Skrivet av xDanne den 11 jan 2010

    Nä fyfan, djuret ska dö fort och icke smärtsammt för min del.

    Hur går en sådan slakt till?

  • Okänd 11 januari 2010

    Med att bortse från det strikt religiösa menar jag att endast se på själva slaktmetoden, att så fort som möjligt tömma djuret på allt blod. Om det sedan kallas för koscher eller halal spelar ingen roll eftersom jag i det här fallet inte talar om de religiösa riterna i samband med slakten.
    Frågan är vilket som är mest humant, att först bedöva djuret med en elektrisk stöt, det kommer fortfarande att leva, eller som vid grisslakt först skjuta djuret i pannan med en slaktmask då djuret dör omedelbart? Efter dessa procedurer skärs djurens pulsådrar av.
    I båda fallen sprattlar och sparkar djuret precis lika mycket, om inte mer, än om man direkt utan bedövning skär upp djurets pulsåder och kapar dess luftstrupe.
    I Skåne så slaktas många gäss varje år, man vill ta vara på blodet för att använda till svartsoppa, hur gör man där?
    Hur många kycklingar och ankor slaktas årligen på Svenska gårdar, hur går man till väga vid slakten?
    Jo man hugger huvudet av dem!
    Resultatet blir ett bra mycket bättre kött än det som vi andra konsumenter får från de industrislaktade och överstressade djuren.

  • Gnurf 11 januari 2010

    Med hjälp av en Spegel...såklart!!! :p

    Skrivet av Williamsmamma den 28 dec 2009

    Nu lägger jag ingen värdering i detta, vare sig för eller emot... men, har muslimska slaktare ögon i nacken? Hur kan slaktaren och djuret hela tiden ha ögonkontakt om de är vända åt samma håll?

  • Okänd 11 januari 2010

    Ett mycket logiskt och uttömmande svar från Gnurf! :):D

  • Gnurf 11 januari 2010

    Tack JGJ...jag har klurat i flera dagar på hur ända in i helvete detta skulle kunna gå till, all vaken tid har ägnats åt problemet, har byggt modeller av halalslakterier med överblivna figurer från Julkrubban...... å så bara Plötsligt kom Svaret till mig....:)

    Eureka!!!

  • Okänd 11 januari 2010

    Jag har sett dessa"slakterier" i verkligheten.
    Det hela går mycket snabbt och smidigt!
    Men det där med Mecca, ja jag vet inte, man förstår ju inte vad de säger!:'(
    Köttet blir väldigt bra i alla fall! (Y)

  • hertram 12 januari 2010

    för några år sedan märkte även kronfågel sin kyckling med halalstämpel eftersom slaktmetoden är den samma som vid "vanlig" slakt. Det blev ett väldigt skriveri i tidningen och ingen ville äta halalkyckling. Löjligt enligt mig då det är samma procedur.
    Huvudsaken tycker jag är att de levt ett hyfsat liv det korta liv de lever. Ekologiskt blir det för mig.


    appråpå lite tidigare inlägg:
    Ps: Grisar slaktas på scan iaf inte med slakt mask utan koldioxidförgiftas så att de sövs. Sedan skär man av halspulsådern och tömmer grisen på blod. Har vart på plats och sett det, nyttig erfarenhet om man väljer att äta kött att se hur det blir till ds

  • Okänd 12 januari 2010

    Skrivet av hertram den 12 jan 2010

    för några år sedan märkte även kronfågel sin kyckling med halalstämpel eftersom slaktmetoden är den samma som vid "vanlig" slakt. Det blev ett väldigt skriveri i tidningen och ingen ville äta halalkyckling. Löjligt enligt mig då det är samma procedur.
    Huvudsaken tycker jag är att de levt ett hyfsat liv det korta liv de lever. Ekologiskt blir det för mig.


    appråpå lite tidigare inlägg:
    Ps: Grisar slaktas på scan iaf inte med slakt mask utan koldioxidförgiftas så att de sövs. Sedan skär man av halspulsådern och tömmer grisen på blod. Har vart på plats och sett det, nyttig erfarenhet om man väljer att äta kött att se hur det blir till ds


    Tänk om alla grisar fick leva så här.

    http://www.gladautegrisar.se/default.aspx?pageID=4

  • Williamsmamma 23 januari 2010

    Läste just en artikel på aftonbladet.se som borde blåsa nytt liv i denna tråden... :p

  • Okänd 23 januari 2010

    Skrivet av Williamsmamma den 23 jan 2010

    Läste just en artikel på aftonbladet.se som borde blåsa nytt liv i denna tråden... :p


    Var det den här du tänkte på?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6476804.ab

    Aftonbladet skall ju alltid salta lite extra!

  • russinbullen 23 januari 2010

    :oTror nog att det kvittar hur vi slaktar kycklingen, halal, eller hemma på gården, eller på fabriken, vi brukar äta upp den i vilket fall som helst....:'(
    http://images.google.se/imgres?imgurl=http://klipp.bubblare.se/shots/13704.3.2.jpg&imgrefurl=http://www.bubblare.se/movie/kyckling_slakt&usg=__dM_k9BEgzgkp7zBe6BBghaE13S8=&h=98&w=130&sz=3&hl=sv&start=4&tbnid=YC6hnmFk9SNU9M:&tbnh=69&tbnw=91&prev=/images%3Fq%3Dkycklingslakt%26gbv%3D2%26hl%3Dsv%26sa%3DG

  • jas65 23 januari 2010

    Jag skrivit till McDonalds, Burgerking, Clock, Sibylla samt Max att vad vi svenska folket vill ha är att köttet i burgarna skall vara välsignade eller halalslaktat. Ställ upp nu och kräv vad vi vill ha.

    Mvh
    Kött som kött tror inte att kött smakar anoorlunda om det är välsignat från iman eller prosten i kyrkan.

    Höfta på
    Anders

  • boz1965 23 januari 2010

    Säger detsamma. Halal, kosher, eller "svensk" slakt kan kvitta - är köttet bara av bra kvalité så bryr jag mig inte. Förstår inte all uppståndelse om det hela.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.