Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa köksassistenten för brödbak?

  • Matinga 29 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 26 jan 2011

    Jag tror nog att vid det här laget så har nog alla förstått att de här maskinerna hållt väldigt längre, jag tror att 90% av alla inlägg handlar om det. Men det verkar ju inte vara något som skilljer dem åt, eftersom, det verkar gälla alla. Alla klarar också stora degar och har liknande tillbehör.

    Det som verkar skilja dem mest är vilken teknik de använder för att knåda deg!

    Så då undrar man ju hur bra de är på att knåda deg. Hur låg tid tar det innan gluten trådarna är utdragna med de olika maskinerna? Är degen jämnt knådad eller är det mest det i kanten eller mitten som knådats? Jag är lite tveksam till hur effektiv assistenten är här egentligen...

  • Matinga 29 januari 2011

    Skrivet av AndreasTon den 26 jan 2011

    Jag tror nog att vid det här laget så har nog alla förstått att de här maskinerna hållt väldigt längre, jag tror att 90% av alla inlägg handlar om det. Men det verkar ju inte vara något som skilljer dem åt, eftersom, det verkar gälla alla. Alla klarar också stora degar och har liknande tillbehör.

    Det som verkar skilja dem mest är vilken teknik de använder för att knåda deg!

    Så då undrar man ju hur bra de är på att knåda deg. Hur låg tid tar det innan gluten trådarna är utdragna med de olika maskinerna? Är degen jämnt knådad eller är det mest det i kanten eller mitten som knådats? Jag är lite tveksam till hur effektiv assistenten är här egentligen...


    'En bröd deg skall arbetas väl och därefter knådas väl genom att vrida degen ett kvarts varv varje gång man trycker ner handen.
    Ett glutenfritt bröd bör arbetas längre, så det bildas ngt som liknar glutentrådar. Sen ett tips till. Kvaliten på brödet beror ockå på vilket fett som används. Ett bröd med smör får ett "kort bett" medan ett bröd med olja blir mer likt chiabata. alltså lite mer tuggmotstånd. På senare tid bakar jag allt bröd med olja vilket blir hur gott som helst.
    Har ngn förästen provat att baka bröd med kroppkakespad. Vi blekingar gillar ju den maträtten. Där i finns både potatis och lite fett. Prova vet ja. Mums.

  • rostok 29 januari 2011

    Som jag skrev tidigare så använder jag oftast 2 litet degevätska till mina bak med min Elektrolux/Ankarsrum. Det är riktigt att det går nästan 2 st 2-kilospåsar med mjöl till det. Jadå, det jäster oftast över brädden, så jag är noga med var jag ställer skålen, men det bästa är ju att hälla över degen i en oljad plastlåda med lock, gärna en 15-liters. Den blir full när det hela är färdigjäst, i alla fall blev mitt saffransbullsbak det.

    Jag har först nyligen skaffat en varmluftsugn. Jag har tidigare aldrig haft mer än en plåt inne samtidigt, men man kan faktiskt låta ½ jäsa om igen och baka ut det när man sätter in den första plåten i ugnen, obs, nu tänker jag på matbröd, jag bakar oftast 8 st, 4 går in i bredd åt gången,. Gör man bullar så tar det ju ändå lite tid för varje plåt man bakar så det är bara att sätta in dem alltefter att de som är i ugnen är färdiggräddade. Har alltid funkat för mig. Har gjort så i snart 40 år! Det som jag brukar tänka på är att ta in dem i ugnen i den ordningen som de blir färdiga på plåten, så inte någon plåt får stå alltför länge medan någon annan inte blir färdigjäst. Brödet tål faktiskt att slå lite olika länge och jäsa, jag har i alla fall aldrig misslyckat med detta.

  • redd 29 januari 2011

    Skrivet av in653ili den 26 jan 2011

    Enligt proffsen skall en bröddeg bearbetas uppifrån för bästa resultat. Till och med Bosch har ändrat sin assisten till detta arbetssätt.


    1. Källa på något proffs som säger det.
    2. Vilken bosh-assisten gör det? (inte matberedarna då utan assisten som tar minst 5l)

  • mkall 30 januari 2011

    Blir så trött på att allt ska vara så dyrt i detta landet, har handlat en del fr Usa, bl annat bildelar o en del elektronik.
    Mycket billigare även med moms o tull o frakt inräknat.
    Nu fick jag se att en Kitchen aid kostar mellan 200 0ch 350 $, alltså mellan 1300 o 2300 kr
    Tyvärr har vi ju inte samma standard vad gäller elen.
    Blir fruktansvärt störd på att allt ska vara så mycket dyrare på denna sidan "sjön"

  • rostok 30 januari 2011

    Fast, jag upplever att just Kitchen Aid är en "upphausad" maskin. De lägger mycket mycket på reklam och produktplaceringar osv. Den är snygg, men inte speciellt användbar, inte för oss i alla fall. Jag har nämligen också fallit för det vackra utseendet på den och ville därför köpa den, men som tur är, tycker jag nu, så köpte jag den inte, man betalar mycket för den, för att kunna välja färg osv, men, man kan ändå bara ha en maskin hemma.

  • Matinga 30 januari 2011

  • Cicci1984 27 februari 2011

    Jag fick en gammal gammal Kenwood av min svärmor, hon hade tänkt kasta bort den men jag hann rädda den!
    Den är helt underbar ju!!!

  • majamia 27 februari 2011

    Jag har en Elektrolux som vi fick i bröllopspresent 1992. Är jättenöjd och den fungerar fortfarande utmärkt och jag använder den mycket ofta.
    Kan varmt rekomenderas! :)

  • majamia 27 februari 2011

    Skrivet av mkall den 30 jan 2011

    Blir så trött på att allt ska vara så dyrt i detta landet, har handlat en del fr Usa, bl annat bildelar o en del elektronik.
    Mycket billigare även med moms o tull o frakt inräknat.
    Nu fick jag se att en Kitchen aid kostar mellan 200 0ch 350 $, alltså mellan 1300 o 2300 kr
    Tyvärr har vi ju inte samma standard vad gäller elen.
    Blir fruktansvärt störd på att allt ska vara så mycket dyrare på denna sidan "sjön"


    Hej
    Skulle det inte funka med adapter? Om så, är där ju råd att bränna ut några adaptrar innan man kommer upp i 5000kr som en Kitchen Aid kostar här :)

  • mkall 28 februari 2011

    Blev en ankarsrum till slut, har haft såna till o från i livet så dom kan jag med :-)
    Är ändå irriterande att det ska vara sån prisskillnad. Kunde ju köpt adapter o K-a fr staterna men blir ju tung o dyr frakt. Importörerna betalar ju bara en bråkdel i frakt när grejerna kommer i conteinrar över atlanten o ändå ska det behöva vara mer än dubbelt så dyrt här!!!

    Har försökt starta en vetesurdeg här, spännande att se om den tar sig!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.