Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröllop, bröllop, bröllop!

  • Amika 14 januari 2011

    Ja! Foccacia! Vilken bra idé! Lätt att göra till många! Men jag kommer nog bara göra med flingsalt på toppen, så det inte bryter så mycket mot resten av kryddsättningen i maten. :) Men vilken bra idé! :) Och så blir det ju bra med lite extra salt så på sommaren om det är varmt. :)

    Men vilka viner ska man köpa tycker ni? Jag dricker inte själv, så jag vet inte alls. Och jag vet att brudparet själva inte är några stordrickare de heller.
    Och som sagt var, finns det några alkoholfria alternativ som ni kan rekommendera? :)

    Tack Siggemums! Jag personligen tyckte att det skulle vara bättre än att få någon sak, det är så svårt att hitta något som inte bara kommer bli stående i något skåp. Om jag kan hjälpa till att förgylla deras dag så är det något de kan komma ihåg för resten av deras liv. :)

  • Erajscha 14 januari 2011

    Skrivet av Amika den 13 jan 2011

    JAg tänkte göra en i så fall med fläskfilé och sen prova om det går att göra så med quornfilé också. För bruden och en till är vegeterianer. Men jag tror att det går att göra sån dubbelmarinad på quornfiléer också... Eller vad tror du?


    Några råd i all välmening...

    Jag tycker att du ska kolla mycket noga var bruden har för åsikter om olika veggoalternativ och försöka tänka mindre i termerna av "kötträtt och sen en veggovariant" och mer i termerna "en kötträtt och en vegetarisk rätt". Det är trots allt hennes dag lika mycket som brudgummens och vegetarianer är tyvärr ofta vana att de får en nödlöst variant på kötträtten...

    Gillar bruden quorn så är din idé säkert bra. Dock så är det så med frysta quornfiléer att de ska tillagas i sås (enligt instruktionerna). Du måste nog isf provlaga quornfilén och vara beredd på att modifiera receptet ett par gånger.

    Sojakyckling finns också som alternativ, de kan man pensla med marinad innan de värms i ugnen. Mina veggovänner tycker de är helt okej. Personligen kan jag tycka att "helt okej" känns lite vagt för en bröllopsmiddag.

    Kanske får man tänka om helt, titta på vegetarisk festmat.

    Om du kör på bbq-idén kan du ju göra veggospett med t.ex. halloumi, aubergine, champinjoner och paprika som den vegetariska huvudrätten.

  • Amika 14 januari 2011

    Skrivet av Erajscha den 14 jan 2011

    Skrivet av Amika den 13 jan 2011

    JAg tänkte göra en i så fall med fläskfilé och sen prova om det går att göra så med quornfilé också. För bruden och en till är vegeterianer. Men jag tror att det går att göra sån dubbelmarinad på quornfiléer också... Eller vad tror du?


    Några råd i all välmening...

    Jag tycker att du ska kolla mycket noga var bruden har för åsikter om olika veggoalternativ och försöka tänka mindre i termerna av "kötträtt och sen en veggovariant" och mer i termerna "en kötträtt och en vegetarisk rätt". Det är trots allt hennes dag lika mycket som brudgummens och vegetarianer är tyvärr ofta vana att de får en nödlöst variant på kötträtten...

    Gillar bruden quorn så är din idé säkert bra. Dock så är det så med frysta quornfiléer att de ska tillagas i sås (enligt instruktionerna). Du måste nog isf provlaga quornfilén och vara beredd på att modifiera receptet ett par gånger.

    Sojakyckling finns också som alternativ, de kan man pensla med marinad innan de värms i ugnen. Mina veggovänner tycker de är helt okej. Personligen kan jag tycka att "helt okej" känns lite vagt för en bröllopsmiddag.

    Kanske får man tänka om helt, titta på vegetarisk festmat.

    Om du kör på bbq-idén kan du ju göra veggospett med t.ex. halloumi, aubergine, champinjoner och paprika som den vegetariska huvudrätten.




    Det var en bra idé med vegetariska grillspett! :)
    Självklart ska jag provlaga maten både en och två gånger, kanske fyra och fem också och brudparet kommer att få provsmaka allt varje gång. Det är ju de som ska gifta sig och vara helt nöjda med allt. De kommer bestämma allt i slutändan.
    Det enda de inte vet är som sagt att jag inte kommer att ta betalt för det jag gör.
    Men de ville att jag skulle göra i ordning flera olika rätter som de kan ha att välja mellan. :) Därav startade jag tråden för att få lite tips och råd om olika rätter och drycker att servera till. :)

  • solvik207 14 januari 2011

    Pastasallad...Går alltid hem till stor som liten.
    Själv hade vi
    Rostbiff
    potatissallad
    Potatisgratäng
    Grönsallad
    Kyckling "delar" olika med olika kryddor
    Gucamole
    Ostdipp
    Kinesiska dumpings (säkert felstavat). Vegetariska och med kött
    Baguette (hembakad)
    Knäckebröd (hembakad) Hembakad slår allt. Går att fixa dagen innan eller köpa i affären

  • malinthunblad 14 januari 2011

    Läste om att du undrade om quornfileerna. De kan du göra exakt samma med som du gör med fläksfilén! Ingen skilland! Blir supergott...

  • The_mama97mia 14 januari 2011

    Alkoholfritt festligt alternativ - Systembolaget har två olika mousserande
    ett jourdgubbsvin (helt alkoholfritt) och ett som heter Peach. Brukar köpa det till fest och är mkt uppskattat som alkoholfritt, även av barn då men det är rätt dyr läsk..

    Beroende på vad du komkmer ha på buffén till slut så finns det väl flera Boxar som både är billiga och prisvärda, tips - håll utkik på Alltommat dom har alltid vinrecensioner framåt sommaren.

  • enaw 14 januari 2011

    jag är inget stort fan av quornalternativen... hade hellre kört med en svampate med cumberlandssås el liknande... tänk gärna på att det ska vara "matigt" så att även vegetarianerna håller sig mätta hela kvällen :) alltför många gånger har jag varit med om att det bara är typ grillade grönsaker vilket är jättegott men man står sig inte jättebra på det -även en vegetarian behöver proteiner för att stå sig...
    Vad har du tänkt dig för vegetariskt alternativ till förrätt?? eller är det s.k. vegetarianer som äter fick och/eller skaldjur??

  • Cassiopeya 14 januari 2011

    Jag har varit på många bröllop, men minns egentligen bara maten från två! Och det var faktiskt inte det med trerätters och bordsservering, utan just buffémat :) På det ena serverades italiensk buffé med en massa olika saker. Kommer inte ihåg allt men det fanns soltorkade tomater, oliver, kapris, lasange, någon slags pastasallad, en jätteskål med melon, olika bröd + ostar, och så något kött som jag har glömt :s.

    På det andra bröllopet serverades grillbuffé, ungefär som ovan men med grillade kyckling- och köttspett, också mycket uppskattat!

    Fördelen med buffé är att man inte behöver göra "extrarätter" pga specialkost. Var nyss på en fest där det fanns med en tjej som hade flera allergier, hon kunde bara äta potatissalladen och grönsaksdekorationerna. Inte så kul :(

    Eftersom det är i sommartider passar väl potatissallad utmärkt. Och lyxigare potatissallad än på färskpotatis kan man väl inte få. Varför inte göra två varianter? En med majonäsdressing och en med vinägerdressing :p Servera olika spett till, kyckling, fisk, kött? Olika härliga frukter skurna i lagom bitar är också ett härligt inslag, vattenmelon är väl nästan givet ;)

    Foccacia låter toppen! Ett vanligt vitt kuvertbröd kan också vara gott till.

    Vin skulle jag fråga på systembolaget om, men min erfarenhet är att de lite dyrare viner är godare. De för 50 kr flaskan brukar inte vara något vidare :x

  • Amika 14 januari 2011

    Skrivet av enaw den 14 jan 2011

    jag är inget stort fan av quornalternativen... hade hellre kört med en svampate med cumberlandssås el liknande... tänk gärna på att det ska vara "matigt" så att även vegetarianerna håller sig mätta hela kvällen :) alltför många gånger har jag varit med om att det bara är typ grillade grönsaker vilket är jättegott men man står sig inte jättebra på det -även en vegetarian behöver proteiner för att stå sig...
    Vad har du tänkt dig för vegetariskt alternativ till förrätt?? eller är det s.k. vegetarianer som äter fick och/eller skaldjur??


    De äter inte fisk och skaldjur. Däremot är de lakto ovo vegeterianer. Dvs, de äter ägg och mjölkprodukter. Så efterrätten blir densamma. De är inte veganer. :)

  • enaw 14 januari 2011

    förrättsalternativ kan då vara smördegsknyten med fetaost och spenat... eller om du vill att de ska få en förrätt som liknar de övrigas : krustader fyllda med äggröra (mosa hårdkokta ägg med smör och creme fraich, blanda i hackad kapris och finrivet citronskal) dekorera med citronskiva, cocktailkapris och ev lite tångkaviar (som är ett veg.alternativ till rom) låter kanske mysko men är jättegott :)

  • FruAst 14 januari 2011

    Håller med om att du måste satsa på att den vegetariska alternativet blir mättande och bra. Det är ju trots allt bruden som är vegeterian. De förslagna spetten ovan med hallumi låter gott. En buffé med olika rätter är ju kul man kan tänka sig nån kul sallad med bulgur/matvete som bas. Paj i olika former, finns ju mycket gott att stoppa i broccoli o västerbottenost t.ex.

    Lycka till (både du och dem!)

  • Amimarg 14 januari 2011

    .

  • Amika 14 januari 2011

    Skrivet av enaw den 14 jan 2011

    förrättsalternativ kan då vara smördegsknyten med fetaost och spenat... eller om du vill att de ska få en förrätt som liknar de övrigas : krustader fyllda med äggröra (mosa hårdkokta ägg med smör och creme fraich, blanda i hackad kapris och finrivet citronskal) dekorera med citronskiva, cocktailkapris och ev lite tångkaviar (som är ett veg.alternativ till rom) låter kanske mysko men är jättegott :)


    Tack för förslaget. Men förrätten är klar redan. Bruden vill ha krustader med skagenröra och en annan svampfyllning. :) Men tack ändå. :)

  • Amika 14 januari 2011

    Skrivet av FruAst den 14 jan 2011

    Håller med om att du måste satsa på att den vegetariska alternativet blir mättande och bra. Det är ju trots allt bruden som är vegeterian. De förslagna spetten ovan med hallumi låter gott. En buffé med olika rätter är ju kul man kan tänka sig nån kul sallad med bulgur/matvete som bas. Paj i olika former, finns ju mycket gott att stoppa i broccoli o västerbottenost t.ex.

    Lycka till (både du och dem!)


    Ja, självklart. :) Det är därför jag tittade på quornfiléer. Hon älskar dem nämligen. :) Men spetten är också något som verkar vara ett bra alternativ, förutom att vi inte kommer ha tillgång till grill.
    Men paj var ett bra förslag. Det är lätt att variera! :)
    Och det kommer ju förstås finnas sallad. Tre olika sorter tänkte jag mig. En lite matigare med matvete eller pasta och två andra. En med granatäpple i, för det är brudens favorit och sen en som bara är helt vanlig och neutral bland sallad. :)

  • Amika 14 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 14 jan 2011

    Alkoholfritt festligt alternativ - Systembolaget har två olika mousserande
    ett jourdgubbsvin (helt alkoholfritt) och ett som heter Peach. Brukar köpa det till fest och är mkt uppskattat som alkoholfritt, även av barn då men det är rätt dyr läsk..

    Beroende på vad du komkmer ha på buffén till slut så finns det väl flera Boxar som både är billiga och prisvärda, tips - håll utkik på Alltommat dom har alltid vinrecensioner framåt sommaren.


    Tack så jättemycket Mia! Det var ett mycket bra förslag!
    Det kan man ju ha som alkoholfritt alternativ till champagnen som de kommer skåla i när vi kommer till bygdegården efter ceremonin. :)
    Jag ska frysa in jordgubbar och lägga en i varje champagneglas och det passar ju både till jordgubbsvin och peach också! :)

  • Amika 14 januari 2011

    Skrivet av malinthunblad den 14 jan 2011

    Läste om att du undrade om quornfileerna. De kan du göra exakt samma med som du gör med fläksfilén! Ingen skilland! Blir supergott...


    Tack! :) Då ska jag provlaga det och låta bruden smaka! :)

  • Annie28 15 januari 2011

    Jag gifte mig i somras å då hade vi buffe!
    Kyckling toscana- en rätt som serveras kall, med kycklingfile och soltorkade tomater å oliver å basilika, vi hade ju vitlök oxå med det kan man ju byta ut kanske? sen var det körsbärstomater i å lite annat... ska försöka lägga ut receptet.
    Hel grillad marinerad fläskfile med en "kall" marinad på efteråt.
    Laxfile- ungsbakad på låg temp med flingsalt.
    Färskpotatis- nykokt.
    potatissallad med vinägrett.
    rosenbröd å nått mer bröd...hmm
    två kalla såser
    sallad
    fruktfat med allt möjligt
    åh jag gjorde pajer i miniformat i små folieformar! två olika smaker å dom gjorde jag en tid före å frös ner, dom va riktigt goda :-)

    Vi hade cider som alkoholfritt alternativ då med en skvätt flädersaft i och frysta jordgubbar som du skulle ha! som vin serverade vi JP både rött å vitt så fick gästerna välja.
    Som förrätt hade vi rödlökscheescake med ruccola å örtolja å löjromsägg.
    efterrätt va hallonpannacotta med färska hallon å små treanglar av en chokladtårtkaka eller vad man ska säga...
    Allt va kanongott å hyffsat smidigt, vi va ca.125pers å hade 4 st i köket.

    Lycka till :-) tror det kommer bli jättebra vad du än gör. Du verkar vara en tjej med hjärtat på rätta stället som vill va så snäll mot dina vänner.(Y)

  • The_mama97mia 15 januari 2011

    Minimala smördegspajer med olika fyllningar

    om du ska ha pajer på buffén, dessa gjorde jag själv till mitt eget bröllop

  • Ranningsvallen 15 januari 2011

    Skrivet av Amika den 13 jan 2011

    Skrivet av mama97mia den 13 jan 2011

    hehe...
    ja inte skulle jag klaga över dubbelmarinerad fläskfilé! Det tror jag ungar äter med förtjusning också. Men visst är det väl helt OK med färskpotatis dagen efter midsommar, man är ju som mest sugen på det i början på säsongen eller hur?
    Kyckling är ju också tacksamt, kunde ha en fläskfilé o en kycklingvariant?

    Heja dig! `


    JAg tänkte göra en i så fall med fläskfilé och sen prova om det går att göra så med quornfilé också. För bruden och en till är vegeterianer. Men jag tror att det går att göra sån dubbelmarinad på quornfiléer också... Eller vad tror du?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.