Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För oss som vill minska midjemåttet :-)

  • majamia 5 januari 2009

    Skrivet av annelieberggren den 5 jan 2009

    Skrivet av majamia den 5 jan 2009

    Skrivet av annelieberggren den 5 jan 2009

    Det låter så lätt att gå efter vikväktarna.. men det stora problemet jag har är att jag inte gör mat 3 gånger per dag.. jag äter en macka på morgon, ibland lunch eller en tallrik chrunchy med mjölk.
    Midda blir det alltid. och så äter jag en macka på kvällen. Då säger många att det är helt fel, men jag är den som inte håller på att småääter där i mellan. jag äter för lite, men kan man äta för lite?



    Hej
    Ja enligt viktväktarna kan man äta för lite och fel mat och då går kroppen på sparalåga och håller på allt fett istället för att man blir av med lite.

    Jag tycker att viktväktarna är toppen och det är verkligen så att man kan äta allt men inte alltid! :D Det passar även för alla i familjen vilket jag tycker är ett måste. Jag lagar inte olika mat till oss.
    Det är värt ett försök, jag har bara goda erfarenheter av vv.:D


    Jag tycker att maten man ska laga innehåller massa som man ej har hemma, ska man köpa in så ryker hela lönen på en månad bara i extra grejor :D mycket av det som står har man kanske inte så ofta. och så när man har småbarn så är den maten inte alltid deras smak.


    Den viktväktarmat vi äter är samma ingredienser som vi brukar använda, fast lite mindre grädde och creme fraich och mer grönsaker. Viktväktarmat är vanlig mat tycker jag. Ge det en chans :D(Y)

  • majamia 5 januari 2009

    Skrivet av NicolinaZ den 5 jan 2009

    Hej,
    jag har kört något slags GI/HFLC-version sedan april-maj, kombinerat med jogging och pilates. Underbart! Jag har alltså skippat sockret s.g.s helt, liksom det vita mjölet och andra snabba kolhydrater. Istället äter jag kött, fisk, grönsaker, ost, smör osv. Jag har gått ner nästan 15 kg, mitt kolesterol- och sockervärde har också gått ned, medan hemoglobinvärdet gått upp. Ingen uppoffring och jag är aldrig arg och hungrig längre (nästan :)) Jag kan bara rekommendera! Äntligen något jag kommer att kunna fortsätta med efter olika versioner av jojo-bantning (också med viktväktarna) och fem ungar. Gott nytt år!


    Grattis till viktminskningen! Roligt när man hittar sitt sätt att äta bra och gott. Jag har provat Gi några tillfällen men det passar inte mig, jag älskar potatis och behöver det för att bli mätt. Tror det är olika från person till person. Sockret däremot ska jag försöka minska på, jag älskar efterätter :p

  • 5 januari 2009

    Skrivet av NicolinaZ den 5 jan 2009

    Hej,
    jag har kört något slags GI/HFLC-version sedan april-maj, kombinerat med jogging och pilates. Underbart! Jag har alltså skippat sockret s.g.s helt, liksom det vita mjölet och andra snabba kolhydrater. Istället äter jag kött, fisk, grönsaker, ost, smör osv. Jag har gått ner nästan 15 kg, mitt kolesterol- och sockervärde har också gått ned, medan hemoglobinvärdet gått upp. Ingen uppoffring och jag är aldrig arg och hungrig längre (nästan :)) Jag kan bara rekommendera! Äntligen något jag kommer att kunna fortsätta med efter olika versioner av jojo-bantning (också med viktväktarna) och fem ungar. Gott nytt år!


    Jag har samma erfarenheter av GI som du!
    Tappade 12 kg och 23 midjecentimeter på fyra månader (2006) och det är inga problem att hålla vikten.
    Efter att hela livet provat alla möjliga metoder
    hittade jag min livsstil. Trodde det skulle bli problem då
    jag älskade potatis, men jag är mättare och nöjdare än någonsin! Nu älskar jag blomkålsmos!

  • Kaneta 5 januari 2009

    [Jag har aldrig bantat, utan kört mig av en metod, som jag kallar sunt förnuft-metoden, vilket går ut på att man kan äta allt, men inte alltid.]Skrivet av stina-greta den 3 jan 2009



    Låter som en metod för mig.

    Inspirerande att läsa att det faktiskt finns dom som går ner i vikt och också lyckas hålla vikten. Bra jobbat (Y). Själv är jag en jojo och har varit Viktväktare ett antal gånger och lyckats gå ner men alltid gått upp igen och lite till dessutom. Tycker VV metoden har varit lätt att följa och jag har alltid rasat i vikt. Har inte gjort stora omställningar i maten (mitt problem är inte lunch- och middagsmaten utan allt annat som slinker ner). Varför jag inte sedan kan följa detta sedan jag gått ner i vikt är en annan fråga. Behöver antagligen en omprogramering av hjärnan...


    Ingen som kan hjälpa mig att citera så att det blir rätt i rutan? Lyckas inte få en ruta i min ruta om ni förstår vad jag menar....

  • majamia 5 januari 2009

    Skrivet av Kaneta den 5 jan 2009

    [Jag har aldrig bantat, utan kört mig av en metod, som jag kallar sunt förnuft-metoden, vilket går ut på att man kan äta allt, men inte alltid.]Skrivet av stina-greta den 3 jan 2009



    Låter som en metod för mig.

    Inspirerande att läsa att det faktiskt finns dom som går ner i vikt och också lyckas hålla vikten. Bra jobbat (Y). Själv är jag en jojo och har varit Viktväktare ett antal gånger och lyckats gå ner men alltid gått upp igen och lite till dessutom. Tycker VV metoden har varit lätt att följa och jag har alltid rasat i vikt. Har inte gjort stora omställningar i maten (mitt problem är inte lunch- och middagsmaten utan allt annat som slinker ner). Varför jag inte sedan kan följa detta sedan jag gått ner i vikt är en annan fråga. Behöver antagligen en omprogramering av hjärnan...


    Ingen som kan hjälpa mig att citera så att det blir rätt i rutan? Lyckas inte få en ruta i min ruta om ni förstår vad jag menar....


    Hej
    Du ska klicka på rutan där det står citera och skriva längst ner så kommer det med som den andra skrivit :D

  • snuosm 5 januari 2009

    Toppen, här är ett ämne som jag har behov av. Behöver verkligen alla tips och motivation till att tappa extrakilona runt midjan. Har som mål att gå ner 1 kg i månaden fram till sommaren. Gillar promenader och sitter gärna på motionscykel och ser nåt bra på teven samtidigt...

    Tipset om matvete tror jag på också. Det försöker jag ha hemma i skåpet för det mesta.

    (Y)

  • MsChilly 5 januari 2009

    Jag försökte, kanske inte bara gå ner i vikt utan upp i kondition. Jag höll på hela sommaren utan ändring viktmässigt. (konditionen blev ytterst lite bättre)

    Sen fick jag tillfälle att ta hand om två hästar nu under vintern fram till maj. Sen jag fick dom (mitten sept) har jag tappat 9cm i midjan och 5cm över stussen (mitt "problemområde") . Det är dessutom två unga hästar som inte rids, utan det jag gör är mockar, gör hö, ger mat. Detta ytterst lite fysiska arbete varje dag har hjälpt mig. Nu har jag bara 1kg kvar till målvikten på 65kg som är min ideal vikt som 175cm lång.

    Så att göra något varje dag tror jag på!

    (ska tilllägga att jag inte ens försökt äta nyttigt sen efter sommaren)

  • majamia 5 januari 2009

    Skrivet av snuosm den 5 jan 2009

    Toppen, här är ett ämne som jag har behov av. Behöver verkligen alla tips och motivation till att tappa extrakilona runt midjan. Har som mål att gå ner 1 kg i månaden fram till sommaren. Gillar promenader och sitter gärna på motionscykel och ser nåt bra på teven samtidigt...

    Tipset om matvete tror jag på också. Det försöker jag ha hemma i skåpet för det mesta.

    (Y)


    Kul, hoppas att det kommer ännu fler bra tips och att vi kan följas åt här :-)

  • majamia 5 januari 2009

    Skrivet av MsChilly den 5 jan 2009

    Jag försökte, kanske inte bara gå ner i vikt utan upp i kondition. Jag höll på hela sommaren utan ändring viktmässigt. (konditionen blev ytterst lite bättre)

    Sen fick jag tillfälle att ta hand om två hästar nu under vintern fram till maj. Sen jag fick dom (mitten sept) har jag tappat 9cm i midjan och 5cm över stussen (mitt "problemområde") . Det är dessutom två unga hästar som inte rids, utan det jag gör är mockar, gör hö, ger mat. Detta ytterst lite fysiska arbete varje dag har hjälpt mig. Nu har jag bara 1kg kvar till målvikten på 65kg som är min ideal vikt som 175cm lång.

    Så att göra något varje dag tror jag på!

    (ska tilllägga att jag inte ens försökt äta nyttigt sen efter sommaren)



    Grattis!
    JA jag får väl hjälpa dotter med hästarna :D det låter ju jättebra och visst är det väl så att det är bra med det lilla man gör ofta!

  • frucaos 5 januari 2009

    Att jag (som tidigare sagt) inte vill prova vv beror väl delvis på att min syster var viktväktare en period. Hon gick för all del ner en hel del, men så tröttnade hon på att räkna points och hoppade av. Gick upp alla kilon pluss några till. Nu går hon ner dem "själv", med hjälp av mycket grönsaker och långa promenader. Hon är jätteduktig! Har gått ner 15 kg sedan i somras.
    Nåja, det var en parentes...
    Jag hör väl till dem som inte tror på någon särskild metod, för jag vet att jag inte kommer att leva efter den resten av livet. Så här är det allt med måtta, och försöka röra på sig en del (inte alltid lätt med två småbarn). Inte lägga på sig för mycket när man är gravid - för det är svårt att gå ner de extra kilona. Uff.
    Men lycka till, alla, det är gott att det finns mycket att välja på, så att alla kan hitta något som passar just dem!

  • aser1 5 januari 2009

    Hej!
    Har någon möjligen några recept som passar Atkinsmetoden? Trevligt tillagade tillbehör att matcha proteinerna och kanske förslag på frukostar?

  • festmaten 5 januari 2009

    Jag tror stenhårt på att leva som diabetikerna gör!!!

    Minska på fett och socker, samt att röra mer på sig!

    Vet flera stycken som fått diabetes, och när de börjar följa Diabetes dieten,
    då går de ner 10-15 kg(Y)

  • majamia 5 januari 2009

    Skrivet av kalasmad den 5 jan 2009

    Jag tror stenhårt på att leva som diabetikerna gör!!!

    Minska på fett och socker, samt att röra mer på sig!

    Vet flera stycken som fått diabetes, och när de börjar följa Diabetes dieten,
    då går de ner 10-15 kg(Y)


    Hej :D
    Hur är diabetes dieten?

  • festmaten 6 januari 2009

    Skrivet av majamia den 6 jan 2009

    Skrivet av kalasmad den 5 jan 2009

    Jag tror stenhårt på att leva som diabetikerna gör!!!

    Minska på fett och socker, samt att röra mer på sig!

    Vet flera stycken som fått diabetes, och när de börjar följa Diabetes dieten,
    då går de ner 10-15 kg(Y)


    Hej :D
    Hur är diabetes dieten?


    En bra sida du kan gå in på:
    www.diabetesinfo.se
    där kan du sen gå in på tex. Diabeteskost, Diabetes och motion

  • annelieberggren 6 januari 2009

    Skrivet av MsChilly den 5 jan 2009

    Jag försökte, kanske inte bara gå ner i vikt utan upp i kondition. Jag höll på hela sommaren utan ändring viktmässigt. (konditionen blev ytterst lite bättre)

    Sen fick jag tillfälle att ta hand om två hästar nu under vintern fram till maj. Sen jag fick dom (mitten sept) har jag tappat 9cm i midjan och 5cm över stussen (mitt "problemområde") . Det är dessutom två unga hästar som inte rids, utan det jag gör är mockar, gör hö, ger mat. Detta ytterst lite fysiska arbete varje dag har hjälpt mig. Nu har jag bara 1kg kvar till målvikten på 65kg som är min ideal vikt som 175cm lång.

    Så att göra något varje dag tror jag på!

    (ska tilllägga att jag inte ens försökt äta nyttigt sen efter sommaren)


    Att jobba med hästar är ett styrke jobb :D vi har 3 så jag vet. Prova med att gå ut och gå med dom varje dag, jogga sedan lite med dom, då ska du se att det rasar...

  • annelieberggren 6 januari 2009

    Skrivet av MsChilly den 5 jan 2009

    Jag försökte, kanske inte bara gå ner i vikt utan upp i kondition. Jag höll på hela sommaren utan ändring viktmässigt. (konditionen blev ytterst lite bättre)

    Sen fick jag tillfälle att ta hand om två hästar nu under vintern fram till maj. Sen jag fick dom (mitten sept) har jag tappat 9cm i midjan och 5cm över stussen (mitt "problemområde") . Det är dessutom två unga hästar som inte rids, utan det jag gör är mockar, gör hö, ger mat. Detta ytterst lite fysiska arbete varje dag har hjälpt mig. Nu har jag bara 1kg kvar till målvikten på 65kg som är min ideal vikt som 175cm lång.

    Så att göra något varje dag tror jag på!

    (ska tilllägga att jag inte ens försökt äta nyttigt sen efter sommaren)


    Att hålla på med hästar är ett styrke jobb, vi har 3 st så jag vet.
    Prova med att gå ut och gå och jogga med dom, då ska du se att det rasar mera. Vet ju inte ålder på dom och vad dom kan, men behöver du hjälp så skriv en rad till mig, har 31 år erfarenhet av hästar och kan ge dig tips.

  • majamia 6 januari 2009

    Skrivet av kalasmad den 6 jan 2009

    Skrivet av majamia den 6 jan 2009

    Skrivet av kalasmad den 5 jan 2009

    Jag tror stenhårt på att leva som diabetikerna gör!!!

    Minska på fett och socker, samt att röra mer på sig!

    Vet flera stycken som fått diabetes, och när de börjar följa Diabetes dieten,
    då går de ner 10-15 kg(Y)


    Hej :D
    Hur är diabetes dieten?


    En bra sida du kan gå in på:
    www.diabetesinfo.se
    där kan du sen gå in på tex. Diabeteskost, Diabetes och motion


    Tack för tipset där ska jag gå in och läsa när jag hinner! :-)

  • safir74 6 januari 2009

    Skrivet av majamia den 6 jan 2009

    Skrivet av kalasmad den 6 jan 2009

    Skrivet av majamia den 6 jan 2009

    Skrivet av kalasmad den 5 jan 2009

    Jag tror stenhårt på att leva som diabetikerna gör!!!

    Minska på fett och socker, samt att röra mer på sig!

    Vet flera stycken som fått diabetes, och när de börjar följa Diabetes dieten,
    då går de ner 10-15 kg(Y)


    Hej :D
    Hur är diabetes dieten?


    En bra sida du kan gå in på:
    www.diabetesinfo.se
    där kan du sen gå in på tex. Diabeteskost, Diabetes och motion


    Tack för tipset där ska jag gå in och läsa när jag hinner! :-)


    Även GI-metoden är bra för diabetiker (Y)

  • majamia 7 januari 2009

    Skrivet av safir74 den 6 jan 2009

    Skrivet av majamia den 6 jan 2009

    Skrivet av kalasmad den 6 jan 2009

    Skrivet av majamia den 6 jan 2009

    Skrivet av kalasmad den 5 jan 2009

    Jag tror stenhårt på att leva som diabetikerna gör!!!

    Minska på fett och socker, samt att röra mer på sig!

    Vet flera stycken som fått diabetes, och när de börjar följa Diabetes dieten,
    då går de ner 10-15 kg(Y)


    Hej :D
    Hur är diabetes dieten?


    En bra sida du kan gå in på:
    www.diabetesinfo.se
    där kan du sen gå in på tex. Diabeteskost, Diabetes och motion


    Tack för tipset där ska jag gå in och läsa när jag hinner! :-)


    Även GI-metoden är bra för diabetiker (Y)


    ok, jag är inte så insatt i GI har försökt men det passade inte mig så bra. Jag tror att det kommer bli min egen modell i kampen om viktminskning. Lite viktväktare, Gi mm :D

  • majamia 11 januari 2009

    Hej igen
    Nu har jag lagt in en veckomeny här på matklubben och hoppas att jag kan följa den. Tanken är att det ska gå lite lättare om jag planerar innan. Jag har lagt in nytt viktväktarrecept med bland mina recept :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.