Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För oss som vill minska midjemåttet :-)

  • Disen 13 januari 2009

    Hur kan en GI frukost se ut om man inte får äta bröd?:o
    Jag vill absolut inte stoppa i mig bacon på morgonen.
    Är det nån som har några bra förslag?
    Jättebra tråd :D

  • safir74 13 januari 2009

    Skrivet av Disen den 13 jan 2009

    Hur kan en GI frukost se ut om man inte får äta bröd?:o
    Jag vill absolut inte stoppa i mig bacon på morgonen.
    Är det nån som har några bra förslag?
    Jättebra tråd :D


    En tallrik fil eller yoghurt med frukt eller bär samt müsli. Det finns att köpa Paulúns müsli i affärerna. Eller gör egen :
    GI-müsli
    GI Müsli

    Och om man inte kan vara utan bröd välj då ett mörkt, osötat fullkornsbröd som innehåller hela korn. du kan även köpa GI bröd i affären.


    http://www.matklubben.se/matprat/matbroed_43/koepa_gi_broed_i_butik_5751.html

  • Judith 13 januari 2009

    Jag brukar hitta på egna recept, det jag känner för just den dagen.
    Tex förra veckan tog jag grund receptet från nån nyttig ugnspannkaka, sen vräkte jag i all världens grejer i smeten. Bland annat krossade tomater, vattenkastanjer, körsbärstomater, broccoli, lincer, bönor.. m,m...! Det blev en himla smet, smakade inte totalt bajs.. och ruggigt skoj att koka ihop.
    Jag älskar att leka med maten! Haha. (Y)

  • majamia 13 januari 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 12 jan 2009

    Skrivet av majamia den 3 jan 2009

    Hej
    Jag har inte gett något nyårslöfte för jag blir alltid så besviken när jag inte kan hålla dem.
    Har däremot som mål att minska mitt midjemått och likaså har min man detta mål.
    Tänkte att här kanske vi kan dela med oss om tips på lättarätter eller tips på bra och magra produkter, dock äter inte vi light hemma. Motion, motivation mm
    Hoppas att detta kan inspirera och att det kommer många bra tips!

    Här kommer ett bra recept på en god, nyttig sallad som håller flera dagar i kylen.

    Färgglad och god vitkålssallad


    Välkomna till ett nytt liv!
    Utan att göra propaganda för någon speciell "metod" har vi ett litet förslag som vi tycker att ni skall testa!
    Under en vecka skall ni helt avstå från följande livsmedel, allt bröd, potatis, ris, pasta, socker, alkohol, frukt och godis.
    Ät i stället frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Ingen mat efter klockan 19 på kvällen!
    Nu tänker ni så här, Vad ska vi äta då?
    Ät kött i alla former, bacon, fågel, fisk, ägg, grädde, grönsaker. Drick vatten som måltidsdryck.
    Helt rätt!
    Ni skall ta bort kolhydraterna under en vecka.
    Resultatet blir förvånansvärt. Vi garanterar.
    Hälsningar från:
    Janne-G & Lillan


    Ja det är kanske värt ett försök även om det känns ovant! Ska man efter 1 vecka börja med det man inte fick äta första veckan eller?

  • majamia 13 januari 2009

    Skrivet av todiiloo den 12 jan 2009

    LCHF och GI är besläktatade, men inte riktigt samma sak.

    GI metoden går ut på att man tittar på livsmedlens glykokemiska index, det s.k. GI-värdet. Kött och fisk är exempel på matvaror med lågt GI, och potatis och pasta har ett högt GI-värde.

    LCHF står för Low carbohydrate, High fat.

    De båda metoderna är liknande då man drastiskt minskar mängde kolhydrater, men GI förespråkar inte i samma grad att man ska äta fett som LCHF.

    Själv har jag gått ner mycket i vikt det senaste året, men har långt kvar till mål. För mig fungerar det inte att förbjuda mig själv att äta nåt. Så jag tillåter mig att äta allt, men i begränsade mängder. Jag kör samma metod som min kompis gjorde när hon tappade 50 kg. Jag lägger upp 1 portion mat på tallriken, äter den och tillåter mig inte att ta om. Jag ser också till att portionen är normal stor. Sen ser jag till att äta var 3:dje timme och så går jag en kort promenad dagligen. Och den är kort, just nu ca 700 meter. När den blir så kort att det känns löjligt så ska jag förlänga den, men bara så mycket att det inte känns löjligt längre. Hittills har jag gått ner 38 kg.



    Grattis till din viktminskning! Det är så inspireranda att läsa om alla som lyckas och jag hoppas att jag med gör det snart! Kul att följa er alla här i tråden.
    Tack för ditt inlägg! :D

  • majamia 13 januari 2009

    Skrivet av monac den 12 jan 2009

    Blåbär/banan och kokosglass(Y)

    Det här kan man i varje fall äta med gott samvete!


    låter mumsigt, tack för tipset! hoppas att det kommer många (Y)

  • majamia 13 januari 2009

    Skrivet av moa-49 den 12 jan 2009

    Hej igen
    den där kycklingen låter gott! Den ska testas när jag börjar äta igen........

    Jag ska också kolla in LCHF

    Ha det gott
    Marianne


    Ja det får du göra, men vad lever du av om du inte äter?? :'(:D

  • majamia 13 januari 2009

    Skrivet av moa-49 den 13 jan 2009

    hoppas att den här "tråden" håller i sig.
    Jag ska åka till Stockholm idag och kommer hem igen på söndag, det ska bli skoj att se vad som hänt här under tiden.
    Jag sparar recept och tar till mig sådant som jag kan tänka passar just mig när det gäller att passa på vikten.
    För det är ju till sist så att man helt radikalt måste ändra på sitt sätt att se på mat. Och som någon sa här, man ska kunna äta allt men inte jämt och i rimliga mängder................... allt gott till er under veckan//Marianne


    Hej Marianne kul att du är aktiv i tråden och många fler! Jag hoppas också att den kommer hänga kvar. Det lir lite lättare när man stöttar varandra och delar med sig av tips och ideér. Ha det så trevligt i Stockholm så hörs vi på måndag :D

  • majamia 13 januari 2009

    Skrivet av aser1 den 13 jan 2009

    ett litet inlägg som kanske kan motivera dom som har ett nyårslöfte om viktnedgång.
    12 dagar har gått på det nya året jag har gått ner 5,7 kilo målet är 10 kilo på 30 dagar, jag äter inget socker och max 2-4 gram kolhydrater om dagen och dom kommer igenom mjölk och grädde men sen är det bara proteiner paprika och lök brysselkål ,vitkål mm som gälle. Det kanske mest avgörande till min viktnedgång är att jag spinner varje dag och jag kommer att öka på träningen med lite promenader och ett och annat styrkepass
    men det kommer bli minst 26 spinnig pass på 30 dagar och jag kommer nog ha promenerat ca 17 mil få se om jag lyckas :) jag som skriver heter robban och har gått in på min sambos inloggning


    Tack för ditt inlägg, man blir så inspirerad av att höra allas olika sätt! :D

  • majamia 13 januari 2009

    Skrivet av Disen den 13 jan 2009

    Hur kan en GI frukost se ut om man inte får äta bröd?:o
    Jag vill absolut inte stoppa i mig bacon på morgonen.
    Är det nån som har några bra förslag?
    Jättebra tråd :D


    Hej
    Kul att du gillar tråden!
    Du kanske kan äta en omelett?? Jag tar också gärna emot fler förslag. Jag har en GI kokbok hemma och ska kolla i den så kan jag återkomma om jag hittar fler förslag.
    På återseende :D

  • Disen 13 januari 2009

    Skrivet av majamia den 13 jan 2009

    Skrivet av Disen den 13 jan 2009

    Hur kan en GI frukost se ut om man inte får äta bröd?:o
    Jag vill absolut inte stoppa i mig bacon på morgonen.
    Är det nån som har några bra förslag?
    Jättebra tråd :D


    Hej
    Kul att du gillar tråden!
    Du kanske kan äta en omelett?? Jag tar också gärna emot fler förslag. Jag har en GI kokbok hemma och ska kolla i den så kan jag återkomma om jag hittar fler förslag.
    På återseende :D


    :D Ha, ha.. omelett? ja varför inte. Hade glömt att jag lagt in det i början av tråden. Finns det nån bra mat mot glömska?:o
    Kolla gärna i din GI kokbok om det finns nåt intressant. Är nyfiken på GI såser.
    På återseende:p

  • safir74 13 januari 2009

  • safir74 13 januari 2009

    Skrivet av majamia den 13 jan 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 12 jan 2009

    Skrivet av majamia den 3 jan 2009

    Hej
    Jag har inte gett något nyårslöfte för jag blir alltid så besviken när jag inte kan hålla dem.
    Har däremot som mål att minska mitt midjemått och likaså har min man detta mål.
    Tänkte att här kanske vi kan dela med oss om tips på lättarätter eller tips på bra och magra produkter, dock äter inte vi light hemma. Motion, motivation mm
    Hoppas att detta kan inspirera och att det kommer många bra tips!

    Här kommer ett bra recept på en god, nyttig sallad som håller flera dagar i kylen.

    Färgglad och god vitkålssallad


    Välkomna till ett nytt liv!
    Utan att göra propaganda för någon speciell "metod" har vi ett litet förslag som vi tycker att ni skall testa!
    Under en vecka skall ni helt avstå från följande livsmedel, allt bröd, potatis, ris, pasta, socker, alkohol, frukt och godis.
    Ät i stället frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Ingen mat efter klockan 19 på kvällen!
    Nu tänker ni så här, Vad ska vi äta då?
    Ät kött i alla former, bacon, fågel, fisk, ägg, grädde, grönsaker. Drick vatten som måltidsdryck.
    Helt rätt!
    Ni skall ta bort kolhydraterna under en vecka.
    Resultatet blir förvånansvärt. Vi garanterar.
    Hälsningar från:
    Janne-G & Lillan


    Ja det är kanske värt ett försök även om det känns ovant! Ska man efter 1 vecka börja med det man inte fick äta första veckan eller?


    Jag rekommenderar att du läser boken GI i praktiken av Ola Lauritzson. Där står det om 3 faserna :

    Fas 1- Rivstart, snabb viktnedgång
    Fas 2- Anpassning, fortsatt viktnedgång
    Fas 3- Balanserad, långsiktig kosthållning

    Sen så står det om Fas 1 då man inte äter kolhydrater :
    För dig som : snabbt vill gå ner i vikt och få en rivstart på ditt nya liv.
    Tid: 2 veckor, upp till någon månad.
    Resultat: 1-2 kg viktnedgång/vecka. Bli av med sockersuget.

    Sen så behöver man inte alls börja med fas 1 utan gå direkt till fas 2 och sen 3. Det avgör man själv hur man vill göra (Y

  • aser1 13 januari 2009

    Skrivet av Disen den 13 jan 2009

    Hur kan en GI frukost se ut om man inte får äta bröd?:o
    Jag vill absolut inte stoppa i mig bacon på morgonen.
    Är det nån som har några bra förslag?
    Jättebra tråd :D


    ett förslag 1 st avokado en näve räkor 2 st mindre skivor haulomi ost

  • Tiadina 14 januari 2009

    Skrivet av aser1 den 13 jan 2009

    Skrivet av Disen den 13 jan 2009

    Hur kan en GI frukost se ut om man inte får äta bröd?:o
    Jag vill absolut inte stoppa i mig bacon på morgonen.
    Är det nån som har några bra förslag?
    Jättebra tråd :D


    ett förslag 1 st avokado en näve räkor 2 st mindre skivor haulomi ost

    Ekologisk naturell youghurt, den feta. Blanda i något gott i den. .ex. hallon, lite hackad mandel eller någon nyttig musli.
    Det är också gott att smaksätta youghurten med kanel.
    Ät gärna ett kokt ägg också.(L)

  • majamia 18 januari 2009

    Skrivet av Disen den 13 jan 2009

    Hur kan en GI frukost se ut om man inte får äta bröd?:o
    Jag vill absolut inte stoppa i mig bacon på morgonen.
    Är det nån som har några bra förslag?
    Jättebra tråd :D


    Hej igen
    Nu har jag tittat i min GI-bok som heter "våra bästa gi-recept"

    Det står att ägg är huvudingrediens i deras frukost recept
    tex omelett på 2ägg, 2msk vatten och salt och peppar.

    Du kan smaksätta med olika saker tex
    50-75 gram sparris och 2 msk mozzarellaost eller

    kräftstjärtar med dill och lite citron

    champinjoner med bacon och lite permesan

    parma, roccula och pinjenötter

    röktlax med pepparrot

    Eller grönsaksfrittata 2 port
    6 ägg
    1 1/2 dl champinjoner
    2 1/2 dl färsk spenat
    salt, peppar
    1-2 msk smör
    30 gram riven hårdost

    Sätt ugnen på 250 grader. Vispa äggen lätt i en skål. Skiva champinjoner och stek i smör eller olja någon minut i en stekpanna. Tillsätt spenaten och stek ytterligare någon minut. Smaka av med salt och peppar. Smöra en ungsfast form och lägg i grönsaksblandningen. Häll över äggen och strö på den rivna osten. Grädda i ugnen i ca 20 minuter eller tills frittatan har fått färg.

    Annars är det väl yoghurt med sockerfri musli.

    Hoppas att du hittar något som smakar.:D

  • majamia 18 januari 2009

    Ja så har denna vecka gått och jag känner mig nöjd! :D
    Jag har följt vår veckomatsedel ganska bra och inte ätit några kakor eller godis förutom en bit 86% choklad (Y)
    I måndags var jag ute och gick med stavar och på tisdagen var jag på Nautilus och fick mkt träningsvärk så det var nog behövligt :p och i går gick jag en runda i skogen på 1 1/2 timme och det blir en runda idag med.(Y)

    Har även lagt in lite nya gi-recept, håll tillgodo! och nu har jag gjort klart nästa veckas matsedel, vilket känns härligt!

    Nu är det bara till att kämpa vidare. i kväll ska jag mäta mig för det har jag glömt, hoppas att det snabbt minskar :D

    På återseende ha en skön söndag! :D

  • Thordsson 18 januari 2009

    Ät efter tallriksmodellen men tallriken ska inte vara jättestor. Ett annat mått kan vara att äta efter sin hand. Dvs protein (kött, fisk äggosv) en port lika stor som handflatan utan fingrarna, inte högre heller. Pasta, potatis- som en knuten näve och grönsaker lika mycket som två knutna nävar. Blanda gärna så att du gör en port varma grönsaker och en portion kalla.Sen gäller bara motion, motion, motion. Börja att promenera varje dag. Utöver vad du går dagligen försök att ta 10 000 steg till. Det är ca 1 -1 ½ timmes promenad. Älskar själv mina promenader med bra musik i lurarna. Min mamma går med ljudböcker istället. Funkar det med men jag har nog högre fart än henne. Lycka till med midjemåttet(Y)

  • moa-49 19 januari 2009

    Hej hopp
    nu är jag hemma igen efter min Stockholmsresa. Hemma hos svärmor kan man inte freda sig från att äta och det är väl lite så också att man får avväga det här med materiet.
    Jag var på mässa och det var verkligen en upplevelse, jag säljer smycken via hemförsäljning och jag köpte på mig en hel del, vaknade på natten och fick nästan ångest över alla inköp.

    Jag ser att det har kommit många inlägg i debatten och så recept dom kommer jag att "knycka"
    Vi hörs
    Marianne

    ska väl tillägga att jag hade gått ner 2 kg veckan inna jag reste och vägde mig idag och inget ner men inget upp hellre så det är jag nöjd med

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.