Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag väntar på/längtar efter den här råvaran/maträtten?

  • Lenael 21 januari 2011

    ingen matvara, men nu börjar ju tulpansäsongen, det har jag längtat efter... men jag äter dom inte!


    Varför inte det? Kronbladen blir jättefina i en sallad .

    ps.
    Jag har aldrig smakat på dom själv.
    ds.

    Jag längtar efter färska hallon.(Y)

  • soccermum 21 januari 2011

    Utöver det ni redan nämnt så som tomater, jordgubbar, rabarber och morötter så längtar jag efter rädisor och sockerärtor från egen trädgård! Tycker det är knepigt att om man vill köpa "färska" sockerärtor så är de från Kenya året runt..

    Matjessillen är verkligen godast till färskpotatis runt midsommar.

    Varje höst längtar jag efter vinterpotatis och rårakor/raggmunkar igen på samma sätt som man väntar på den första färskpotatisen varje vår ;)

    Pomelon runt jul är alltid efterlängtad men just nu längtar jag också efter vattenmelon som mamaMia redan nämnt!

  • Mistys 21 januari 2011

    Jag längtar efter att mitt kryddland ska komma fram under snön och börja växa igen. Färska kryddor från eget land är lyx tycker jag(L)

  • Amika 21 januari 2011

    Jag längtar efter något som inte finns i sverige. En isländsk typ yoghurt som heter Skyr. Så himla gott är det... Jag levde i stort sett på det när jag jobbade på island... :)

    Ifall någon sett korpens skugga, så gömmer sig huvudpersonen i tunnor med någon vit sörja i. Det är skyr tunnor. Man har ätit skyr sen vikingatiden... Jag förstår att det överlever än idag.

    Supergott är det! :)

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    Ja, Skýr.... men det är ju nästan som yoghurt ju...

  • The_mama97mia 25 januari 2011

    *puffar* och passar på att rekommendera alla goda apelsiner som är toppenfina nu!
    Grön sparris börjar dyka upp så smått med i grönsaksdisken.

  • Cassiopeya 25 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 25 jan 2011

    *puffar* och passar på att rekommendera alla goda apelsiner som är toppenfina nu!
    Grön sparris börjar dyka upp så smått med i grönsaksdisken.


    Mm och grön sparris är en av de absolut godaste grönsakerna! Ska äta den ikväll :D

    Annars längtar jag efter vattenmelon! Åt vattenmelon flera gånger om dagen förra sommaren, passar ju till allt ;):DD

  • DoctorWho 25 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 21 jan 2011

    Utöver det ni redan nämnt så som tomater, jordgubbar, rabarber och morötter så längtar jag efter rädisor och sockerärtor från egen trädgård! Tycker det är knepigt att om man vill köpa "färska" sockerärtor så är de från Kenya året runt..

    Matjessillen är verkligen godast till färskpotatis runt midsommar.

    Varje höst längtar jag efter vinterpotatis och rårakor/raggmunkar igen på samma sätt som man väntar på den första färskpotatisen varje vår ;)

    Pomelon runt jul är alltid efterlängtad men just nu längtar jag också efter vattenmelon som mamaMia redan nämnt!


    Jag längtar också efter sockerärtor, men tyvärr måste jag odla dem i krukor på balkongen pga alla slemmiga sniglar vi har i trädgården.

  • vikpe 28 januari 2011

    Jag längtar efter färska bönor.Jag älskar kokta vaxbönor med salt och smör.

  • Amika 28 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 21 jan 2011

    Ja, Skýr.... men det är ju nästan som yoghurt ju...


    Nej, där håller jag inte med dig. :) Skýr är mycket godare. Sen äter man det ju ofta med mjölk och socker. Som vi här äter gröt. :) Och det kan man inte göra med yoghurt. :) Åh... Det är SÅ gott! :)

  • Erajscha 28 januari 2011

    Jag längtar efter färska späda rödbetor som man kan äta kokta med lite smör eller med en fetaost-gräddfilröra.... mmm...

  • Liinnis 2 februari 2011

    Jag längtar efter att göra vaniljhjärtan:)

  • JennyV 2 februari 2011

    Skrivet av elleave den 21 jan 2011

    Det jag först kommer att tänka på är nektariner! Snart börjar apelsinerna bli torra och då väntar jag bara på att nektarinerna ska komma (till vettigt pris)


    Ja, nektarinerna har kommit, de smakar bra men inte till det priset än så länge.... får vänta ett bra tag tills priset sjunker. Just nu kostar de 45 kr/kg.......

  • Cassiopeya 2 februari 2011

    Åh nu när det är vår i luften längtar jag efter att få börja plantera i alla mina blomkrukor! Och göra fint i trädgården :) Får se om vi sår något i år, brukar vilja så min egen sallad då det går åt mängder på sommaren, lite fina ätbara blommor är trevligt också!

  • The_mama97mia 4 februari 2011

    Jag längtar efter tomater med smak.... Nu tycker jag de bara är röda o duger till dekoration...

  • littlejohn 4 februari 2011

    Jag längtar efter en riktigt mör biff, en som är mörkt mörkt röd, nästan svart. Sånt kött finns inte att få tag på idag. Tänk man bara lägger kniven på och vips så skär den igenom. Känns som en utopi, men längtar gör jag!

  • The_mama97mia 4 februari 2011

    Skrivet av littlejohn den 4 feb 2011

    Jag längtar efter en riktigt mör biff, en som är mörkt mörkt röd, nästan svart. Sånt kött finns inte att få tag på idag. Tänk man bara lägger kniven på och vips så skär den igenom. Känns som en utopi, men längtar gör jag!


    Du bor ju i Sundsvall - måste gå att få tag på välhängt viltkött? Jag tycker vilt är det kött som är bäst och rödast... Nötkött är nuförtiden rätt blekt. Stressat?

  • Cassiopeya 4 februari 2011

    Skrivet av mama97mia den 4 feb 2011

    Jag längtar efter tomater med smak.... Nu tycker jag de bara är röda o duger till dekoration...


    Håller med...var längesen man fick en riktigt god tomat nu. (N)

  • littlejohn 4 februari 2011

    Skrivet av mama97mia den 4 feb 2011

    Skrivet av littlejohn den 4 feb 2011

    Jag längtar efter en riktigt mör biff, en som är mörkt mörkt röd, nästan svart. Sånt kött finns inte att få tag på idag. Tänk man bara lägger kniven på och vips så skär den igenom. Känns som en utopi, men längtar gör jag!


    Du bor ju i Sundsvall - måste gå att få tag på välhängt viltkött? Jag tycker vilt är det kött som är bäst och rödast... Nötkött är nuförtiden rätt blekt. Stressat?


    Det borde vara lätt tycker man, men det är det inte. Alla verkar hålla i sina byten med ett järngrepp, tyvärr.

  • svengelsk 4 februari 2011

    Mina endiver borde vara färdiga snart.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.