Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pasta Roma´

  • rille290 6 januari 2008

    Hej, jag minns när jag var liten då min mor brukade laga en rätt som hette Pasta Roma´ och den fanns att köpa på paket precis som lasagne"

    men den slutade tillverkas :@

    och jag skulle bli överlycklig om någon kunde få fram ett recept på den maträtten eller tipsa om vart man kan köpa den :'(

  • 6 januari 2008

    vad innehåller den, är det något speciellt? tex bacon, eller kyckling

  • 6 januari 2008

    mnja det är pasta format som små fyrkanter. blandat med köttfärs och nån supergod sås på det.. låter kanske inte så gott men det var otroligt gott! (L)

  • anluk 6 januari 2008

    Det är inte typ lasagnette som finns som färdigpaket???

  • evaldo 6 januari 2008

    Pasta Roma
    Ingredienser
    4-6 Scan Bratwurst
    1 paprika
    1 tsk smör
    400 g pasta t ex fjärilar
    1 dl gröna oliver med piemento
    8 soltorkade tomater i bitar
    1 dl hackad bladpersilja
    ev 1 liten finhackad färsk chili
    ¾ dl stor kapris eller 3 msk små
    1-2 pressade vitlöksklyftor

    Gör så här
    Koka pastan enligt förpackningsanvisning. Skär korven i slantar och stek tillsammans med paprikan i smör i en stekpanna. Häll av vattnet från pastan och blanda med samtliga ingredienser. Servera med flagad eller riven pamesanost.
    4 portioner 0-15 min

  • 6 januari 2008

    Skrivet av evaldo den 6 jan 2008

    Pasta Roma
    Ingredienser
    4-6 Scan Bratwurst
    1 paprika
    1 tsk smör
    400 g pasta t ex fjärilar
    1 dl gröna oliver med piemento
    8 soltorkade tomater i bitar
    1 dl hackad bladpersilja
    ev 1 liten finhackad färsk chili
    ¾ dl stor kapris eller 3 msk små
    1-2 pressade vitlöksklyftor

    Gör så här
    Koka pastan enligt förpackningsanvisning. Skär korven i slantar och stek tillsammans med paprikan i smör i en stekpanna. Häll av vattnet från pastan och blanda med samtliga ingredienser. Servera med flagad eller riven pamesanost.
    4 portioner 0-15 min


    inte det jag tänker på, :( men tack endå! (Y)

  • Forsen 6 januari 2008

    Hej, jag kommer också ihåg Pasta Roma, det fanns i paket med där det följde med pasta, en konservburk med färdig tomatsås och en "pulver-ostsås" som man blandade till med vatten. Efter att ha kokat pastan och fräst köttfärs så blandade man allt med tomatsåsen och ringlade över ostsåsen, det var jättegott och helt perfekt att trolla fram som nybliven sambo i slutet på 80-talet!
    Kanske det går att göra själv men med en god ädelostsås istället för pulvervarianten som följde med?

  • 7 januari 2008

    Skrivet av Forsen den 6 jan 2008

    Hej, jag kommer också ihåg Pasta Roma, det fanns i paket med där det följde med pasta, en konservburk med färdig tomatsås och en "pulver-ostsås" som man blandade till med vatten. Efter att ha kokat pastan och fräst köttfärs så blandade man allt med tomatsåsen och ringlade över ostsåsen, det var jättegott och helt perfekt att trolla fram som nybliven sambo i slutet på 80-talet!
    Kanske det går att göra själv men med en god ädelostsås istället för pulvervarianten som följde med?


    lyckas du så får du jätte-gärna berätta hur du gjort..
    jag har försökt men inte ens kommit i närheten :/

  • stek001 7 januari 2008

    Det är klart man minns pasta roma. Har kollat med Findus om den finns överhuvudtaget, men njet.
    - skall vi "bomardera" Findus, så den kommer i produktion igen?
    Om du får ett "bra" recept, hör gärna av dig.

  • 7 januari 2008

    Skrivet av [email protected] den 7 jan 2008

    Det är klart man minns pasta roma. Har kollat med Findus om den finns överhuvudtaget, men njet.
    - skall vi "bomardera" Findus, så den kommer i produktion igen?
    Om du får ett "bra" recept, hör gärna av dig.


    säker på att det var findus?
    isåfall så hjölp till att bomba dem med mail! :D

  • nadia 30 januari 2008

    Säker på att det inte var Knorr?

  • Libra 30 januari 2008

    Jag kommer oxå ihåg den maträtten, den var sååååå god.....(Y)
    men tyvärr så har jag ingen aning om ingredienser.....:(

  • Lotten_J 4 februari 2008

    Skrivet av rille290 den 6 jan 2008

    Hej, jag minns när jag var liten då min mor brukade laga en rätt som hette Pasta Roma´ och den fanns att köpa på paket precis som lasagne"

    men den slutade tillverkas :@

    och jag skulle bli överlycklig om någon kunde få fram ett recept på den maträtten eller tipsa om vart man kan köpa den :'(



    Då är det inte bara jag som är :@...om det är det jag tror så fanns en suverän variant av Risotto också i samma "serie" men den försvann bara från butikshyllorna :@ Jag mailade faktiskt konsumentkontakt till tillverkaren som upplyste mig om att den helt försvunnit och inte kommer att finnas i hyllorna mer :'(

  • 14 februari 2008

    Här finns en till som kommer ihåg den supergoda rätten. Ska vi skriva en "protestlista" och skicka till företaget som gjorde paketet?

  • irrevirre 14 februari 2008

    Jaaaa, just det. Jag minns att jag gillade det skarpt!
    Tror det var Findus.

    Men var det inte lite likt receptet " Pasta med köttfärs- och ostsås" som jag lagt in.
    Eller minns jag fel??

  • Prima 25 februari 2008

    Åh ja gud va gott det var. Varför måste dom ta bort allt som älskas av folk...? Kanske var lite farliga grejer i den? Men då kan man ju byta ut det mot bättre produkter.

    Hm. ska nog ta o maila findus jag med : )

  • monel 19 mars 2008

    Jag mailade Findus direkt efter att den försvann och fick till svar att den inte kommer tillbaka och att det finns en massa andra moderna mixer istället, men det hjälper ju inte när det var Pasta Roma man ville ha. Jag försökte även få ett recept, men det låtsades de inte om. Både jag och mina barn älskade Pasta Roma så är det någon som lyckas komma i närheten med smaken så tar jag också tacksamt emot receptet. (L)

  • Glitterfia 19 mars 2008

    Vad roligt att det är fler som saknar den här rätten :D
    Det sjuka är att jag bara för ett par veckor sedan tittade om den fanns, trots att jag vet att den inte funnits på så många år.

  • bakakaka 19 mars 2008

    Oj, det är tydligen inte bara jag som saknar Pasta Roma. Det var såå jättgott. Det åt vi ofta här hemma.

  • farmormor 19 mars 2008

    Lotten J skrev om varianten Risotto. Jag hittade ett gammalt recept i mina gömmor som var väldigt likt den. Den heter "risotto med köttfärs och curry" jag tog bort curry för det är en krydda som vi inte är så väldigt förtjusta i. Jag kommer att lägga in receptet om det finns någon som är intresserad av det. Men det får någon av dagarna under påskhelgen, för jag måste rusa nu. Tyvärr så har jag inget på "pasta roma" men jag kommer ihåg den. Var det inte bönor i den?:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.