Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tilltugg till mousserande vin

  • mattjejen 4 maj 2011

    Hej!
    Min son tar studenten å jag håller på å planerar för fullt. Men har kört fast på vad vi bjuda gästerna på för tilltugg till mousserande vin. Vi ska ha smörgåstårta sen så små snittar lr så känns som det blir tårta på tårta. Har funderat på kryddiga nötter å "Champange tilltugg" som finns här på MK, men skulle vilja bjuda på nåt mer. Har ni nått bra tips på vad man kan göra så blir jag jätteglad {dance}

  • kristin1979 4 maj 2011

    Fyll krustader med mögelost och en klick hallonsylt. In i ugnen precis innan servering i ca 5 min eller tills du ser att sylten smält. Det låter lite konstigt men är hur gott som helst.

  • irrevirre 5 maj 2011

    Jag tycker du kan sätta fram stora oliver, chiliinlagda vitlöksklyftor. Och absolut, som du tänkte, goda mandlar. Det här brukar jag göra och det blir alltid succé;)
    Pikanta nötter
    Och varför inte lagom munsbitar av olika melonsorter.
    Lycka till!

  • erba 5 maj 2011

    Du kan rulla in hamburgerkött med lite pepparrot i mjukt tunnbröd. Skär sedan små bitar. Det är gott som plockmat.
    Eftersom du ska ha smörgåstårta så kan jag rekommendera den jag nyss lade ut. Den är mättande och jättegod. Sök på Smörgåstårta med fisk och räkor.

  • Wildthing 5 maj 2011

    Vanliga salta potatischips funkar jättebra till mousserande, i alla fall om det är ett torrt vin. Annars funkar både parmesanchips (smält parmesan i ugnen, låt svalna) och "skinkchips" (torka bra skinka typ. parma i ugnen, låt svalna).

    Ett torrt mousserande funkar bra även till smörgåstårtan sedan. Själv rekomenderar jag att köra riktig skumpa men det är valfritt. Har du lite mer mustig smak i tårtan (leverpastej osv) så kör inte Blanc de Blancs utan en men Pinot Noir i, t.ex. Clouets standard (259:- flaskan om jag inte minns fel).

  • MosterNettan 5 maj 2011

    Några tips från mig. Har testat alla, jättgott och med mousserande till.

    Grissini med parmaskinka
    Tapas-saltrulle

    Laxrullar med ostcrème

  • idea_ 5 maj 2011

    Köp färdig smördeg, bred på röd eller grön pesto, rulla ihop, skär rullen i halv centimeter tjocka skivor, lägg på plåt och grädda. (titta på smördegsförpackningen för gradantal och ev gräddningsråd). Supergott.

  • mattjejen 5 maj 2011

    Tack alla för era svar :D
    Jättebra å goda tips på tilltugg ni kommer med å tack Wildthing för tips på bubbel {dance}
    Jag har tänkt att ha tre mindre smörgåstårtor... först den vanliga jag brukar göra som barnen bara älskar å vägrar äta nån annan... den innehåller leverpastej, mjukost med skinka å skagenröra sen funderar jag på dom här två...
    Smörgåstårta på italienska
    Petit-chourulle med räkor och lax
    Jag blir jätteglad å tar tacksamt emot fler tips på nåt gott dricka till å även fler tips på tilltugg {eat}

  • The_mama97mia 5 maj 2011

    Dryckestips - mousserande Pol Rémy, finns både vitt och rosé, billigt och helt OK, tror 53:-/flaska, måste beställas dock.

  • 123Linnea 6 maj 2011

    Stor skål med guacamole och nedstuckna bitar av exvis gurka, tacochips eller tunnbröd. Superenkelt, supergott! Bara å ta en bit direkt ur dip-skålen!

  • mattjejen 9 maj 2011

    Tack mama97mia för tipset om Pol Rémy, det ligger i perfekt prisklass...
    å tack 123Linnea för tipset om guacamole...

    Tänk att det ska stå så still när man ska göra nåt själv men när nån annan ber om tips så har man massor me förslag...

  • MosterNettan 10 maj 2011

    Kavla ut färdiga smördegsplattor, sporra eller skär rimpor ca 1,5 cm breda. Pensla med uppvispat ägg och strö över riven västerbottenost. Grädda snabbt enl instruktion på förpackningen.

    Gott som tilltugg till soppor också!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.