Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad kan jag göra med alla plommon?

  • ebbavioletta 9 september 2009

    Hej! Jag hela mitt plommonträd fullt med plommon!! Är någon som har något bra förslga vad jag kan göra med alla!

  • Erajscha 9 september 2009

    Saft, marmelad eller chutney? Plommonvin kanske?

  • Bossse 11 september 2009

    Gör som min hustru gjorde förra hösten:
    Hon delade dem i mitten, tog ur kärnan, vände halvorna i socker och placerade dem på en ugnsplåt i frysen och styckefrös dem på så sätt. När de frysit placerades de i plastlådor i frysen.
    Nu tar jag upp några, kokar lite av varje av dem, kräm för det mesta. Jättegott.
    Utmärkta halvor att garnera bakverk med osv. Finns massor med uppslag. Lycka till.

  • Shoutoutloud 11 september 2009

    Bossses förslag lät ju ganska smart...på så vis kan man ta fram det man behöver och ha på lut i frysen ifall man blir sugen.

  • PillaL 11 september 2009

    Jag blev bjuden på plommonpaj häromdagen. Som vanlig äppelpaj, fast man bytit ut äpplena mot plommon. Det var himmelskt gott. (Y)

  • cattkocken 20 augusti 2011

    Plommonmarmelad är ju alltid gott och plommonchutney. Plommonpaj som tidigare föreslagits. Tyckte att detta med att styckefrysa dem lät som en underbar idé, den ska jag anamma.

  • Cassiopeya 20 augusti 2011

    Plommonsylt! Det är smaskens med en klick till filen och müslin :p

  • thoorbear 20 augusti 2011

    Plommonchutney är en ganska god plommonchutney! :)

  • bigganv 20 augusti 2011

    Äpple- och plommonmarmelad

    Den här gjorde jag förra året. Har gjort succé överallt!!!

  • Mistys 20 augusti 2011

    Plommon i konjak är underbart gott som efterrätt med lite glass. Enkel dessert utan massa jobb när man ska ha gäster men såååå gott. Hållbart ( hade mina ett år i skafferi utan problem). Finns recept på bla MK.

  • johannalie 20 augusti 2011

    Jag hade samma problem för några dagar sedan, med ett plommonträd fullt av plommon. Det slutade med att jag bakade två plommonkakor med kanel och en massa plommonmuffin. Sedan blev det även fyra burkar av en gudumligt god plommonmarmelad och resterande 3 kg plommon sköljde jag av, halverade, kärnade ur och frös in i plastpåsar där jag markerade vikten. Det gör det väldigt enkelt att ta fram och göra något av senare.

  • blekegreven 20 augusti 2011

    Plommonsylt är ju bland det bästa som finns, särskilt tillsammans med en god ost. (på mackan eller ostbrickan)

    Annars är ju plommonbröd en riktig höjdare.

    Eller varför inte en god plommonsås till köttet på söndagsmiddagen?

    Ett fjärde allternativ kan vara att servera Franska Frukt-Flan med plommon.

  • irrevirre 20 augusti 2011

    Önskar att jag hade plommon {starving}

  • Countrygirl 21 augusti 2011

    Skrivet av irrevirre den 20 aug 2011

    Önskar att jag hade plommon {starving}


    Befinner du dig i närheten av småländska höglandet, är du välkommen att komma hit och plocka precis så mycket du vill. Känns lite tråkigt att behöva ta skottkärran och slänga.

    {cowboy}

  • miabok 25 augusti 2011

    Jag är också avundsjuk

  • lena4 28 augusti 2011

    Har två träd med Viktoriaplommon. Och det är massor med frukt,
    Men fullt med mask som äter upp plommonet. Inte så trevligt.

  • solvik207 11 september 2011

    Ta receptet hallongrottor men istället för hallonsylt lägger du i hemlagad plommonsylt.
    Det är mumsigt

  • DoctorWho 15 september 2011

    Min familj gillar dessa mycket.
    Saftiga plommonrutor

  • JennyLam 15 september 2011

    sockerkaka med plommor

  • Dintan 15 september 2011

    Vårt plommonträd har tagit semester i år. De tidigare två åren har vi fått staga grenarna, i år blev det väl kanske fem plommon som kom... Du har trots allt ett angenämnt problem. Frys in som Bossse föreslår. Går att använda till allt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.