Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äter du LCHF ?

  • Isola747 17 februari 2013

    Apropå restaurangbesök så när jag var ute med jobbet i veckan stod det på menyn att de hade Lchf-alternativ! Biff, sås och extra mycket grönsaker! Mums :)

  • lena4 20 februari 2013

    Mistys.............
    Receptet på tortillas som du föreslog va ju toppen. Enkelt och mycket gott. Det kommer jag att baka fler gånger.

  • Mistys 20 februari 2013

    Skrivet av lena4 den 20 feb 2013

    Mistys.............
    Receptet på tortillas som du föreslog va ju toppen. Enkelt och mycket gott. Det kommer jag att baka fler gånger.


    Vad kul att du gillade det ...fast jag kan inte ta åt mi g äran själv. Det är hämtat från bloggen 56kilo.se. Vi gjorde dom igår till tacos. Tror jag ska göra kyckling enchiladas med dom och gratinera i ugnen med ost...tror jag fungerar perfekt :)

  • kvantprick 24 februari 2013

    Jag åt mycket strikt LCHF i drygt ett halvår (augusti 2010 till våren 2011). Registrerade all mat och låg på 0-20 g kolhydrater per dag denna period.
    Drabbades dock under vintern av svår magkatarr och kunde en lång tid därefter ironiskt nog endast äta saker som vitt bröd, fruktkompotter mm.
    Mådde även illa av blotta tanken på ägg, bacon, kött rent allmänt och grädde under en lång tid, då jag associerade det med illamåendet och magsmärtorna.
    Har sedan i somras kunnat återgå så smått till de tidigare vanorna. Äter inte LCHF på så vis att jag är i ketos och så, men är mycket noga med varifrån mina kolhydrater kommer. Äter inget mjöl, processade stärkelseprodukter eller dyl. Äter mycket smör, kokosfett, fet fisk, nötter, ägg och ovanjordgrönsaker, så på så vis liknar min kosthållning LCHF. Dock äter jag nu även bl.a rotfrukter, råris, baljväxter och frukt som jag uteslöt på LCHF. Jag vill inte gå ner mer i vikt samt tränar mycket och behöver inte vara så strikt, så det känns riktigt skönt att kunna vara noggrann men inte riktigt på det sättet som jag var när jag åt LCHF.

  • Mistys 24 februari 2013

    Kvantprick: Ja men det är ju det som är så bra. Man väljer sin nivå som passar en själv (Y) Själv äter jag också rotfrukter ibland, alla grönsaker som finns men ingen frukt. Så jag äter inte superstrikt. Det är också det budskapet vi måste sprida till de som baktalar LCHF. Man äter inte bara kött och smör med sked;) utan väldigt olika och framför allt varierat. Många tror att bara för att man hoppar över bröd, potatis, pasta och ris så äter man ensidigt. Jag äter nog mer varierat och framför allt mer grönsaker idag än innan. :)

  • kvantprick 24 februari 2013

    Mistys: Håller helt med! Med lite fantasi och matintresse behöver man inte äta ensidigt :)

  • Mistys 31 mars 2013

    Påskaftonens efterrätt LCHF: Citronparfait med skivade jordgubbar 4 -6 port

    2ägg
    1 dl vispgrädde
    3 msk ICA stevia strö
    saften av en liten citron samt lite rivet skal
    1/2 tsk vaniljpulver
    ev nån droppe gul karamellfärg...hade det för påsktemats skull ;)

    Separera äggulor och äggvitor
    Vispa äggvitan till hårt skum i en bunke
    Vispa grädden hårt i en bunke
    Vispa äggulorna och sötningen i en bunke, tillsätt därefter citronsaft och lite skal

    Rör ihop alla delar försiktig, smaka av om du vill ha mer sötning. Tillsätt då någon msk till. Slå det i portionsformar eller form plastad med plastfolie.
    Frys i ca 3-4 timmar. Lägg upp på fat om du frusit allt i samma form samt dekorera med en skivad jordgubbe.

    Ät och njut ca 0,5 - 1 kolhydrat / port

  • Mistys 13 april 2013

    Dagens middagstips, i kväll äter vi Ostgratinerad kycklingenchiladas med sallad

    Börja göra tortilla bröden

    3 stora tortillas:

    2 dl mjölk
    2 ägg
    50 g riven ost
    2 msk fiberhusk
    1,5 dl pofiber
    1 tsk bakpulver
    2 krm salt
    olja

    Sätt ugnen på 200 g.
    Värm mjölken så den blir ljummen.
    Vispa ihop ägg, riven ost och mjölk.
    Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Blanda ihop allt till en deg och låt svälla i 10 minuter.
    Ta en stor klump och lägg på bakplåtspapper som du penslat med olja. Lägg plastfolie ovanpå och kavla sedan ut till en 3 mm platta. Använd en skål som är ca 22-23 diameter som utskärare. Skär runt om skålen och ta bort överflödig deg.
    Ta av foliet och pensla med olja och baka av i 10 minuter. Ta ut tortillan när den börjar bli brun på kanterna.


    Fyllning:

    Skär kycklingen i kuber och stek med purjolök lite chili om man vill ha lite hetta, buljongtärning. Slå på en burk 34% creme fraiche. Låt koka ihop till en krämig röra. Smaka av med salt och peppar

    Sås

    Koka upp 2 dl buljong en burk 34% creme fraiche 4-5 msk tomatpuré och om man vill för mer hetta skivade jalapenos. Låt koka ihop ett par minuter.

    Montering

    Lägg en klick kycklingröra på varje tortilla. Rulla ihop och lägg i en ugnssäker form. Hacka färska tomater och strö över tortillan. Slå såsen över och avsluta med riven ost. Gratinera i 225° tills osten fått fin färg och tortillan sugit åt sig lite av vätskan så den blivit krämig och mjuk. Servera med sallad och ev ett glas rött.

  • lena4 13 april 2013

    Detta kan jag rekommendera. Så gott.
    Blåbärmousse LCHF

  • Mistys 8 maj 2013

    Vintips inför sommaren ljumma kvällar. Ett riktigt LCHF-vin med bara 0,1 kolhydrater / dl. Beställs på systembolaget.
    http://www.wineteam.se/sortiment/local-rose/?age=true

  • SweetMess 9 maj 2013

    Åh hej! Underbar tråd!

    Jag har kört på detta med LCHF ett tag, gått ner 15 kg, och numera även fått med mig min sambo, som rasar i vikt waaaay snabbare än mig, vilket känns lite purket men men.

    Men nu, efter ett år med LCHF (och helt ärligt en del fuskande) så står jag på mina minus 15.
    Och jag står still! Jag har sedan stilleståndet infann sig även dragit ner på mejerier och en hel del med redan lågt kolhydratinnehåll. Jag kör riktigt strikt, utan fusk, men inget händer!? Gaaaah!
    Vad ska jag göra, och jag lovar, jag är inte där jag borde ligga viktmässigt.

    Jag blir så ledsen, tappar motivationen och det blir trist att både laga och äta mat, och nu handlar det mer om ett tvång än njutning..

    Snälla, nån som har nån idé? Så tacksam för hjälp.
    Frid vare med er.

  • wepolo 9 maj 2013

    Ozzan, testa med att dra ner på fetthalterna eller testa den där paloe dieten (vet inte riktigt vad den heter) men den är ungefär som lchf men du ska inte äta någon mejeriprodukt allt, du får istället äta nötter/bär och mera frukt. Det är ungefär som att vara en grottmänniska. Den dieten kanske skulle fungera. Men annars är det ju bara att börja röra på sig/träna mera.

  • SweetMess 9 maj 2013

    Skrivet av wepolo den 9 maj 2013

    Ozzan, testa med att dra ner på fetthalterna eller testa den där paloe dieten

    Men annars är det ju bara att börja röra på sig/träna mera.


    Tack för tipsen!
    Jag har övervägt detta med paleo, men det känns svårt, det gjorde visserligen LCHF i början med.
    Tränar gör jag redan regelbundet och med ganska hög instensitet :)

  • tantelin90 9 maj 2013

    Kankse är det så att du ökar muskelmassa iom att du tränar och det är därför det inte händer ngt på vågen? Har du testat o mäta dig istället?

  • 5612165547 10 maj 2013

    Har ätit Lchf i snart 3 veckor nu och har gått ner 1kg! Har visserligen inte kunnat ta mina vanliga promenader i samma utsträckning p.g.a. ryggbesvär men misströstar lite ändå. Har infe ökat jättemycket övervikt men skulle vilja gå ner 4-5 kg till. Äter saltade mandlar som tvgodis och har tagit 1 glas rödvin fred lörd kväll, kan det ha sinkat resultatet?

  • Mistys 10 maj 2013

    Skrivet av wepolo den 9 maj 2013

    Ozzan, testa med att dra ner på fetthalterna eller testa den där paloe dieten (vet inte riktigt vad den heter) men den är ungefär som lchf men du ska inte äta någon mejeriprodukt allt, du får istället äta nötter/bär och mera frukt. Det är ungefär som att vara en grottmänniska. Den dieten kanske skulle fungera. Men annars är det ju bara att börja röra på sig/träna mera.
    Svar till Ozzan : Dra INTE ner på fetthalten. Snarare öka. Fett bränner fett och det är det som är knepet med LCHF. Om du däremot ska byta diet och börja äta frukt får du tänka om. Aldrig blanda kolhydrater ( läs socker) och fett.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.