Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa och sämsta skolmaten?

  • Fiona 31 augusti 2009

    Skrivet av gimmiahug den 30 aug 2009

    Skrivet av jimboz den 29 aug 2009

    Låt gymnasieelever som går restaurang och kockutbildningen praktisera på skolorna istället...



    Tycker det är en ypperlig idé att ta in studenter till skolköken! Med ett bra rotationsschema kunde de göra några veckor var för att lära lite storhushåll, och ungarna skulle få nylagat. Det är så tråkigt att skolmaten är så pass bristfällig i näringsinnehåll och dessutom rentav äcklig ibland, och - även den maten som kommer "lagad" från centralköken - kommer ofta ur ett paket. Uuurgghhhh. Och detta även efter allmänna protester samt Bertans Matakuten-satsning..... suck.

    Är också fascinerad att se kommentarer från folk yngre än jag som fått sitta kvar hela rasten för att "äta upp" etc. Pågår detta ännu idag? Blir fortafarande förbannad på lärarna idag när jag tänker tillbaka på hur man skulle tvingas äta när man inte ville och skulle faktiskt inte stå ut med tanken på att det går till så fortfarande? Gör det det?


    Japp... Det där med att sitta kvar rasten ut tillämpades i alla fall när jag gick på låg och mellanstadiet.. Försvann på högstadiet då vi bytte till en större skola med mer frihet i matsalen.
    Skräckexemplet jag vet är min bror.
    Vi var tvungna att ha lapp från föräldrarna om vi skulle slippa äta maten någon dag, och en gång råkade mamma missat i matsedeln och sonika inte skickat med en sådan om att han slapp äta ärtsoppan.
    Vad blev resultatet?
    Jo, trots att han aldrig på 5 år hade behövt äta det för att mamma hade lappar till honom så tvingades han av samma lärare som i alla år tagit emot lapparna att äta - vilket resulterade i att han lagom fick in första skeden i munnen innan han kaskadspydde i sin egen tallrik och barnen omkring honom fick en del i sina också.

    Efter det behövde han aldrig ha lapp med sig igen i alla fall...

  • Maithai 1 september 2009

    Bäst (Y): Spagetti Köttfärsås, pyttipanna, stekt fisk med kall sås och potatis och en krämig pastasås med skinka.

    Sämst (N): Ärtsoppa, soppor i allmänhet och tråkig brunsås.

    Hör väl till det gänget som tycker om all mat bortsett från inälvsmat.

  • Lennart_58 2 september 2009

    Skrivet av hansdotter den 28 aug 2009

    Det värsta var fiskpudding med skirat smör. JAg får fortfarande kräkningar (på allvar) när jag känner lukten av skirat smör.
    När det serverades ärtsoppa försökte jag att inte gå in i matsalen. JAg tyckte att det luktade kräks.. jag har aldrig kommit över det- skulle aldrig aldrig aldrig laga ärtsoppa.
    Vi hade en "husmor" som gick runt i matsalen och kontrollerade att alla åt upp all sin mat. Som man inte fått lägga upp själv på sin tallrik. Det hade en vänlig mat tant gjort och det var inga små portioner! MAn fick sitta hela lunchen om man inte åt upp- när det ringde in fick man gå. JAg minns fortfarande hur jag satt där i matsalen ibland, ensam kvar när de andra lekte på gården. Det spelade ingen roll om man grät- man skulle äta upp allt. Detta minns jag redan från första klass.
    Den bästa maten var knäckebröd och grönsaker- det levde jag på från fyran till trean i gymnasiet. De första tre åren förstörde resten av åren för mig.



    Detta tror jag var det jä--ligaste :@:@:@ jag har hört från skolmatsalar. Tycker verkligen synd om Dig. Fiskpudding äter jag inte pga allergi, men ärtsoppa. Förstår att Du aldrig kommer att komma över detta, det är det sämsta med denna historien. Hoppas att matsalen är nedlagd o personalen uppsagd idag. Undrar bara hur många barn de hann med att plåga. Antagligen tyckte de att de gjorde ett bra jobb, det tyckte de som jobbade på koncentrationslägren i sydeuropa under kriget också. Fy jag blir så förbannad när jag läser om vuxna som plågar barn. Hoppas, hoppas du mår bra idag.

  • JennyV 2 september 2009

    Jag gillade Fredagarna för då var det risgrynsgröt eller köttsoppa eller hamburgare/fiskhamburgare i skolan!!! Annars var det ingen höjdare tyckte jag, t.e.x blodpudding, potatisbullar, fiskbullar och den där hemska potatisen och riset som inte var färdigkokt.....

  • Razzel 2 september 2009

    Under mina år i skolan på 30-talet fanns det ingen skolmat.
    Vi skulle ha varit glada för varm mat men vi fick sitta vid skolbänken och äta
    medhavda smörgåsar samt mjölk. Under ransoneringsåren blev det mest frukt.

  • Kajac 2 september 2009

    Är det någon som kommer ihåg Minestronesoppan... Inget vidare! (i skolmatsalen i alla fall.)
    Den hade ju ev. kunnat vara lite god om det nu hade funnits lite fler såna där små pastaringar i. Som tur var fick man alltid mjuk macka med mjukost till. Så man inte bara skulle livnära sig på buljong den dan... :)

    Vad var det med skolans köttfärssås? Den var ju såå himla god! Vet inte om det var något standardrecept för skolbespisning, eller bara något lokalt i min stad... Men den var liksom lite tjockare och brunare än den man får till hemma. Förmodligen några tillsatser och smakförstärkare... ;-)
    Är det någon som har detta klassiska recept så säg till.

  • martina63 2 september 2009

    gick i grundskolan 70-79. Maten lagades första åren på plats och var rätt ok, mattanterna var däremot lika hemska som ni andra berättat om. Undrar varför man anställde dessa tyranner?!
    Senare fick vi läskig uppvärmd mat från något centralkök...uh..

    Jag avskydde den håriga pölsan, stenhårda leverbiffar och dito blodpudding, men var nog en av mycket få som faktiskt gillade fiskpudding...

    En av mina grabbar har gått i en skola som lagar all mat själva (ekologiskt kök) och det har varit en upplevelse att se hur bra skolmaten är där och skulle kunna vara på fler skolor om man anstränger sig lite!

  • Lennart_58 2 september 2009

    Jag är rätt så gammal så jag gick i skolan på lördagar, kommer ihåg att då fick vi ingen "lagad" mat, utan vi fick varm choklad o smörgåsar. En med ost o en med prickig korv. Åren var förmodligen 1957-1959.

  • Lennart_58 2 september 2009

    Jag kanske är bortskämd, men kommer ihåg när vi fick blodpudding o lingonsylt. Gillar fortfarande än i dag inte vare sig blodpudding eller lingon i någon form, ja det skulle vara vargtass då, he he.

  • Linlock 2 september 2009

    Alltid roligt att höra om skolmaten då jag själv jobbar i skola! Idag hade vi hemgjord lasagne och flera barn, lärare samt gäster sa att det var det godaste de ätit på länge! (Y) Klart man blir jättestolt! Önskar alla barn hade rätt till hemlagad och god mat!

    Jag älskade hamburgare i skolan fast jag avsydde mc donalds och dyl. när jag var liten. Äckligast var riset när det inte var färdigkokt..:'( Ris al dente...:D

  • d98mp 2 september 2009

    Favoriträtterna:
    Pyttipanna (Hur fick de den så god? Kokte de den?)
    Hamburgare (åtminstone på låg- och mellanstadiet när det var lite nytt)

    Mindre goda rätter:
    Den vanliga fisken med tråkig panering
    Leverbiff (har för mig vi fick det på lågstadiet)

  • Molgan 2 september 2009

    Jag har också minnen av skolmat tanter som vaktade en. Jag var egentligen inte matkräsen, men skolans mat tyckte jag inte om när jag gick på lågstadiet. Samt att jag tappade aptiten, när man hade ögonen på sig hela tiden.(N)

  • Tes75 2 september 2009

    Hej,

    Mina favoriter var pyttipanna och levern även potatisplättarna, mums.

    Jag gillade defenetivt inte fiskbullar (kan fortfarande inte äta dessa utan att må väldigt illa) och det de kallade potatissoppa som smakade diskvatten. Riktig potatissoppa som är så gott.

  • gladavmat 2 september 2009

    Samma här fiskbullar får jag inte in i munnen,eller lever i alla former, däreomt gillade jag faktiskt blodpuddingen som många tycks hata. Vi fick också sitta kvar o äta upp och inte blev maten godare av att den blev kall.

  • familjenlundin 2 september 2009

    Gick i grundskolan 1979-1988 och jag avskyr fisk, så det var det äckligaste jag visste när jag gick i skolan (N) Sen kommer jag ihåg dom äckliga leverbiffarna (som var lika sega som skosulor) som serverades med oskalad kokt potatis som var fisljumna *rysningar*!

    Det bästa var väl det som dom flesta barn gillar, spagetti och köttfärsssås, köttbullar och makaroner, lasagne och soppa för då serverades det ost till smörgåsarna :)

    Mvh
    Marina

  • Millan777 25 september 2009

    Skrivet av Fiona den 1 sep 2009

    Skrivet av gimmiahug den 30 aug 2009

    Skrivet av jimboz den 29 aug 2009

    Låt gymnasieelever som går restaurang och kockutbildningen praktisera på skolorna istället...



    Tycker det är en ypperlig idé att ta in studenter till skolköken! Med ett bra rotationsschema kunde de göra några veckor var för att lära lite storhushåll, och ungarna skulle få nylagat. Det är så tråkigt att skolmaten är så pass bristfällig i näringsinnehåll och dessutom rentav äcklig ibland, och - även den maten som kommer "lagad" från centralköken - kommer ofta ur ett paket. Uuurgghhhh. Och detta även efter allmänna protester samt Bertans Matakuten-satsning..... suck.

    Är också fascinerad att se kommentarer från folk yngre än jag som fått sitta kvar hela rasten för att "äta upp" etc. Pågår detta ännu idag? Blir fortafarande förbannad på lärarna idag när jag tänker tillbaka på hur man skulle tvingas äta när man inte ville och skulle faktiskt inte stå ut med tanken på att det går till så fortfarande? Gör det det?


    Japp... Det där med att sitta kvar rasten ut tillämpades i alla fall när jag gick på låg och mellanstadiet.. Försvann på högstadiet då vi bytte till en större skola med mer frihet i matsalen.
    Skräckexemplet jag vet är min bror.
    Vi var tvungna att ha lapp från föräldrarna om vi skulle slippa äta maten någon dag, och en gång råkade mamma missat i matsedeln och sonika inte skickat med en sådan om att han slapp äta ärtsoppan.
    Vad blev resultatet?
    Jo, trots att han aldrig på 5 år hade behövt äta det för att mamma hade lappar till honom så tvingades han av samma lärare som i alla år tagit emot lapparna att äta - vilket resulterade i att han lagom fick in första skeden i munnen innan han kaskadspydde i sin egen tallrik och barnen omkring honom fick en del i sina också.

    Efter det behövde han aldrig ha lapp med sig igen i alla fall...


    Jag har aldrig tvingat någon i min klass att stanna kvar och äta upp maten om de inte gillar den (arbetar med barn i år 1-6). Däremot brukar jag försöka få eleverna att inte ta för mycket och sen slänga utan börja med en liten portion. Det är inte upp till mig att se till att de blir mätta, tycker de inte om maten får de se till att ha frukt eller smörgås med sig istället.

    Och samma sak som med ärtsoppan hände med min man, fast det var risgrynsgröt. Han tål än idag inte doften av detta så på julen brukar han hålla sig undan från grötfaten. :'(

  • Beckis83 25 september 2009

    åhhhh den underbara skolmaten. vi fick en alldeles fantastisk gryta som hette kebabskav,å fyyyy va ja käkade då, naturligtvis dom där tjocka våfflorna med stooora hål i så att sylten åkte ner,dom fick man bara ta en av. köttfärssåsen va inte dum heller. Den panerade fisken med äppelremouladsås blääää. och dom där hemska fiskbullarna och leverbiffen. jag ryser än idag...haha. men mätt och glad blev man iaf så..tack bambatanterna.

  • maria_wijk 25 september 2009

    Godaste skolmaten var mexicanasoppa och absolut värsta var lappskojs.

  • popik 25 september 2009

    Skrivet av celice den 31 aug 2009

    Började skolan i mitten av 60-talet, och det jag minns med skräck, var levergryta blä. Ärtsoppan och sedan dessa äckliga potatisar som var hård så man kunde slå sönder tallriken med. Man fick varannan månad korv med mos, vilket man tyckte var gott, ett par gånger per termin fick man en frukt, ett äpple eller apelsin. Eftersom jag även gick i skola på lördagar, varannan lördag slutade vi tidigit men varannnan slutade vi sent då fick vi mat, det var väl inte direkt mat men det var nyponsoppa med rostad ris gud vad man tyckte det var gott. Om man jämnför vad mina barn och barnbarn äter så är det stor skillnad, man får frukt, grönsaker och mera moderna maträtter. Vi hade nästan aldrig grönsaker kanske en gånger i veckan högst.


    Nej grönsaker var sällsynt, vi fick ibland rå vitkål eller bitar av rå kålrot men jag kommer ihåg att ibland fick vi salladsblad som låg i ättikslag som jag tyckte om. Gick i skolan i stockholm på mitten av 60-talet, en gång fick vi något rött strimlat och jag tog mycket för jag trodde det var tomat, men det var strimlad koncerverad paprika. jag visste inte vad paprika var för något men det var det äckligaste jag ätit.
    jag tyckte mycket om leverbiffarna med lingonkål, risotto som egentligen bara var kokt ris med skinka och ärter,majs och paprika. Passade inte maten så åt jag knäckebröd med smör och grillkrydda och ett glas mjölk.

  • kattgnag 25 september 2009

    Jag minns mest högstadiet, gick ut nian -75. Minns att bamba-tanterna var mer skräckinjagande än den värsta lärare. De var maktutövare i högsta drag och av sämsta slag. Vi lärde oss snabbt att smyga med maten vi inte gillade och skrapade kvickt i rätt ögonblick ner den i soptunnan men AJ-AJ om de kom på oss!
    Ja, vad skapar sådant beteende? Förakt och ännu mer smyg, naturligtvis! Sicka nötter!! De måste haft problem med sig själva helt klart.
    Konstigt nog så var jag helt såld på spaghetti med köttfärssås TROTS att spaghettin ofta var sönderkokt och som en grå (och kall!) massa. Men köttfärssåsen dolde väl den hemska spaghettin och lyfte rätten för en trettonåring. Vi fick detta bara på en fredag och som OFTAST en gång i månaden, oftast mer glest mellan gångerna.
    Annars minns jag de kokta potatisen som vedervärdig.
    Men mest av allt minns jag bamba-tanternas stränga uppsyn som gav en lätt ångest.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.