Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det var bättre förr eller?

  • bernit 17 oktober 2008

    Skrivet av dystraior den 13 okt 2008

    Det här är en rolig tråd som jag läste på en annan sida och tänkte att det kunde vara roligt att starta en här också :) Hoppas att ni tycker om den (L)

    En gång i tiden för länge länge länge sen ägde jag nåt som kallades LP skiva, de var oftast svarta och hade en lätt skrapning som bakgrundsljud .men i övrigt så fanns det både musik och tal på de.

    En gång i tiden kunde man inte prata i telefon och surfa på internet samtidigt...

    Och ännu värre: En gång i tiden så FANNS INTE internet!!! :)

    En gång i tiden lekte barn med varandra !!

  • boz1965 17 oktober 2008

    En gång i tiden var tv:n svartvit och hade bara en kanal

  • bernit 17 oktober 2008

    Skrivet av annmob den 17 okt 2008

    En gång i tiden fanns det Raketost, åååhh hur kunde dom sluta med den?! Det var den där röda tuben med halvhård ost som man skar av skivor med ett snöre som hängde med i förpackningen :)

    Här skall du höra på det perfekta Sverige.
    En förståndare för en stor COOP-butik tog kontakt med Kavli (som gjorde raketost) och frågade om man inte kunde ta upp den i sortimentet igen för att så många efterfrågade produkten.
    Hon fick till svar att Livsmedelsverket ansåg "tråden" vara hälsovådlig genom att den samlade bakterier.
    Jag är visserligen lite under isen men jag tror inte det beror på all den Raketost jag åt som barn.:p

  • rektorskan 17 oktober 2008

    En gång i tiden fanns när det bara fanns en TV-kanal, var onsdagskvällarna programfria,alltså ingen TV-kväll.

  • dystraior 17 oktober 2008

    Satt och såg på teve och då visade de en kort snutt av Gäster med gester, gud vad jag saknar det programmet, det och på söndagskvällar såg man på Söndagsöppet, precis när det började sända och man såg på Hur gör djur och skrattade och hade trevligt (L)

    Kommer ihåg när hela gänget med barn, vi var inte så många, men vi var några stycken och vi lekte burken eller kurra gömma eller satt och snackade skit i lekparken när vi blev äldre.

  • dystraior 17 oktober 2008

    Dumma dator som hänger sig (N)

    Jag kommer ihåg när jag var liten och vi bara fick se på film när det regnade, annars skulle vi barn vara ute och leka

  • systeryster 17 oktober 2008

    Skrivet av Lindanemon den 16 okt 2008

    Jag minns att vi hade en "leksak" som bestod av två kulor, som hängde i var sin ände av ett snöre. I mitten på detta snöre, fanns en plastplopp, som man höll i. Sen skulle man få kulorna att gunga emot varandra, högre och högre tills de slog emot både upptill och nertill... Nån annan som minns detta, och kanske till och med kommer ihåg namnet?
    Tyvärr missade man ganska mycket, med den påföljden att kulorna slog i knogarna och man fick väldigt ont... :(

    Köpte ett sådant par i italien 1970.man slog sig gul och blå om kulorna kom snett.Kallades för stresskulor hemma hos oss.:D

  • irrevirre 17 oktober 2008

    En gång i tiden arbetade en fabriksarbetare (min pappa t.ex) även på lördagar. Sedan kom det att man fick sluta vid lunch på lördagar. Fantastiskt tyckte man!

  • Luffsen 17 oktober 2008

    Skrivet av matnjutaren den 16 okt 2008

    En gång i tiden fanns det en glädje över att spara i sina sparbössor...:o


    En gång hade mynten ett värde... man FICK trots allt något för ett mynt.

    (Visst... tio kronorsmynten, jag vet... räcker till ett TOY?)

  • Luffsen 17 oktober 2008

    Skrivet av anne-marie406 den 16 okt 2008

    En gång i tiden kunde barnen leka utan att ha en dator


    En gång kunde barn LEKA...

  • boz1965 18 oktober 2008

    En gång fanns det ettöres-godisar.

  • delikat 18 oktober 2008

    Förr fanns det inget färdigmarinerat kött att köpa i butikerna. (Y)

    Idag är utbudet av färdigmarinerat kött stort. (N)

    Undrar om det bara är jag som bojkottar dessa produkter. Misstänker att köttet inte alltid håller så bra kvalitet. Lätt att gömma halvdåligt kött i kryddiga marinader och sedan sätta bäst före datum långt fram i framtiden.

  • Smulpajen 18 oktober 2008

    En gång i tiden fick barn tillverka sina leksaker själva och använda sin fantasi.
    En gång i tiden lekte vi med klippdockor och ritade kläderna själva(L) Vilket härligt pyssel det var(L)

  • Smulpajen 18 oktober 2008

    En gång i tiden gjorde man stearinbilder. Man droppade stearin i serietidningarna och lät det stelna. Sen tog man bort stearinet och vips så hade man kul bilder som man samlade i en burk!
    OBS! OBS! Inget jag rekommenderar att ens visa för sina barn... Funkar inte ens på dagens tidningar.

  • Wombat04 18 oktober 2008

    Skrivet av Tiadina den 16 okt 2008

    Läste en negativ sak från förr som jag också minns och det var när man åkte i bilen och föräldrarna rökte i fram USH:@ De visste ju inte att det var farligt då , men ändå, det luktar ju illa.
    I skolan hoppade vi tjejer hage, tvist eller hopprep. Tvist var ett resårband som man stod bredbent i , i varsin ända och en stod i mitten och gjorde olika mönster genom att hoppa på olika sätt. Någon som minns? Kula spelade vi också. Sen hade vi ess som det kallades, massa bokstäver i plast som gick att fästa i varandra till långa kedjor, dessa spelade vi om genom att skjuta iväg dem på marken . Bokmärken var stort när jag var liten vi bytte med varandra och ångrade oss ibland, Poesiböcker hade vi också , en vacker bok som kompisarna fick skriva något fint i. Kul grej med fina minnen som jag tittar i ibland. Klippdockor lekte vi också med...
    Kul var det!:p

  • Wombat04 18 oktober 2008

    Skrivet av Lindanemon den 16 okt 2008

    Jag minns att vi hade en "leksak" som bestod av två kulor, som hängde i var sin ände av ett snöre. I mitten på detta snöre, fanns en plastplopp, som man höll i. Sen skulle man få kulorna att gunga emot varandra, högre och högre tills de slog emot både upptill och nertill... Nån annan som minns detta, och kanske till och med kommer ihåg namnet?
    Tyvärr missade man ganska mycket, med den påföljden att kulorna slog i knogarna och man fick väldigt ont... :(


    Ajjjj, min handled minns det ... jag kallade dem för "klipp-klopp-kulor" och de dunsade alltid ner på handleden när jag missade. Mina var stora och ljusblå och gjorde VÄÄLDIGT ont ... :D

  • chre 18 oktober 2008

    Skrivet av IrreVirre den 16 okt 2008

    Skrivet av Lindanemon den 16 okt 2008

    Jag minns att vi hade en "leksak" som bestod av två kulor, som hängde i var sin ände av ett snöre. I mitten på detta snöre, fanns en plastplopp, som man höll i. Sen skulle man få kulorna att gunga emot varandra, högre och högre tills de slog emot både upptill och nertill... Nån annan som minns detta, och kanske till och med kommer ihåg namnet?
    Tyvärr missade man ganska mycket, med den påföljden att kulorna slog i knogarna och man fick väldigt ont... :(


    Jaaa, vad hette de nu igen .. klick klack eller något sådant.
    Aj aj vad det gjorde ont. Blev säkert förbjudna;-)


    Jag minns också klick klack, man tyckte att det var jättekull! Det förstår jag kanske inte riktigt idag...

  • chre 18 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 18 okt 2008

    En gång i tiden gjorde man stearinbilder. Man droppade stearin i serietidningarna och lät det stelna. Sen tog man bort stearinet och vips så hade man kul bilder som man samlade i en burk!
    OBS! OBS! Inget jag rekommenderar att ens visa för sina barn... Funkar inte ens på dagens tidningar.


    Detta minns jag mycket väl. Gamla Kalle Ankatidningar blev finast bilder!!

  • Wombat04 18 oktober 2008

    Och Kalmartrissan, det var ju nästan den enda jojo som gick att köpa som det var något med. Jag ville alltid ha en röd, tyckte inte den svarta var lika snygg. Och vi spelade också ess på skolgården, lekte "halli-hallå" och "jag begär krig" och sjöng "Vi komma ifrån Ria-ra, aske-daske-da".

  • chre 18 oktober 2008

    Förr plockade man maskrosor och delade stjälkarna och la dem i kallt vatten, då snurrade de ihop sig till små "kryllor". Det tyckte vi var roligt!

    Man kunde spela hartsfiol. Man satte fast ett långt tunt snöre med en spik i fönsterkittet på utsidan av fönstret, sen sprang man långt iväg och gömde sig, sträckte snöret så hårt man vågade och drog med harts på snöret. Då tjöt det jättemycket inne i huset. Harts användes till att gnida fiolstråkar med, bla.

    Vi färgade snören med vattenfärger, la dem i snurror mellan två ritpapper så att ändarna stack ut. Sen la man några tunga böcker ovanpå och drog ut snörena med lite snärt. Så hade man två fina teckningar!

    Reglerna var enkla när det gällde inne resp. utelek. Fint väder=utelek och regn=innelek. Alla barn skulle vara hemma klockan fem för då var det mat. Missade man (gud förbjude) mattiden så blev man utan mat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.