Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det var bättre förr eller?

  • Smulpajen 16 oktober 2008

    Vem minns inte den första skoldansen (L) Jag gick i femman och alla tjejer fick lägga en sko i en låda, sen fick killarna dra en sko för att se vem dom skulle dansa med! Min hemliga kärlek drog min sko (L):D

  • systeryster 16 oktober 2008

    En gång i tiden var man helt imponerad av färgTV.Kommer ihåg att det var ett naturprogram och gräset var närmast neongrönt, liksom räven som var närmast orange.Det var helt fantastiskt!:D

  • irrevirre 16 oktober 2008

    En gång i tiden kom dricka-bilen med stora "flaskor" med svagdricka.

    Jag brukade springa ner i matkällaren och hämta i en kanna från det stora "flaskan". Var alltid lite rädd att öppna eftersom det ploppade till av kolsyran.

  • systeryster 16 oktober 2008

    Skrivet av IrreVirre den 16 okt 2008

    En gång i tiden kom dricka-bilen med stora "flaskor" med svagdricka.

    Jag brukade springa ner i matkällaren och hämta i en kanna från det stora "flaskan". Var alltid lite rädd att öppna eftersom det ploppade till av kolsyran.

    Kommer ihåg det.det var jättegod svagdricka, en stor brun glasflaska med gammaldags kork av porslin, med gummiring.Flaskan stog i en träställning.Fanns många lokala bryggerier på den tiden, som bockens och risingsbo :p

  • festmaten 16 oktober 2008

    Jag minns också denna svagdricka! Var jättesvårt att hälla upp i bringare, klunkade och stänkte omkring!
    Vet inte om det är något skånskt, men vi drack "drickablandning" = svagdricka blandat med mjölk!

    Hem till oss kom även fiskbilen, då blev det stekt sill (N)
    Men när bagaren kom och sålde bröd... då fick jag välja mellan grönt eller svart Riff(Y)

  • Lindanemon 16 oktober 2008

    Jag minns att vi hade en "leksak" som bestod av två kulor, som hängde i var sin ände av ett snöre. I mitten på detta snöre, fanns en plastplopp, som man höll i. Sen skulle man få kulorna att gunga emot varandra, högre och högre tills de slog emot både upptill och nertill... Nån annan som minns detta, och kanske till och med kommer ihåg namnet?
    Tyvärr missade man ganska mycket, med den påföljden att kulorna slog i knogarna och man fick väldigt ont... :(

  • irrevirre 16 oktober 2008

    Skrivet av Lindanemon den 16 okt 2008

    Jag minns att vi hade en "leksak" som bestod av två kulor, som hängde i var sin ände av ett snöre. I mitten på detta snöre, fanns en plastplopp, som man höll i. Sen skulle man få kulorna att gunga emot varandra, högre och högre tills de slog emot både upptill och nertill... Nån annan som minns detta, och kanske till och med kommer ihåg namnet?
    Tyvärr missade man ganska mycket, med den påföljden att kulorna slog i knogarna och man fick väldigt ont... :(


    Jaaa, vad hette de nu igen .. klick klack eller något sådant.
    Aj aj vad det gjorde ont. Blev säkert förbjudna;-)

  • boz1965 16 oktober 2008

    Skrivet av IrreVirre den 16 okt 2008

    Skrivet av Lindanemon den 16 okt 2008

    Jag minns att vi hade en "leksak" som bestod av två kulor, som hängde i var sin ände av ett snöre. I mitten på detta snöre, fanns en plastplopp, som man höll i. Sen skulle man få kulorna att gunga emot varandra, högre och högre tills de slog emot både upptill och nertill... Nån annan som minns detta, och kanske till och med kommer ihåg namnet?
    Tyvärr missade man ganska mycket, med den påföljden att kulorna slog i knogarna och man fick väldigt ont... :(


    Jaaa, vad hette de nu igen .. klick klack eller något sådant.
    Aj aj vad det gjorde ont. Blev säkert förbjudna;-)


    Ooooh! Snacka inte om den... Jag har fortfarande (nåja...) blåmärken på underarmarna sedan 70-talet...

  • boz1965 16 oktober 2008

    Skrivet av Babzan den 16 okt 2008

    Kommer någon ihåg TuffaViktor


    Jepp! :)

    http://www.comics.com/creators/andycapp/index.html

  • marianne49 16 oktober 2008

    en gång i tiden fick man handla allt över disk på matvaruhandeln.:D

  • Tiadina 16 oktober 2008

    Skrivet av evaste den 16 okt 2008

    Förr i tiden minns jag att man hade ett snöre som man knöt ihop och trädde runt tummarna och lillfingrarna, sen gjorde man spindelnätet, kaffekoppen, räfsan ... Man använde fingrarna och liksom vred och vände på händerna, vet inte om någon kom ihåg detta.


    Detta minns jag, det gjorde vi, tänk det hade jag nästan glömt. Det påminner ju lite om att hoppa tvistband, samma princip fast med ben:D

  • Tiadina 16 oktober 2008

    Skrivet av Lindanemon den 16 okt 2008

    Jag minns att vi hade en "leksak" som bestod av två kulor, som hängde i var sin ände av ett snöre. I mitten på detta snöre, fanns en plastplopp, som man höll i. Sen skulle man få kulorna att gunga emot varandra, högre och högre tills de slog emot både upptill och nertill... Nån annan som minns detta, och kanske till och med kommer ihåg namnet?
    Tyvärr missade man ganska mycket, med den påföljden att kulorna slog i knogarna och man fick väldigt ont... :(


    Klick-klack hette det. Såna hade vi . Blåmärken blev det många. En gång lossnade en kula på min brors och flög in iett fönster så det pajade

  • Annras 16 oktober 2008

    En gång i tiden fick man ha ett egen bleckmått med sig när man skulle köpa grädde i mjölkaffären. Där hade man en tunna med vidhängande slev, där man mätte upp i kundens eget bleckmått. Man sa alltid "ett mått grädde". Man kunde också köpa vispad grädde i en papperspåse!

  • LaJefa 16 oktober 2008

    En gång i tiden var alla barn ute på gården och lekte. Hoppade hopprep eller twist.
    Nu sitter alla barn framför Tv´n eller datorn. Man ser inte ett enda barn ute på "gårdarna" i dagens läge. Trist!

  • Hejny 17 oktober 2008

    Skrivet av delikat den 14 okt 2008

    Vilken härlig nostalgitråd. Gamla bortglömda minnen som poppar upp... Men vad ska jag hitta på att berätta...

    Ja till exempel att en gång i tiden saknade bilarna säkerhetsbälten i baksätet (kanske t.o.m. i framsätet). Jag kommer ihåg hur min bror och jag bråkade om vem som skulle få stå och kika fram mellan framsätena. På den tiden visste man inget om bilbarnstolar heller.


    Oh villken flashback jag fick. Vi barn tävlade om vem som fick sitta i " lådan " bakom baksätet i vår gamla WW Bubbla. Var väl tänkt för bagage egentligen men om man satt därbak fick plötsligt fler plats i bilen. Vadå påkörning bakifrån + att motorn är bak på bubblorna. Hur farligt var det inte egentligen ....!!

  • Smulpajen 17 oktober 2008

    En gång i tiden var det vänstertrafik!

  • erene1906 17 oktober 2008

    Det måste va det här ni menar!!!

    Till alla barn som överlevde 30, 40, 50, 60, 70 och 80 talet
    Först så överlevde vi att födas av Mammor som rökte och drack under graviditeten.
    Dom tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese dressing samt åt tonfisk direkt ur burken men blev aldrig testade för diabetes.
    Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng
    målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.
    Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster
    och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte tala om
    vilken risk vi tog när vi liftade.
    Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol , bilkudde ,
    säkerhetsbälte eller airbag.
    Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller
    flaska.
    Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och
    INGEN dog av detta.
    Vi åt muffins, Mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för
    mycket socker på cornflakes och i långfilen, inte blev vi
    överviktiga för det!!
    För att VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!!!
    Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när
    gatlyktorna var tända.
    Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!!
    I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för
    någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.
    Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss
    att lösa problemet.
    Vi hade inga Playstation, nintendos, X-box, ingen video eller DVD,
    inga 150 kanaler På TV,n inget surroundljud, CDspelare inga MOBILTELEFONER, DATORER
    inget Internet eller MSN
    Vi hade VÄNNER och dom fann vi UTOMHUS!!
    Vi föll från träd och tak, skar oss, Bröt armar och ben, slog ut
    tänder!!
    Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.
    Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord
    Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!
    Vi fick luftgevär vid 10års ålder, vi hittade på spel och lekar med
    hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde
    hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av
    pinnar.
    Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och
    ibland steg vi bara in och pratade med dem.
    Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, dom som
    inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen
    OTROLIGT ELLER HUR!!??
    Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot
    lagen fanns inte
    Dom var faktiskt lagens högra arm!!
    Denna generation har faktisk fostrat dom största rikstagarna,
    problemlösarna och investerarna någonsin.
    Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya
    ideèr.
    Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss
    att ta allt detta!!
    Om du är en av dem så

    GRATTIS

  • Lindanemon 17 oktober 2008

    När jag var 10 år flyttade vi från Västra Frölunda i Göteborg till Mölndal.
    När skolan började, frågade jag om någon ville hoppa twist.

    Jag möttes av väldigt frågande miner... :o :o

    Efter ett tag fattade jag att i Mölndal sa man inte twist, här hoppade man gummi! :p

  • annmob 17 oktober 2008

    En gång i tiden fanns det Raketost, åååhh hur kunde dom sluta med den?! Det var den där röda tuben med halvhård ost som man skar av skivor med ett snöre som hängde med i förpackningen :)

  • irrevirre 17 oktober 2008

    En gång tiden var vi barn friare. Vi lekte ute tills föräldrarna sa att vi måste åka hem nu. Vi hängde inte över de vuxna och gnällde att vi inte visste vad vi skulle göra. De vuxna satt vid vuxenbordet och vi vid barnbordet. Det växte vi socialt av.
    Vi var ute i stora skogen och byggde trädkojor och ramlade ner också ibland. OCH mobiltelefoner fanns inte.
    Var gick det snett??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.