Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det var bättre förr eller?

  • matnjutaren 16 oktober 2008

    Skrivet av miasvante den 15 okt 2008

    För inte så länge sen fanns det en fluortant i skolan. Hon kom med en bricka, vita plastmuggar med fluor i, som vi fick skölja munnen med.

    Det fanns även femmor och tior i papper (pengar), och 1, 2, 5, 10, 25 öringar.

    Tiden GÅR fort:):):)



    Idag har det införts igen. Mitt barnbarn som går i 1:an :) får varje fredag, med klassen, fluorsköljning i skolan.
    Tiden kommer tillbaka..:o:p

  • matnjutaren 16 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2008

    En gång var jag barn :D

    Jag är det ännu..:p(Y)
    Den dagen jag slutar med det, då ligger jag i en "etta med lock". :D

  • matnjutaren 16 oktober 2008

    Skrivet av dystraior den 13 okt 2008

    Och en gång i tiden så var man tvungen att leta efter en telefonkiosk och stoppa i mynt i den för att kunna ringa någon om du var ute (Y)


    Jag minns att mina föräldrar hade en MYNT-TV! :p
    Man stoppa i 1-kronor i den. Och..ve å tvi när kronorna tog slut mitt i filmen. :@
    Men. som tur var, vi barn hittade alltid på annat att göra, som spela kula eller hoppa twist eller klättra i träd å bygga fina kojor. (Y)

  • Ernst76 16 oktober 2008

    En gång i tiden var en 100g chipspåse den "stora" påsen. Nu är en 200g chipspåse den "lilla".

  • matnjutaren 16 oktober 2008

    Skrivet av dystraior den 13 okt 2008

    Det här är en rolig tråd som jag läste på en annan sida och tänkte att det kunde vara roligt att starta en här också :) Hoppas att ni tycker om den (L)

    En gång i tiden för länge länge länge sen ägde jag nåt som kallades LP skiva, de var oftast svarta och hade en lätt skrapning som bakgrundsljud .men i övrigt så fanns det både musik och tal på de.

    En gång i tiden kunde man inte prata i telefon och surfa på internet samtidigt...

    Och ännu värre: En gång i tiden så FANNS INTE internet!!! :)

    Tack för denna trevliga "nostalogi-trippstråd" (L)

    En gång i tiden titta man bara på smalfilm hemma, modell super8 och höjdpunkten var att få gå på BIO..Wooow vad det var stort! Kan känna spänningen än från mitt första biobesök. :D Snövit ö de 7 dvärgarna hette filmen. Minns med fasa än den dumma styvmodern och glädjen över att prinsen räddade henne. (L)

  • matnjutaren 16 oktober 2008

    En gång i tiden fanns det en glädje över att spara i sina sparbössor...:o

  • softis 16 oktober 2008

    En gång i tiden kunde man gå hem ensam efter en kväll ute utan att vara rädd för att bli våldtagen m.m. Man var även aldrig rädd ute för att något skulle hända,blev någon arg slogs dom m nävarna å när någon låg ner va d över.Idag ska man va rädd för att någon snetänder å drar vapen m.m.:(

  • Aa67 16 oktober 2008

    En gång i tiden hade man sockiplast på idrotten och
    när man duschade efteråt så var man tvungen att använda badmössa!

  • Babzan 16 oktober 2008

    Kommer någon ihåg TuffaViktor, en liten figur med cigarett i mun som man tände på och så blossade han på för fullt. Min storebror hade en sån och han var så cool, världens häftigaste storebror som byggde kojor, vågade äta Långbenspindlar och hittade hemska tidningar i spökhuset:o
    En gång i tiden fick man handla cigaretter åt sin mamma fast man var tio år (N), bara man hade en lapp med sig, det kanske gick utan lapp också men jag hade alltid en med.
    För länge sen fanns en dricka automat uppsatt på väggen vid Texacomacken, Där köpte vi Trocadero mitt i natten om sommrarna och cyklade omkring och lyssnade på Magnum Bonum och Uggla(Y)

  • Tiadina 16 oktober 2008

    Ja desa godisautomater minns jag. Vi kunde cykla långt för att komma till en sån och sen stoppa i några kr för att köpa godis eller dricka när affärerna var stängda, för det var dom ju på den tiden. Tycker det är öppet onödigt mycket nu. Det fanns även cigaretter i automaten. Automaten var ofta samlingspunkt för de lite äldre ungdomarna på moppe eller cykel Koolt!

  • kickiekblad 16 oktober 2008

    en gång i tiden var man ung(Y)

  • Annras 16 oktober 2008

    En gång i tiden, innan det fanns stecilerade papper, fick man ormig-papper i skolan, när man fick en särskild uppgift. Texten var blå. När man skrev ut en ormig på skrivmaskin (pappret var blankt), hade man ett blått kalkerblad bakom med kalkersidan framåt. Skrev man fel bokstav, hade man en liten kniv som man skrapade bort bokstaven på papprets baksida med, klippte ut en liten kalkerfyrkant och la framför det redan använda kalkerpappret (bakom det blanka pappret). Kalkerpappret var engångs, så man fick ta ett nytt varje gång man skulle skriva.

  • camillaf14 16 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 16 okt 2008


    Hehe... Jag kommer ihåg att jag fick nickelkulor av min farfar, som jobbade på Kockums i Malmö en gång "artanhunnrafrösihjäl". Han tog isär kasserade kullager från fartygen och gav mig. Jag var KUNG när vi spelade kula. Alla ville möta mig och vinna mina nickelkulor.


    Hahaha...kan tänka mig det :D
    Jag har en pappa som kan fixa det mesta och även jag hade några (små) av dessa kulor, men här uppe kallar vi dom för "dankar".

    Minns också hur jag alltid höll till i skogen med brorsan och hans kompisar och sköt "mälor" dvs slangbella. Hur kul som helst... *saknad i hjärtat*

  • Svesse60 16 oktober 2008

    Förr i tiden minns jag att man hade ett snöre som man knöt ihop och trädde runt tummarna och lillfingrarna, sen gjorde man spindelnätet, kaffekoppen, räfsan ... Man använde fingrarna och liksom vred och vände på händerna, vet inte om någon kom ihåg detta.

  • dystraior 16 oktober 2008

    Skrivet av evaste den 16 okt 2008

    Förr i tiden minns jag att man hade ett snöre som man knöt ihop och trädde runt tummarna och lillfingrarna, sen gjorde man spindelnätet, kaffekoppen, räfsan ... Man använde fingrarna och liksom vred och vände på händerna, vet inte om någon kom ihåg detta.


    Flyttade nyligen och hittade en bok som handlade just om de och hur man skulle göra de, blev jätteglad för jag kommer ihåg hur kul vi hade när v gjorde sånt i skolan, ibland behövdes ju två händer för att få det att fungera (L)

  • Babzan 16 oktober 2008

    Det fanns en tid då flickor var överlyckliga om de ägde EN Barbiedocka! :)
    Det fanns en tid då pojkar hade Jenkastyre och "limpa" till sadel på cykeln och puttesmällare på däcket..

  • Askungen68 16 oktober 2008

    En gång i tiden gick jag från jobbet med :D
    Volvo!!!!......?????:(:'(

  • Smulpajen 16 oktober 2008

    Skrivet av Tiadina den 16 okt 2008

    Läste en negativ sak från förr som jag också minns och det var när man åkte i bilen och föräldrarna rökte i fram USH:@ De visste ju inte att det var farligt då , men ändå, det luktar ju illa.
    I skolan hoppade vi tjejer hage, tvist eller hopprep. Tvist var ett resårband som man stod bredbent i , i varsin ända och en stod i mitten och gjorde olika mönster genom att hoppa på olika sätt. Någon som minns? Kula spelade vi också. Sen hade vi ess som det kallades, massa bokstäver i plast som gick att fästa i varandra till långa kedjor, dessa spelade vi om genom att skjuta iväg dem på marken . Bokmärken var stort när jag var liten vi bytte med varandra och ångrade oss ibland, Poesiböcker hade vi också , en vacker bok som kompisarna fick skriva något fint i. Kul grej med fina minnen som jag tittar i ibland. Klippdockor lekte vi också med...
    Kul var det!:p

    Åh jaaa, jag minns alltihop! Vi hade också två långa hopprep, som två personer vevade mot varandra och vi andra hoppade in i! Jag skulle kunna tänka mig att göra det igen, hihihi!

  • Smulpajen 16 oktober 2008

    Skrivet av Babzan den 16 okt 2008

    Det fanns en tid då flickor var överlyckliga om de ägde EN Barbiedocka! :)
    Det fanns en tid då pojkar hade Jenkastyre och "limpa" till sadel på cykeln och puttesmällare på däcket..

    Jag har fortfarnade min Barbie, Ken och Skipper kvar i orginalförpackning sen 1967! På min 10-års dag fick jag min första Barbie. Vilken lycka! Den dagen glömmer jag aldrig.

  • Smulpajen 16 oktober 2008

    Skrivet av Askungen68 den 16 okt 2008

    En gång i tiden gick jag från jobbet med :D
    Volvo!!!!......?????:(:'(

    Som Göteborgare och Hisingsbo känner jag med dig :'(:'(:'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.